Publicerat Juli 23, 200817 yr till fiske måste det där juh va överlägset !! Så tänkte jag också. Hoppas dom är vattentäta bara...
Publicerat Juli 23, 200817 yr Självhäftande "fluorkaninstrimla" bakom fjädringen var standardvara förut. Sedan har modet bestämt att allt som bromsar hastighet är av ondo. Dvs idag ska man ha hyperlätta pilar med minimala fjädrar för att få så flack pilbana som möjligt. Vad har man åstadkommit då: Man har lyckats få jaktpilarna flyga ca 100 m/sekund(och gjort snigeln aningens snabbare). En liten räkne-exempel. Jägaren skjuter på ett djur på ca 30 meters avstånd. Då tar det ca 0,3 sekunder innan pilen når målet. Ljudet når målet inom 0.1 sekunder. Skillnaden är 0,2 sekunder. Säg att djurets hjärna behöver ca. 0.1 sekunder för att skicka signalerna till muskulaturen. Då återstår ca 0,1 sekunder till rörelsen. En hundrameterslöpare(djuren är minst lika bra som människor för att flytta på sig) avverkar ungefär 10 meter/sekund, vilket blir ungefär 1 METER/=0,1 SEK. Så även om man fördubblar hastigheten på pilen kan man missa 0,5 meter om olyckan är framme. Så jag personligen har vänt på ekvationen. Gått över till tunga pilar med mycket fjädrar och mycket dämpning på bågen och gjort skottet absolut tyst. Djuret reagerar normalt inte alls innan pilen slår i kroppen. Dessutom ser man träffen bättre med lägre pilhastighet och en bit kaninpäls förhöjer effekten ytterligare. Genom hälen har många fått lära sig att om man skjuter på varska djur från 30 meters håll med smällande skott kan man faktiskt träffa men oftast inte just det exemplaret som man siktade på. Så ta dig till närmaste fiskebutik och skaffa även lite relevant jaktutrustning och inte bara wobblers och jiggs. .
Publicerat Juli 23, 200817 yr men har man en väldigt snabb båge som oxå är tyst samt tunga pilar så lär det juh inte vara någon nackdel!.. min Mamba gör 100m/sek och är mycket tyst!.. typ heltyst... skjuter 30 grams pilar så jag har 111joul i anslags energi, vilket torde räcka till de mesta viltet som finns!.. och i och med att den är så tyst så lär inte djuren hinna reagera innan de är för sent!... möjligen en dykar antilop då!.. MVh
Publicerat Juli 23, 200817 yr Självhäftande "fluorkaninstrimla" bakom fjädringen var standardvara förut.Sedan har modet bestämt att allt som bromsar hastighet är av ondo. Dvs idag ska man ha hyperlätta pilar med minimala fjädrar för att få så flack pilbana som möjligt. Vad har man åstadkommit då: Man har lyckats få jaktpilarna flyga ca 100 m/sekund(och gjort snigeln aningens snabbare). En liten räkne-exempel. Jägaren skjuter på ett djur på ca 30 meters avstånd. Då tar det ca 0,3 sekunder innan pilen når målet. Ljudet når målet inom 0.1 sekunder. Skillnaden är 0,2 sekunder. Säg att djurets hjärna behöver ca. 0.1 sekunder för att skicka signalerna till muskulaturen. Då återstår ca 0,1 sekunder till rörelsen. En hundrameterslöpare(djuren är minst lika bra som människor för att flytta på sig) avverkar ungefär 10 meter/sekund, vilket blir ungefär 1 METER/=0,1 SEK. Så även om man fördubblar hastigheten på pilen kan man missa 0,5 meter om olyckan är framme. Så jag personligen har vänt på ekvationen. Gått över till tunga pilar med mycket fjädrar och mycket dämpning på bågen och gjort skottet absolut tyst. Djuret reagerar normalt inte alls innan pilen slår i kroppen. Dessutom ser man träffen bättre med lägre pilhastighet och en bit kaninpäls förhöjer effekten ytterligare. Genom hälen har många fått lära sig att om man skjuter på varska djur från 30 meters håll med smällande skott kan man faktiskt träffa men oftast inte just det exemplaret som man siktade på. Så ta dig till närmaste fiskebutik och skaffa även lite relevant jaktutrustning och inte bara wobblers och jiggs. . Möjligt att du har en poäng men aningens knepig ekvation tycker jag du syfta till ... finns ju knappast någon mäniska eller djur av denna storlek som kan förflytta sej en meter på 0,1 sek från stillastående Mvh.
Publicerat Juli 23, 200817 yr Synd att jag inte kan lägga ut länken till en jaktfilm. En kille skjuter på en alert Impala vid ett vattenhåll när den dricker(då är den mest alert p.g.a alla predatorer) När han skjuter niger djuret i vanlig ordning innen den hoppar upp och pilen går under. Dvs först ett nigande(eller vad man kan kalla det), sedan ett upphopp och sedan kommer den långsamma pilen och går ca 20-30 cm under. En liten annan grej. På en drevjakt i Polen (good old days) sköt en kompis på ett rådjur på ca 20 meters håll. Pilen satte kvar i kroppen. Hella pilen hade gått in med inte helt ut från kroppen. Det lustiga(om det nu var lustigt) var att vid skottögonblicket var huvudet åt höger. Men pilen hade gått in från andra sidan. Detta innebar att djuret hann snurra runt helt innan pilen var framme. En annan jakt(också i Polen) ville en jägare göra rätt för sig. Det kom fram en get och en kid och som en duktig jägare ska man skjuta på kidet. Han väntade tills det var ett enligt honom lämpligt avstånd mellan djuren, Släppte pilen och träffade geten i huvudet. Pilbågen är helt enkelt korthållsvapen avsed för max 20 meter på alerta djur enligt min mening. Naturligtvis kan kritiker säga att det är gamla historier från mitten av 90-talet, pilbågarna har utvecklats mycket ,,,,bla,bla,bla Men skjutavstånden var ca 15 meter så jag tror att ekvationen håller fortvarande.
Publicerat Juli 24, 200817 yr Synd att jag inte kan lägga ut länken till en jaktfilm.En kille skjuter på en alert Impala vid ett vattenhåll när den dricker(då är den mest alert p.g.a alla predatorer) När han skjuter niger djuret i vanlig ordning innen den hoppar upp och pilen går under. Dvs först ett nigande(eller vad man kan kalla det), sedan ett upphopp och sedan kommer den långsamma pilen och går ca 20-30 cm under. En liten annan grej. På en drevjakt i Polen (good old days) sköt en kompis på ett rådjur på ca 20 meters håll. Pilen satte kvar i kroppen. Hella pilen hade gått in med inte helt ut från kroppen. Det lustiga(om det nu var lustigt) var att vid skottögonblicket var huvudet åt höger. Men pilen hade gått in från andra sidan. Detta innebar att djuret hann snurra runt helt innan pilen var framme. En annan jakt(också i Polen) ville en jägare göra rätt för sig. Det kom fram en get och en kid och som en duktig jägare ska man skjuta på kidet. Han väntade tills det var ett enligt honom lämpligt avstånd mellan djuren, Släppte pilen och träffade geten i huvudet. Pilbågen är helt enkelt korthållsvapen avsed för max 20 meter på alerta djur enligt min mening. Naturligtvis kan kritiker säga att det är gamla historier från mitten av 90-talet, pilbågarna har utvecklats mycket ,,,,bla,bla,bla Men skjutavstånden var ca 15 meter så jag tror att ekvationen håller fortvarande. hej Ristop har lite svårt att förstå din uträkning! att jaktavståndet ska vara runt 20m de köper jag!.. de har jag alltid fått höra, tror mej aldrig ha hört att någon annan påstått något annat.. men att ett djur ska hinna vända sej så pilen går in på motsatt sida där han siktat blir jag lite fundersam på!.. va hadde han för pilhastighet då???... som ja skrav tidigare.. min Mamba gör 100m/sek... de blir 0.025sek på 20m!... som du säkert förstår så blir jag lite fundersam på hur ett djur ska hinna vända på sej 180grader på den tiden. då man räknar in reaktions tiden och tiden till att börja vända!.. att en del djur hinner röra lite på sej!.. "sätta" eller en liten förflyttning de kan jag förstå. och de är juh därför man eftersträvar att ha snabba bågar! just för att djuren inte ska hinna "flytta" på sej!... och det är också därför vi eftersträvar att ha så tysta bågar som det bara går! och hänger på massa dämpare!. desto långsammare båge man han så lär man juh krympa avståndet till djuret då! så det inte hinner flytta på sej!.. sedan handlar det cokså om att välja rätt skottögonblick. tex om man sitter vid ett vattenhål eller foderplats att då vänta tills djuren känner sej trygga och är lite mer avslappnade. eftersom när dom kommer till dessa ställen är dom alltid mer spända utifall de finns något hot.. Mvh Mamre!..
Publicerat Juli 24, 200817 yr Möjligt att du har en poäng men aningens knepig ekvation tycker jag du syfta till ... finns ju knappast någon mäniska eller djur av denna storlek som kan förflytta sej en meter på 0,1 sek från stillastående Mvh. Har hört att de flesta klövvilt har en reaktionstid på ca en tiondels sekund. sedan är det ju en annan sak om viltet flyttar sig en meter under den tiden? Vet faktiskt inte
Publicerat Juli 24, 200817 yr Synd att jag inte kan lägga ut länken till en jaktfilm.En kille skjuter på en alert Impala vid ett vattenhåll när den dricker(då är den mest alert p.g.a alla predatorer) När han skjuter niger djuret i vanlig ordning innen den hoppar upp och pilen går under. Dvs först ett nigande(eller vad man kan kalla det), sedan ett upphopp och sedan kommer den långsamma pilen och går ca 20-30 cm under. En liten annan grej. På en drevjakt i Polen (good old days) sköt en kompis på ett rådjur på ca 20 meters håll. Pilen satte kvar i kroppen. Hella pilen hade gått in med inte helt ut från kroppen. Det lustiga(om det nu var lustigt) var att vid skottögonblicket var huvudet åt höger. Men pilen hade gått in från andra sidan. Detta innebar att djuret hann snurra runt helt innan pilen var framme. En annan jakt(också i Polen) ville en jägare göra rätt för sig. Det kom fram en get och en kid och som en duktig jägare ska man skjuta på kidet. Han väntade tills det var ett enligt honom lämpligt avstånd mellan djuren, Släppte pilen och träffade geten i huvudet. Pilbågen är helt enkelt korthållsvapen avsed för max 20 meter på alerta djur enligt min mening. Naturligtvis kan kritiker säga att det är gamla historier från mitten av 90-talet, pilbågarna har utvecklats mycket ,,,,bla,bla,bla Men skjutavstånden var ca 15 meter så jag tror att ekvationen håller fortvarande. finns flera såna på huntingfootage.. även vildsvin!!!!! så varska djur= ajabaja inte brajja
Publicerat Juli 24, 200817 yr "min Mamba gör 100m/sek... de blir 0.025sek på 20m!..." Kan Du ta fram räknaren en gång till. 100m/sek blir 0,2 sekunder på 20 meter(förutsatt att pilen skulle behålla "mynningshastigheten" som den inte har) Det tar 0,06 sek för ljudet att komma fram Det blir 0,04 sekund för djuret att röra på sig om 0,1 går åt till reaktionstiden. Om vi tar 1m/sek rörelse/0,1 sek,blir det 40 cm:s förflyttning. Mitt syfte med debatten är att man ska sluta tro på den moderna compoundbågens snabbhet. Korta avstånd och lugna djur är det som gäller vid bågjakt och då behöver man inte flacka pilbanor,etc. Tips för en billig avståndsmätare: Om man inte kan bedöma avståndet, då är det för långt.
Publicerat Juli 24, 200817 yr Snabbheten betalas tyvärr allt som oftast i decibel , och snabba bågar med lätta pilar ger en flack pilbana vilket är jättefint om man skjuter på tex 3D banor där avstånden är okända. Vid jakt så vet man alltid avståndet till viltet, eller hur? Man gissar inte, utan oftast i förväg så har man mätt upp vissa avstånd. Själv använder jag en avståndsmätare och mäter eller har mätt innan jag släpper pilen. Då behöver jag inte den supersnabba bågen utan det räcker med att den är väldigt tyst. Man kan räkna fram och baklänges men ristop har en poäng, jag har själv sett hur jäkla alerta och snabba tex impalas kan vara och man får passa sig för det kan lätt bli fel. Det där med belysta nockar eller färgad kaninpäls kanske inte är så dumt, ibland kan det ju vara svårt att se träffen. Jag tror jag skall köpa mig några nockar och testa. Har faktiskt prövat med kaninpälsen men det funkade inte då den blev kvar i whisker bisquit hyllan /S
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Har hört att de flesta klövvilt har en reaktionstid på ca en tiondels sekund.sedan är det ju en annan sak om viltet flyttar sig en meter under den tiden? Vet faktiskt inte Jo de har en enorm reaktionstid, vanligast är att de hör pilen, och niger undan från ljudet, varför många träffar lite högt när det sker, därför är det viktigt att inte skjuta på varkt djur som tittar mot en..
Publicerat Juli 24, 200817 yr Nej nocken var allt kvar, utan den lilla remsa av päls som jag limmade runt skaftet bakom fenorna satt kvar i borsthyllan. /s
Publicerat Juli 24, 200817 yr Episod från en jaktresa till SA Under en veckas tid började jag jaktdagen med ett skott mot en mungo som bodde 100 meter från login. Jag gick närmare och närmare och sköt enligt mig fina skott men ack, mungon var tillbaka i hålet när pilen var framme. Sista dagen lånade jag .22 long och tog en revanch när djuret tittade inte åt mitt håll. Om den hade sett mynningsflamman då hade den kanske hunnit hoppa undan. Så att skjuta snabba pilar är som att kasta järnspettar i dessa sammanhang, det tar sin modiga tid för pilen att nå fram.
Publicerat Juli 24, 200817 yr aha, jag har missförstått hela grejen med harpäls tror jag. Trodde man skulle ta lite skinn o klämma fast det med hjälp av nocken. dåså dåså. Ang reaktionstid så ska jag plocka fram ett par videor när jag har ork. men det finns risk för att ni måste vara medlemmar på huntingfootage för att se dom. Så tar en minut tid och regga er där. Inget ni ångrar det lovar jag.
Publicerat Juli 24, 200817 yr alltså fan denna tråd har gått OT så det räcker så jag lägger lite länkar i en ny tråd.
Publicerat Juli 24, 200817 yr hahaha ALDRIG att jag skulle sätta en sån på mina pilar! Var du ut och sköt en pil för att visa så tackar jag ödmjukast!. mvh C-A.mättsson
Publicerat Juli 24, 200817 yr förstår inte vad du menar... den är ju skitfräck och man ser pilflykten väldigt bra, problemet är att den ramlar av efter ett par skott. Till långbågen funkar den perfekt men där har jag stora vita kalkonfjädrar så den behövs egentligen inte. /S
Publicerat Juli 24, 200817 yr ;D ;D och det som varit upp tidigare. man kan ha rosa kaniner till strängdämpare och rosa båge när man skjuter med domdär pilarna
Publicerat Juli 25, 200817 yr nu var det ett jä-la tjat om rosa kaniner så jag byter till spygröna elefanter i stället samme
Publicerat Juli 25, 200817 yr nu var det ett jä-la tjat om rosa kaniner så jag byter till spygröna elefanter i stället samme
Publicerat Juli 25, 200817 yr Nu har jag beställt 6x lumen nocks, skickar räkningen till dig Roger, för det är antagligen ditt fel ! /S
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Nu har jag beställt 6x lumen nocks, skickar räkningen till dig Roger, för det är antagligen ditt fel !/S hej, tidigare fanns det att köpa till flugfiske naturligt vis en liten cylinder på ca: 1mm*3,5mm som var själv lysande (dom annvändes till att linda fast dom på kroppen och få en självlysande huggpunkt bak på flugan) dom skulle vara perfekta till detta syfte , dom ska lysa i ca:15år så det är bara att limma dom innanför nocken mvh, samme