Publicerat Oktober 7, 200817 yr http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails...temID@EQ=405021 En sådan här har jag från jula 400 pix
Publicerat Februari 2, 200917 yr Nu måste jag lyfta den här tråden. Jag är inne på att köpa en vindmätare och avståndsmätare. Avståndsmätaren är redan bestämmd till en Nikon 550 men vad det beträffar vindmätare så blir jag fan inte klok på hur det fungerar över huvud taget. Är det så att även de lite billigare vindmätarna typ 1000-1500kr klassen visar vart ifrån det blåser typ att det blåser SW alltså inom skyttetermer klockan 8. Eller hur är det igentligen? För om det blåser 1m/s så är det ju i princip omöjligt att säga från vilket håll det blåser men likt förbannat så förlorar du en 10poängare i månadscupen på 300meter ifall du läser vinden fel när det blåser 1 - 2m/s. Hjälp mig att bena ur lite här så är ni snälla. Jag vet att vi snackade om detta i sommras Henrik och då sa du att det går att få en hyffsad vindmätare för 1000kr. måste bara fråga Anders Ö och Maddog hur Julas vindmätare fungerar? MVH/Jocke
Publicerat Februari 2, 200917 yr Nu måste jag lyfta den här tråden. Jag är inne på att köpa en vindmätare och avståndsmätare. Avståndsmätaren är redan bestämmd till en Nikon 550 men vad det beträffar vindmätare så blir jag fan inte klok på hur det fungerar över huvud taget.Är det så att även de lite billigare vindmätarna typ 1000-1500kr klassen visar vart ifrån det blåser typ att det blåser SW alltså inom skyttetermer klockan 8. Eller hur är det igentligen? För om det blåser 1m/s så är det ju i princip omöjligt att säga från vilket håll det blåser men likt förbannat så förlorar du en 10poängare i månadscupen på 300meter ifall du läser vinden fel när det blåser 1 - 2m/s. Hjälp mig att bena ur lite här så är ni snälla. Jag vet att vi snackade om detta i sommras Henrik och då sa du att det går att få en hyffsad vindmätare för 1000kr. måste bara fråga Anders Ö och Maddog hur Julas vindmätare fungerar? MVH/Jocke det blev ingen sådan från jula jag tycker att jag funkar ganska bra utan.
Publicerat Februari 2, 200917 yr det blev ingen sådan från jula jag tycker att jag funkar ganska bra utan. hehe.. okej. väntar in Anders Ö´s svar då MVH/Jocke
Publicerat Februari 2, 200917 yr Jag måste erkänna att min inte används Så vikten att köpa en sådan är enligt mig inte så stor och att mäta vinden där man står säger inte speciellt mycket. Det gäller att lära sig förstå vinden visst kan säkert en mätare vara en hjälp men den är på inget vis något som ger ett säkert svar hur det blåser.
Publicerat Februari 2, 200917 yr Jag måste erkänna att min inte används Så vikten att köpa en sådan är enligt mig inte så stor och att mäta vinden där man står säger inte speciellt mycket. Det gäller att lära sig förstå vinden visst kan säkert en mätare vara en hjälp men den är på inget vis något som ger ett säkert svar hur det blåser. Okej. Kanske i stället ska lägga på lite på en avståndsmätare då hur är det igentligen Lars. Visar din vindmätare från vilket håll det blåser? Det är sak som jag funderat på länge. MVH/Jocke
Publicerat Februari 2, 200917 yr Den visar inte vilken riktning det blåser utan det är helt enkelt bara en proppeller som mäter vindhastigheten. Så man måste vrida sig eller montera den på en flagga för att kolla riktningen, jag skulle utan tvekan lägga en extra slant på avstånds mätaren istället om budgeten är begränsade.
Publicerat Februari 2, 200917 yr Den visar inte vilken riktning det blåser utan det är helt enkelt bara en proppeller som mäter vindhastigheten. Så man måste vrida sig eller montera den på en flagga för att kolla riktningen, jag skulle utan tvekan lägga en extra slant på avstånds mätaren istället om budgeten är begränsade. Jag tackar för ett bra svar. då skiter jag rent ut sagt i vindmätare då. får lära mig att försöka läsa av vinden på löv och annat. MVH/Jocke
Publicerat Februari 2, 200917 yr Författare Jag tackar för ett bra svar. då skiter jag rent ut sagt i vindmätare då. får lära mig att försöka läsa av vinden på löv och annat. Det är klart att det GÅR att lära sig skjuta utan mätare, men å andra sidan går det att lära sig bedöma avstånd oxå Riktningen kan man latja en del med om man har inbyggd kompass i mätaren vilket de mer sofistikerade Kestrelmätarna har, men hur man konstaterar att man pekar åt rätt håll när man mäter är en annan femma. Jag har inte använt min mätare fullt ut än och det beror dels på bristande rutiner men oxå på ren lättja och för lite respekt för vinden. Det sistnämnda har dock bättrats lite sen de två senaste gångerna på 300-metersvallen då jag insåg att även en kula med bc på .547 har en icke försumbar avdrift. En annan intressant lektion som oxå Henrik påpekade innan jag skaffade min vindmätare är att man som "amatör" gärna överskattar vindstyrkan. Det som jag förut trodde var 5 m/s har visat sig vara 1-1,5. Det går utmärkt att ruinera sig på alla dessa coola prylar, och Kestrel tycker jag har lyckats då de vet att stollar som jag inte "vågar" köpa nåt annat än det mest avancerade. "Tänk om jag går miste om nån funktion...". Jag gillar att ha allt i ett och då är en av high-end-modellerna rätt väg att gå, men för REN vindläsning är jag övertygad om att en av de allra billigaste mätarna räcker länge och väl. Det är viktigare att använda prylarna på ett optimalt sätt än att ha den flådigaste mätaren, precis som att ren skytteträning ger bra mycket mer än att köpa en ny cool bolt knob till bössan
Publicerat Februari 2, 200917 yr Den stora skillnaden mellan vind och avstånds mätarna ÄR att avstånds mätaren ger facit vilket inte en vindmätar gör. Jag själv har blivit mycket bättre att bedöma avstånd sedan jag skaffade mätare för det är så enkelt att träna och givetvis har jag alltid gissat innan man trycker på knappen. Det är helt rätt att man utan vindmätare oftast överskattar vinden för i regel är det nästan alltid lite lä där man skjuter vilket gör att den verkliga vinden sällan överstiger 50% av vad det blåser. Märker att jag låter som en riktig bakåtsträvare men jag vill bara framföra att en vindmätare inte gör att man klarar att skjuta bättre per automatik det är väldigt lätt att man fastnar i teorin istället för att helt enkelt titta på tavlorna dem är alltid lika grymt ärliga
Publicerat Februari 2, 200917 yr Det här med prylar är ganska tveeggat, det optimala är att använda prylarna för att förbättra sin egen kunskap och förmåga. tyvärr ser vi alltför ofta att man försöker ersätta kunskap och färdigheter med prylar och då blir resultatet sällan bra. Det spelar egentligen ingen roll om vi pratar vindmätare, avståndsmätare eller annan utrustning. Tricket är att bedöma vinden både på skjutplatsen och längs med kulbanan, när du gjort detta så är det dags att mäta den. Givetvis så kan du bara i normala fall bara mäta vinden på skjutplatsen men det är också där som kulan påverkas som mest av vinden. Genom att varje gång bedöma vind och sedan kontrollmäta och fundera på eventuella differenser mellan det uppskattade och det verkliga värdet bör du med tiden bli duktig på att bedöma vind. När det sedan gäller vinden längs med kulbanan är det egentligen samma sak, man börjar med att bedöma vinden både till styrka och riktning. Därefter så skjuter du dina skott baserat på din bedömning. När du sedan analyserar resultatet kommer du rätt snabbt att få ett kvitto på hur bra du blivit på att bedöma vinden. Just nu är jag inne i en fas där jag blir lite matt på den ständiga fokusen på utrustningen (även om jag är lika mycket prylbög som många andra ). Det finns bara ett sätt att bli duktig på att skjuta på lite längre håll och det är öva mycket på långa håll, men det skall vara övning med kvalité där man funderar på varför resultaten inte blir som man trott om smällarna inte sitter där man vill. Många gånger så klistrar vi bara över bommarna och väljer att bortse från dem men det är i bommarna som potentialen för verklig utveckling sitter om man bara tar sig tid att fundera över varför de uppstår. Med risk för att låta som en gnällig gammal gubbe, Henrik
Publicerat Februari 2, 200917 yr Det här med prylar är ganska tveeggat, det optimala är att använda prylarna för att förbättra sin egen kunskap och förmåga. tyvärr ser vi alltför ofta att man försöker ersätta kunskap och färdigheter med prylar och då blir resultatet sällan bra.Det spelar egentligen ingen roll om vi pratar vindmätare, avståndsmätare eller annan utrustning. Tricket är att bedöma vinden både på skjutplatsen och längs med kulbanan, när du gjort detta så är det dags att mäta den. Givetvis så kan du bara i normala fall bara mäta vinden på skjutplatsen men det är också där som kulan påverkas som mest av vinden. Genom att varje gång bedöma vind och sedan kontrollmäta och fundera på eventuella differenser mellan det uppskattade och det verkliga värdet bör du med tiden bli duktig på att bedöma vind. När det sedan gäller vinden längs med kulbanan är det egentligen samma sak, man börjar med att bedöma vinden både till styrka och riktning. Därefter så skjuter du dina skott baserat på din bedömning. När du sedan analyserar resultatet kommer du rätt snabbt att få ett kvitto på hur bra du blivit på att bedöma vinden. Just nu är jag inne i en fas där jag blir lite matt på den ständiga fokusen på utrustningen (även om jag är lika mycket prylbög som många andra ). Det finns bara ett sätt att bli duktig på att skjuta på lite längre håll och det är öva mycket på långa håll, men det skall vara övning med kvalité där man funderar på varför resultaten inte blir som man trott om smällarna inte sitter där man vill. Många gånger så klistrar vi bara över bommarna och väljer att bortse från dem men det är i bommarna som potentialen för verklig utveckling sitter om man bara tar sig tid att fundera över varför de uppstår. Med risk för att låta som en gnällig gammal gubbe, Henrik Bra skrivet Henrik! Och med inlägget ovan sagt så finns det väll inte mer att tillägga än att kanske ge sig ut och träna lite mer på vinden. Som Lars skriver så kommer jag att köpa en avståndsmätare i vilket fall som då den ger facit direkt. Man kan gissa avståndet och sedan klocka det med mätaren. Jag får nog helt enkelt bara acceptera att missa några poäng på 300meter eller ge sig ut när det är i princip vindstilla. Jag kommer igen i Månadscupen i Februari. Har bestämmt mig för att åka och kika på den där Jaeger avståndsmätaren igen då det är som alla säger "man har avståndsmätaren för träning" på jakten där har man förhoppningsvis redan tränat upp sig såpass så att man kan beräkna dom avstånden som man tänker skjuta på bra. Man behöver ju så klart inte topp kvalitet om det bara ska vara ett träningsredskap. Vissa människor köper ju i och för sig det dyraste löparbandet men jag tror inte att det ger mer träning än ett billigare så det får nog bli såhär helt enkelt. MVH/Jocke
Publicerat Februari 2, 200917 yr Författare Har bestämmt mig för att åka och kika på den där Jaeger avståndsmätaren igen då det är som alla säger "man har avståndsmätaren för träning" på jakten där har man förhoppningsvis redan tränat upp sig såpass så att man kan beräkna dom avstånden som man tänker skjuta på bra. Ur ett etiskt perspektiv så haltar ditt resonemang en del. Det är rimligen viktigare att vara säker på avståndet när man skjuter på vilt än när man är på banan...
Publicerat Februari 2, 200917 yr Ur ett etiskt perspektiv så haltar ditt resonemang en del. Det är rimligen viktigare att vara säker på avståndet när man skjuter på vilt än när man är på banan... Tror du missförstår mig lite här Exabit. Alt. att min formulering är något dålig. För att förklara mig. Det jag menade var att under de jaktliga situationerna så kommer jag att hålla mig inom avstånd som jag med stor säkerhet kan avgöra avståndet på ett korrekt sätt på. Med träning med hjälp av avståndsmätaren så kommer antagligen den gränsen att utvidgas. De alra flesta av oss jägare vet med oss att "denna älgen står inom inskjutningsavståndet eller ett avstånd som gör att jag med fördel kan hålla mitt i träffområdet" Eller hur? Då bör det vara rimligt att med hjälp av ett redskap (i detta fallet en avståndsmätare) kunna träna upp sinnet att kunna bedömma avstånd på ett säkrare vis. Och för att få denna träning så behöver man antagligen ingen Lecia mätare då jag tror och hoppas att en Jaeger mäter rätt med en noggranhet på +-1 meter eller så. Med vänliga hälsningar Joacim
Publicerat Februari 2, 200917 yr Själv har jag köpt både avståndsmätare (Leupold RX1) och av olika skäl under tidigare karriär också en enkel Silva Windwatch som kostar under 1000-lappen. Avståndsmätaren använder jag ibland vid vakjakt, och mäter in avstånden vid nya pass, förhoppningsvis innan det dyker upp nåt vilt. Vindmätaren talar om hur mycket det blåser där jag står, samt talar om köldfaktorn om man är intresserad av det. Jag har hittills ALDRIG haft med den på jakt, men det är klart, på en vildrensjakt i Norge eller nåt annat där hållen blir dryga (+200) eller liknande skulle den nog få åka med, den tar ju trots allt inte mer plats än en ciggtändare. RX-1 suger rent optiskt, men funkar ok för det jag använder den till. En dyrare avståndsmätare är för mig onödig, eftersom den som tror att den ska dubbla som handkikare nog biter sig själv där bak lite grann. Mitt råd blir; Köp en avståndsmätare, billig. Satsa på en bra handkikare, mycket pengar (vilket inte är samma sak som dyrt) Köp en vindmätare om du har lust, kostar inte mycket mer än att tanka bilen en gång. Jag som betraktar mig själv ibland som utrustningsonanist skulle inte köpa en Kestrel. Den är för stor och för dyr och talar trots alla sina funktioner bara om hur det har varit, inte hur det är och kommer att bli. Men som attribut... jovisst :-) mvh Orca
Publicerat Februari 2, 200917 yr Författare Kestrel stor? Leica kan inte dubblera som pürschkikare? Vad har du rökt nu Erik?
Publicerat Februari 2, 200917 yr Kestrel stor? Leica kan inte dubblera som pürschkikare? Vad har du rökt nu Erik? Allting är relativt vet du väl Min Sony Ericsson mobil och min Kestrell är lika stora men vem sätter normen för vad som är stort? Är själv toknöjd med min Kestrell och min Leica Rangemaster 1200 och går inte hemifrån utan dom. Handkikare har jag till viss jakt och släpar alltså absolut inte med den jämt,har en billig Zenith 8x52 vilken fyller sitt syfte för mig och min jakt ypperligt de gånger den behövs. Som sagt allting är relativt. /Micke
Publicerat Februari 2, 200917 yr Om vi nu ska halka in lite på avstånds mätare istället så beror nog valet mycket på vilken jaktform man mest använder den till. Själv använder jag min till mest toppjakt och där är det rätt viktigt med en mätare av hyfsad kvalitet då man ofta tvingas mäta i små gluggar mellan kvistar och den skall klara både dimma och snö. Så allt beror väl på hur den skall användas men att köpa den billigaste brukar sluta dyrt då man efter att tag ändå köper en bättre
Publicerat Februari 2, 200917 yr Kestrel stor? Leica kan inte dubblera som pürschkikare? Vad har du rökt nu Erik? Rikard, min gode broder; allt ÄR som sagt relativt... Men det är klart- vill man vara enögd vid spaningen så ... Kestrel är jättefina - Men jag har ingen än... :-) Som Baron Bosse säger: "Mycket går att ersätta, men inte känslan av att äga mer än man behöver.." Gå å gör ett ballistikkort eller nåt istället