Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nååå....hur gick bockjakts premiären?

Featured Replies

Publicerat
Dalarna: Mora/Orsa. De har två inne i aktuellt område just nu

Då kan det med andra ord bli närkontakt med nallen.

Skitjakt på Dig!

• Svar 99
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

sköt en räv igår ;) men bockarna har gått upp i rök :-[

Publicerat
sköt en räv igår ;) men bockarna har gått upp i rök :-[

Ibland är det så. Helt spårlöst borta. Räven är ju bättre än att komma hem tomhänt.

;)

Publicerat
  • Författare

Var ute i morse igen... satt på ett hygge och väntade på den stora, men som vanligt så lyste han med sin frånvaro...Däremot så såg jag en himla massa duvor :) och ca 4,2 miljarder mygg och knott som alla kretsade kring min skalle >:(

nåja...är man så dum att man glömmer myggmedlet så får man skylla sig själv!

ska kanske iväg i kväll...beror lite på vädret, spöregn är inge kul varken för bocken eller för mig ;):)

det ser ut att klarna upp senare i afton...

Ha dé bra och lycka till!!

MVH Fredde

Publicerat
ca 4,2 miljarder mygg och knott som alla kretsade kring min skalle >:(

nåja...är man så dum att man glömmer myggmedlet så får man skylla sig själv!

Vissa straffar gud medetsamma.

;)

Publicerat
  • Författare
Vissa straffar gud medetsamma.

;)

Haha stämmer bra det! var ut för en stund sedan och då hade jag myggmedel... inte en enda mygga/knott besvärade mig 8) :)

Publicerat

Har varit i Vingåker och jagat med laget där och fram till i morse har vi skjutit 8 bockar, en kronhind, en kronkalv, 6 rävar och två grävlingar. Själv sköt jag en av rävarna. Ganska hygglig utdelning.........

Publicerat
Haha stämmer bra det! var ut för en stund sedan och då hade jag myggmedel... inte en enda mygga/knott besvärade mig 8) :)

Ibland är dom hopplösa och nästa stund totalt bortblåsta.

Publicerat
  • Författare
Ibland är dom hopplösa och nästa stund totalt bortblåsta.

jo... vissa kvällar här hemma är dom spårlöst borta och ibland går det inte att vara ute...men efter den första frostnatten är dom borta permanent 8)

Publicerat
jo... vissa kvällar här hemma är dom spårlöst borta och ibland går det inte att vara ute...men efter den första frostnatten är dom borta permanent 8)

Samma här.

:D

Publicerat

Samling 04:00 genomgång och passlottning, jag drog en bra lott ett öppet åkerfält med skog runt om. När jag börjar gå mot mitt pass hörs hög musik och folk som pratar. Den kriminella MC-klubben som håller till i ett hus på området har haft fest och tydligen så pågår den fortfarande. Smyger upp till åkerkanten och upptäcker att ena sidan av fältet är fullt med tält! >:( Ringer upp jakledaren som redan kände till problemet då flera andra hade fått flytta på sig. Han sa åt mig att forsätta gå på vägen så skulle han komma och hämta upp mig! Efter 15minuter kom jaktledaren, tyvärr så var nu alla bra pass upptagna så jag skulle få sitta mitt ute i skogen men han sa att det är lika stor chans att det ska dyka upp en bock där som på något annat ställe. (jag var tveksam)

Efter ett tag stannar han bilen och säger att 100-300meter i den riktning kunde jag sätta mig på pass. Jag tar min bössa och börjar gå ut i skogen ganska gles tallskog med blottade bergsåsar. Går ca 200meter och hittar en liten upphöjd plats med ganska gles skog. Jag sätter mig ner och laddar min Sako Finnbear 6,5x55 och börjar sedan smörja in mig med myggmedel DÅ upptäcker jag nått som rör sig ca 70meter rakt framför mig! Snabbt får jag fram handkikaren, när jag tittar i kikaren så är allt bara suddigt jag börjar vrida på skärpan och kråglar med den ett tag (känns som 1minut). Tillslut så får jag rätt skärpan och tycker mig se ett rådjur med horn! Skit och jag som inte kommit iordning än!! Hörselskydden har jag inte på eller handskarna eller mössan (är rakad på huvudet så jag ser ut som en vit fyr utan mössan och syns från 8km  ;D )

Snabbt så lyckas jag få på mig hörselskydden + handskar + mössa och jag får fram bössan och lyckas hitta djuret i kikarsiktet och  visst är det en BOCK! En riktigt fin och stor BOCK! Bocken går med hela sidan vänd mot mig, men hela tiden så har jag någon liten kvist i min siktlinje och jag håller inne skottet. Bocken tittar upp och spanar rakt mot mig men jag sitter helt stilla och snart så fortsätter han att gå framåt. Efter några steg till så stannar han till och spanar rakt mot mig igen, nu skymd igen bakom några grenar. När bocken fortsätter med huvudet nedsänkt så försöker jag flytta mig så att jag kan få en ren skottgata. Eftersom jag sitter helt öppet på den lilla höjden så kan bocken se varje lite rörelse om han tittar åt mitt håll. Jag sitter där och siktar på bocken som är ca 60meter bort och får då se något i ögonvrån lite till vänster om mig... en räv kommer rakt mot mig på ca 15meters håll när räven är ca 5meter från mig så upptäcker han mig och stannar till och tittar på mig. Räven står där och tittar på mig på 5meters håll samtidigt som bocken också har fått syn på räven och står och tittar på räven och mot mig! Jag sitter helt stilla! Räven står säker där i ca:1minut samtidigt som bocken nu står halvt skymd så att ena ögat på bocken syns på ena sidan av en stor tall och jag kan skymta "bogen" på rådjuret mellan två andra tallar. Träden skymmer dock såpass mycket att jag har svårt att bedöma hur mycket av träffområde jag har att sätta skottet på så jag väljer att ha is i magen och vänta. Plötsligt så fattar räven att här ska jag nog inte stanna utan den vänder och springer från platsen, jag tänker då att nu tittar nog bocken på räven och jag försöker att flytta mig till ett lite bättre läge. Bocken rycker plötsligt till och försvinner in i skogen med full fart! Bocken och räven är borta och syns inget mer den morgonen.

Så här i efterhand så hade jag fått precis samma läge igen så hade jag tagit skottet, men det är lätt att vara efterklok! Spännande var det iallafall och så nära att skjuta mitt första vilt har jag aldrig varit tidigare!

/Marcus

Publicerat

dem brukar ju faktiskt koma ut på åkrar efter att maten iskogen tar slut på senhösten/förvintern, hade kontakt med en bock på en åker förra året i slutet av oktober plus att jag senare under december sett en massa spår och uppbökade gräsplättar på åkrar när snön hade lagt sig...

Publicerat

ojoj, det där llåter ju verkligen som en mycket spännade morgon! ;D

Publicerat
ojoj, det där llåter ju verkligen som en mycket spännade morgon! ;D

Har det inte blivit någon ännu? Jag har själv inte kommit ut ännu. Jag håller på med valpen och tränar sitt, ligg och inkallning 2-3 ggr/dag i mindre pass och det går sakta men säkert framåt. Vi ska åka ut i skogen själva här i höst så får hon söka men först ska Vi till Pålänge och lukta på levandes fasaner med vinden i nosen. ;)

Publicerat

En eloge till dig Marcus som valde att fria istället för att fälla :-*,bocken finns kvar och du vet var du ska sitta nu,hade du tagit skottet trots att du var osäker på läget och det inte hade gått bra så hade du mått betydligt sämre,istället för att gräma dig över en förlorad skottchans så hade du rabblat varför...varför...varför..

Starkt jobbat!

/Micke

Publicerat
Ibland är det så. Helt spårlöst borta. Räven är ju bättre än att komma hem tomhänt.

;)

Ja en räv är ju inte fel att skjuta!! det var första räven faktiskt.. ikväll gick det bättre! jag sköt en klen bock som kom springandes när jag lockade( min 2a bock) ;). när ja hade gjort iordning den bocken så gick jag till en åker ovanför huset å fick se en bock längst upp i kanten ca 250m.. så jag smög på den längs åkerkanten men när ja kom upp i höjd me där bocken stog så va den borta.. så då åkte buttalon fram igen och efter ca 30s så kom bocken utspringandes från skogen rakt emot mig.. på ca 10-15 meter stannade bocken.. jag osäkrade och siktade på halsen för ja tänkte att på 10 meter med 9,3 så ska den väl inte gå så långt. KLICK sa de o sen sprang bocken iväg.. j

Publicerat
Ja en räv är ju inte fel att skjuta!! det var första räven faktiskt.. ikväll gick det bättre! jag sköt en klen bock som kom springandes när jag lockade( min 2a bock) ;). när ja hade gjort iordning den bocken så gick jag till en åker ovanför huset å fick se en bock längst upp i kanten ca 250m.. så jag smög på den längs åkerkanten men när ja kom upp i höjd me där bocken stog så va den borta.. så då åkte buttalon fram igen och efter ca 30s så kom bocken utspringandes från skogen rakt emot mig.. på ca 10-15 meter stannade bocken.. jag osäkrade och siktade på halsen för ja tänkte att på 10 meter med 9,3 så ska den väl inte gå så långt. KLICK sa de o sen sprang bocken iväg.. j

....och sedan blev det en massa konstiga ord, men det blev ju en iaf.

Grattis!

;)

Publicerat

nope det har ännu inte blivit nåt..har varit ut en massa ggr iår sen räven blev lovlig, mest för att försöka se vart rådjuren hållr till och prova knippa nån räv, men har i dagsläget bara sett ett ställe där jag hittade lite rådjurspår ute på en åker...visst finns dem i där i bfors, men verkar vara jäävlit svårt att hitta dem...skulle ut i morse, men vad händer, panikvaknar och kollar på klockan, 08.30...jahapp o man ställde väckarn på 03.45, vad som hände det vetifan...men men, så är det, nästa vecka ska man prova ta nån tjidor...

Publicerat
....och sedan blev det en massa konstiga ord, men det blev ju en iaf.

Grattis!

;)

Tackar!! Hehe ja de blev det men jag va rätt nöjd ändå=)

Publicerat
nope det har ännu inte blivit nåt..har varit ut en massa ggr iår sen räven blev lovlig, mest för att försöka se vart rådjuren hållr till och prova knippa nån räv, men har i dagsläget bara sett ett ställe där jag hittade lite rådjurspår ute på en åker...visst finns dem i där i bfors, men verkar vara jäävlit svårt att hitta dem...skulle ut i morse, men vad händer, panikvaknar och kollar på klockan, 08.30...jahapp o man ställde väckarn på 03.45, vad som hände det vetifan...men men, så är det, nästa vecka ska man prova ta nån tjidor...

Hulken:

Sov Du på armen med någon brud för då kan det bli så?

;)

Storjägaren:

Jag förstår det men visst grämer det Dig lite grann iaf att det inte blev en dubblé?

;)

Publicerat

hehe det var ju inte det heller, en vanlig försovning, men men nu är man ju iaf utvilad, det behövdes...

Publicerat
Hulken:

Sov Du på armen med någon brud för då kan det bli så?

;)

Storjägaren:

Jag förstår det men visst grämer det Dig lite grann iaf att det inte blev en dubblé?

;)

Hehe ja de gör det ju självklart!! har du skjutit något då?

Publicerat
Hehe ja de gör det ju självklart!! har du skjutit något då?

Vi har ganska så glest med bockar här uppe. Jag brukar vara ute och prova någon gång för skojs skull. Kommer det någon med fina horn  och chansen ges så smäller det. Vi har ju annars bättre vilt att jaga under skyddsjakt men dom är ju ännu svårare att komma på skott på och det är kronhjortar. Dom har rymmt från ett vilthägn inom vårat VVO.

Publicerat
Vi har ganska så glest med bockar här uppe. Jag brukar vara ute och prova någon gång för skojs skull. Kommer det någon med fina horn  och chansen ges så smäller det. Vi har ju annars bättre vilt att jaga under skyddsjakt men dom är ju ännu svårare att komma på skott på och det är kronhjortar. Dom har rymmt från ett vilthägn inom vårat VVO.

Okej vart bor du då? kronhjortar är fina djur de!! tyvärr så är stammen sönderskjuten runt oss!!:(

Publicerat
Okej vart bor du då? kronhjortar är fina djur de!! tyvärr så är stammen sönderskjuten runt oss!!:(

I yttersta norden ;) Kalix. som hulken och några andra personer.