Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

åå..i morgon smäller det...

Featured Replies

Publicerat

..ja bock jakten drar ju igång.....visst har ni koll på vars ni har era bockar!? kring tre tiden i natt så kommer jag att sitta indränkt i myggmedel och grönfärg, tyst som en mus och invänta  storbocken som har setts snurra omkring på marken!!!!..längtar!

Publicerat

Jo lite koll har man,speciellt på en viss herre som jag mötte förra året :P

Själv kommer jag att vara ute 04 30 då jag endast kommer att smyga(locka) imorgon.

Vi får väl se vem som blir först med att rapportera in årets första bock,det är väl bara att fylla på i den här tråden under aug-sep.

Önskar ingen någonting säger bara....Ha det!

/Micke

Publicerat

jo blir inte mycket sova av här inte...bock jakten är något extra helt klart...skit jakt på er!

Publicerat

Jag ska ut imorrn.

Har sett en mycket fin bock som ska bli min... ;D

Publicerat

Å jag ska ...... :'(

Inte får vi skjuta rådjur här inte, nej nej dom är för gulliga och ska inte jagas alls.

Men imorgon har vi jaktmöte, då ska frågan upp och behandlas  :)

Så kanske ...det finns en pytteliten strimma av hopp iaf. :-

Publicerat
..ja bock jakten drar ju igång.....visst har ni koll på vars ni har era bockar!? kring tre tiden i natt så kommer jag att sitta indränkt i myggmedel och grönfärg, tyst som en mus och invänta  storbocken som har setts snurra omkring på marken!!!!..längtar!

Inte ska man väl ta bort häradsbetäckaren som gör getterna med killingar.

;)

Publicerat

blir en kvällsväng imorgon liksom resten av vrdagarna..men till helgen blir det nog inte mycke sömn ;D

Publicerat

Japp, en kvällstur blir det  :D

Publicerat

blir så långtid det tar innan en bock har fallit...skam den som ger sig...skit jakt på er...

Publicerat

gott att man har två veckors semester ämnat för jakt nu då, blir många skogstimmar känns det som!

Publicerat
Å jag ska ...... :'(

Inte får vi skjuta rådjur här inte, nej nej dom är för gulliga och ska inte jagas alls.

Men imorgon har vi jaktmöte, då ska frågan upp och behandlas  :)

Så kanske ...det finns en pytteliten strimma av hopp iaf. :-

Det blir inte mera rådjur för att man inte jagar dom, det blir en stor revirbock, som har ett revir på 3-400ha, och det håller han i ett järngrepp, kan man plocka bort den så delas reviret upp i mindre delar av mindre bockar (förhoppningsvis ;)) och detta då mera (söta rådjur) ;) vi har lite av samma sak på våran mark, en bock med en get håller till mitt i byn, vinterfodras av byborna, han producerar varje år (än så länge)...han får mao leva ett tag till. men i väster och öster av marken, där går det bockar som inte gör annat än gökar men utan production, och håller reviret rent från andra bockar....där lägger vi jakten...men att få byborna att fatta detta.... :-....

Publicerat
  • Författare

Har haft en riktig spännande morgon på passet...har aldrig någonsin varit så pigg...det började med nån ekorrsafari det var då en tre-fyra stycken ekorrar som schattrade framför näsan på mig och bråkade om nå kottar.....sedan så försvann dom och då dök den efter längtande bocken upp :o... på helt fel ställe....jag hade han på ca 80 meter men det var trångt och risigt där så jag fick inte en skott chans, sedan försvann han i en timme och tvär kom tillbaka på samma ställe och visade sig bara som hastigast innan han försvann igen...där efter gick det ytterligare ett tag och då kom en get ut på viltåkern framför mig och gick runt...jag tänkte måtte inte bocken också snart visa sig på viltåkern...men nej...geten försvann åt ett håll...sedan skymtade jag långt bort i skogen hur bocken skumpade bort åt samma håll som geten :'(...och dom såg jag int skymten av på resten av morgonen...men det var några timmar med spänning..har i allafall fått se att dom lever...det ger ju hopp tills i kväll då man får ta nya tag....!! :)

Publicerat

Gick ut och pyrsha av en stig som går förbi några ängar...såg inget stannade på en par ställen för att locka.....

Såg en ungräv på väg ut (från bilen) ;D ;D den får leva till på söndag.....

Var och vittjade minkfällorna såg en fiskgjuse.....mmmmm vilken härlig morgon lite höstkyla och och sen en strålande sol...

Publicerat

Var ute en sväng före jobbet.

Såg inte skymten av bocken.

Tranor, duvor och ko/kalv var allt jag fick se.

Men det var en skön morgon.....JAKTEN är igång :)

Publicerat

hade en hyfsad stor bock imorse men den stod med baken mot mg och 150 m är inget håll att skjuta halsskott på....den tar vi ikväll...skitjakt på er!

Publicerat

Jaktlyckan var god i huddinge,två bockar föll imorse nr:1 05 00 och nr:2 07 43.

Nr:1 som är en liten sextaggare(passad vikt 19,5kilo) började morgonen med att skälla ut mig grundligt i dimman,men skällandet stog still så jag satte mig ner i klövervallen och väntade,efter ca 10min av oavbrutet skällande så lockade jag försiktigt och joda han kom sakta närmare men fortsatte att skälla hela tiden.

Bedömde att han inte kunde stå längre än 50m bort men såg ingenting i dimman,så helt plötsligt så blir det en lucka diset och visst där står han,nästan rakt emot mig och stirrar stint mot den klöverfärgade märkliga klumpen som sitter på vallen,hårkorset ligger stadigt i stickhålet och skottet går,en kort rusning på 20m och han går omkull-premiärbocken med nya .223:an.

Nr.2 som är en välväxt sexa(passad vikt 21,5 kilo) såg jag först runt kl 7 tillsammans med ett hondjur men dom gick i hög vegetation så skott var inte tänkbart,väntade tills 07 40 då hondjuret helt plötsligt kliver ut på klövervallen ,benstöden fälls ut på sakon och jag ställer mig tillrätta på en ensilagebal,bocken går i slykanten och vill inte gå ut på vallen men han kommer att passera en öppning längre fram ser jag,flyttar mig 30m åt höger och sätter mig tillrätta med stöd mot en liten asp,på ca 120m kliver så bocken fram i öppningen skottet går med riktpunkt mitt i kroppen bakom höger bog.

I skottet försvinner bocken och hondjuret kommer springande rakt emot mig,stannar 20m framför mig.

När hon försvunnit går jag fram till skottplatsen,hittar några mikroskopiska blodstänk på en ormbunke och lyckas spåra ca 20m sen finns inget blod mer att se,börjar få dåliga vibbar,undrar om kulan träffat något på väg fram mot bocken.

Bestämmer mig för att gå kompasskurs 50m till sen åker jag hem och hämtar hunden,och till min lättnad så ligger han efter ca 40m,kulan satt där den skulle men jag hade inte fått genomskott därav avsaknaden av blod.

Använde imorse Winchester super X 3,6g,kommer imorgon att använda mig av Lapuas 3,6 istället.

Såg märkligt nog inte en enda räv imorse :o

Skitjakt på er övriga!

/Micke

Publicerat

Grattis  :)

Det låter som din morgon varit god och väldigt trevlig Mauser och jag är inte ett dugg avundsjuk...nääädå inte alls ::) :'(

Publicerat

en fyrtaggare stöp kl 6 imorses, det var det enda djur jag såg, brukar se ett par på den marken

Publicerat

Var ut på morgonen, såg tranor och duvor... :P >:( :-

Publicerat

nix, ingen storbock för mej heller... Bara älg (7 st!) och ekorrar. Men det är ju en dag imorgon oxå.

Publicerat
Grattis  :)

Det låter som din morgon varit god och väldigt trevlig Mauser och jag är inte ett dugg avundsjuk...nääädå inte alls ::) :'(

Man Tackar!

Den 25 så blir det ombytta roller,då är mina bockar slut och du börjar skjuta 6,2 kilos tjädertuppar fortare än jag hinner byta snus :D

Nya tag i gryningen imorgon har jag sällskap av frugans systers 14årige grabb,vore kul om han fick se lite action(hoppas på räv).

/Micke

Publicerat

for ut en sväng nu på kvällen vid 7 tiden. har hänt lite grejjer så tankarna var tyvärr inte helt fokuserade på jakt, men tänkte att vad kan vara bättre än att fara och isolera sig vid nån träda och bara sitta o bara vara...jahapp, börjar närma mig min tilltänkta plats attt lämna bilen på så ser jag att det står redan en bil där..och jajjemän, en gubbe sitter i tornet en bit bort. jahapp, bara att fortsätta till ett annat ställe. väl framme på vägen ut till tornet får jag se en räv som sitter i slutet av vägen..det går en väg genom 2 åkrar som är ca 400m lång oc helt rak..och i slutet sitter en räv..jahapp, satte mig och vänta och hppades på att räven skulle koma mot mig, använde lockpipan men den brydde sig inte, kanske inte hörde pga avståndet..tiden går och den bara sitter där som en staty..jahpp, smyga är väl den enda alternativet tänker jag..tyvärr så har vägdikena förvandlats till mindre åar så enda alternativet att smyga är att gå ihopkrupen efter vägen..kommer migpå ca 200m, sätter mg för att hämta andan, räven sitter kvar som ominget har hänt, förbannar faktum att jag var för snål för attköpa ett bipod, att skjuta liggande eller med stöd av knäna på 200m är inte aktuellt för mig iaf, men när ja titar upp så är räven borta..gick o satte mig ungefär 40m från där räven satt och tänkte att den kanske kommer tillbaka..´tiden går, det börjar skymna men plötsligt anar jag en röd liten fläck i grset, jajjemän det måste vara räven som krypit fram tänkr jag.... just som jag tänker detta så ställer den sig upp och tittar på mig, perfekt bredsida, sakta upp med bössan, satans har ju kvar 9ggr förstoring, när jag väl har hittat träffområdet så för jag fram säkringen, ett litet klick, men det räckte för att den ska börja springa över vägen, kände mig inte riktig säker p att skjuta ett skott på löpande räv sittandes så sänkte bössan..men den finns ju kvar till nästa gång ;D  men nu var det väl bockjakt det skulle handla om, ingen bock som vanligt, och inga skott hördes så jag antar väl att alla lever till nästa gång 8)  man blir soms agt riktigt avis på er söderifrån med eran rådjurstamm, om jag fick välja så skulle jag gärna byta bort hälften av alla älgar här uppe mot era rådjur

Publicerat
for ut en sväng nu på kvällen vid 7 tiden. har hänt lite grejjer så tankarna var tyvärr inte helt fokuserade på jakt, men tänkte att vad kan vara bättre än att fara och isolera sig vid nån träda och bara sitta o bara vara...jahapp, börjar närma mig min tilltänkta plats attt lämna bilen på så ser jag att det står redan en bil där..och jajjemän, en gubbe sitter i tornet en bit bort. jahapp, bara att fortsätta till ett annat ställe. väl framme på vägen ut till tornet får jag se en räv som sitter i slutet av vägen..det går en väg genom 2 åkrar som är ca 400m lång oc helt rak..och i slutet sitter en räv..jahapp, satte mig och vänta och hppades på att räven skulle koma mot mig, använde lockpipan men den brydde sig inte, kanske inte hörde pga avståndet..tiden går och den bara sitter där som en staty..jahpp, smyga är väl den enda alternativet tänker jag..tyvärr så har vägdikena förvandlats till mindre åar så enda alternativet att smyga är att gå ihopkrupen efter vägen..kommer migpå ca 200m, sätter mg för att hämta andan, räven sitter kvar som ominget har hänt, förbannar faktum att jag var för snål för attköpa ett bipod, att skjuta liggande eller med stöd av knäna på 200m är inte aktuellt för mig iaf, men när ja titar upp så är räven borta..gick o satte mig ungefär 40m från där räven satt och tänkte att den kanske kommer tillbaka..´tiden går, det börjar skymna men plötsligt anar jag en röd liten fläck i grset, jajjemän det måste vara räven som krypit fram tänkr jag.... just som jag tänker detta så ställer den sig upp och tittar på mig, perfekt bredsida, sakta upp med bössan, satans har ju kvar 9ggr förstoring, när jag väl har hittat träffområdet så för jag fram säkringen, ett litet klick, men det räckte för att den ska börja springa över vägen, kände mig inte riktig säker p att skjuta ett skott på löpande räv sittandes så sänkte bössan..men den finns ju kvar till nästa gång ;D  men nu var det väl bockjakt det skulle handla om, ingen bock som vanligt, och inga skott hördes så jag antar väl att alla lever till nästa gång 8)  man blir soms agt riktigt avis på er söderifrån med eran rådjurstamm, om jag fick välja så skulle jag gärna byta bort hälften av alla älgar här uppe mot era rådjur

Det var ju attans också hulken! Det var ju bra författat. Kan hålla med Dig om att det skulle gärna få vara lite mer rådjur här men dom som finns här har det tufft på vintern.

Publicerat

Grattis Mauser!  :)

Man blir svårt avensjuk.

Var ute själv igår, såg dock bara tranor. :-

Publicerat

Tack Beretta.

Denna morgon resulterade i ytterligare en bock,en femtaggare som föll 06 45 för en Norma 3,6 g bs avstånd ca 110m.

Efter ca 40min smygande så ser jag en bock inne på en vall men jag måste gå tillbaks för att komma upp på en höjd så jag får rent skottfält,under tiden jag gör det så kommer dimman in och när jag lägger mig ner på toppen så ser jag bara hornen kroppen går inte att urskilja.

Smyger mycket försiktigt närmare men dimman tjocknar bara mer och mer så jag beslutar mig för att stanna vid en ensilagebal för att vänta ut dimman,efter ca 30min så hör jag ett ljud till höger om mig och där kommer bocken jag väntat på jagandes en mindre bock.

Efter 5min så kommer han tillbaks men dimman är fortfarande för tjock samt att han går hela tiden,så tillslut så börjar det klarna och i samma ögonblick så ser jag bocken komma gåendes ca 150m framför mig med kursen rakt in i skogen.

Han håller god fart så jag bestämmer mig för att prova ett lock för att se om det går att få han att stanna till,ingen effekt han går rakt in i skogen men stannar ca 20m in bakom en grov asp,med benstöden utfällda och halvliggandes över en ensilagebal så börjar jag fundera på att ta ett halsskott då det är det enda som syns,men beslutar mig för att vänta och efter kanske 10min så går han äntligen och i samma sekund släpper jag skottet mitt i kroppen bakom höger bog,en rusning på 40m sen ligger han där.

Såg inte en räv imorse heller,antingen så var jag grymt effektiv förra året eller så är skabben tillbaks med full kraft.

/Micke