Publicerat Augusti 1, 200817 yr Det är hög tid att bli seriös med vindläsandet/mätandet. Historiskt sett har jag både under- och överskattat vindstyrka, där överskattandet kom som en rejäl överraskning faktiskt. Det var på skjutbanan med Henrik som jag fick en kort lektion och precis som han sa så är det vanligt att man tror att det blåser 5 m/s när det i själv verket inte blåser mer än 2. Just den kvällen rådde sådana förhållanden under vilka jag brukar uppskatta vinden till just 5 m/s, men Henriks Kestrel sa runt 2 m/s om jag inte missminner mig. Som med avståndsmätning så är allting bara gissningar tills man har ett facit. Jag som plågas av förmågan att överanalysera det mesta i livet vill förstås ha siffror och mätvärden att bolla med. Vad kunde då vara bättre än en MÄTARE? Skämt åsido så har jag gluttat en del på Kestrels utbud, och det är förstås så att man vill ha den dyraste med en gång. Prisskillnaden mellan den billigaste och den dyraste är en dryg faktor 3, och beställer man från Staterna så snackar vi i princip priser från 600-1800 kr. ungefär. Jag har idag en klocka med tryckmätare som skulle kunna ersätta den funktionen hos vindmätaren och på så sätt "undkomma" att köpa en av de dyrare. Å andra sidan så kan man nog ge sig f-n på att en vacker dag ligger klockan hemma (jag bär inte armbandsur överhuvud taget) och då står man där utan tryckmätare. Oavsett hur allvarligt detta är så ser jag fördelarna med att ha allt i en enhet. De dyrare modellerna går dessutom på AAA-batterier medan de billigare använder knappcell, och jag tycker personligen att AAA-batterier måste vara att föredra. Egentligen kanske jag redan har svaret när jag tänker efter, men det vore intressant med lite synpunkter från övriga gänget.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Jag har funderat på att köpa en själv och gör jag det kommer blir det nog en Kestrel 3000 eller 4000 då jag insett att köpa billigt slutar ändå att man byter till något bättre efter ett tag Fast jag är lite kluven om det är nödvändigt med en vindmätare då risken finns att man gör sig beroende av den och slutar bedöma själv. Fast det är väl samma som med avstånsmätaren att det gäller att använda den på rätt sätt. Vilket jag tycker är att man först bedömer själv sedan mätar och kollar på så sätt kan man faktiskt träna upp sin egen förmåga. Sedan tror jag inte en vindmätare är till någon större hjälp på jakten då man inte kan mäta mellan målet och skjutplatsen före skottet
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Nu har jag skitit i det blå skåpet, men ska de va så ska de va Det blev samma värstingmodell som Henrik har, tillsammans med lite tillbehör. En sak som intresserar mig är dataloggning då mätaren har möjlighet till det. Med pc-interfacet och "wind vane" kommer det ges möjlighet till en del intressanta observationer, tror jag. Att ställa mätaren på stativ vid skjutplatsen i nån kvart eller halvtimma borde åskådliggöra vad som händer egentligen. Var det inte jag som klagade på att bänkskyttet krävde för mycket utrustning... Får trösta mig med att dollarn är billig
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Hoppas ni ursäktar en novis korkade frågor..... En vindmätare mäter endast där den befinner sig? Det finns ingen kombinerad vindmätare och avståndsmätare? Hoppas Henrik har skrivit något om att läsa vind i sin tråd om taktiskt skytte, annars vore de ju toppen om han gjorde så, för det hade varit verkligen intressant hur man går tillväga. /Mr Bängelsson
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Kort mellan tanke och handling visst var det så Ska bli intressant att läsa vad du tycker om den! Mailade den där "Larry" men tyvärr kunde han inte skaffa fram dessa så jag är lite nyfiken vart du handlat och vad slutnotan blir. Jag är inte så säker att vindmätaren ger några riktiga aha upplevsler då den bara mätar på ett ställe är jag lite tveksam till dess nytta. Vart skall man placera mätaren om du ska logga vinden?
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Kort mellan tanke och handling visst var det så Ska bli intressant att läsa vad du tycker om den! Mailade den där "Larry" men tyvärr kunde han inte skaffa fram dessa så jag är lite nyfiken vart du handlat och vad slutnotan blir. Jag är inte så säker att vindmätaren ger några riktiga aha upplevsler då den bara mätar på ett ställe är jag lite tveksam till dess nytta. Vart skall man placera mätaren om du ska logga vinden? Jag har "grubblat" på vindmätare i över en månad, och eftersom jag fullkomligt HATAR att vela fram och tillbaka med sånt här så känns det otroligt skönt att ha kommit till avslut, förutsatt att de kan leverera. Beställde från http://www.nkhome.com/ Min nota slutade på $715. Själv är jag helt övertygad om att med viss fantasi så kan man använda loggningsfunktionen till en massa nyttiga saker. På de banor jag skjuter på ligger vinden på mest i några begränsade delar av kulbanan. Det är vid första 50 metrarna efter mynningen som vinden har störst påverkan på avdriften, så denna sektor är förstås högintressant. En tanke jag har är att åka och skjuta i vind bara för lärdomarnas skull. Då tänker jag mig att skjuta i mycket varierande vindar och det allra bästa vore att ha en klocka vid skjutplatsen där jag loggar när jag skjuter varje skott, och så kollar jag i kikaren var det hamnar och antecknar det. Sen kan jag hemma i lugn och ro jämföra min skjutlogg och resultatet på tavlan med vindmätarloggen (klockorna ska förstås vara synkade). Till att börja med vill jag se ett tydligt samband mellan sidvind och avdrift. I förlängningen tror jag man kan komma på fler användningsområden som förutsätter en vindmätare med loggningsfunktion. Jag har nog bara skrapat på ytan av möjligheter med detta. Nästa steg blir att beställa ett dussin uppsättningar och ha loggande mätare utställda längs hela kulbanan Nädå, men det ska bli ruskigt intressant att se vad man kan göra med detta.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Suck...suck...suckermike Var det nödvändigt att köpa en sådan....nu måste ju jag också köpa en sådan! Allvarligt...min ekonomi pallar inte det här,idag insåg jag att en skjutmatta även står på inköpslistan... Kanske flytta ihop? Svar till: Kanske en höst tillsammans? /Micke
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Var det nödvändigt att köpa en sådan....nu måste ju jag också köpa en sådan! Det var Henrik som började! Angående hösten tillsammans så får jag tyvärr avböja. Min mamma har varnat mig för främmande män
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Det var Henrik som började! Angående hösten tillsammans så får jag tyvärr avböja. Min mamma har varnat mig för främmande män Även jag skällde på Henrik idag då det är hans fel att min ekonomi havererat Jag har en påse lösgodis föressten om det kan locka dig /Micke
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Jahapp....... eftersom henrik redan kört min ekonomi i botten så räckte pengarna bara till en kestrell 2000 och en Tactical Molle Case i färgen Ranger green Hade egentligen inget val då jag lovat mig själv att köpa en vindmätare innan den 16! /SuckerMike
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Visst är även jag en prylnörd, men jag aktar mig att falla för alla frestelser och tro att bara jag köper denna så kommer jag att skjuta som en gud Ett säkert tips till bättre skytte är att köpa kulor och krut för några tusen lappar och sedan ligga på banan och nöta samtidigt som man analyserar sig själ för att hitta sina svaga sidor och sedan lägga mesta träningen på det man är sämst på. Just detta är lätt att förtränga då det är sååå mycket roligare att göra sånt man är bra på och bara glömma sina svaga sidor modell strutsen med huvudet och sanden känns den igen? Jag kommer ofta på mig själv med att köra den PS: har nu varit och fått behandling för min rygg har tyvärr fortfarande lika ont men hoppas det släpper nu när allt ligger på plats igen då jävlar ska det skjutas
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Ett säkert tips till bättre skytte är att köpa kulor och krut för några tusen lappar och sedan ligga på banan och nöta samtidigt som man analyserar sig själ för att hitta sina svaga sidor Om man redan har gjort det då,och analysen man gjorde var att det inte går att bli bättre utan en vindmätare /Micke
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Om man redan har gjort det då,och analysen man gjorde var att det inte går att bli bättre utan en vindmätare /Micke Helt rätt att köpa en jag var bara lite avis då jag inte har någon egen
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Här får man skulden för både det ena och det andra vad jag kan konstatera är att det är just skicklighet i att bemästra och förstå vinden som skiljer agnarna från vetet. Att köpa en vindmätare innebär inte att man löst problemet med vinden på samma sätt som man löser avståndsbedömningen genom att skaffa sig en avståndsmätare. Däremot är en vindmätare en bra hjälp på vägen till ökad kunskap, genom att studera hur träd, löv och grenar rör sig runt omkring den plats där man mäter vind så kan man bli bättre på att bedöma vinden även längs med kulbanan. Dessutom ger en vettig vindmätare en hel del annan information också som t ex temperatur, lufttryck etc... Bängelsson, jag vet inte om jag skrivit något om vinden i "Introduktion till taktiskt skytte"? Jag tror inte det eftersom den fick en lite olycklig tyngdpunkt på utrustningen och i allt för liten omfattning behandlar alla andra problem som oftast har större påverkan på slutresultatet Får att råda bot på detta sitter jag och skriver på en "Handbok i praktiskt långhållskytte" som är tänkt som en grundkurs i ämnet. Tyvärr växer det projektet ganska ordentligt och trots att jag totalt fått ihop ett 50 tal A4 vid det här laget är jag inte ens halvvägs i det skrivandet. Målsättningen är att vara helt klar till årsskiftet. Henrik
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Författare Jag fick en notifiering igår om att paketet är skickat och att planerad ankomstdag är nu på måndag Antingen har de ett leveranssystem som inte räknar med helgdagar eller utlandsförsändelser, eller så gör de sitt bästa för att slå Larrys leverans av Jewelltrycket. Jag skulle tippa på att första alternativet är närmast sanningen.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Jaha nu har jag surfat runt lite och funderar på köpa mig en mätare med Den jag funderat på är 2500 NV vad tror ni om den? Denna sida hade rätt bra priser funkar det att beställa där? http://www.ambientweather.com/hawime.html
Publicerat Augusti 4, 200817 yr För att inte hamna allt för mycket på efterkälken beställde jag en 2500NV idag
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Författare Lars, jag tror nog att 2500:an är ett utmärkt val om man inte känner behovet av att logga en massa prylar o.s.v. Jag har fått igång datorinterfacet nu och kollat lite på loggar och kurvor som hastigast. Det går att kombinera ihop sina grafer själv ganska bra i programmet man får med, och dessutom så kan man exportera loggarna och läsa in dem i Excel och göra helt egna grejer om man vill. Som man ser på nedanstående bild så har exempelvis lufttrycket börjat öka lagom till att regnandet upphört. På den översta grafen har jag kombinerat vindstyrka och riktning. Det blir lite lurigt att visa riktningen i en graf, men det kanske snabbt går att lära sig läsa detta. Framgår rätt tydligt att vindstyrkan är ganska låg i mitt vardagsrum
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Du exabit! Jag tycker grafen ser skum ut både luftfuktigheten och trycket steg rätt brant efter 22.00 har du dambesök eller
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Författare Jag tycker grafen ser skum ut både luftfuktigheten och trycket steg rätt brant efter 22.00 har du dambesök eller Priceless!
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Författare Mätningar från midnatt (loggning var 10:e minut). Ser ju relativt lovande ut med tryckkurvan. Kan fuktigheten bero på att det började regna under natten men att detta sen avtog? Så tolkar jag det.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Undrar hur mycket batterier ni gör av med på ett år med alla era prylar, känner mig som ett levande batteripack ibland när jag är i skogen, det är radio, telefon, GPS, pejl, ficklampan brukar få ligga i bilen, kameran är däremot ofta med även om den glöms bort, hörselskydd skiter jag numera i när jag går med hund och då har jag inte ens avståndsmätare eller digtial väderstation.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Författare Skulle det vara en smiley med i ditt inlägg månne? Nu när jag beställt en ljuddämpare så ska det bli gott att slippa ha med hörselskydden iaf. Så på batterifronten torde status quo råda
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Skulle det vara en smiley med i ditt inlägg månne? Nu när jag beställt en ljuddämpare så ska det bli gott att slippa ha med hörselskydden iaf. Så på batterifronten torde status quo råda Det skulle varit flera egentligen, men ibland är det skönt att åka ut helt batterifri i skogen.