Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp mig nån snälla?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska köpa en bössa inom kort, å jag vet inte vilka som duger...

Det ska vara en klass 1 studsare, helst 30-06 eller 308 (eller nåt i den stilen)

Begagnad är typ ett måste då studentlivet inte ger särskilt mycket pengar över... typ 7000 max :/

Nån som har några tips på modeller/märken?

Har som några kanske sett kikat på en Ruger M77 modell äldre, vad tror ni om en sådan?

Tack på förhand/ Erik

Publicerat

Kolla på torsbo de har stort utbud av vapen, smidigt att jämföra priser där om inget annat.

Jag skulle nog sikta in mig på en carl-gustav 30-06.

3000 serien är en smidig byssa till bra pris, 2000 serien hållar jag högre men de är lite dyrare ca 10000.

Skall du ha kikare till den eller är det medräknat i de pengarna?

Bra kikare till jakt o pris , leupold 3-9*50 går lös på ca 2000+

Nu är jag ingen guru på detta utan har bara en åsikt som vanligt,,

När jag köpte mitt första vapen trodde ju jag att jag skulle ha de hela livet,,, uj vad jag har tänkt om sedan dess :rolleyes:

Men köp något du vill ha, det brukar löna sig i längden.

Publicerat
  • Författare
Kolla på torsbo de har stort utbud av vapen, smidigt att jämföra priser där om inget annat.

Jag skulle nog sikta in mig på en carl-gustav 30-06.

3000 serien är en smidig byssa till bra pris, 2000 serien hållar jag högre men de är lite dyrare ca 10000.

Skall du ha kikare till den eller är det medräknat i de pengarna?

Bra kikare till jakt o pris , leupold 3-9*50 går lös på ca 2000+

Nu är jag ingen guru på detta utan har bara en åsikt som vanligt,,

När jag köpte mitt första vapen trodde ju jag att jag skulle ha de hela livet,,, uj vad jag har tänkt om sedan dess :rolleyes:

Men köp något du vill ha, det brukar löna sig i längden.

Jag har redan en kikare. En Bushnell 3-9*40, vet tyvärr ej vilken modell :S köpte de av en kompis...

Ska kolla! Tack båda iaf :) Lär ju märkas här på sidan vad det blir :D

Publicerat
Jag har redan en kikare. En Bushnell 3-9*40, vet tyvärr ej vilken modell :S köpte de av en kompis...

Ska kolla! Tack båda iaf :rolleyes: Lär ju märkas här på sidan vad det blir :lol:

Jag har precis beställt en Remington 700 SPS från Torsbo Handels.. 5900pix för en fabriksny bössa. Visst, kanske ingen skönhet.. Men 700-mekanismen är ju vida känd för bra kvalité och bössan har faktiskt fått bra recensioner. Blev bäst i test av 4st olika remmys i Jaktmarker och Fiskevatten, Håkan Spuhr stod för testandet och jag tror inte han är slarvig.

Publicerat
  • Författare
Jag har precis beställt en Remington 700 SPS från Torsbo Handels.. 5900pix för en fabriksny bössa. Visst, kanske ingen skönhet.. Men 700-mekanismen är ju vida känd för bra kvalité och bössan har faktiskt fått bra recensioner. Blev bäst i test av 4st olika remmys i Jaktmarker och Fiskevatten, Håkan Spuhr stod för testandet och jag tror inte han är slarvig.

Okej, gött! Utseende spelar faktiskt mindre roll för mig... Visst vore de kul att ha ett snyggt vapen, men viltet bryr sig nog inte om hur bössan ser ut :rolleyes:

Publicerat
Okej, gött! Utseende spelar faktiskt mindre roll för mig... Visst vore de kul att ha ett snyggt vapen, men viltet bryr sig nog inte om hur bössan ser ut :rolleyes:

Nej knappast =) Kolla upp den på torsbohandels.se så får du se (Vapen - info vissa fabrikat -> remington)

Publicerat
  • Författare
Nej knappast =) Kolla upp den på torsbohandels.se så får du se (Vapen - info vissa fabrikat -> remington)

Håller redan på att kika :rolleyes:

Remington e väl ett jäkla bra märke va? Dom e ju billiga som fan

Publicerat
Håller redan på att kika :lol:

Remington e väl ett jäkla bra märke va? Dom e ju billiga som fan

Sps:en är väl den billigare varianten de har skulle jag tro. Nackdelen med den (om man ska tro alla på amerikanska forum) är att kolven är väl inte va den bästa kvalitén. Den ska vara greppvänlig och trevlig, dessutom har den en limbsaver R3-bakkappa som alla pratar gott om, men tyvärr ska den inte vara tillräckligt styv. Dvs, att träffläget kan bli påverkat av att man lutar den mot något stöd eller kopplar på benstöd. Om man bäddar systemet och frilägger pipan tror jag däremot inte det är ett problem längre.. Sen finns det ju 100-tusentals eftermarknads produkter till Remingtons 700-serie. Kolla på www.midwaysverige.com så ser du allt lull-lull man kan köpa till, t.ex. en bättre kolv :rolleyes:

Det jag har hört om SPS:en om man sammanfattar det hela är det att det är en bra bössa för pengarna, skjuter helt OK ur kartong, lite billig kolv och väljer man modellen som heter SPS DM (löstagbart magasin) så kan det ibland strula med matningen, vilket går att åtgärda.

Så ja.. jag känner att jag litar tillräckligt på den, sen får vi se om den lever upp till förväntningarna när den kommer =)

Publicerat
  • Författare
Sps:en är väl den billigare varianten de har skulle jag tro. Nackdelen med den (om man ska tro alla på amerikanska forum) är att kolven är väl inte va den bästa kvalitén. Den ska vara greppvänlig och trevlig, dessutom har den en limbsaver R3-bakkappa som alla pratar gott om, men tyvärr ska den inte vara tillräckligt styv. Dvs, att träffläget kan bli påverkat av att man lutar den mot något stöd eller kopplar på benstöd. Om man bäddar systemet och frilägger pipan tror jag däremot inte det är ett problem längre.. Sen finns det ju 100-tusentals eftermarknads produkter till Remingtons 700-serie. Kolla på www.midwaysverige.com så ser du allt lull-lull man kan köpa till, t.ex. en bättre kolv :rolleyes:

Det jag har hört om SPS:en om man sammanfattar det hela är det att det är en bra bössa för pengarna, skjuter helt OK ur kartong, lite billig kolv och väljer man modellen som heter SPS DM (löstagbart magasin) så kan det ibland strula med matningen, vilket går att åtgärda.

Så ja.. jag känner att jag litar tillräckligt på den, sen får vi se om den lever upp till förväntningarna när den kommer =)

Okej. Jag behöver ingen bössa som skjuter hål i hål heller så för mig spelar det ingen roll om precisionen svänger me en par centi :lol:

Publicerat
Okej. Jag behöver ingen bössa som skjuter hål i hål heller så för mig spelar det ingen roll om precisionen svänger me en par centi :rolleyes:

Jag tror, men är inte helt säker, att Remington garanterar att bössan ska klara under 40mm på 100 yards direkt ur kartong. Klarar den inte det och man kan utesluta skytten, sikte osv.. så ska man kunna lämna in för kontroll =)

Publicerat
  • Författare
Jag tror, men är inte helt säker, att Remington garanterar att bössan ska klara under 40mm på 100 yards direkt ur kartong. Klarar den inte det och man kan utesluta skytten, sikte osv.. så ska man kunna lämna in för kontroll =)

Okej! De låter ju bra! Ska kika på lite remington nu på nätet så får man väl se var jag hamnar ;P

Publicerat
Okej! De låter ju bra! Ska kika på lite remington nu på nätet så får man väl se var jag hamnar ;P

Lycka till, vad du än fastnar för hoppas jag du hittar en riktigt bra bössa =) Berätta gärna hur det gick och vad det blev.

//Ola

Publicerat
  • Författare
Lycka till, vad du än fastnar för hoppas jag du hittar en riktigt bra bössa =) Berätta gärna hur det gick och vad det blev.

//Ola

Jag kan lova att det kommer märkas :wub:

Publicerat

Haparanda

Publicerat

mitt tips är en finne (sako tikka) i 308w det blir nästan inte bättre än så om man hittar ett bra exenplar.

jag tycker 308 är en vettigare patron än 30-06.

men det bästa du kan göra är att låna hem bössor från en handlare eller skjuta lite med dina kompisars bössor så du får en egen uppfattning.

Publicerat

Tittade på vad Torsbo hade hemma och de har 71 st 30-06 för under 8 000:- och 35 st 308W.

Vid valet mellan 308 & 30-06 så tycker jag att du ska kolla på om lådan finns i kort variant eller om det är samma för 308 & 30-06. Skillnaden mellan kalibrarna är liten men 30-06:an klarar tyngre kulor och har högre hastighet men kan laddas ner till 308 nivå om man vill. 308 kan aldrig laddas upp til 30-06 nivå...

Så om lådan är samma, välj 30-06 annars kan 308 vara ett bra alternativ då bössan blir smidigare med kort låda (även om skillnaden är liten). Frågan om ny eller beg. så ska man ha klart för sig att nya bössor inte är bättre, bara billigare att tillverka. Dock ska man se upp med slitna bössor.

Om jag ska rekomendera nån bössa så är det Carl Gustav 4000. Det är egentligen en Sauer 200 så den kan man byta pipor på samt att kvalitén är tysk rakt igenom. Det står en på Torsbo för 6900:- men det är en 6,5X55. Tycker man att 6,5X55 känns klen kan man alltid brotscha upp den till 284 för ett par 100-lappar.

Publicerat

30-06 är en i mina ögon en otrevlig kaliber att skjuta med, 308 som är i samma klass är riktigt trevlig, jämthunds CG1900 låter som en toppen pang för en student, nästan så man blir sugen själv, jagade själv med 308 de första 20 åren och jag får vä tillstå att cirkeln snart är sluten och jag är tillbaka, bra kulor finns det också att tillgå, köp thropy bonded om du vill ligga i absolut högsta division, lovar att du kommer bli impad på större vilt.

Publicerat
  • Författare

Ska kolla upp allt ni skriver B) Alla här på forumet e så hjälpsamma! Så grymt sjysst av er alllihop! TACK

Publicerat

Vi är inte så hjälpsamma som man kan tro utan ett gäng besserwissrar som alltid vill ha rätt :wub:

Publicerat
  • Författare
Vi är inte så hjälpsamma som man kan tro utan ett gäng besserwissrar som alltid vill ha rätt :wub:

höhö... Ja, men de Verkar hjälpsamt iaf ;P

Publicerat

ja hade tagit en 308 du kan använda den till så mkt med all ammo + laddnigar som finns ! min jaktkompis jagar grisar och det blir knall o fall direkt !!

+ att det är lätt att få till precisionen !!

Publicerat
höhö... Ja, men de Verkar hjälpsamt iaf ;P

Visst hjälper vi till, ett bra sätt att hjälpa andra att handla lite, 308 är en trevlig och mycket kompetent kaliber.