Publicerat Juli 26, 200817 yr i morse när jag var och fiskade tillsammans med strävhåret fick jag verkligen se varför vorsteh är en allroundjycke. När första (och enda) öringen kom upp så stod han för den, och det var ett riktigt stånd. Var tvungen att kommendera avance bara för att det såg så roligt ut. Kan ju säga att han blev blöt då jag höll fisken över vattnet... Vorsteh blir aldrig vuxna, 3,5 år gammal och står för fisk..
Publicerat September 28, 200817 yr Ämnet om att Vorstehn är en allroundhund gillar jag. Tyvärr så är vi ganska få som anv sina hundar till "allround". Min erfarenhet av folkets inställning är att man enbart ska jaga fågel, i vissa fall så annat men inte vidare aktivt tränande i olika former. Visst min hund har vart lite senare i sitt "stånd" på fågel, men jag har jagat räv, rådjur skogsfågel, sjöfågel & tränat honom på vildsvin i sommar... Vildsvin är nått jag troligen ska prova nästa säsong med honom, då han skötte sig bra i hägnet då vi tränade. Skulle vilja slå ett slag för att bevara Vorstehn som den allround-hund den är, våga prova annat än jakten på fågel, Vorstehn pallar flera jaktformer utan att dra ner på den övriga. Ska nog försöka din jaktform med snart, stånd för fisk!
Publicerat September 28, 200817 yr Sannolikheten att Matte Holst skjuter älg för sin vorsteh i höst är rätt hög kan jag säga, den jycken används som allroundjycke big time! Såvitt jag fattat så är hon en riktigt bra kortdrivare även.. Förutom att han givetvis använder henne som stående. Mvh!
Publicerat September 28, 200817 yr Låter skoj! Min Vorsteh har även han ställt älg vid 2 tillfällen, men släppte det efter ca 10-15 min.
Publicerat September 29, 200817 yr Ämnet om att Vorstehn är en allroundhund gillar jag. Tyvärr så är vi ganska få som anv sina hundar till "allround". Min erfarenhet av folkets inställning är att man enbart ska jaga fågel, i vissa fall så annat men inte vidare aktivt tränande i olika former.Visst min hund har vart lite senare i sitt "stånd" på fågel, men jag har jagat räv, rådjur skogsfågel, sjöfågel & tränat honom på vildsvin i sommar... Vildsvin är nått jag troligen ska prova nästa säsong med honom, då han skötte sig bra i hägnet då vi tränade. Skulle vilja slå ett slag för att bevara Vorstehn som den allround-hund den är, våga prova annat än jakten på fågel, Vorstehn pallar flera jaktformer utan att dra ner på den övriga. Ska nog försöka din jaktform med snart, stånd för fisk! Min försökte sig på en apport på gädda när vi var ute och fiskade i våras. Snacka om bökigt, med en panikslagen gädda och en massa lina, vassa krokar ståendes på en snorhal bergshäll och som pricken över i en vorsteh mitt i allt. Men det redde ut sig fick upp både gädda, hund och kompisen som föll i För övrigt står han för gris, på tal om allround, och driver det mesta med skall. Jens
Publicerat September 29, 200817 yr Det är intressant att läsa om allt tjafs i Vorsteh-tidningen ang Vorstehn som allround-jycke. Frågan är hur man från klubben ska "stoppa" tendensen att vorstehn blir mer och mer en fågelhund. Det är ju väkdigt få som ställer upp på fullbruksprovet och det finns inget avelsgrundade med koppling till allroundegenskaperna. Det jag saknar på min är drevskall. Men jag är ganska säker på att han skulle skalla en bra stund med en gris som stod stilla. Sen klipper han getingar på löpande band. Det måste ju vara ett tecken på allround.. /Må
Publicerat September 29, 200817 yr För övrigt står han för gris, på tal om allround, och driver det mesta med skall.Jens Kommer aldrig att glömma ett buktande älgdrev framfört av Micke Gotland:s unghund + kullbror fram till skott hemma i Torpa... /Må
Publicerat September 29, 200817 yr Kommer aldrig att glömma ett buktande älgdrev framfört av Micke Gotland:s unghund + kullbror fram till skott hemma i Torpa... /Må Ja du fick väl skjuta!? jag tror aldrig jag sett sett en så lång hund som när min stod för björn härom veckan trodde det var orre och gich fram för att resa och hunden höll på att hoppa ur skinnet när jag klev på en gren strax bakom vart till att byta till laikan och en av korsningarna men det gick ur marken Jens
Publicerat September 30, 200817 yr För övrigt står han för gris, på tal om allround, och driver det mesta med skall. Ja! Kom på en grej, vi har en tik (kh vorhste) här hemma som mest är sällskapshund men jag kör henne på klövviltsjakterna ibland när jag måste vila wachteln. Gick på Hargs Bruks marker förra året och hade en jaktpraktikant med under jakten.. Vi kom fram i en glänta med tre-fyra granar mitt på och plötsligt tvärnitar vorshten.. Sett det förr, förklarade lugnt för praktikaten att under dessa granar låg det gris.. Wilda som jycken heter stod klockrent för granarna och när vi gick fram så drog det tre-fyra rödgrisar med en ylande vorsteh efter Gillar vorshte, de ser bara så kul ut och det är lite som wachtlarna, det händer alltid något och ffa rör det på sig så in i helvete! Mvh!
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Det är intressant att läsa om allt tjafs i Vorsteh-tidningen ang Vorstehn som allround-jycke. Frågan är hur man från klubben ska "stoppa" tendensen att vorstehn blir mer och mer en fågelhund. Det är ju väkdigt få som ställer upp på fullbruksprovet och det finns inget avelsgrundade med koppling till allroundegenskaperna.Det jag saknar på min är drevskall. Men jag är ganska säker på att han skulle skalla en bra stund med en gris som stod stilla. Sen klipper han getingar på löpande band. Det måste ju vara ett tecken på allround.. /Må Själv så är jag sugen på en allround hund. Så är det någon som vet om någon lämplig så pm mig gärna.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Det är intressant att läsa om allt tjafs i Vorsteh-tidningen ang Vorstehn som allround-jycke. Frågan är hur man från klubben ska "stoppa" tendensen att vorstehn blir mer och mer en fågelhund. Det är ju väkdigt få som ställer upp på fullbruksprovet och det finns inget avelsgrundade med koppling till allroundegenskaperna.Det jag saknar på min är drevskall. Men jag är ganska säker på att han skulle skalla en bra stund med en gris som stod stilla. Sen klipper han getingar på löpande band. Det måste ju vara ett tecken på allround.. /Må Jag själv är ingen "jaktprovskille", men skulle uppskatta om uppfödare skulle meritera för fullbruk, då jag vill kunna jaga det mesta med mina hundar. Jag jagar sj mest fågel, men jag skulle inte vilja ha en pointer & sen måsta ha en wachtel eller liknande för att komplettera med. Länge leve allround-vorsteh.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Jag har en nyfiken fråga gällande detta att ha Vorsteh som allroundhund. Om ni då kommer på ett jaktprov där hunden enbart ska stå för fågel och sätta sig när den lyfter. Hur får ni detta att funka om ni samtidigt vill att den ska springa med drev efter grisar, hare och dyl Det ger nämligen minus att springa efter vilt så vitt jag vet om det inte är avanskommando och resning av fågel då....... Strömmar ni mot ren då? (ja jag vet att de är förbjudet) Jag får de bara inte att gå ihop i huvudet hur man tränar fram en bra stående fågelhund som kan ta 1ekl å samtidigt kan ha den att jaga hare, gris, rådjur......och vad ni nu jagar med den å samtidigt få den att lämna renarna ifred. Detta går som sagt inte riktigt ihop i min skalle........
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Det är intressant att läsa om allt tjafs i Vorsteh-tidningen ang Vorstehn som allround-jycke. Frågan är hur man från klubben ska "stoppa" tendensen att vorstehn blir mer och mer en fågelhund. Det är ju väkdigt få som ställer upp på fullbruksprovet och det finns inget avelsgrundade med koppling till allroundegenskaperna.Det jag saknar på min är drevskall. Men jag är ganska säker på att han skulle skalla en bra stund med en gris som stod stilla. Sen klipper han getingar på löpande band. Det måste ju vara ett tecken på allround.. /Må Jag själv är ingen "jaktprovskille", men skulle uppskatta om uppfödare skulle meritera för fullbruk, då jag vill kunna jaga det mesta med mina hundar. Jag jagar sj mest fågel, men jag skulle inte vilja ha en pointer & sen måsta ha en wachtel eller liknande för att komplettera med. Länge leve allround-vorsteh.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Men även om man inte ska gå på jaktprov så finns det vissa moment en stående ska klara av under vanlig jakt för att vara en bra fågelhund. Jag vill ju inte att hunden mitt under fågeljakten ska ställa en älg eller nått Hur får ni de att gå ihop om ni ska ha hunden att gå på allt? Den borde mest bli en förvirrad jaktidiot.......eller?
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Men även om man inte ska gå på jaktprov så finns det vissa moment en stående ska klara av under vanlig jakt för att vara en bra fågelhund. Jag vill ju inte att hunden mitt under fågeljakten ska ställa en älg eller nått Hur får ni de att gå ihop om ni ska ha hunden att gå på allt? Den borde mest bli en förvirrad jaktidiot.......eller? Sällan något praktiskt problem. Hemma i skogen har vi ingen fågel, och där det finns fågel finns det ingen älg. Rådjur dock kan dyka upp lite överallt, skjutna ur en kanon ur minsta buske. Men då är det bara att tala om att nu är det fasanerna vi är ute efter om man nu vill det. Hade en sådan situation i helgen där vi gick över några stubbar med diken och en liten risig bäck och kollade efter fasaner, och hade det blivit läge på rådjuren så hade jag skjutit. Jag vill att min vorsteh står för tryckande vilt och motar ut/ställer fyrfota. PÅ något kontigt sätt tycker jag att han verkar fatta vad som ska jagas.... /Må
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Sällan något praktiskt problem. Hemma i skogen har vi ingen fågel, och där det finns fågel finns det ingen älg. Rådjur dock kan dyka upp lite överallt, skjutna ur en kanon ur minsta buske. Men då är det bara att tala om att nu är det fasanerna vi är ute efter om man nu vill det.Hade en sådan situation i helgen där vi gick över några stubbar med diken och en liten risig bäck och kollade efter fasaner, och hade det blivit läge på rådjuren så hade jag skjutit. Jag vill att min vorsteh står för tryckande vilt och motar ut/ställer fyrfota. PÅ något kontigt sätt tycker jag att han verkar fatta vad som ska jagas.... /Må Håller helt med. I år har det funkat kanon för det mesta med min Vorsteh. Hon står för fågel, hare och rådjur så länge dem trycker, hon har ståndat älg ett flertal gånger och driver allt fyrbent med fullt skall. Enda problem jag haft i år är Renen som tyvärr gick åt H-E. Trots att jag var rätt tydlig med att utrycka mitt missnöje kunde hon inte låta bli, nu vart det bara korta drev under minuten, men i min värld så handlar det bara om olydnad. Går en hare upp i stubben efter stånd så har hon i år inte gått efter en enda gång, medans i skogen stöter hon upp dem och driver dem med fullt skall. Tror helt klart att hunden förstår rätt snart va det handlar om, dock så tror jag att jag skulle få rätt svårt på skogsfågel, har testat 1 gång och det resulterade i 1 drev och 2 stånd på älg.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Ja det är ju detta jag menar. Om man låter hunden gå på rådjur, älg mm. så kan man ju inte förvänta sig att den ska låtabli ren även om den absolut inte får jaga ren. I skogarna där jag jagar kan man måsta jaga tillsammans med renar rätt ofta. Renarna finns överallt så det måste ju bli förvirrande för hundarna. Ni som nu jagar allt med er Vorsteh har ni en fullt fungerande fågelhund? Är som ni hör inte riktigt övertygad ännu gällande detta "allround"
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Jag har en nyfiken fråga gällande detta att ha Vorsteh som allroundhund.Om ni då kommer på ett jaktprov där hunden enbart ska stå för fågel och sätta sig när den lyfter. Hur får ni detta att funka om ni samtidigt vill att den ska springa med drev efter grisar, hare och dyl Det ger nämligen minus att springa efter vilt så vitt jag vet om det inte är avanskommando och resning av fågel då....... Strömmar ni mot ren då? (ja jag vet att de är förbjudet) Jag får de bara inte att gå ihop i huvudet hur man tränar fram en bra stående fågelhund som kan ta 1ekl å samtidigt kan ha den att jaga hare, gris, rådjur......och vad ni nu jagar med den å samtidigt få den att lämna renarna ifred. Detta går som sagt inte riktigt ihop i min skalle........ En bra vorsteh funkar så under förutsättning att den har rätt anlag och att du tränat den rätt. Att en hund springer efter vilt med skall och står för fågel är anlags relaterat resten är prägling på vad du vill att den ska göra däri kommer en del lydnad. Jag jagar allt med min vorsteh han står för fågel gris och senast björn han driver allt klöv med skall, han avfångar skadat vilt upp till hjort, men han rör inte en frisk hjort även om han står mitt i flocken. Jagade skogs fågel härom veckan och det gick upp hjort framför. han klev efter ett par steg men stannade och tittade trots att han var tre meter från när dom studsade iväg. Normalt är det drevskall på hjort och jag har inte sagt åt han att göra si eller så annat än att vi ägnade oss åt fasanjakt dagen innan. och jag tror att precis som med en bra wachtel så anpassar sig allroundhunden till det du jagar för stunden.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Intressant. Är de någon av er som gått jaktprov med er allround hund? Hur klarar den sig där?
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Intressant. Är de någon av er som gått jaktprov med er allround hund? Hur klarar den sig där? Min har en etta i öppen klass. /Må
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Min har en etta i öppen klass./Må Och den har från första dag fått jaga allt? Eller har du först gjort den till fågelhund och sedan börjat jaga lite allt möjligt med den?
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Fågel först och resten sen. Tror att man har nytta av "fågelträningen" senare, även vid klövjakt. /Må
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Problemet för mig och renarna var att hunden aldrig träffat på ren tidigare och får enbart träffa på ren MAX 1-2 ggr/år. Till nästa år så är jag rätt övertygad om att hon kommer att vara intresserad utav ren men inte jaga dem. Dels blir hon äldre och klokare men framförallt så lär hon sig vad det är vi jagar. Så småningom så kommer renintresset vara helt svalt då husse inte tycker om det medan hon gärna får jaga annat fyrbent. Lite likt en grishund som är ointresserad utav älg och rå.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Får jag ställa en fråga? Tycker vorsteh faller under epitetet allroundhund men upplever den inte som speciellt skallvillig på markvilt. Bra fart men mest WHOOOFF med 100 meter lucka vilket gör det lite svårt som passare. Hur är era ur den synvinkeln?
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Får jag ställa en fråga? Tycker vorsteh faller under epitetet allroundhund men upplever den inte som speciellt skallvillig på markvilt. Bra fart men mest WHOOOFF med 100 meter lucka vilket gör det lite svårt som passare. Hur är era ur den synvinkeln? Det är just det som jag saknar på min. Knäpptyst! Kör alltid med bjällra när vi jagar fyrfota. Om jag skaffar en till Vorsteh framöver så vill jag ha en med lättare till skall. /Må