Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Injagning av den stående fågelhunden

Featured Replies

Publicerat

Man kan helt sonika gå in i ståndet från fel håll och själv resa fågeln.Då har man bättre koll på hunden än om man går förbi den i ståndet.Ofta flyger då fågeln ut åt sidorna eller över hundföraren och hunden kan sättas direkt då fågeln går.Har själv praktiserat detta i väldig liten omfattning men vet flera som lyckats få ordning på heta unghundar på detta vis...

Publicerat

Tack för tipsen! Ska jag komma ihåg till nästa gång...hehe!

Troy stod ju för fågel på riktigt för första gången i sitt liv i förrgår. Ett stramt stånd 2 meter ifrån en rapphöna. Jag var ju så dum å skickade honom på avance efter kanske 20 sekunder. Resulterade i att rapphönan satt i käften och förvisso bars hem till husse helt korrekt. Så egentligen gjorde han inget fel, men det var efter detta jag började fundera på om man ska låta bli avancen till han är som Jimmy skriver 200% säker..hehe!

Att gå på ståndet från ett annat håll lät ju smart. Bara man kommer förbi och plocka upp linan först så...för den lär jag behöva så svårt som det är att få honom att stanna...!!

(Jimmy: Bytesmedvetenheten vid apport vi såg ifjol verkar ha lagt sig... Nu avlämnade han 2 rapphönor som han själv avancerat utan krusiduller)

Publicerat

Att ta fågeln i resningen är inget fel av hunden,dock kommer ju han att ett bra tag framöver tro att han kan ta dem varje gång med eftergångar och ev tjuvresningar som följd.Mitt tips är:mer dressyr,helst stoppkommandot med alla möjliga (och omöjliga) störningar.Han skall ovillkorligen och omedelbart stanna då du blåser i pipan/ger sittkommando.Träningen måste av hunden upplevas som rolig men ska samtidigt innehålla ett tung krav.Träna med bollar,andra hundar osv men med millimeterprecision.Visa ditt missnöje ordentligt då hunden inte lyder men var försiktig med det om ni är i fågel.Samtidigt så blir ju enligt mig en hund bara vassare av att få härja lite i fågel,men det kan kräva sin man att ta tillbaka olydnade sedan.

Tänk också på att vara försiktig med linan då det är fler än en som lyckats ödelägga avancen hos frejdiga unghundar med sådana metoder.Spring med hunden och bromsa mjukt då fågeln går,beröm i floder då hunden blir kvar.Du verkar ha en hund med våldsam jaktlust och när du får till en sådan då har du mycket att köra med...

Publicerat
Du verkar ha en hund med våldsam jaktlust och när du får till en sådan då har du mycket att köra med...

hmm...jo...men man börjar vara i det läget nu att man tvekar på att man överhuvudtaget får till hunden som man vill ha honom. Han e riktigt jäkla svår alltså!

Stannakommandot tränas dagligen, men ger lite framgång tyvärr! Men, mer träning är det väl ändå som gäller!

Publicerat

Ursäkta om jag svamlade bort din fråga...här kommer den upplyft igen!

En liten frågeställning har börjat växa sig stark i mitt huvud.

Hur påverkas ståndet på levande fågel av att man tränar apport med död "riktig" fågel?

Just nu tränar jag bara med kajor o skator o de luktar knappast som skogshönsen men ändå.

Kan det göra att hunden lättare löser sitt stånd ut i en apport?

Men då ska han ju först bryta sitt "sitt" komando o de kör vi hårt på även under apporteringsövningar.

DVS ingen apport utan tillstånd (om det inte handlar om spontanapport förstås).

Svårt att beskriva men ja tror ni förstå? :D

Så vad tror ni!

Själv tror jag att de kan hålla isär det men skulle ändå vilja höra hur ni ser på det.

//Jimmy

Publicerat
Ursäkta om jag svamlade bort din fråga...här kommer den upplyft igen!

Stånd sker på levande fågel,apport på skadad/död fågel.De skiljer mycket i doft för hunden och den har inga problem att lösa uppgiften.Om hunden löser ståndet för att ta fågeln själv är detta en tjuvresning...

Publicerat
hmm...jo...men man börjar vara i det läget nu att man tvekar på att man överhuvudtaget får till hunden som man vill ha honom. Han e riktigt jäkla svår alltså!

Stannakommandot tränas dagligen, men ger lite framgång tyvärr! Men, mer träning är det väl ändå som gäller!

Har varit i en situation liknande din,kämpa på det är värt det.Du har en ung hund som ännu behöver mogna lite.Rätt vad det är så knäcker hunden koden och allt går som på räls...

Publicerat
Har varit i en situation liknande din,kämpa på det är värt det.Du har en ung hund som ännu behöver mogna lite.Rätt vad det är så knäcker hunden koden och allt går som på räls...

Jo jag har ju en stor morot för motivationen, och det är när en riktigt rutinerad jägare med stående fågelhund tillika hunddressör säger:

"Alla människor kan köra en Rallybil, men det är inte alla som behärskar att köra en Formel1-bil, och det är vad jag anser att din hund är i jämförelse. Lägg ner mycket tid och dressyr på din hund så kommer du få en hund som kan prestera otroligt mycket i jaktskogen!!"

...så man kämpar väl vidare sakta men säkert..hehe! Tack för stöd!!

Publicerat

Liknelsen med formelett har jag med fått höra.

Skulle nog föredragit att börja med en rallybil men samtidigt e jag sååå glad att fått göra den resa jag gjort med en riktig stjärna.

Så ös på med energi o skörda frukten av det i massor sen.

//Jimmy

• 2 months later...
Publicerat
Det florerar en hel del frågor om hur man tränar in olika moment för den stående fågelhunden därför tänkte jag att vi kan väl dela med oss lite av hur vi lär in olika moment. Ni behöver inte svara på alla frågor om ni inte vill utan svara på de ni känner för! Givetvis är det dock roligt att höra många olika åsikter om alla punkter B)

1) Hur beter ni er när valpen inte står utan bara springer efter fågel? Har inte haft det problemet,.

2) Vilket stoppkomando tycker ni är bäst och varför? jag kör visselpipa och ligg för att det är kort och rappt och hundarna lyssnar på det.

3) Hur introducerar ni valpen/unghunden för fågel? Besöker vänner med hönsfåglar. låter dom titta på dom i koppel hunden ska vara lugn och helst ligga.

4) Hur gammal är valpen när den får börja följa med i skog å mark? kortare promenader i skogen 8 veckor.

5) Nu har hunden blivit unghund och mer självständig. Den står ännu inte för fågel men tycker det är roligt att springa in i kullen och sedan springa efter och lyssnar inte på stoppkommando....vad gör ni för att åtgärda problemet?

Ha en medhjälpare som schasar tillbaka hunden. Gärna att man har en medhjälpare som även springer emot med några steg lite hotande om det inte lyckas första gången

6) I vilken miljö föredrar ni att jaga in hunden i skog/fjäll/fält? Jag föredrar att träna på alla olika biotoper.

7) Om hunden är för vid i sitt sök hur åtgärdar ni problemet så att hunden håller bättre kontakt? Genom att aldrig låta hunden blr för vid i sitt sök. Hunden ska inte gå ur handen.

8) När börjar ni träna in apport? Och när börjar ni lägga in krav i apporten? När jag ser att det finns intresse av att hålla i. Och när hunden är mogen för det.

9) Hur tränar ni lugn i flog & skott? Åker på kurs där det förekommer uppflogsträning. Skott passar vi på att träna när skytteklubbarna har träningstillfällen.

10) Hur och vad tränar ni inför jakten?

´Dressyr, sök och stoppträning.

11) Passivitetstränar ni? Hur passivitetstränar ni? Nej.vi passivitetstränar inte.

Ja det var de punkter jag så här spontant kom på. Finns med all säkerhet massor av saker man kan diskutera gällande dressyr av stående fågelhund, men man måste ju börja i någon ände :( Fyll gärna på om ni har fler moment ni vill höra andras åsikter och kunskap om!

Publicerat

Mitt svar blir ganska kort och koncist.

Titta på Anders Landins valpfilm!

När du gjort det så svarar jag gärna på hur jag tänker. Men titta på filmen först så förstår du nog bättre vad jag menar.