Publicerat Augusti 17, 200520 yr har igen möjligthet att jaga rådjur men jag såg iaf 4 bockar i går, i dag hade dock alla gjömt sig. ;D Mvh Lalle
Publicerat Augusti 18, 200520 yr För mig gick det rätt skapligt en udda 6-taggare första morgonen. Ska gå ut i kväll och försöka få den gamle men det blir nog rätt marigt dom är svåra att tas med i skogsmark.
Publicerat Augusti 18, 200520 yr den store lyser med sin frånvaro, fick dock skjuta en liten fyra imorse...
Publicerat Augusti 18, 200520 yr http://www.swehunt-fish.com/xoops/modules/...23&forum=21 Men skamm den som ger sig
Publicerat Augusti 18, 200520 yr Tjenare... Jo då det har väll gått som vanligt på bockjakten... ;D men jag är ganska så glad ändå... 16/8 Morgon: Går upp 04.30 och äter lite. ut och sätter sig vid klockan 5. klockan 06.30 kommer den utsedda gammelbocken han springer över vallen och stannar till med full bredsida på cirka 40 meter. jag försöker få upp bössan till axeln när jag kommit halvvägs så vänder sig bocken och går rakt ifrån mig :'( Visslade till lite men inget kunde stoppa honom efter att han gått 70 meter så tog han ett litet skutt också var han över på grannmarken > Jag tänkte att det är väll bara till att ta sig nya tag i kväll : 16/8 Kväll: Gick ut vid klockan 5 på eftermiddagen. när jag skulle klättra upp i tornet så var där lite halt på ett ställe och jag halkade till. skällande ser jag den stora bocken studsa iväg över vallen :-[ (han hade stått i skogskanten) men för att höja sitt självförtroende lite så satt jag där och tänkte på så stor han var och att jag haft äran att se honom 2 tillfällen i rad hade suttit i tornet 30minuter så. *Pang* min kompis skjöt några hundra meter bort. så tänkte jag det att jag har ju ändå stött allt vilt här så jag kan ju lika gärna gå ner till honom och se vad han skjutit. sagt och gjort så gick jag ner till honom..silken ful bock där låg inavel ut i tredje led alltså...smalare än jag vet inte vad (fick platts i en halv sopsäck) ;D och det ena hornat var 7cm och det andra 2 cm långt hahaha men det var en sådan bock som bara skulle bort från marken ju.. sedan så åkte vi iväg och hängde upp den.. 17/8 Morgon: ut klockan 5 igen.. hade suttit till klockan 8 så får jag se något röra sig i gräset 100 meter bort ungefär. upp med handkikaren aha en räv tänkte jag den skjuter jag om den kommer ut så jag ser hela.. den kom ut på kortare gräs...upp med handkikaren igen fast denna gången är den på 150meter men aj det är ingen räv...det ser ut som ett rådjur Upp med studsaren och kikarsiktet vreds upp till 10x så att jag kunde se om där var några spettsar..tyckte mig kunna se något litet på huvudet på den men jag var för osäker för att våga skjuta..så skott uteblev.. 17/8 Kväll: ut vid 6 :- (lite sent) upp i tornet igen men denna gång kom det ett moln med flymyror och atackerade mig :'( så jag fick klättra ner och välja en plats i markhöjd i stället > efter en halvtimmas sittande så small det nereifrån igen... ropade på micke min kompis..men det var inte han som skjöt det var min mamma hörde efter någon minut "BOM på räv" :'( okej så jag satt kvar ett tag till vid klockan 9 på kvällen så kom dom små vildsvinen och röjde runt i skogen igämte mig men dom vågade sig inte ut på vallen Det var vad jag varit med om denna veckan...på lördag och söndag så ska jag ut igen se hur många jaktdagar man kan skrapa ihop denna sesong jämfört med förra sesongens 190 : MVH/Jocke
Publicerat Augusti 18, 200520 yr jippi.. ;D.i morse fick jag knäppa mej en fin liten bock min första faktiskt...han komme trippandes vid 05.45 tiden å 30 sekunder efter var han död...nu kan man vara lugn et litet tag och sova ut en morron ;D
Publicerat Augusti 18, 200520 yr jippi.. ;D.i morse fick jag knäppa mej en fin liten bock min första faktiskt...han komme trippandes vid 05.45 tiden å 30 sekunder efter var han död...nu kan man vara lugn et litet tag och sova ut en morron ;D Grattis!
Publicerat Augusti 18, 200520 yr GRATTIS ANNA!Var det hemma i Byske? jajjamen.....där jag brukar sitta...du har väl sett det nångång...
Publicerat Augusti 18, 200520 yr Författare Grattis till alla er som har lyckats !!...och bättre lycka nästa gång till oss som inte har lyckats än
Publicerat Augusti 18, 200520 yr Grattis till alla er som har lyckats !!...och bättre lycka nästa gång till oss som inte har lyckats än Instämmer.
Publicerat Augusti 18, 200520 yr varit ute 3 kvällar nu men inget skjutit.. såg 3 älgar å 2 rådjur första kvällen.. de ena rådjuret såg ja inte va de var, de andra va ett smaldjur.. andra kvällen såg jag en räv, men den försvann ner i ett dike lika snabbt :-.. ikväll såg jag en hare. Alltid kul att få se något men en bock skulle inte sitta fel!
Publicerat Augusti 18, 200520 yr Flyttade tillbaks till Småland i somras efter elva år i Skåne, närmare bestämt till sambons föräldragård tre mil väster om Ljungby. Var med på min första "riktiga" bockjakt i tisdags. Underbart! Två ganska ordinära sexor blev det för gänget, jag släppte en pinnabock som kom betande på 20 meters avstånd. Vilken pulshöjare. Fem övriga bockar observerade. Inget i afton dock.
Publicerat Augusti 18, 200520 yr Kvällens jakt bjöd först på ett smygande från min sida som säkert skulle resultera i tvångsvård på någon sluten avdelning om någon utomståendes sett det men det var värt mödan tyckte jag. ;D Tog mig säkert 45 minuter att smyga ut 100m till den plats där bock skrapat ett stort antal träd och smygandet var för säkerhetsskull om den redan skulle stå där. Förbannat torrt i markerna samt mycket torra kvistar > Kommer på plats och sätter mig ner. Sitter i 1 timme och hör plötsligt hur det skrapar bakom mig, Typiskt, tänker jag och vågar inte vända mig om för det var så nära. Hoppas att den kommer framför tänker jag och sitter kvar. Plöstligt brakar det till 15 meter bakom mig och ett djur av okänt kön rusar bort direkt till vänster om mig då den kommit så nära att den känt min vittring. Förbannat tänker man men sitter kvar och hoppas att det kommer en till. Mycket riktigt så hör jag samma ljud igen bakom mig ca 15 minuter senare och plötsligt ser jag på 10-15 meters avstånd perfekt i bredsida en 4 taggars komma i vegetationen helt ovetandes om min närvaro. Inser att om jag rör mig så kommer den rusa men försöker ändå men den går ner i en svacka istället och är borta i 5 minuter då den dyker upp igen på 80 meters avstånd denna gång också perfekt bredsida men det är för mycket träd emellan. Avstår skottet och kollar bara på den lite i siktet innan den försvinner bortom synhåll. Kul upplevelse eftersom jag dels är nybörjare samt inte hade rådjur i den delen av landet jag bodde i tidigare Ps...Nästa gång skall jag vända mig åt andra hållet redan från start hehehehe
Publicerat Augusti 18, 200520 yr Jag lyfter på hatten åt alla som lyckats och tackar för fina bilder. Ni övriga som fortfarande äter falukorv.........SKITJAKT PÅ ER! /Micke
Publicerat Augusti 19, 200520 yr Vi hade kanonjakt. Här kommer lite bilder från 16-17/8. Det blev till slut 6 bockar innan vi gav oss av på duvjakt (som inte var något vidare....) Hm, var faen tog han vägen... Bocken gick och betade i säden.....en stund Mördarbock som körde en get i häxring framför oss under lång tid. De studsade sedan in i skogen. Bocken återvände sedan.... och dog lycklig kan man tro. Borde dock inte fått föra sina sämre anlag vidare. Gammal retur med tjocka rosenkransar. Var nog rätt snygg för ett par år sedan. Liten bock som stod och åt på en viltåker......en stund Snygg herre med stor trofé. Medaljen missas kanske på vikten... Ännu en bock på retur som föll på ett hygge. Trevlig jakthelg. Själv åker jag till björnriket senare idag
Publicerat Augusti 20, 200520 yr Trevlig jakthelg. Själv åker jag till björnriket senare idag Välkommen till Björnriket! Dom sköt den närgågna björnen i skjulsmark igår kväll.