Publicerat Oktober 8, 200817 yr Min vorsteh tik jagar ren Fina stånd och sedan får jag stöta. Renarna e lite dumma dom söker upp hundarna, helst om man använder beeper. Jag inriktar min hund på fågel första åren sedan får man se hur de blir med klövjakten. Tiken har väldigt lustigt skall och väldigt glest. Nu har jag ju en tyskterrier som sköter hela klövjakts biten så de är ju inte så bråttom att låta vorstehn ta över annat än apporterings bitarna. Min förra vorster apporterade bla bäver räv och kid
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Får jag ställa en fråga? Tycker vorsteh faller under epitetet allroundhund men upplever den inte som speciellt skallvillig på markvilt. Bra fart men mest WHOOOFF med 100 meter lucka vilket gör det lite svårt som passare. Hur är era ur den synvinkeln? Har jagat med båda sorterna, min egen driver med fullt skall, tätt och högt. Hardreven oftast väldigt korta medan rådjuren och älg längre.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Har jagat med båda sorterna, min egen driver med fullt skall, tätt och högt. Hardreven oftast väldigt korta medan rådjuren och älg längre. Undra om det finns något rasbetingat här? Du har strävhår va? De som jag har "hört" skalla har varit strävhår.... /Må
Publicerat Oktober 10, 200817 yr mitt korthår har drivit hare med skall bägge ggr hon stött upp dom...går ungefär 1-3 minuter sen är den borttappad...ungefär en halv bukt sen visslar jag in henne. så inte bara strävhår som skallar=)
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Min har en etta i öppen klass./Må Om jag inte är helt fel ute så var jag med på det provet, ett skogsprov i Överkalix. För visst har du en Råvatj, som de tidigare ägarna inte kunde ha kvar. Till ämnet. För mig är vorsteh en ren fågelhund, med lite inslag av eftersökshund. Kravet jag har på mina hundar är solklara, presentera fågel på fjäll, i skog på fält, apportera fågel, hare och räv. Blod och släpspår är något hundarna också ska klara av. Men om jag mot förmodan skulle höra ett skall under jakt, eller se hunden jaga ett fyrfota vilt, så skulle jag visa för hunden vad jag tycker om det..... Det är så jag vill ha mina vorstrar, sedan om man jagar klövvilt eller fågel spelar igentligen ingen roll, eftersom den är just så allround. Det är upp till hundföraren hur man vill ha det...
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Ja det är ju detta jag menar. Om man låter hunden gå på rådjur, älg mm. så kan man ju inte förvänta sig att den ska låtabli ren även om den absolut inte får jaga ren. I skogarna där jag jagar kan man måsta jaga tillsammans med renar rätt ofta. Renarna finns överallt så det måste ju bli förvirrande för hundarna. Ni som nu jagar allt med er Vorsteh har ni en fullt fungerande fågelhund? Är som ni hör inte riktigt övertygad ännu gällande detta "allround" V Kanske det är så att det är en Vorsteh & inte en breton? Skämt åsidå, men jag upplever faktist inte att det uppstår några jättestora tabbar runt min hund gällande detta. Vi var igår, han väckte för en hare i ca 15min, sen släppte han det. Men en vorsteh verkar vara intelligentare än så att han sedan driver fågel, hade upp 7 orrar igår där hunden skötte precis efter mina krav iaf... Jag har inte millimeterkrav på hunden iofs, men fullt godtyckligt för att jaga... Just det dära med ren har jag ännu inte heller upplevt som ett problem, ska man inte ha den lydnaden på hunden att man kan "blåsa av" den från sitt jobb? Kan man få hunden att avbryta sitt "jobb" med en ren så ger man bara sjutton i det då den driver ett rådjur! Har man inte haft en Vorsteh, så tror jag att man fort underskattar den!
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Undra om det finns något rasbetingat här? Du har strävhår va? De som jag har "hört" skalla har varit strävhår..../Må Ingen aning om det är rasbetonat, men visst har jag ett strävhår även om det är väldigt kort. Men sen är ju vissa individer mer intresserade än andra. Hade en rätt rolig episod igår när jag och bägge döttrarna (3,5 år och 10 mån) var ut på ett fält hemmavid. Helt plötsligt står hon vid ett dike och vi går dit, på kommando reser hon sen stor fin Get. Hon går efter ca 20 m för att sedan vända sig om och titta på mig. Vi går vidare i ca 10 minuter på fältet innan vi går upp i skogen, 5 minuter senare så har hon två kanonfina drev på rådjur i ca 2 minuter st. Sen vart det kantarellplockning och hemåt.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Rasbetingat vet jag inte, men tror själv att sträva vorstehs är vassare på hårvilt än korthår... Men min både skäller & driver, så undantag finns med, om det nu är nån skillnad mellan dom?! När jag var iväg i sommar för att kolla hunden på vildsvin så var densträva hunden lite för vass mot svinet & började nafsa i baken, vilket inte jag anser så önskvärt. Då var min lite mjukare & höll sig bakom & på bra avstånd. Men hundar är ju som oss andra, individer. Detta medför nog att det är mer personlighet än hårlag som medför instinkter?!
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Får jag ställa en fråga? Tycker vorsteh faller under epitetet allroundhund men upplever den inte som speciellt skallvillig på markvilt. Bra fart men mest WHOOOFF med 100 meter lucka vilket gör det lite svårt som passare. Hur är era ur den synvinkeln? för två veckor sedan var jag och mitt strävhår ute på fågeljakt. hon är en duktig allround men bara injagad på fågel. som unghund stod hon för björn under en skogspromenad, och ett år senare drev hon en ståtlig älgtjur under fågeljakten. abborre är ochså intressant att stå för... nu senast för två helger sedan så gick jag upp mot ståndet och när jag skickade fram henne så brakade det iväg en hare 1,5 meter framför nosen, detta resulterade i ett mycket kort drev som buktade förbi mig 2 ggr på en knapp minut. fick inte någon skottchans då vorstehn aldrig var mer än 2 meter bakom, snabba rackare dessa tyskar... när haren drog iväg några meter tappade hon dock intresse ganska snart. skallet hos min hund är dock inget en drevermänniska skulle jubla över, det låter ganska valpigt och gläfsigt, även om det är tätt. skulle vara intressant att utveckla dessa egenskaper hos hunden, för vorstehn är underbart allround!
Publicerat Oktober 12, 200817 yr VKanske det är så att det är en Vorsteh & inte en breton? Ja du bretonen är ju en utpräglad fågelhund, men visst kan den också börja ta upp hardrev eller dyl. om man skulle uppmuntra den till detta. Men den är en utpräglad fågelhund å de hoppas jag den fortsätter att vara Har man inte haft en Vorsteh, så tror jag att man fort underskattar den! Hmm......jag är uppväxt med Vorsteh
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Självfallet så ska man jaga med sin hund som man själv vill ha den, man kan ju inte tillåta den att jaga en massa hårvilt om man vill ha en ren fågelhund! Det enda jag ville inflika i denna är att det är en bra hund för de som vill ha en allsidig... Jag själv som jagar det mesta inom småvilt köper hellre en vorsteh som kan lite av varje ist för att ha en pointer & en annan re speciallist till annan jaktform tex stötande, drivande eller ställande på vildsvin... Eller varför ha en retriever då man kan anv denna hund som en utomordentlig vattenapportör? Mvh
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Självfallet så ska man jaga med sin hund som man själv vill ha den, man kan ju inte tillåta den att jaga en massa hårvilt om man vill ha en ren fågelhund!Det enda jag ville inflika i denna är att det är en bra hund för de som vill ha en allsidig... Jag själv som jagar det mesta inom småvilt köper hellre en vorsteh som kan lite av varje ist för att ha en pointer & en annan re speciallist till annan jaktform tex stötande, drivande eller ställande på vildsvin... Eller varför ha en retriever då man kan anv denna hund som en utomordentlig vattenapportör? Mvh Förstår ditt resonemang, men kunde inte låta bli att "hugga lite" när jag fick läge
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Angående allroundhundar på jaktprov. Inom "min" ras münsterländer finns ett antal jaktchampinjoner som även används som kortdrivare på klövvilt. Förarna till dessa hundar har dock jagat in hundrana på fågel för att sen släppa på klövvilt. Dock finns det delade meningar om hur injagningen ska gå till inom münstervärlden. Vissa menar att hunden ska jagas in på allt om den ska användas allround.
Publicerat Oktober 17, 200817 yr Om jag inte är helt fel ute så var jag med på det provet, ett skogsprov i Överkalix.För visst har du en Råvatj, som de tidigare ägarna inte kunde ha kvar. Stämmer bra det. /Må
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Är din och min släkt tro? I somras tränade vi på rapphöns, närmade oss en åkerkant där fågeln låg... Hunden kände vittring och började strama upp sakta - när det hoppar fram en groda framför näsan hans och han ansåg att detta var en fågel. Det blev stånd för groda, ögonen lyste på vorstern och när grodan (den tryckte inte för hunden den rackarn) hoppade iväg ville hunden efter... (hade lina så det blev stopp för eftergång. )
Publicerat November 2, 200817 yr Författare Är din och min släkt tro? I somras tränade vi på rapphöns, närmade oss en åkerkant där fågeln låg... Hunden kände vittring och började strama upp sakta - när det hoppar fram en groda framför näsan hans och han ansåg att detta var en fågel. Det blev stånd för groda, ögonen lyste på vorstern och när grodan (den tryckte inte för hunden den rackarn) hoppade iväg ville hunden efter... (hade lina så det blev stopp för eftergång. ) Våra är säkert släkt. Groda och fisk ligger ju rätt nära varandra Min hund kommer dessutom från piteåtrakten så det kanske är något speciellt med hundar som har anknytning till den staden.. Dessutom såg jag att din hund hette Nilssons.. Min hunds pappa heter Nilssons Amor. Där kanske nyckeln till fisk- och amfibieintresset finns
Publicerat November 5, 200817 yr Våra är säkert släkt. Groda och fisk ligger ju rätt nära varandra Min hund kommer dessutom från piteåtrakten så det kanske är något speciellt med hundar som har anknytning till den staden..Dessutom såg jag att din hund hette Nilssons.. Min hunds pappa heter Nilssons Amor. Där kanske nyckeln till fisk- och amfibieintresset finns :o Där har vi det!