Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skälet till att jag aldrig kommer jaga babian

Featured Replies

Publicerat

Framgår tydligt av dessa bilder. Bilden med ölflaskorna är inte unik på så sätt att just det oerhört smaklösa arrangemanget hindrar mig från denna jakt (en bild på en älgkalv med ölflaskor blir precis lika respekt- och smaklös), utan det jag tänker på är fingrarna hos babianen.

http://pic90.picturetrail.com/VOL2182/1794...7/326684147.jpg

http://pic90.picturetrail.com/VOL2182/1794...7/326684127.jpg

Det här är helt enkelt inget för mig.

Publicerat
Framgår tydligt av dessa bilder. Bilden med ölflaskorna är inte unik på så sätt att just det oerhört smaklösa arrangemanget hindrar mig från denna jakt (en bild på en älgkalv med ölflaskor blir precis lika respekt- och smaklös), utan det jag tänker på är fingrarna hos babianen.

http://pic90.picturetrail.com/VOL2182/1794...7/326684147.jpg

http://pic90.picturetrail.com/VOL2182/1794...7/326684127.jpg

Det här är helt enkelt inget för mig.

Håller fullständigt med.

Oerhört smaklöst :D

Publicerat

blir lika arg varje gång jag ser sånthär.. men det är deras jävla sätt att se på livet. repektlöst totalt!

Publicerat

Sickna jävla idioter.... Fullständigt motbjudande. :D

Publicerat

Är ju såna här idioter som gör att det blir en massa förbud, fy fan vilka idiot bilder

Publicerat

Ytterligare ett bevis på vissa människors fullständiga respektlöshet inför naturen. :D

Man blir bara ledsen när man ser sån här...

Publicerat

jag hade inte haft några problem med att jaga/skjuta ovanstående djurart, men att arrangera dylika fotobilder skulle jag aldrig befatta mig med, oerhört respektlöst och meningslöst.

Publicerat

kanske dom är sponsrade av Castle? ser ju nästan så ut med tanke på uppsättningen av castle-pys dom har på bilden ? ;P Bojkott!

Publicerat

Fy fan vad osmakligt. Kan säga att hade det varit hos oss hade vederbörande kunnat packa och åka hem.

Fick en video från en annan arrangör för en tid sedan. satt ett gäng fulla spanjorer på jeepen och sköt springbockar. Asgarvade hela tiden dessutom. detta är alltså deras promotion video de sänder ut till presumtiva kunder. Man rodnar av skam helt enkelt. :lol:

Publicerat
Fy fan vad osmakligt. Kan säga att hade det varit hos oss hade vederbörande kunnat packa och åka hem.

Fick en video från en annan arrangör för en tid sedan. satt ett gäng fulla spanjorer på jeepen och sköt springbockar. Asgarvade hela tiden dessutom. detta är alltså deras promotion video de sänder ut till presumtiva kunder. Man rodnar av skam helt enkelt. :lol:

:lol: herregud alltså.. men tydligen finns det marknad för vårdslösa """JÄGARE""" och det vet dom.. "Kom till oss och sup er redlösa och skjut på allt som rör sig,-Hellyeeah!"..

Publicerat

Tyvärr är det så Schaman. Money talks. Mycket sånt skit som gjort att jakten i Afrika fått ett dåligt rykte. Ett fåtal arrangörer som bär sig åt så och det går naturligtvis ut över alla. :lol:;)

Publicerat

fy fan

Publicerat

Sånt där gör mig förbannad. Hur respektlös får man vara :rolleyes:

Publicerat

Första bilden såg jag väl igentligen inget märkvärdig med, kanske jag missade något. Men andra bilden tycker jag var riktigt smaklös. Precis som om jag skulle stoppa en dildo i röven på en nyss skjuten vildsvinskulting och lägga ut den i ett reklamblad för dildos......

Nä tvi fan rent ut sagt.

Publicerat

Jag kan inte heller se problemet i den första bilden. I den andra instämmer absolut med dig. Jag vet inte hur många som sett ett bogmontage på en svenskhare med rådjurshorn. Jag har sett det i några jaktaffärer. Etiken säger man skall hedra viltet inte förnedra ;) . Nä fy fan !

/Ulban

Publicerat
Jag kan inte heller se problemet i den första bilden. I den andra instämmer absolut med dig. Jag vet inte hur många som sett ett bogmontage på en svenskhare med rådjurshorn. Jag har sett det i några jaktaffärer. Etiken säger man skall hedra viltet inte förnedra <_< . Nä fy fan !

/Ulban

Jag tror att anledningen till att så många reagerar på den första bilden är att "bytet" är så likt en människa, och arangerat som en sådan också.

Inte den riktigt klassiska bilden på ett nedlagdt byte om ni förstår hur jag menar...

Bara en teori....

Publicerat
Jag tror att anledningen till att så många reagerar på den första bilden är att "bytet" är så likt en människa, och arangerat som en sådan också.

Inte den riktigt klassiska bilden på ett nedlagdt byte om ni förstår hur jag menar...

Bara en teori....

Kan oxå bero på att det aktuella bytet faktiskt har tummar? <_<

Publicerat
  • Författare

Ja, det är precis det jag ville få fram när jag postade den här tråden.

Själv har jag vacklat i frågan vilken aktualiserades inför en planerad Namibiaresa. Det förekom en del skämt såsom "babianer kostar bara 50 Euro att skjuta - jag tar ett dussin", men nu har jag tänkt färdig. Kommer aldrig lossa ett skott mot en babian. Händerna på dem påminner så mycket om människor att jag inte ser babianen som ett byte längre.

Med reservation för att ändra min ståndpunkt i framtiden, och var och en resonerar givetvis som den vill angående detta.

Publicerat

Precis sådana bilder späder på mina åsikter runt trofejakt

Jag skulle aldrig skjuta babian sedan är jag säkert rätt extrem i mina åsikter :lol: men i mina ögon är många av dem som åker på trofejakt inga "riktiga" jägare och jag personligen skulle inte åka till Afrika på trofejakt om jag så fick betalt! Detta retar säkert en del men det är min personliga åsikt och den står jag för sedan att alla inte tycker likadant har jag inga problem med för som tur är lever vi i ett fritt land.

Publicerat

Har inte tid nu egentligen. Vad är en riktig jägare Lars ?? Jag fördömer å det bestämdaste den skamliga behandligen av ett skjutet vilt men att säga vad du gör är att gå lite långt tycker iaf jag.

Sedan när det gäller babianer så kan man säkert i jordbruksbygderna försörja sig som Proffessional Baboon Hunter. ett sådant problemvilt är dom.

Publicerat

En riktig jägare är för mig en som har ett genuint natur intresse och känner respekt för naturen och dess vilt och som oftast haft detta intresse från barnsben. Sedan offrar den som har detta genuina intresse massor av tid till jakten och prioriterar man jakten nog högt finns alltid möjligheterna. Så en riktig jägare är i mina ögon en som har detta genuina intresse och lägger massor av tid på det vilket medför att han eller hon blir väldigt duktiga jägare. Detta är inget som jag försöker påstå är det rätta synsättet men det är så jag ser på det och kräver inte att alla skall tycka som jag

Publicerat

När jag läser mina inlägg här inser jag att dem kan misstolkas. Jag måste förtydliga att jag på inget sätt fördömmer trofejakt och tycker det är helt OK. för dem som har intresset av det.

Publicerat

jepps. det är lätt hänt att bli missförstådd Lars. Har din fulla förståelse dock.

Men själv är jag nog lite troféjägare men nog har jag känslor och minnen från alla jakter trots detta, och tar vara på alla djur på bästa möjliga sätt. :huh:

Själv skulle jag som du säger aldrig fara till Afrika o skjuta massa djur ifrån ett biltak, då jag inte förstår tjusningen med den jakten, inte heller etiken.

Däremot att sitta undangömd med bågen eller smyga på en fin kudu.. snacka puls då. och fin trofé att minnas händelsen. B)

Det är ju så också.. Om man nu blir nervös över att skjuta rådjur,, men på nåt vis iallafall så är ju bocken mer attraktiv för pulsen än en killing eller get.. :P Varför? om det inte vore för hornen?

bara lite bollkastning från min sida här. :D

mvh C-A

Publicerat

Alla har vi olika värderingar.

För egen del är jag trofe och köttjägare-bägge lika viktiga,hundjakt funkar inte för mig då det inte är förenligt med trofejakt och selektiv avskjutning,för andra är hundjakt den enda sättet att få något byte överhuvudtaget.

Rådjur klassa på vissa håll i sverige som ett skadedjur i lika hög utsträckning som babianen i afrika,dock skulle jag bli totalt vansinnig om en liknande bild på ett förnedrat fällt rådjur dök upp.

Människor som arrangerar denna typ av bilder har ingen etik och moral samt högst sannolikt en riktigt dålig uppfostran.

Problemet kvarstår dock att babianer måste skjutas.

/Micke

Publicerat

MM jag är fasen beredd att för en gångs skull hålla med dig..