Publicerat Augusti 7, 200817 yr http://www.nikonstore.se/Product/SectionGrid.aspx?s=19169 lite ont om bilder men det kanske kommer snart?!?
Publicerat Augusti 7, 200817 yr http://www.nikonstore.se/Product/SectionGrid.aspx?s=19169lite ont om bilder men det kanske kommer snart?!? tja mannen jag får mitt eget monarch x 4-16*50 imorgon !! (hoppas jag ) och jag tog en mildot blev för ivrigt för att vänta på den andra!
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Författare tja mannen jag får mitt eget monarch x 4-16*50 imorgon !! (hoppas jag ) och jag tog en mildot blev för ivrigt för att vänta på den andra! blir intressant å höra om siktet!
Publicerat Augusti 14, 200817 yr tja mannen jag får mitt eget monarch x 4-16*50 imorgon !! (hoppas jag ) och jag tog en mildot blev för ivrigt för att vänta på den andra! Hej Pacco Jag har också en Nikon monarch men 4-16x42 med mildot och är mycket nöjd med den. Mvh Jocke
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Hej Pacco Vad vet du om X. Vad skiljer sig den mot E (gold) MVH Erik
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Hej PaccoVad vet du om X. Vad skiljer sig den mot E (gold) MVH Erik ja kom igen nu pacco låt oss höra nu om nya nikonen skitjakt på er allihopa
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Ja nu har jag provat skott mässigt med klick hit och dit funkar det ba finnt! skotterna hölls tätt med siktet ! Nu till mina snabba test ( obs obs jag har haft siktet i några dagar nu som ägaren till nikon x så det är ingen riktig test ) och tidigare som jag nämnde i en annan tråd nikon X ( lånesikten) har jag testat endast den på banan mm ! Första intrycket bling bling effekt hehe !! nya grejer alltid kul ! Ochså kände jag att sikten hade stora rattar som var runda och fina ( för ni som tänkte på bröst hheheh så sluta med det ) men skämt o sido och tänkte direkt att rattarna kommer att vrida sig ofrivilligt ! men icket man måste ta i lite ! vilket kändes rätt än så länge ! klickarna kändes exakt ! nu till riktmedlet mildot ! först var jag rädd att den skulle va för grötigt att titta på men icket, den har mkt småa dottar och upplevdes inte alls så störande som jag trodde !! jag blev dessvärr mindre imponerad av tyska 4 som man kan välja om man inte vill ha mildot ! den var för grov och passar tyvärr inte ett sådan sikte för min del ! jag märkte att på älgbanan funkade mildot mer exakt ( lättare att pricka rätt om man håller andra dot på 5_ 1 på älgen då satt skottet mitt i många gånger ! ) och det händer annars inte så ofta för mig tyvärr! nu till optiken på denna maskinen: hee vaa ba skit !!! haha igen ! kunde inte hålla mig ! jag jämförde mot en testskiva med swarren 6-24 och ja nikon är skarpare bättre kontraster + allt annat ! men det är lite orättviss nikon börjar med 4 x förstoring och swarren med 6x när jag testade vred swarren som max till 16x förstoring ! nikon sikten är mkt kontrastrik i optik + riktmedlet ! men är ej skarp ända ut till kanterna men inte långtifrån heller ! nu märkts att den är bygd för rent yrkesbruk ! Hur är den i skymningen fick jag se ikväll på en fin jäklabock som jag testade mig bort när jag hade 2 bössor som jag låg och siktade med ( för eran och min skull ) nikon är lite bättre än swarre igenoch jag tog med mmig 2-5-10x56 nikon + swarre så att jag kunde jämföra lite ! jag tittade och tittade mm och helt plöstligt var det helt enkelt för mörkt och byte till 2,5-10x56 men vågade inte skjuta när det va för mörkt ! så nikon är bane mig hack i häll om man jämför 50mm 0ch 56 mm än så länge på min lilla test hittade jag inga nackdelar än , antar om man köper denna sikten så vet man va man är ute efter ! ja kom på att den stora nackdelen va priset den är lite dyr ! men och andra sidan så har man köpt ett siktet för livet ,det finns killar som skjuter utan problem på 600 yards med en nikon x jag återkommer med mer info nackdelar + fördelar + bilder än så länge är den för lite använd ! jag monterade nikon x på blasern 6 mm br pipa och jämförde med swarren 6-24x50 monterade på 223 pipan ! <Och ha en mkt skit jakt på er !! önskar pacco
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Hej PaccoVad vet du om X. Vad skiljer sig den mot E (gold) MVH Erik nästan samma ! fast den är byggt mkt mer strycktåligt optiken ska vara mer anpassad för att leverera mer kontraster i alla möjliga ljusförhållande ( som sagt tidigare hela maskinen är tillverkad för yrkesmilitärtbruks)
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Hej PaccoJag har också en Nikon monarch men 4-16x42 med mildot och är mycket nöjd med den. Mvh Jocke hur tycker att du upplever att jaga toppfågel med den ?
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Författare Ja nu har jag provat skott mässigt med klick hit och dit funkar det ba finnt! skotterna hölls tätt med siktet !Nu till mina snabba test ( obs obs jag har haft siktet i några dagar nu som ägaren till nikon x så det är ingen riktig test ) och tidigare som jag nämnde i en annan tråd nikon X ( lånesikten) har jag testat endast den på banan mm ! Första intrycket bling bling effekt hehe !! nya grejer alltid kul ! Ochså kände jag att sikten hade stora rattar som var runda och fina ( för ni som tänkte på bröst hheheh så sluta med det ) men skämt o sido och tänkte direkt att rattarna kommer att vrida sig ofrivilligt ! men icket man måste ta i lite ! vilket kändes rätt än så länge ! klickarna kändes exakt ! nu till riktmedlet mildot ! först var jag rädd att den skulle va för grötigt att titta på men icket, den har mkt småa dottar och upplevdes inte alls så störande som jag trodde !! jag blev dessvärr mindre imponerad av tyska 4 som man kan välja om man inte vill ha mildot ! den var för grov och passar tyvärr inte ett sådan sikte för min del ! jag märkte att på älgbanan funkade mildot mer exakt ( lättare att pricka rätt om man håller andra dot på 5_ 1 på älgen då satt skottet mitt i många gånger ! ) och det händer annars inte så ofta för mig tyvärr! nu till optiken på denna maskinen: hee vaa ba skit !!! haha igen ! kunde inte hålla mig ! jag jämförde mot en testskiva med swarren 6-24 och ja nikon är skarpare bättre kontraster + allt annat ! men det är lite orättviss nikon börjar med 4 x förstoring och swarren med 6x när jag testade vred swarren som max till 16x förstoring ! nikon sikten är mkt kontrastrik i optik + riktmedlet ! men är ej skarp ända ut till kanterna men inte långtifrån heller ! nu märkts att den är bygd för rent yrkesbruk ! Hur är den i skymningen fick jag se ikväll på en fin jäklabock som jag testade mig bort när jag hade 2 bössor som jag låg och siktade med ( för eran och min skull ) nikon är lite bättre än swarre igenoch jag tog med mmig 2-5-10x56 nikon + swarre så att jag kunde jämföra lite ! jag tittade och tittade mm och helt plöstligt var det helt enkelt för mörkt och byte till 2,5-10x56 men vågade inte skjuta när det va för mörkt ! så nikon är bane mig hack i häll om man jämför 50mm 0ch 56 mm än så länge på min lilla test hittade jag inga nackdelar än , antar om man köper denna sikten så vet man va man är ute efter ! ja kom på att den stora nackdelen va priset den är lite dyr ! men och andra sidan så har man köpt ett siktet för livet ,det finns killar som skjuter utan problem på 600 yards med en nikon x jag återkommer med mer info nackdelar + fördelar + bilder än så länge är den för lite använd ! jag monterade nikon x på blasern 6 mm br pipa och jämförde med swarren 6-24x50 monterade på 223 pipan ! <Och ha en mkt skit jakt på er !! önskar pacco Tackar för "snabbtestet" !!! intressant! hoppas bocken blir kvar till nästa test!
Publicerat Augusti 18, 200817 yr hur tycker att du upplever att jaga toppfågel med den ? Hej Pacco Jag använder den i stort sett bara till toppjakt hitills, och är mycket nöjd med den bra färg återgivning och kontrast samt väldigt skarp i bild återgivningen. Jag har jämfört den med flera andra sikten som jag har bland annat en elite 3200 5-15x50 och en swarre 3-10x42 samt en nickel supra fast 8x56 Och som jag ser det finns ingen anledning att kasta bort en hel hög med tusenlappar på en swarre om man inte promt bara måste ha en swarre. Jag tycker att Nikon siktet uppfyller dom fleste krav man kan ha på ett sikte med råge. Jag vet att nästa sikte jag köper oxå blir ett Nikon om ingen tänker skänka mej en swarre Swarovski sikten är bra grejer men betydligt mycket dyrare som sagt och jag är lite tveksam till att jag tycker att det är värt dom extra tusen lapparna för att få en swarovski nu när jag testat båda. Mvh Jocke
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Hej PaccoJag använder den i stort sett bara till toppjakt hitills, och är mycket nöjd med den bra färg återgivning och kontrast samt väldigt skarp i bild återgivningen. Jag har jämfört den med flera andra sikten som jag har bland annat en elite 3200 5-15x50 och en swarre 3-10x42 samt en nickel supra fast 8x56 Och som jag ser det finns ingen anledning att kasta bort en hel hög med tusenlappar på en swarre om man inte promt bara måste ha en swarre. Jag tycker att Nikon siktet uppfyller dom fleste krav man kan ha på ett sikte med råge. Jag vet att nästa sikte jag köper oxå blir ett Nikon om ingen tänker skänka mej en swarre Swarovski sikten är bra grejer men betydligt mycket dyrare som sagt och jag är lite tveksam till att jag tycker att det är värt dom extra tusen lapparna för att få en swarovski nu när jag testat båda. Mvh Jocke helt rätt som du tänker det har tyvärr blivit en trend att höja priserna på allt som kommer från tyskland fick reda nyss att dem nya handkikarna från swarovski kommer att ligga på ca 20000-21000 kr ! helt jäkla sjukt !! och leica med tubkikare som kommer att ligga på 30000 kr är också jäkligt sjukt !! använder du mildot prickarna på olika avstånd med vilken kaliber skjuter du me ?
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Hej Pacco, Har Nikon någon belyst Mildot i sin range? Typ 4-16x50? Mvh
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Hej Pacco,Har Nikon någon belyst Mildot i sin range? Typ 4-16x50? Mvh tjenare det är på G nåt men jag vet inte mer än tyvärr!
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Tyckte det var svårt att på Nicons webplats utröna vilka belysta modeller som finns överhuvudtaget. Nån som kan läsa bättre än jag?
Publicerat Augusti 20, 200817 yr helt rätt som du tänker det har tyvärr blivit en trend att höja priserna på allt som kommer från tyskland fick reda nyss att dem nya handkikarna från swarovski kommer att ligga på ca 20000-21000 kr !helt jäkla sjukt !! och leica med tubkikare som kommer att ligga på 30000 kr är också jäkligt sjukt !! använder du mildot prickarna på olika avstånd med vilken kaliber skjuter du me ? Hej Pacco Hitills har jag haft kikaren på en rostfri sako 75:a i cal 6ppc samt på en sako hunter 222:a, jag har dock inte använt mej av dottarna än då jag har använt en avståndsmätare och riktat efter det när jag mätt upp avståndet till fågeln. Jag har även en remington 700 i cal. 22-250 som jag skjutit några fåglar med jag ska nog troligen sätta en nikon på den med, nu sitter det en bushnell 6-24x40 på den det är en okej kikare det med men väääldigt lång så en kortare skulle sitta fint,så att det inte blir så mycket tub framför främre fästet. Jag har redan knäckt en kikare pga det, gjorde en vurpa och tuben knäcktes vid främre ringen så nu vill jag ha så korta sikten som möjligt. Mvh Jocke
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Tyckte det var svårt att på Nicons webplats utröna vilka belysta modeller som finns överhuvudtaget. Nån som kan läsa bättre än jag? Jag har precis som du surfat på deras hemsida och fattar inte vilka som är belysta! Ska dom sälja nån till mig vill jag ha mer information!
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Jag har precis som du surfat på deras hemsida och fattar inte vilka som är belysta! Ska dom sälja nån till mig vill jag ha mer information! Det står IL på sikterna = belyst !! http://nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=79660 tex
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Hejsan gubbs! En sak om Nikon som jag inte visste förrens jag fick hem mitt från den gode Eskimo1 var hur jävla fin optik det egentligen är. Mitt sikte är ett Nikon Monarch UCC 6,5-20x44 med belyst milddot och targetknobs. Det enda minus jag kan ge detta sikte är att parallaxjusteringen sitter på objektivet men det kan jag utan större problem leva med. Resterande på sikte är kanon. Belysningen funkar fint och lyser inte upp gluggen som om nån knökat in en julgran i ögat på mig. Siktet har tvåfärgad belysning, rött och grönt dock känns det som om den gröna belysningen kunde kvitta då rött torde vara optimalt. Mvh. Robban, som med detta vill förespråka även tidigare modeller från Nikon.
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Författare skulle vara intressant att läsa ett test av kikarsikten där nikon ställs mot swarre,zeiss,helia,leupold, mlf. och att testet görs av några vettiga personer som kan sin sak...
Publicerat Augusti 24, 200817 yr skulle vara intressant att läsa ett test av kikarsikten där nikon ställs mot swarre,zeiss,helia,leupold, mlf. och att testet görs av några vettiga personer som kan sin sak... Jag ser framemot en svensk test med en Nikon Monarch E mot dom tunga europeiska gluggarna. Jag har ju läst dom amerikanska testerna, och där höll Nikon Gold absolut jämna steg med tex Zeiss Diavari med MC coating. Synd att dom väljer att ha så få riktmedel, annars är helt klart Nikon Gold/E ett jättebra alternativ till dom betydligt dyrare märkena!!!
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Författare Jag ser framemot en svensk test med en Nikon Monarch E mot dom tunga europeiska gluggarna. Jag har ju läst dom amerikanska testerna, och där höll Nikon Gold absolut jämna steg med tex Zeiss Diavari med MC coating. Synd att dom väljer att ha så få riktmedel, annars är helt klart Nikon Gold/E ett jättebra alternativ till dom betydligt dyrare märkena!!! ah även nya monarch III och inte minst Monarch X... men de kanske kommer nångång i framtiden när fler fått upp ögonen
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Hejsan gubbs!En sak om Nikon som jag inte visste förrens jag fick hem mitt från den gode Eskimo1 var hur jävla fin optik det egentligen är. Mitt sikte är ett Nikon Monarch UCC 6,5-20x44 med belyst milddot och targetknobs. Det enda minus jag kan ge detta sikte är att parallaxjusteringen sitter på objektivet men det kan jag utan större problem leva med. Resterande på sikte är kanon. Belysningen funkar fint och lyser inte upp gluggen som om nån knökat in en julgran i ögat på mig. Siktet har tvåfärgad belysning, rött och grönt dock känns det som om den gröna belysningen kunde kvitta då rött torde vara optimalt. Mvh. Robban, som med detta vill förespråka även tidigare modeller från Nikon. Ännu en som sett ljuset genom en Nikon Fick du mitt pm den här gången?
Publicerat Augusti 24, 200817 yr har kommer en bild när jag va iväg och sköt på lite längre håll än så länge funkar det bara fint och håller på att träna in mig på dotarna !