Publicerat Juli 29, 200817 yr har liknande intresse av 22 lr faktiskt visst blir det dyrt att skjuta flera tusen skott per år men jag får jobba mer helt enkelt för 22 skyttet har aldrig varit min favorit.tycker mig inte ha plats i gardroben för ett rent övningsvapen heller så i så fall skulle den vara på skytte licens. Stod jag i dina skor skulle jag köpa en växelsats i 22lr. till STR direkt
Publicerat Juli 29, 200817 yr Stod jag i dina skor skulle jag köpa en växelsats i 22lr. till STR direkt jag får nästan 3000 st norma dl för vad en växelsats kostar.
Publicerat Juli 29, 200817 yr jag får nästan 3000 st norma dl för vad en växelsats kostar. Jo visst så det tar ett år ungefär att tjäna in satsen
Publicerat Juli 29, 200817 yr Hade jag också haft möjlighet att åka till skjutbanan på arbetstid hade kanske min vapengarderob sett annorlunda ut Henrik Lät nog onödigt hårt det jag skrev tidigare,var inte menat så . Tidsbrist under lunchpausen gör ibland lnläggen lite rumphuggna Givetvis inser jag fördelarna med 22-träningen vilken är lätt att ordna och billig vilket borgar för fler och tätare träningstillfällen. För egen del har jag lättare att träna med mina centralantända studsare(15min till 300m-bana,öppet 7dagar i veckan 365dagar om året) än att ordna motsvarande träning för en 22:a. Dessutom är jag oftast ensam på "min" bana. Är för övrigt i en period nu där jag avser att minimera mitt vapenägande men maximera träningen med de få som blir kvar. Avtryck,rekylupptagning,vindläsning,kulbana,temperaturförändringar,stödpunkter m,m är en del av de faktorer som jag först i år har insett vidden av att kunna behärska tillfullo. Är långt ifrån detta ännu med ett av mina vapen. Ju fler vapen som det skall tränas med desto fler "minnen" måste man lära in. Även om jag har möjlighet till skytte på arbetstid så är den tiden inte i majoritet,mitt huvudsakliga skytte sker på fritid. Hade jag möjlighet till 22-skytte i min absoluta närhet så skulle jag säkert äga en idag,dock är det även om det låter konstigt krånligare för mig att ordna. /Micke
Publicerat Juli 29, 200817 yr Nu har jag varit o skjutit lite med 22:an, det är skit kul. Var tvungen o justera två klick höger, sedan tog den rakt på på 50m. allt gick lite sisådär , låg lite illa pga av lutningen på marken, men vad gjorde det, skit varmt var det dock. Bilen visar sista serien,, Lite synd att jag skulle klanta till det så passens i början bara.
Publicerat Juli 29, 200817 yr Full av inspiration från denna tråden har jag idag köpt 4 sorters subsonicammo och skjutit några serier. Intressant resultat, sunkiga bilder men det framgår tydligt vad som skedde. Samtliga avstånd mätta centrum-centrum Sellier & Bellot ca 60mm RWS subsonic 24mm Winchester subsonic superX 16mm CCI subsonic HP 14mm Ingen är väl förvånad när S&B visar sig mycket ojämna! Min fråga till er 22-entusiaster är: vad kan jag förvänta, ska vilken 22a som helst i princip kunna prestera hål i hål? Jag hoppas ju kunna krympa lite men 14mm är ju långt från hål i hål. Tack Henrik för goda råd och en intressant tråd.
Publicerat Juli 29, 200817 yr Det kan vara ganska tålamods prövande att hitta den rätta ammunitionen till vissa 22lr. Visst kan man börja med att sålla lite snabbt som du gjort med 5skotts serier, men sedan är vissa 22or väldigt kinkiga på att man måste skjuta 10-20 skott med samma sort innan den går 100% det beror på att kulorna är vaxade. En normal 22a brukar kunna skjuta 5skottare runt 15mm. på 50meter utan vind så det är en stor fördel att testa ammunitionen i en inomhushall. Sedan skippar jag vapenvården på 22an då den pipan inte behöver rengöras som på bössor som skjuter mantlade kulor. Sedan är det ofta en väldig pris skinnald visst skjuter ofta dem dyra match ammunitionen bäst men jag tycker inte att den lilla skillnaden är värt priset för övningskyttet så väljer jag den billigaste som klarar 15mm. på 50 meter och i dem flesta fall har det varit CCI standard. Den kanske inte skjuter absolut tätast men sällan dåligt lite av en universal för 22orna tycker jag
Publicerat Juli 29, 200817 yr Ok tack för tipsen Lars. Om jag förstår dig rätt ska jag koncentrera mig om en typ i taget, skjuta 20-30 skott för att sedan försöka göra en bra serie. Så gå vidare till nästa. Visst är det prisskillnader, S&B kostar hälften av CCI, Winchester är ännu dyrare men vi pratar fortfarande bara dryga kronan per skott. det finns säkert ännu mycket dyrare matchammo. Pipan blir ju inte på långa vägar lika varm som på 30-06an, är det överhuvudtaget någonting att hämta på att låta den svalna?
Publicerat Juli 29, 200817 yr Du kan redan efter ditt första test rata S&B sedan verkar dem andra likvärdiga så skjut lite mer med dessa och offra minst 20st av varje sort vid nästa test. Visst låter 1krona skottet billigt men se på det i % istället jag köper CCI standard för 25öre st
Publicerat Juli 29, 200817 yr Du kan redan efter ditt första test rata S&B sedan verkar dem andra likvärdiga så skjut lite mer med dessa och offra minst 20st av varje sort vid nästa test. Visst låter 1krona skottet billigt men se på det i % istället jag köper CCI standard för 25öre st Ojsan lars, det var billigt jag tyckte att jag kom billigt undan med 0,50 öre st
Publicerat Juli 29, 200817 yr Jo visst så det tar ett år ungefär att tjäna in satsen ja ja det var ett jäkla tjat nej ingen mer kantantänd patron för mig för vissa passar det men för mig nej. jag ser kostnaden för ammo likadant som jag ser tex ett huslån dvs en summa som måste ut varje månad.
Publicerat Juli 29, 200817 yr ja ja det var ett jäkla tjat nej ingen mer kantantänd patron för mig för vissa passar det men för mig nej. jag ser kostnaden för ammo likadant som jag ser tex ett huslån dvs en summa som måste ut varje månad. Jag ska inte tjata mer för bevisligen fungerar ditt skytte rätt bra som du lägger upp träningen nu
Publicerat Juli 29, 200817 yr Jag ska inte tjata mer för bevisligen fungerar ditt skytte rätt bra som du lägger upp träningen nu ja vi får se, har börjat lega av mig på skytte sidan med 6,5an pga högt gräs på 300m banan och sista serierna jag sköt på 80m hade en hel del känsla gått förlorad, man är ju inte bättre än sin sista serie. men till hösten börjar träningen för toppjakten och då blir det att mjukstarta med ett 1000 pack kulor på banan så man kommer i fas igen. som en mycket "vis" man sade, il be back.
Publicerat Juli 30, 200817 yr ja vi får se, har börjat lega av mig på skytte sidan med 6,5an pga högt gräs på 300m banan Lie?
Publicerat Juli 30, 200817 yr Lie? eftersom mitt största intresse i livet är motocross så orkar jag inte lägga så mycket tid på skytte när jag har annat roligt att göra, men en bra ide var det.
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Nu har jag varit iväg och testat lite mer, som Lars sa har jag koncentrerat mig on en sort i taget. träffbilderna är nu väldigt likvärdiga med dessa tre sorter, ca 15mm. Jag har lite svårt att känna mig helt komfortabel med skjutställningen, jag måste jobba lite på det att använda stöd på rätt sätt. Jag antar att detta är vad min 22a klarar av, det enda riktigt negativa med detta konstaterande är att jag vill ha en bättre bössa Tidigare i tråden har vi sett smått fantastiska prestationer på längre avstånd, på 80 meter sprider min bössa 6-7 cm, ska det vara så stor skillnad på 50 och 80m? det blåste ett par m/s men ändå...
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Testa fler patronsorter, finns massor att välja på! Tycker det borde gå att få den att skjuta bättre med reservation för att du finner dej till rätta i stödet. Är det knas med din skjutställning så spelar det dessvärre ingen roll vad du matar bössan med för plugg... Mvh!
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Jag får för mig att efter att min Boresnake varit igenom 22 pipan öppnas träffbilderna rejält? Är som att pipan måste ha en blyfilm i sig för att skjuta bra. I min Finnfire tycker jag hittils av de skotten jag testat att de långsamma skotten går bäst. 22:an är fin att övningsskjuta med när man vill spara på 22-250:ins pipa, nästan samma rekyl Mvh//Jonas
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Skulle vara kul att testa men det krävs nog lite träning med bettan innan det är värt att försöka kanske Iaf på femtio meter...
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Det känns ju på ett sätt bra att du tror bössan kan prestera bättre Hipshot, men samtidigt undrar jag ju när tre olika ammosorter presterar så likartade resultat. Dessa serier är de bästa av 6-7 serier med samma ammo. När jag ligger och känner att stöd och avfyrning stämmer, spetsen på riktmedlet i kikaren rör sig aldrig utanför klisterlappen, jag ser tydligt var hålen blir för varje skott. En sak som jag är lite osäker på är kikaren. Det är en gammal Miroku 3-9x32 som satt på bössan när jag köpte den. Okularet går att rucka på, inte mycket men det rör sig lite i skarven där man vrider på förstoringen. Frågan är om det gör någonting för precisionen, var i kikaren sitter riktmedlet? Är det kanske detta som förändrar sig för varje rekylstöt så kan det förklara att det verkar omöjligt att hålla ihop träffbilden. Vad tror ni?
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Det känns ju på ett sätt bra att du tror bössan kan prestera bättre Hipshot, men samtidigt undrar jag ju när tre olika ammosorter presterar så likartade resultat. Dessa serier är de bästa av 6-7 serier med samma ammo. När jag ligger och känner att stöd och avfyrning stämmer, spetsen på riktmedlet i kikaren rör sig aldrig utanför klisterlappen, jag ser tydligt var hålen blir för varje skott. En sak som jag är lite osäker på är kikaren. Det är en gammal Miroku 3-9x32 som satt på bössan när jag köpte den. Okularet går att rucka på, inte mycket men det rör sig lite i skarven där man vrider på förstoringen. Frågan är om det gör någonting för precisionen, var i kikaren sitter riktmedlet? Är det kanske detta som förändrar sig för varje rekylstöt så kan det förklara att det verkar omöjligt att hålla ihop träffbilden. Vad tror ni? om okularet går att rucka på så är något fel och det kan mycket väl vara negativt för precisionen.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Det kanske låter självklart att det måste påverka träffläget om okularet vibrerar, men jag kan gott tänka mig att om okularet ruckas är det enda som förändras ögats position i förhållande till kikaren. För att träffbilden ska förändras måste ju kikarens position i förhållande till pipan ändras, eller hur?!
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Det kanske låter självklart att det måste påverka träffläget om okularet vibrerar, men jag kan gott tänka mig att om okularet ruckas är det enda som förändras ögats position i förhållande till kikaren. För att träffbilden ska förändras måste ju kikarens position i förhållande till pipan ändras, eller hur?! om något på kikaren sitter löst så skulle inte jag lita på kikaren alls.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Det kanske låter självklart att det måste påverka träffläget om okularet vibrerar, men jag kan gott tänka mig att om okularet ruckas är det enda som förändras ögats position i förhållande till kikaren. För att träffbilden ska förändras måste ju kikarens position i förhållande till pipan ändras, eller hur?! Ja det låter inget vidare Sedan är dem flesta kikare parallax justerade för 100meter och det kan du kolla genom att röra huvudet när bössan ligger istödet och se om korset rör sig.
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Nej ni har väl rätt, jag behöver nog uppgradera på kikarfronten, det gäller bara att ha pengar till det Det behöver i och för sig inte bli någon värstingkikare till 22an.