Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skälet till att jag aldrig kommer jaga babian

Featured Replies

Publicerat
Framgår tydligt av dessa bilder. Bilden med ölflaskorna är inte unik på så sätt att just det oerhört smaklösa arrangemanget hindrar mig från denna jakt (en bild på en älgkalv med ölflaskor blir precis lika respekt- och smaklös), utan det jag tänker på är fingrarna hos babianen.

http://pic90.picturetrail.com/VOL2182/1794...7/326684147.jpg

http://pic90.picturetrail.com/VOL2182/1794...7/326684127.jpg

Det här är helt enkelt inget för mig.

Fattar inte hur folk kan vara så dumma att man tar sådana bilder. :rolleyes:

En som jag känner som har skjutit babian berättade att det skulle han aldrig göra om, för det var precis som att han sköt en människa för den slog ut med armarna på ett liknande sätt.

Publicerat

Respektlöst :)

Publicerat

Hej,

jag råkar veta vilka personerna på bilderna är och de är båda två extremt kompetenta skyttar (och vapensmeder) men de är absoluta nybörjare inom den jaktliga banan. det är bara något år sedan de sköt sina allra första vilt och saknar kunskap om jaktlig kultur så som vi uppfattar den. Bilderna är dessutom kopierade från en tråd där det fanns ett tiotal olika "trofebilder" och enligt min uppfattning är den osmakliga bilden på babianen och castleburkarna den enda som jag vänder mig mot, de andra är i mitt tycke ordinära.

326683942.jpg

326684110.jpg

326683963.jpg

326683978.jpg

326684025.jpg

Henrik

Publicerat

Jag har själv sett svenska trofebilder där jägarna sitter på jätteälgen.

På kontinenten anses dylika bilder som oerhört groteska och smaklösa.

Dom spanska bågjägarna låter ofta pilen sitta kvar i djurkroppen(ifall den inte har gått genom) och enligt vårt kursmaterial ska en eventuell pil absolut bort för att undvika obehag hos betraktaren.

Så man ska vara lite försiktig innan man börjar skjuta elefanter i porslinsaffär och döma andra

Oestetiska bilder behöver inte vara ett bevis om människans attityd mot djuren utan snarare bara ett bevis för hans/hennes dåliga smak.

Och vad gäller trofebilder på babianer är det väldigt svårt att få bort dom mänskliga dragen från bytesdjuret.

Publicerat
  • Författare

Med tanke på hur den här tråden utvecklats så önskar jag att jag istället funnit en bild på endast en babian, där fingrarna framträder :blink:

Det var inte min avsikt att hänga ut personerna på bilden, men oavsett detta så anser jag ölflaskearrangemanget vara oerhört smaklöst. Visst är de två bilderna "tagna ur sitt sammanhang", men inte ens tusen "korrekta" trofébilder under samma jaktresa kan uppväga det hela. Kanske var tanken att skoja lite inför polarna där hemma, men de la ut dem på ett publikt forum och det innebär att vem som helst kan se dem.

För nån vecka sedan avlägsnade jag den sura smileyn som var kopplad till tråden då jag inte ville ge intryck av att jag anser att jakt på babianer som sådan vara förkastlig.

Det har för min del varit oerhört positivt att för en gångs skull sticka ut hakan och deklarera min åsikt om något, men jag har inte någonstans i tråden hävdat att jag har några som helst synpunkter på andra som väljer att jaga eller skjuta babianer.

Publicerat

De övriga bilderna har jag inget att anmärka på, men de ursäktar inte den bilden på babianen med ölburkarna!

Att det finns osmakliga bilder från Sverige också, är ingen nyhet, jag fördömer dom lika mycket också.

Att ta en bild på sitt nedlagda byte är inget fel. att förnedra viltet när man tar bilden, är däremot åt helvete! :D

Publicerat
Med tanke på hur den här tråden utvecklats så önskar jag att jag istället funnit en bild på endast en babian, där fingrarna framträder :blink:

Det var inte min avsikt att hänga ut personerna på bilden, men oavsett detta så anser jag ölflaskearrangemanget vara oerhört smaklöst. Visst är de två bilderna "tagna ur sitt sammanhang", men inte ens tusen "korrekta" trofébilder under samma jaktresa kan uppväga det hela. Kanske var tanken att skoja lite inför polarna där hemma, men de la ut dem på ett publikt forum och det innebär att vem som helst kan se dem.

För nån vecka sedan avlägsnade jag den sura smileyn som var kopplad till tråden då jag inte ville ge intryck av att jag anser att jakt på babianer som sådan vara förkastlig.

Det har för min del varit oerhört positivt att för en gångs skull sticka ut hakan och deklarera min åsikt om något, men jag har inte någonstans i tråden hävdat att jag har några som helst synpunkter på andra som väljer att jaga eller skjuta babianer.

Din ståndpunkt är inte konstig alls. Finns många som har samma inställning som dig ang. jakt på primater. En av våra tidigare medlemmar skulle aldrig kunna tänka sig att skjuta en babian ( Telgetok ). Min egen gräns går vid huruvida arten är utrotningshotad eller allmänt förkommande. Man kan tycka vad man vill men helt konkret är babianer ett stort problem på många håll. Väster om Kapstaden ska du tex. inte cykla eller köra MC. Där finns en koloni baboons som är rent fördjävliga för att tala klarspråk.

Publicerat

Jag personligen skjuter hellre 100 babianer än 1 leopard

Har bara skjutit en enda sådan och har därmed långt kvar till 100.

Detta innebär att jag kommer aldrig att skjuta en leopard och det får duga.

Publicerat
Jag personligen skjuter hellre 100 babianer än 1 leopard

Har bara skjutit en enda sådan och har därmed långt kvar till 100.

Detta innebär att jag kommer aldrig att skjuta en leopard och det får duga.

Skulle iof vara spännande med en leopardjakt men köper ditt reonemang rakt av :blink:

• 5 weeks later...
Publicerat
Jag kan inte heller se problemet i den första bilden. I den andra instämmer absolut med dig. Jag vet inte hur många som sett ett bogmontage på en svenskhare med rådjurshorn. Jag har sett det i några jaktaffärer. Etiken säger man skall hedra viltet inte förnedra :D . Nä fy fan !

/Ulban

Inte heller jag fixar detta med "skämttroféer". När jag nyligen hade flyttat ihop med min icke-jagande respektive åkte en julgransgirlang upp i ett älghorn hemma. Den åkte ned rätt snabbt och det kommer inte att hända igen.