Publicerat Augusti 17, 200520 yr Bläh. Har nu varit på jaktmarken och letat grävling/räv, tillika rekognoscerat för bockjakten, under måndag kväll. Jag har jagat tisdag morgon och tisdag kväll. Det är ta mig fan vilttomt och jag hade aldrig läge ens att mula en kråka. Kamraten Daniel som var med var djupt avundsjuk, jag såg nämligen ett rådjur på 600-700 meters håll och då på fel jaktmark. Bockjakt i augusti - sammanlagt 6 pass för mig och kompisen över en sammanlagd yta av 400 ha - och ingen hör ett rådjur skälla.... J-t märkligt, nu är det jaktpremiär och den största tanken man har är att ge fan i detta och samla frimärken i stället. Alternativt tjacka någon jakt ibland på Gålö eller liknande :-(( Bläh. /HerrBerg
Publicerat Augusti 17, 200520 yr Författare Inget i går kväll mer än att jag fick se ko och kalv stå vid saltstenen när jag skulle gå på passet...kalven var riktigt liten och röd man kunde nästa tro att det var ett rådjur.....get och kid fick jag även se smyga omkring inne i skogsbrynet.....och i morse var det helt dött..jo en räv kom och hälsade på...himla fin i pälsen..men bocken finns fortfarande kvar!!
Publicerat Augusti 17, 200520 yr Tack Beretta.Denna morgon resulterade i ytterligare en bock,en femtaggare som föll 06 45 för en Norma 3,6 g bs avstånd ca 110m. Efter ca 40min smygande så ser jag en bock inne på en vall men jag måste gå tillbaks för att komma upp på en höjd så jag får rent skottfält,under tiden jag gör det så kommer dimman in och när jag lägger mig ner på toppen så ser jag bara hornen kroppen går inte att urskilja. Smyger mycket försiktigt närmare men dimman tjocknar bara mer och mer så jag beslutar mig för att stanna vid en ensilagebal för att vänta ut dimman,efter ca 30min så hör jag ett ljud till höger om mig och där kommer bocken jag väntat på jagandes en mindre bock. Efter 5min så kommer han tillbaks men dimman är fortfarande för tjock samt att han går hela tiden,så tillslut så börjar det klarna och i samma ögonblick så ser jag bocken komma gåendes ca 150m framför mig med kursen rakt in i skogen. Han håller god fart så jag bestämmer mig för att prova ett lock för att se om det går att få han att stanna till,ingen effekt han går rakt in i skogen men stannar ca 20m in bakom en grov asp,med benstöden utfällda och halvliggandes över en ensilagebal så börjar jag fundera på att ta ett halsskott då det är det enda som syns,men beslutar mig för att vänta och efter kanske 10min så går han äntligen och i samma sekund släpper jag skottet mitt i kroppen bakom höger bog,en rusning på 40m sen ligger han där. Såg inte en räv imorse heller,antingen så var jag grymt effektiv förra året eller så är skabben tillbaks med full kraft. /Micke Tja, vad säger man... GRATTIS! :-* Nu är jag så avensjuk att det knyter sig i magen Bor man i Boden så har man inte många bockar att leta. De som finns har dessutom 40000000000000000000 Ha revir att röra sig på, inte lätt att sitta på rätt ställe en kväll. Ni som jagar råbock här uppe i norrland och lyckas har min fulla respekt. Förmodligen känns det väl liknande som en gotlänning som ska leta tjäder på ön...
Publicerat Augusti 17, 200520 yr Tja, vad säger man...GRATTIS! :-* Nu är jag så avensjuk att det knyter sig i magen Bor man i Boden så har man inte många bockar att leta. De som finns har dessutom 40000000000000000000 Ha revir att röra sig på, inte lätt att sitta på rätt ställe en kväll. Ni som jagar råbock här uppe i norrland och lyckas har min fulla respekt. Förmodligen känns det väl liknande som en gotlänning som ska leta tjäder på ön... Det är så sant som det är sagt Beretta om tjäder på ön, och bockbeståndet är inte lika stort som det är söderut.
Publicerat Augusti 17, 200520 yr ännu ett blindpass, började med att bli utskälld när jag gick till passet men jag satte mej en dryg timma å tomstirrade. Täsmak å avsaknad av myggmedel gjorde att jag ledsnade så jag bestämde mej för att smyga i den riktning jag senast hörde rådjuret skälla. När jag efter en stund närmade mej platsen där jag trodde bocken skulle stå fick jag efter en kort spaning se en gulröd fläck som såg lite suspekt ut, en kort ansmygning visade att det var ett rådjur som betade i riset med bara träffområdet synligt. Jag tog stöd mot en tall å väntade på att han skulle visa skallen, å det gjorde hon... fan, ett smaldjur... Men men, lite spänning är ju alltid kul.
Publicerat Augusti 20, 200520 yr Känns det bra då? nää han var så jobbig till sist så jag var tvungen att skjuta han gick runt tornet i 1½ timme...
Publicerat Augusti 20, 200520 yr nää han var så jobbig till sist så jag var tvungen att skjuta han gick runt tornet i 1½ timme... Dom tycker om att driva med vissa och hålla dom på sträckbänken innan rätt tillfäle ges till skott.
Publicerat Augusti 21, 200520 yr jag hade kunnat skjuta efter 20 sek men efter 1½ timme så var han lite jobbig...
Publicerat Augusti 21, 200520 yr jag hade kunnat skjuta efter 20 sek men efter 1½ timme så var han lite jobbig... Var det för att försöka få lite spänning som Du lät han leva i 90 min istället för 20 sek?