Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nååå....hur gick bockjakts premiären?

Featured Replies

Publicerat

Glad i hågen gick jag ut på marken i Uppland igårkväll med en fin bock i tanken. Jag vet var en riktigt fining går och jag tänkte att jag skulle få chansen på honom. Satte mig lugnt på passet, ute på en liten holme i en klöveräng och inväntade att bocken skulle komma. Efter ca 1,5 timmar dök han upp, ca 200 m ifrån mig, gåendes ifrån mig. Jahopp, vad gör jag nu då? Inget att smyga bakom och lite för långt håll för att skjuta. Jag använder Buttolon och försöker locka honom. Pep till en gång och han stannade, tittade åt mitt håll, böjde ned huvudet och fortsatte äta lätt vandrandes bortåt. Pep till igen, han lyfte huvudet, och fortsatte gå.

Då såg jag något i ögonvrån och tror ni inte att det stod en get 10 m ifrån mig och blängde. Hon kollade in mig noga, bestämde sig för att jag inte var något för henne och skuttade tillbaka in i skogen, skällandes. Hon måste ha varit riktigt förbannad för hon höll på att skälla, till och från i ca 30 min.

Det kom ingen mer bock ut på vallen igår kväll.......

Djävla kärring!

• Svar 99
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

För kaxig för sin egen hälsa  ;)

thumb_DSC00048.JPG

Satt nån timme i lördags morse, vacker morgon med många djur i rörelse men när klockan blivit 06.30 bestämde jag mig för att besöka en höjd i en kraftledningsgata.

Sagt och gjort, iväg över några fält, över en bro och upp mot höjden så plötsligt gick det loss två djur framför mig varav ett såg jag sätta iväg över ledningsgatan.

Kvar va dock bocken på ca 120-140 meter framför mig i skogen  :-...

En kort paus medans jag vart utskälld, några grymtande tillbaka från mig, lite sparka i backen och sakta gående mot bocken!

Efter 60-70 meter med samma taktik, skälla tillbaka,vänta, krafsa i mossan skymtade jag kaxputte i riset...

När han klev fram bakom en lite gran på 25-30 meter satt hårkorset där det skulle  :o!

Publicerat

Hylsan!

Känns som om man ska gå en kurs hos dig.........

Publicerat

En liten spets föll 05 40 och en stor spets föll 06 15,avstånd till bägge 100-120m, .223,fick ej genomskott på den stora spetsen med norma 3,6g bs men den satt exemplariskt uppsvampad mot skinnet på utgångssidan,bägge två föll i skottet.

/Micke

Publicerat

Jag är glad för er skull....själv har jag dock inte fällt en bock på 5 års ivrigt vakande på höstarna.

Att det ska vara så svårt..

Lyckas fälla 3 getter totalt på dessa år som jag satsat hårt, kul som tusan men det känns som om nå´t fattas  :-

Puh, vilket snyftande  ;D

Segern över bocken kommer smakar väl bättre när den väl kommer så småning om. :)

Publicerat

>orjant

Skytte eller bockjakt  ;D ;D ;D

Publicerat

Jag förstår vad du menar Beretta(faktiskt).

Under sju år så hade jag jakt på en 7000ha stor mark i dalarna,fantastisk fågeljakt på främst orre(det här var före lodjurens tid)men det fanns rådjur på marken.

Under dessa sju år så jagade jag fågel på morgnar och dagar och satt på bock under kvällarna,sköt EN bock på sju år(liten sexa) under ca totalt 200 sittningar.......inte var det lätt jämfört med här hemma

Jag har en del trofeer på väggarna, men den bocken kommer alltid att ha hedersplatsen bredvid mitt silverhorn.

Förr eller senare så kommer han var så säker.

/Micke

Publicerat

Fick skjuta bock nummer 2 för säsongen nu ikväll.

En fin sexa som jag jagat sen den 16 augusti, ikväll klev han ut på 200 meters håll och när han efter en evighet vände bredsidan till så fick Sauern tala. skottet satt perfekt i bogen o han gick inte en enda meter.

album_pic.php?pic_id=969

Publicerat
Fick skjuta bock nummer 2 för säsongen nu ikväll.

En fin sexa som jag jagat sen den 16 augusti, ikväll klev han ut på 200 meters håll och när han efter en evighet vände bredsidan till så fick Sauern tala. skottet satt perfekt i bogen o han gick inte en enda meter.

album_pic.php?pic_id=969

Grattis!

Den var verkligen fin.

Publicerat

tack ;D

Publicerat

nu får ni ta och sluta ladda upp era bilder! :P man går ju och ser bock framför sig hela dagarna, om nätterna drömmer man om den enda(!) gången jag har fått se en bock(eller rådjur för den delen) här uppe under jakttid, iår har jag sett spår av rådjur(gamla) vid 2 tillfällen, det är allt!!! man blir galen!!!

skämt å sido, GRATTIS till er alla som har fått skjuta sig en bock, mycket fina må jag säga!!

Publicerat
nu får ni ta och sluta ladda upp era bilder! :P man går ju och ser bock framför sig hela dagarna, om nätterna drömmer man om den enda(!) gången jag har fått se en bock(eller rådjur för den delen) här uppe under jakttid, iår har jag sett spår av rådjur(gamla) vid 2 tillfällen, det är allt!!! man blir galen!!!

skämt å sido, GRATTIS till er alla som har fått skjuta sig en bock, mycket fina må jag säga!!

Är Du sotis hulken? Du kan inte räkna med att Du har samma stam här uppe som söder ut.

;)

Publicerat

Grattis Sniper, verkligen fin.

Publicerat

Hylsan!

Det var mest detta med att skälla tillbaka, krafsa i mossan och sparka i marken jag var nyfiken på. Du har inte detta på film? Det vore intressant att se......

Publicerat

>orjant

Dessvärre inte på film men kan vid valt tillfälle fördjupa mig...

Gjorde samma sak häromkvällen med stött get och bock, fick dom att stanna kvar inom 100m!

Bägge kom fram i en lysgata på 40-50m men geten stod framför bock, för mörkt för att dra en kula över ryggen på bocken som stod precis bakom geten med sträckt hals!

/Vänligen

Publicerat

Åååååh vad jag blir avis.... :P :P :P

• 2 weeks later...
Publicerat

lite smyg och lock funkade även i år ;)

post-365-1125570672_thumb.jpg

Publicerat

Oj oj oj vilken längd :o hur långa är hornen? mitt längsta genom åren är 28,5 resp 29cm men den där är nog betydligt värre.

/Micke

Publicerat
lite smyg och lock funkade även i år ;)

Det var verkligen fin längd på hornen.

::)

Publicerat

dom är 33cm långa och enligt preliminär bedömning på 145p ;D

han va ca 6-7 år gammal jag har haft ögonen på den ett par år och vägde 22.5kg passad.

att detta är en skogsbock gör inte det sämre. jag har sett ett par ung bockar som bär på hans gener dom är fina 6or redan vid 2års ålder.. ;)

Publicerat

Grattis!

(svårt avensjuk... :P)

• 1 month later...
Publicerat

Äntligen, min första bock !!

I går kväll kom äntligen bocken fram.

Efter att ha gäckat mej länge så kom den i skotthåll till slut.

Efter skottet gjorde den en rusning och försvann in i skogen igen.

Efter ett kort eftersök men vorsteh-tiken, så fann vi den 15 meter in i skogen.

Den var tung att bära till bilen, men det var ändå med lätta steg jag gick.

:)

Publicerat

Grattis  :)

Publicerat

Jag tänkte att spara skallen och montera hornen som minne, finns det någon som har någon bra länk ?

Eller är det bara att flå, koka, rensa, såga och montera....

Finns det genvägar ?  ???

Jag tycker mej ha läst något om att stoppa skallen i en myrstack för att få den rensad, eller är det bara en skröna.

Undrar...

Publicerat

Myrstacksmetoden är nog inget vidare... Risken för att den ska bli missfärgad av humus är ganska stor och du har då en massa jobb med att försöka bleka bort färgen. Dessutom så fins ju alltid risken att någon hund, räv eller grävling vill ha din trofé som tuggben om du lämnar den i en myrstack :-[. Kokning är nog att föredra, farmför allt så går det garanterat fortare!