Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Injagning av den stående fågelhunden

Featured Replies

Publicerat

Det florerar en hel del frågor om hur man tränar in olika moment för den stående fågelhunden därför tänkte jag att vi kan väl dela med oss lite av hur vi lär in olika moment. Ni behöver inte svara på alla frågor om ni inte vill utan svara på de ni känner för! Givetvis är det dock roligt att höra många olika åsikter om alla punkter :D

1) Hur beter ni er när valpen inte står utan bara springer efter fågel?

2) Vilket stoppkomando tycker ni är bäst och varför?

3) Hur introducerar ni valpen/unghunden för fågel?

4) Hur gammal är valpen när den får börja följa med i skog å mark?

5) Nu har hunden blivit unghund och mer självständig. Den står ännu inte för fågel men tycker det är roligt att springa in i kullen och sedan springa efter och lyssnar inte på stoppkommando....vad gör ni för att åtgärda problemet?

6) I vilken miljö föredrar ni att jaga in hunden i skog/fjäll/fält?

7) Om hunden är för vid i sitt sök hur åtgärdar ni problemet så att hunden håller bättre kontakt?

8) När börjar ni träna in apport? Och när börjar ni lägga in krav i apporten?

9) Hur tränar ni lugn i flog & skott?

10) Hur och vad tränar ni inför jakten?

11) Passivitetstränar ni? Hur passivitetstränar ni?

Ja det var de punkter jag så här spontant kom på. Finns med all säkerhet massor av saker man kan diskutera gällande dressyr av stående fågelhund, men man måste ju börja i någon ände :D Fyll gärna på om ni har fler moment ni vill höra andras åsikter och kunskap om!

Publicerat

OJOJOJ! :wacko:

Var o en av de punkterna förtjänar en egen tråd.

Publicerat

Kul att någon tog upp detta. Har själv skaffat mig en Pointer nyligen, så hoppas det blir mycket fart på denna tråd! =)

Publicerat

Detta är frågor som egentligen inte kan besvaras kortfattat men jag gör ett försök. Hela böcker skvist på ämnet så jag föreslår att du köper en sådan.

1. Att valpen inte står för fågel är inget konstigt och man bör inte bråka med valpen om detta. Det kan ge stora problem i framtiden.

2. Om det inte handlar om en valp så rekomenderar jag att du tränar in din hund med en pipa och att du då är konsekvent med de signaler du använder.

3. Det är inte som man ska hasta med. dressyr och lydnad är viktigare för att introduceringen fågelkontakterna ska bli lyckade. Samtidgt får fågelkontakterna bli allt för präglade av just dressyr och lydnad. hunden ska ges möjlighet att själv genom erfarenhet utveckla en sund fågelhantering. Svår avvägning som beror på hundens mognad och utveckling.

4. Korta promenader från första början som naturligtvis anpassas efter hunden.

5. Alla hundar behöver stöta ett antal fåglar innan de hanterar situationen rätt. Antalet varierar från hund till hund. Men om dressyren och lydnaden är tränad så kan hunden efter en tid läggas med signal när den springer efter men åter igen så ska detta göras med försiktighet när det gäller unga hundar. Erfarenheten av många fågelkontakter brukar lösa detta.

6. Helst i olika miljöer så hunden lär sig att anpassa sitt sök men fördelen med fält är att man lättare kan hålla kontakten med hunden och aktivt träna revieringen.

7. Lydnad och dressyr.

8. I lekform kan apporten börjas med hur tidigt som helst men tvångsapporten bör väntas med till 6-8 mån. Viktigt att inte välj föremål som är tuggvänliga. Dock ska man inse att om man ska ställa krav i samband med apport (vilket man ska) är tvångsapportmetoden ett måste. Jag ställer krav på hunden i den utsträckning som hunden har svarat på träningen och den är mogen för krav.

9. Med kommando som befästs genom lydnad och dressyr.

10. Lydnad och dressyr samt reviering.

11. Som en del i den vardagliga lydnadsträningen. Hunden får ligga eller sitta själv medans jag utom synhåll håller på med ngt som verkar intressant. Och efter en stund kallar jag in den eller går till hunden.

Detta är mina spontana tips men alla behöver egentligen utvecklas mer. Är du osäker köp en bok i ämnet.

hls

Erik

Publicerat

Ingenting att bry sig om, hunden bygger jaktintresset bara och det är en förutsättning om ni vill ha en jakthund.

Visselpipa för ligg, "vänta" för att hunden ska bli kvar där jag vill det.

Visselpipan för dess unika ljud och så slipper man skrika om hunden befinner sig längre bort.

Stoppkomandot skall vara helt befäst hos hunden innan riktig jakt.

Vet inte om jag gör någon grej av det ( valp ), den får följa med i skog och mark redan som liten och stöter den fågel så är det bara bra, se fråga 1

Men när det sedan gäller injagning med unghunden skall dressyren vara 100%ig och stoppkomandot helt befäst.

Redan vid 8-9 veckor blir det någon kort skogspromenad

Har haft med mina valpar på jakt redan vid 5-6 månaders ålder, de får gå bakom medans den andra hunden jagar.

De får sedan korta släpp på några minuter och stöter de fågel, så...se fråga 1 igen.

5) Nu har hunden blivit unghund och mer självständig. Den står ännu inte för fågel men tycker det är roligt att springa in i kullen och sedan springa efter och lyssnar inte på stoppkommando....vad gör ni för att åtgärda problemet?

Börja på ruta ett igen och befäst stoppkomandot, träna träna och se till att det fungerar innan du släpper igen.

Att sedan inte unghunden står gör inte så mycket, det är till mycket en mognadsak och en rutin som gör att poletten till slut trillar ner och hunden helt plötsligt står.

Å det viktigaste av allt, skjut inte för en unghund om det inte är stånd-avance och lugn i flog/skott, så ha gärna en skytt med er och koncentrera er bara på hunden.

Lättast är väl på fjället eller på fältet, där har du koll på vad som händer.

Jag har däremot jagat in den senaste unghunden i skog, så det fungerar också.

7) Om hunden är för vid i sitt sök hur åtgärdar ni problemet så att hunden håller bättre kontakt?

Förarkontakt tränar man bäst med linförighet, alltså att hunden skall vara med på allt du gör när den går fot.

Det har man igen under hundens sök, speciellt i skogen.

Nu har jag lite av det problemet med min unghund, så det blir kul och se om alla de linförighets timmar gett resultat nu när det är dags för släpp.

Börjar alltid med lek på mina hundar väldigt tidigt.

Men ordet apport använder jag aldrig under leken utan först vid en ålder på 7-8 månader då kraven börjar.

Ett befäst stoppkomando som stoppar hunden i alla lägen, det är grunden till allt.

Dressyr, linförighet, apportering, dirigering och motion förståss

Passivitetsträning är något många slarvar med, jag har gjort det med någon hund och det har jag fått sota för med pipiga och stressade hundar.

Lägg hunden där det är fart och rörelse, gärna där det finns andra hundar som kanske busar och låt den ligga tills hunden är helt lugn och ser ut att ha lessnat på sin omgivning.

Men kort och gott är dressyren grunden till allt om du vill ha en fågelhund av bästa sort och kom ihåg att hunden inte har fyra ben, utan faktiskt sex stycken :mad:

Bra tråd Ella

Publicerat
  • Författare

Jag kanske ska svara på frågorna själv också :wub:

Tar det inte så allvarligt. När den varit hos mig nån månad och jag vet att jag har fungerande stoppsignal börjar jag tillämpa denna om efterspringandet håller på spåra ur.

Sitt är väl lite säkrare. Det är lättare att glida fram lite på stanna iom att hunden redan står. Sitter den så måste den ju först lyfta rumpan..... Jag har "stanna" på den äldre hunden och "sitt" på den yngre.

Har inget riktigt svar. Det kommer som det kommer iom att jag är ute i skog och mark från dag 1 med valpen.

Som jag skrev ovan från dag 1 (8veckor)

Backar ett steg i dressyren för att befästa stoppkommandot och börjar sedan stegvis tänja på avståndet till hunden. Hakar kanske även på en lina för att veta att jag har ett sätt att bromsa upp hunden så den inte helt kommer undan med att springa efter.

Jag jagar in mina hundar i skog. Dock så är vi både på fjäll och i skog, men jag tycker skogen är rätt bra för att bygga upp bra kontakt med hunden och lära den att den måste hålla koll på var husse/matte är.

Springer och gömmer mig, ser till att jag har en fungerande vändsignal, mer dressyrträning

Lekapport från dag 1 och kravapport smyger sig på lite när hunden blivit över halvåret.

Hundskolan visions "ripor", duvor/trastar/kråkor som flyger kring huset tränas det på och givetvis även skogsfåglarna beroende på årstid. Lugn i skott tränas med startpistol eller i närheten av skjutbana.

All sorts dressyr + motionsträning så som löpning med hunden och cykling och senare släpp i skog och mark.

Träffar jag en granne ute på gatan får hunden ligga lugn och vänta en bit ifrån. Jag sätter mig och tar ett äpple eller fikar i skogen då ska hunden ligga lugn. Gå och sätta sig på en parkbänk och hunden ska ligga lugn trots fåglar flyger och människor far förbi. Finns hur många tillfällen som helst där man kan träna detta.

Publicerat

Bra tråd och frågor, borde finnas fler frågor som kan få svar (så tolkar jag syftet med tråden - eller?)!

En kommentar kring fråga 5 (...tycker det är roligt att springa in i kullen och sedan springa efter och lyssnar inte på stoppkommando....)

En sak jag lärt mig och håller fast vid är att om det skiter sig och hunden inte lyssnar på dig - eller man märker att han inte kommer att lyssna... det syns lång väg om han är mer upptagen av att springa efter fågel än lyssna på dig! - skit i det och låt honom springa efter, låt inte "felet" bli ett "dubbelfel" och misslyckas även med stoppet. Ignorera att det blev fel och var nöjd med att han har ett viltintresse ^_^ Därefter; som 'Seger' skrev; backa ett steg och befäst stoppkommandot på säker mark och öka avståndet och/eller störningsmomenten!

Ska fundera lite på fler frågor och kanske oxå lite varianter på tidigare givna svar. Har själv en 1-åring som jag är mitt uppe i träningen med :D

/Johan

Publicerat

Kom på en fundering;

12) Hur tränar ni reviering så hunden verkligen tar ut stegen i kanterna och får med sig hela fälten (och lära sig ta vinden dessutom)?

En fråga som är särskilt aktuell nu på sensommaren då vi (i skåne i alla fall) har stora ytor med stubbåkrar som verkligen inbjuder till fullt blås över fälten.

/Johan

Publicerat

På fråga 12 svarar jag att det kan innebära att husse får springa en del för att få ut hunden ända ut i kanterna och samtidgt berömma hunden när den gör rätt. Om man har problem med att hunden "kovänder" dvs åt fel håll är det extra viktigt att vara med i ute ikanterna för att korrigera och "trycka" fram vändningen i rätt riktning. Så gör jag i alla fall... mkt springande ibland. Här ser man rätt snabbt vad det är för en hund man har. Med rätt anlag ska den söka rätt själv och anpassa sitt sök efter terräng och vind. Men detta går att träna upp om hundne har en sämre sida eller inte går ända ut i kanterna. Viktigt med konsekvens och rimliga krav. För mkt tjat kan göra dom "döva".

Erik

Publicerat

1) Hur beter ni er när valpen inte står utan bara springer efter fågel? Svar tar den därifrån och gör något annat

2) Vilket stoppkomando tycker ni är bäst och varför? Jag använder sitt för att hunden ska kunna markera vart viltet faller

3) Hur introducerar ni valpen/unghunden för fågel? Brukar bli lite duvor på byn

4) Hur gammal är valpen när den får börja följa med i skog å mark? Så fort den kan gå i riset ;)

5) Nu har hunden blivit unghund och mer självständig. Den står ännu inte för fågel men tycker det är roligt att springa in i kullen och sedan springa efter och lyssnar inte på stoppkommando....vad gör ni för att åtgärda problemet? Ett svårt problem här är de lätt att göra fel men bäst är väl å bryta jakten och gå hem och träna

6) I vilken miljö föredrar ni att jaga in hunden i skog/fjäll/fält? De blir mycke morkulle jakt för dom finns de gott om runt byn

7) Om hunden är för vid i sitt sök hur åtgärdar ni problemet så att hunden håller bättre kontakt? Jag använder visselpipan för å styra hunden En signal för å vända två för innkallning och en lång signal för att sitta

8) När börjar ni träna in apport? Och när börjar ni lägga in krav i apporten? Apporten börjar jag direkt med och kraven kommer när hon paserat halvåret

9) Hur tränar ni lugn i flog & skott? ollon pistol och apport

10) Hur och vad tränar ni inför jakten? Motion och lydnad

11) Passivitetstränar ni? Hur passivitetstränar ni? Hon brukar få sitta lös och titta på när jag apport tränar med terriern och så är hon ju med när grabben spelar bandy :unsure:

• 4 months later...
Publicerat

Hej

Kommer att ta hand om en Weimarantik som är ca 1,5 år. Hon har aldrig jagat men har föräldrar som jagar bra. Hur ska man lägga upp träningen för att få henne att bli en jakthund? Dressyren ska funka bra på henne vad jag vet.

nwisc

• 6 months later...
Publicerat
Hej

Kommer att ta hand om en Weimarantik som är ca 1,5 år. Hon har aldrig jagat men har föräldrar som jagar bra. Hur ska man lägga upp träningen för att få henne att bli en jakthund? Dressyren ska funka bra på henne vad jag vet.

nwisc

Hur gick det?

/Johan

Publicerat

En jädrigt intressant tråd som varit tyst ett tag nu, men här kommer en fråga till som börjar bli aktuell för mig nu...

Jag har ett lite sisådär fungerande stannakommando på min unghund.

Jag har medvetet väntat med pipan för att kunna ta till den om jag inte tycker stannakommandot med röst och handsignal är nog effektivt.

SÅ..hur gör jag nu för att effektivt få hunden att stanna i alla lägen på min pipa?

Har en rätt hård hund som har förmågan att glömma bort obehag på nolltid...så ex.vis Landins knep med en knyck med handen över nosen hjälper föga... ;)

Stopp vid inkallning vill jag heller inte ge mig på då jag sabbat min inkallning lite på detta sätt tidigare...

Publicerat
En jädrigt intressant tråd som varit tyst ett tag nu, men här kommer en fråga till som börjar bli aktuell för mig nu...

Jag har ett lite sisådär fungerande stannakommando på min unghund.

Jag har medvetet väntat med pipan för att kunna ta till den om jag inte tycker stannakommandot med röst och handsignal är nog effektivt.

SÅ..hur gör jag nu för att effektivt få hunden att stanna i alla lägen på min pipa?

Har en rätt hård hund som har förmågan att glömma bort obehag på nolltid...så ex.vis Landins knep med en knyck med handen över nosen hjälper föga... :)

Stopp vid inkallning vill jag heller inte ge mig på då jag sabbat min inkallning lite på detta sätt tidigare...

skulle föreslå att du börjar i det lilla med sitt- och stadgeövningar för att sätta ledarskapet ordentligt.

Sätt hunden och backa. Lite i taget och beröm när han sitter still. Gå tillbaka och beröm. Fortsätt så och backa längre och längre. När han reser sig lyfter du handen, ryter "NNEEEEJJ" (typ...), när han sätter sig igen berömmer du.

Om du lägger på handtecknet vid sittkommandot på lite distans (samma där med gradvis ökning av avståndet) ger du hunden en förståelse för vad handtecknet innebär.

När allt funkar lägger du på pipan vid sittkommandot. Jag använder en lång ihållande signal som gör att jag kan ta i tills jag blir blå (om så skulle behövas ;) ).

Kombinera handtecknet med pipan. Börja på korta avstånd, se alltid till att lyckas. När han reser sig upp, gör utfall mot hunden, blås i pipan och upp med handen! Hela du, din kroppshållning, ditt väsen... ska andas: JAG VILL ATT DU STANNAR NÄR JAG SAGT ATT DU SKA STANNA (sitta)... givetvis anpassat efter hundens lynne och mottaglighet för ditt kroppsspråk - men om den är "hård" kan du nog vara ganska tydlig och övertygande... :(

Jag använder inte kommandot stanna, utan bara sitt. Med utgångspunkten att när jag sagt sitt så är det sitta kvar (stanna) tills jag sagt att det är ok att lyfta häcken. Det i sig är stadgeprov med uthållighet och gå-runt-husknuten-övningar.

Kom ihåg att fokusera på de saker han gör rätt och beröm dem med bravur! 95% kärlek och 5% gränssättningar...

Efter några gånger funkar det säkert...

Publicerat
skulle föreslå att du börjar i det lilla med sitt- och stadgeövningar för att sätta ledarskapet ordentligt.

Sätt hunden och backa. Lite i taget och beröm när han sitter still. Gå tillbaka och beröm. Fortsätt så och backa längre och längre. När han reser sig lyfter du handen, ryter "NNEEEEJJ" (typ...), när han sätter sig igen berömmer du.

Om du lägger på handtecknet vid sittkommandot på lite distans (samma där med gradvis ökning av avståndet) ger du hunden en förståelse för vad handtecknet innebär.

När allt funkar lägger du på pipan vid sittkommandot. Jag använder en lång ihållande signal som gör att jag kan ta i tills jag blir blå (om så skulle behövas :P ).

Kombinera handtecknet med pipan. Börja på korta avstånd, se alltid till att lyckas. När han reser sig upp, gör utfall mot hunden, blås i pipan och upp med handen! Hela du, din kroppshållning, ditt väsen... ska andas: JAG VILL ATT DU STANNAR NÄR JAG SAGT ATT DU SKA STANNA (sitta)... givetvis anpassat efter hundens lynne och mottaglighet för ditt kroppsspråk - men om den är "hård" kan du nog vara ganska tydlig och övertygande... :)

Jag använder inte kommandot stanna, utan bara sitt. Med utgångspunkten att när jag sagt sitt så är det sitta kvar (stanna) tills jag sagt att det är ok att lyfta häcken. Det i sig är stadgeprov med uthållighet och gå-runt-husknuten-övningar.

Kom ihåg att fokusera på de saker han gör rätt och beröm dem med bravur! 95% kärlek och 5% gränssättningar...

Efter några gånger funkar det säkert...

Kanske var lite otydlig i mitt inlägg hur långt jag kommit. Men hunden vet vad sitt innebär. Jag kan sätta honom på hand och röstsignal på uppemot 100meters avstånd. Stanna kvar är han rätt bra på, men det börjar bli sämre nu iom. för lite träning på ett tag...men det skärper vi till rätt snart.

Det som är lite problem är att jaktlusten eller nyfikenheten på nya ting är så stor att han ignorerar mina stannakommandon i sådana situationer. Därför tänkte jag lägga in pipan också för att alltid låta lika och få en signal som hörs långt osv...

Han stannar på pipans långa signal just nu, men det kommer han inte göra om han får jaga upp en rapphöna...

Igår blev jag själv rätt blöt efter att ha slängt mig efter långlinan efter sjökanten då hunden skulle efter en lyftande rapphöna...

Sen tror jag själv att jag ställt till det lite för mig själv på just detta tidigare i hundens uppfostran.

Jag började med att bara använda kommandot "stanna" och att det skulle gälla som ett stenhårt kommando utan toleranser.

Ordet "stanna" just för att det är det jag skulle ropa om han springer efter lyftande fågel...skrika "sitt" känns inte som lika logiskt för mig...

Efter ett tag började jag på föra in kommandot "sitt" inomhus och då han är runt benen på mig. Tex. vid matskålen.

Hunden har alltså två kommandon för sitt... (båda betyder också "stanna kvar" tills du dör på fläcken...eller att husse ger varsågod)

Men det som har hänt är ju (säkert rätt självklart...) att kommandot "sitt" ger en snabbare effekt, medan "stanna" gör att hunden saktar in och stannar upp...inte alltid får ned baken direkt.

Skillnaden från min sida är väl att stanna används bara under språng och snabb rörelse, medan "sitt" är i lugnare miljöer och betydligt närmare husse.

Hmm...jäkla rörigt, man skulle väl försöka vara konsekvent och bara använda ett kommando. Men då jag vet med mig att jag inte alltid kan hålla 100% fokus på hunden inomhus i vardagliga livet så känns det fel att tumma på mitt stannakommando.

Nåja, det är väl bara träna vidare och försöka använda pipan då man vet med sig att kunna 100% få stopp på honom...så att det alltid fungerar vid visselsignalen.

Publicerat
Kanske var lite otydlig i mitt inlägg hur långt jag kommit. Men hunden vet vad sitt innebär. Jag kan sätta honom på hand och röstsignal på uppemot 100meters avstånd. Stanna kvar är han rätt bra på, men det börjar bli sämre nu iom. för lite träning på ett tag...men det skärper vi till rätt snart.

Det som är lite problem är att jaktlusten eller nyfikenheten på nya ting är så stor att han ignorerar mina stannakommandon i sådana situationer. Därför tänkte jag lägga in pipan också för att alltid låta lika och få en signal som hörs långt osv...

Han stannar på pipans långa signal just nu, men det kommer han inte göra om han får jaga upp en rapphöna...

Igår blev jag själv rätt blöt efter att ha slängt mig efter långlinan efter sjökanten då hunden skulle efter en lyftande rapphöna...

Sen tror jag själv att jag ställt till det lite för mig själv på just detta tidigare i hundens uppfostran.

Jag började med att bara använda kommandot "stanna" och att det skulle gälla som ett stenhårt kommando utan toleranser.

Ordet "stanna" just för att det är det jag skulle ropa om han springer efter lyftande fågel...skrika "sitt" känns inte som lika logiskt för mig...

Efter ett tag började jag på föra in kommandot "sitt" inomhus och då han är runt benen på mig. Tex. vid matskålen.

Hunden har alltså två kommandon för sitt... (båda betyder också "stanna kvar" tills du dör på fläcken...eller att husse ger varsågod)

Men det som har hänt är ju (säkert rätt självklart...) att kommandot "sitt" ger en snabbare effekt, medan "stanna" gör att hunden saktar in och stannar upp...inte alltid får ned baken direkt.

Skillnaden från min sida är väl att stanna används bara under språng och snabb rörelse, medan "sitt" är i lugnare miljöer och betydligt närmare husse.

Hmm...jäkla rörigt, man skulle väl försöka vara konsekvent och bara använda ett kommando. Men då jag vet med mig att jag inte alltid kan hålla 100% fokus på hunden inomhus i vardagliga livet så känns det fel att tumma på mitt stannakommando.

Nåja, det är väl bara träna vidare och försöka använda pipan då man vet med sig att kunna 100% få stopp på honom...så att det alltid fungerar vid visselsignalen.

Hej igen :-)

Som du skrev, en intressant tråd och med utrymme för många tolkningar och tillvägagångssätt. :P men det är ju det som är roligt och utmanande med fågelhundar!!! :-D

Visste inte varken ras eller ålder så därför blev det "från början".

Däremot vidhåller jag fortfarande att det enklaste och bästa är att börja från schratch, när ngt inte funkar - backa ett steg, befäst det steget ordentligt och gå vidare igen först när man har hundra koll. Det bygger på tesen att för att "för att få 100% kontroll på 100-300meters avstånd måste du ha 150% koll när hunden är vid dig".

Det är du som är ledaren som hunden ska följa. Det görs genom kroppsspråk och röst (troligen i den ordningen för hunden, men vi människor tror vi är bättre på det omvända men...) - följdaktligen är det kommandot via rösten som ska befästas först, till 150%.

Pipan kan man se som en förlängning av din röst, som gör att "du" tränger igenom på 200-300meters håll i fält med betor eller blåst.

Jag kommer själv att befästa sitt med min hund (11v valp). Sen befästa stadgan, lägga på handkommando och sedan pipan. För mig kommer det att räcka. Sitt/stanna är samma sak, på 300m räcker sedan handsignalen (kompletterat med ett superkort "varsågod-pip" med pipan) för start/stopp. Händerna (och resten av kroppen...) använder jag sen för att dirigera höger, vänster, in och ut.

Det fina med kråksången är att det går, till en viss nivå... att ändra sig och justera kommandon. Tänk igenom vilka du, minimalistiskt sett (enklare för dig och hunden) vill använda och befäst dem. Som du sedan skriver är det konsekvens och träning som räcker.

Att jag skriver är inte för att komma med pekpinnar, jag vill bara berätta hur jag har gjort (som funkat bra för mig och min gamle hund i 11 år) och vilka erfarenheter jag dragit - baserat på plan, misstag och omvärdering av strategier :) Det som är så bra med detta forum är att det är så många som har erfarenheter och att man samlar på sig olika tillvägagångssätt - sen gör man som man vill och tycker ändå.

Så lycka till, berätta gärna hur det går! :P

/Johan

Publicerat
Visste inte varken ras eller ålder så därför blev det "från början".

Så lycka till, berätta gärna hur det går! :)

/Johan

Ja man tar för givet att alla vet vem man är och vad man har för hund när man häckat här i flera år..hehe!!

Men det är en 1,5årig Bretonkille det gäller med en otrolig vilja och energi.

Det roliga med de här forumet är ju att man får tips och råd...ofta saker som man redan egentligen vet om, men det ger en sporre att förstärka dressyren och lägga ner lite mer tid och kraft i träningen!

Ska göra som du säger..och som man läst precis överallt men inte tagit fasta på...att backa nåt eller några steg i träningen och "börja om" med starkare konsekvens...så blir det säkert bättre.

Hunden börjar mogna lite och varvar ner lite snabbare än tidigare...

Hur det går för oss läser man nog regelbundet i tråden "Breton".

/Henke

Publicerat
Men det är en 1,5årig Bretonkille det gäller med en otrolig vilja och energi.

|

Hur det går för oss läser man nog regelbundet i tråden "Breton".

/Henke

Så bra, ska följa Bretontråden!

Ska glutta lite på tråden för att se lite mer om rasen, har själv oxå en Fransk ras, finns säkert lite likheter.

Allt väl, vi hörs.

/J

Publicerat

Kul att se att du e med valp igen "JohanMedE"

Hoppas jag får möjligheten att kika förbi nästa gång jag är neröver.

Har själv en 12v Bretonvalp som det tränas friskt med.

Jag tränar sitt o stanna i alla möjliga o omöjliga situationer.

Dock funkar den jakliga biten över förväntan ännu då valpen ännu inte fått känn på jaktlusten.

Vid apportering av kajor o töcke skräpfågel ser man dock hur lilldjävulen lyser igenom.

Så att befästa sitt och inkallning är nr1 för mig.

Har haft fågel på vingar vid ngr tillfällen utan att valpen sett men de är ändå sitt som gäller.

Har fått för mig att de kan sätta sig till ljudet av vingfladder från skogsfågel o de funkar på den äldre.

Dock kör jag både sitt, visselsignal samt handtecken på en gång.

Vet att valpen sätter sig på vart o ett av kommandona enskilt ändå.

Fast själva uttalandet "sitt" funkar sämst.

Lika med inkallningen.

Kommer till 100% på visselsignal o kropsspråk men ej på "Hiiit"

Men vi tränar ;)

Ska bli riktigt kul att se vad som händer då fågelintresset tar fart på riktigt :P

Kul att vi är flera som kan bolla ideer hur man lämpligast angriper problem i dressyren eller delge hur ni kommit på exelenta ideer för inlärning.

//Jimmy

Publicerat

Hejsan hoppsan!

Du är varmt välkommen närhelst du är i faggorna!!! :lol:

Trevligt att höra om parallellköret - rimmar ju ganska väl i tid, jag har dock inte kommit lika långt... Har precis kommit ur smekmånaden, läste Christofferssons fågelhundsbok och upptäckte abrupt att det var HÖG tid att sätta igång med stadga, sitt och sånt... :huh::P

Sagt och gjort, nu sitter sittet bra vid valda situationer... och träningen har baserats på den enda fasankycklingen jag hade i frysen: gick skitbra att söka upp och "apportera"! Vi har kycklingar, höns och marsvin och de blir/är bra provobjekt och det artar sig där med.

På hemmafronten är han lika go som den förre (TATI) och det är verkligen rätt ras för oss, även om jag inte hann jaga praktiskt med TATI.

Ska bli kul att följas åt, vi ses och hörs!

Lycka till!! :)

/johan

Publicerat

ps. kom på en sak... det är första gången jag har en valp från början, det känns extra roligt och verkligen annorlunda och hittills smutt med lyhördheten och hans lust att lära sig!

de andra var knappt 3månader samt drygt 4mån då jag fick hem dem och missade då de värdefulla veckorna innan 12-14v (även om jag inte läst och förstått det förrän nu :lol: ) ds.

ps2. håller helt och hållet med om forumets förträfflighet, alltid någon som varit med, eller har en åsikt om hur saker och ting kan göras! kanon!!! Me like! :huh: ds2.

Publicerat

En liten frågeställning har börjat växa sig stark i mitt huvud.

Hur påverkas ståndet på levande fågel av att man tränar apport med död "riktig" fågel?

Just nu tränar jag bara med kajor o skator o de luktar knappast som skogshönsen men ändå.

Kan det göra att hunden lättare löser sitt stånd ut i en apport?

Men då ska han ju först bryta sitt "sitt" komando o de kör vi hårt på även under apporteringsövningar.

DVS ingen apport utan tillstånd (om det inte handlar om spontanapport förstås).

Svårt att beskriva men ja tror ni förstå? :lol:

Så vad tror ni!

Själv tror jag att de kan hålla isär det men skulle ändå vilja höra hur ni ser på det.

//Jimmy

Publicerat
En liten frågeställning har börjat växa sig stark i mitt huvud.

Hur påverkas ståndet på levande fågel av att man tränar apport med död "riktig" fågel?

Just nu tränar jag bara med kajor o skator o de luktar knappast som skogshönsen men ändå.

Kan det göra att hunden lättare löser sitt stånd ut i en apport?

Men då ska han ju först bryta sitt "sitt" komando o de kör vi hårt på även under apporteringsövningar.

DVS ingen apport utan tillstånd (om det inte handlar om spontanapport förstås).

Svårt att beskriva men ja tror ni förstå? :rolleyes:

Så vad tror ni!

Själv tror jag att de kan hålla isär det men skulle ändå vilja höra hur ni ser på det.

//Jimmy

Intressant tanke!!

Själv TROR (jag är ju helt novis!) jag ju ändå att ståndanlaget sitter rätt hårt.

Sen får ju hunden aldrig avancera utan kommando, och kommandot i sig är blir ju ett sorts beröm för att den stått länge å väl och väntat...

Sen apporten kommer ju efter ett skott (får man väl anta) och då kommer jag låta hunden komma till mig, eller åtminstonde ha full ögonkontakt och en tids väntan innan det blir fråga om apportering. Nån knallapportör vill man ju inte ha! Apporteringen behöver ju inte ske på sekunden då vi snackar skogsfågeljakt. Det är ju sällan det sitter kvar fler fåglar på samma fläck när man skjutit...

Då borde ju inte hunden ha problem att hålla isär begreppen tycker man!

Det är mina tankar kring det hela...

En egen fundering som jag passar på å slänga in är:

När en unghund står för fågel såhär i början...ska man överhuvudtaget låta honom gå på avance då, eller hur ska man gå till väga??

Jag har ju en vovve som inte har, och förmodligen kommer att få, några som helst problem med avancen. Han har redan hunnit plocka 2 rapphöns i avancen...hmm...så han har lixom smak på de nu...hehe!

Publicerat

Jag körde aldrig ngn avance på Zingo vid injagning.

Blev aldrig någe problem med avancen senare.

Vet att Mattias på hunskolan vision också säger att man gott kan avancera upp fåglarna själv.

Brukar inte vara ngt problem. :ph34r:

Skulle välan vara en löptjäder dådå.

Har man ju faktiskt råkat ut för :)

Men i början på säsongen trycker nästan alla fåglar hårt dvs även skogshöns.

Med tanke på att du säger att Troy inte står skulle jag under INGA omständigheter köra ngn avance o ej heller ngn apport i samband med fågelsituationen om det inte vart tvunget (råkat ut för de själv)

Se till att ståndet befäst 200% först.

Sen blir allt såååå mkt lättare att jobba med då man faktiskt jobbar i direkt närhet av hunden.

Publicerat

En egen fundering som jag passar på å slänga in är:

När en unghund står för fågel såhär i början...ska man överhuvudtaget låta honom gå på avance då, eller hur ska man gå till väga??

Jag har ju en vovve som inte har, och förmodligen kommer att få, några som helst problem med avancen. Han har redan hunnit plocka 2 rapphöns i avancen...hmm...så han har lixom smak på de nu...hehe!

Jag tänker vara försiktig med avancen på lillhunden och stöta själv i början. Jag lät munstern gå för mycket på vilt innan lydnaden satt, vilket jag tror ökade "stötviljan" och svårigheten att komma tillrätta med eftergångarna. Har varit mycket jobb med att få det att fungera i efterhand, när hon väl fått smak på jaktens tjusning. Har tränat mycket med kaniner för att få till stadgan för att undvika obehag vid fågelsituationer. Kan dock fortfarande hända att stoppkommando ignoreras om hon fått upp farten efter en hare och avståndet till mig är tillräckligt stort.. :)

Är övertygad om att avancen kommer av sig själv, om man bara ser till att hunden upplever fågel som kul och inte ett tillfälle där den riskerar att få bannor.