Publicerat Juli 24, 200817 yr Nu så! Har fått tag på en riktig läckerbit, nämligen: Enkelskotts SAKO Varmint "Bänkskyttebössa" 22 PPC, mycket välskjutande. Leupold BR-24x Target. Riktmedel (trådsmalt kors?) Conetrol fästen. Skjutet mellan 200-300skott. Mycket välvårdad. ca: 100st nya hylsor & ca:150 beg. Laddverktyg. Bössan är handplockad hos Husqvarna som var generalagent 1996. Har skjutit treskottsträffbilder som knappt går att mäta 1-2mm med Norma fabriksammo och femskottsträffbilder på 6mm med Sierra. Det här blir den definitiva lösningen på min jakt efter en bössa med god ergonomi, supertrycke, "icke-vispighet", hög precision, och en patron som är mycket väl lämpad för nötskrikor, skator, kråkor, och räv. Kanske blir ett och annat rådjur med den också. Happy happy!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Hade fått köpa min säkert billigare Eftersläntrarkommentarer undanbedes
Publicerat Juli 24, 200817 yr Jag gissar att dem snart får anställa extra resurser på vapen avdelningen i ditt distrikt för att klara dina licens ansökningar En toppen fin bössa jag har själv haft en liknade fast det var hunter modellen och i kaliber 6PPC med extra pipa i varmint modell. Jag köpte min av Stefan.K då han testat den för jaktjournalen och den visade sig skjuta som en dröm.Riktigt trevliga bössor och som du säger borde den vara utmärkt till det ändamålet du skall använda den
Publicerat Juli 24, 200817 yr Exabit Har ju varit med och läst om dina vapenbyten, vapenköp i flera år nu Du är fan min hjälte
Publicerat Juli 24, 200817 yr Jag gissar att dem snart får anställa extra resurser på vapen avdelningen i ditt distrikt för att klara dina licens ansökningar Tja skulle jag vara Exabit och planerade flytt så hade jag inte dragit mej för att antyda det hos tillståndsavdelningen där han bor.. De hade tveklöst avsatt budgetmedel för flyttbidrag åt honom Skämt osido, skitfin bössa!!!! Varför inget magasin? Mvh!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Vi har inte riktigt samma smak på vapen men detta paket ser väldigt farligt ut! Tror att vi får väldigt svårt att hävda oss i månadscupen. Ser verkligen fram mot lite träffbildsrapporter. Du kanske vill ha parbössor? Har en likadan i 223 till salu /Micke
Publicerat Juli 24, 200817 yr hehehe....hinner bläcket på dina licenser torka innan det är dags att byta? Ser grymt fin ut!....kommer nog att framställa en å annan svettdroppe i pannan på motståndet i månadscupen! .....Om den är kvar så länge alltså
Publicerat Juli 24, 200817 yr .....Om den är kvar så länge alltså Historiskt sett så är chansen stor att den fått ny ägare innan augustis månads intåg /Micke
Publicerat Juli 24, 200817 yr Eftersläntrarkommentarer undanbedes Grabbar kolla alltid alltid med mig först Fast min skjuter NOG inte lika bra
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Ni är såååå roliga! Det här är ju helt nya kommentarer - jag har aldrig hört dem förut... Vem var det som sa att "det är såna som jag som får er att känna er normala"? Varför inte magasin? För egen del vill jag vända på frågan: varför magasin? Jag ser inte vad magasinet skulle tillföra den jakten jag bedriver. Är det en nötskrika som jag skjuter så har jag ingen chans på ett andraskott. Knappast räv heller, men det är väl inte omöjligt att peta in i så fall. Tanken med bössan är ju delvis att mer och mer anamma Mr Mausers koncept à la "kirurgisk precision". Jag är inte intresserad av att lägga ut en blymatta i skogen - det är ingen drevbössa detta. Körde en fuling på Skene Järn idag och lurade av dem deras sista paket fabriksladdad Norma 22 PPC USA för 200 kr. Vem skulle komma in där och köpa det annars liksom? De har även några paket Norma 6 PPC USA om nån är intresserad. Aaah, vilken söt patron 22 PPC är!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Exabit, jag tror att du kommer att bli äckligt nöjd med bössan. Däremot är jag lite nyfiken på vad som skall avyttras för att ge plats för den nya guldklimpen? Är det sakos matchtrycke på din nya bössa? Vet du vilken räffelstigning den har? Ser dessutom fram emot ett utförligt utlåtande om Conetrol montaget Vad var det för laddverktyg med? Misstänker att vi inte får se några träffbilder med nya bössan innan du presenterar ditt resultat i augusticupen. Henrik
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Brno 22 Horneten får nog stryka på foten denna gång. Det här blir en mer än värdig ersättare. Jag tror att det är matchtrycket, ja. Frågade ägaren om den har snälltryck men det har den ej - däremot var det som sitter på betydligt lättare än ett "vanligt". Vet ej räffelstigning. Får väl anta att det är 1:14". Det är Bonanza laddverktyg. Licenstanten är rätt snabb så processen borde ta ett par veckor.
Publicerat Juli 24, 200817 yr Tror han får ett helvetes problem där, vilken rigg ska han skjuta med? Hoppas på hemmabygget, den bössan är lite mer custom på något sätt och säkert treligare på lite håll om det blåser.. Mvh!
Publicerat Juli 25, 200817 yr Rikard! Dina bössbyten är som en bris mot kinden, jag lägger inte ens märke till dom numer. Jag bara ler, tittar på vapnet, njuter av vad jag ser och sen är det dags för nästa titt. Lite som att gå i en vapen affär och dräggla fast i slowmotion. Ser fram emot titten, provskyttet och patronsmekningen. Bra val av "byte". 22 Horneten såg inte "normal" ut i dina händer, dock hade den säkert passat bra i min äldsta systersons. Edit. Han är 6år. Mvh. Robban P.S. Skall försöka ladda upp lite 175:or tills imorgon innför 300m skyttet, har dock fått en jävlans massa jobb i trägårn då en hög med flis till garageplattan skall köras ut och krattas samt att vi fick hem 13ton matjord som skall ut på framsidan..... D.S.
Publicerat Juli 25, 200817 yr Författare P.S. Skall försöka ladda upp lite 175:or tills imorgon innför 300m skyttet, har dock fått en jävlans massa jobb i trägårn då en hög med flis till garageplattan skall köras ut och krattas samt att vi fick hem 13ton matjord som skall ut på framsidan..... D.S. Vad var det nu Henrik skrev om ursäkter i cupdiskussionstråden...
Publicerat Juli 25, 200817 yr Författare Tror han får ett helvetes problem där, vilken rigg ska han skjuta med? Hoppas på hemmabygget, den bössan är lite mer custom på något sätt och säkert treligare på lite håll om det blåser.. Det lär med all säkerhet bli 6,5x47:an. Även om PPC:n skjuter så bra på 300 att det "bara är två cm. mellan kulhålen" enligt förre ägaren, så är man ju helt väck om/när det börjar blåsa. Ska bli intressant att se hur mycket luft det är i siffrorna jag fått från ägaren. Får hoppas att det inte är en sån där herre som har en Husqvarna 9,3:a som han aldrig rengjort och som skjuter fabriksammo inom klisterlappen på alla av mänskligheten kända avstånd...
Publicerat Juli 25, 200817 yr Rikard!Dina bössbyten är som en bris mot kinden, jag lägger inte ens märke till dom numer. Jag bara ler, tittar på vapnet, njuter av vad jag ser och sen är det dags för nästa titt. Lite som att gå i en vapen affär och dräggla fast i slowmotion. Ser fram emot titten, provskyttet och patronsmekningen. Bra val av "byte". 22 Horneten såg inte "normal" ut i dina händer, dock hade den säkert passat bra i min äldsta systersons. Edit. Han är 6år. Mvh. Robban P.S. Skall försöka ladda upp lite 175:or tills imorgon innför 300m skyttet, har dock fått en jävlans massa jobb i trägårn då en hög med flis till garageplattan skall köras ut och krattas samt att vi fick hem 13ton matjord som skall ut på framsidan..... D.S. aa håller med om brisen.. Hinner byta vapen innan han ens fått hem dom ännu
Publicerat Juli 25, 200817 yr Vem var det som sa att "det är såna som jag som får er att känna er normala"? Tanken med bössan är ju delvis att mer och mer anamma Mr Mausers koncept à la "kirurgisk precision". Jag är inte intresserad av att lägga ut en blymatta i skogen - det är ingen drevbössa detta. Aaah, vilken söt patron 22 PPC är! Visst är tanken med kirurgisk precision kittlande! Igår konstaterade jag att min huvudskottskapacitet på typ hare ökade från 100m till 200m i ett nafs med nya monopoden! Därmed inte sagt att jag kommer göra det men vetskapen om möjligheten är intressant Har suttit och kollat in 22PPC nu och den är inte bara söt utan riktigt gullig med imponerande egenskaper,man kan inte uppmana herrn om ett par träffbilder redan ikväll? /Micke
Publicerat Juli 25, 200817 yr Författare Har suttit och kollat in 22PPC nu och den är inte bara söt utan riktigt gullig med imponerande egenskaper,man kan inte uppmana herrn om ett par träffbilder redan ikväll? Hade jag gärna bidragit med, men jag har inte ens hunnit lämna in licensansökan än Däremot kan jag fixa en "cartridge lineup" à la Boddington när jag kommer hem. 22 Hornet, 222 Rem, 223 Rem, 22 PPC, och 22-250 torde väl bli en fin gruppbild?
Publicerat Juli 25, 200817 yr Hade jag gärna bidragit med, men jag har inte ens hunnit lämna in licensansökan än Däremot kan jag fixa en "cartridge lineup" à la Boddington när jag kommer hem. 22 Hornet, 222 Rem, 223 Rem, 22 PPC, och 22-250 torde väl bli en fin gruppbild? Eller som vi säger i branchen "The fantastic five" gruppbilder mottages tacksamt! Hur funkar det hos er,får du inte ut bössan på lånelicens eller har du köpt den privat? Jag har min nya 22Hornet hemma nu men ingen ledig kikare. Fan du väckte just en slumrande ådra i mig....tror jag ska skjuta månadscupen i augusti med min .223 /Micke
Publicerat Juli 25, 200817 yr Författare Hur funkar det hos er,får du inte ut bössan på lånelicens eller har du köpt den privat? Jag har, trots min totala brist på tålamod, aldrig ens försökt få ut en bössa "i förtid" på lånelicens. Nu är de dessutom extra restriktiva med detta vad jag förstår. Har köpt den privat av en herre som jagar hjort och annat trevligt på Koberg.
Publicerat Juli 25, 200817 yr Författare Micke, har du en bild på din Sako nånstans? Hur skjuter den, o.s.v.? Har ju helt missat att du har en sån melmysig pang (för att använda 08-nomenklatur)