Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är glädjen med vapen utan valnöt?

Featured Replies

Publicerat
:):D:blush:

post-1031-1218208928_thumb.jpg

post-1031-1218208957_thumb.jpg

Publicerat

Tja.... alla har vi våra böjelser :)

Själv har jag tröttnat på repor o flisor som pekar åt alla håll....

Plast ser iofs för jävligt ut men passar lixom min vapenvård o hantering som hand i hanske.. :D

Men visst faen är valnöt snyggt!

Publicerat

:)

Som NS skriver så är glädjen att slippa träflägesförflyttningar,repor och allsköns skavanker,blöta höstar och vintrar som de senaste är inte heller direkt förenligt med träprodukter i längden.

Men visst är en snygg valnötskolv vacker för ögat! denna egenskap går dock inte att omsätta till praktiska fördelar.

/Micke

Publicerat
;)

Som NS skriver så är glädjen att slippa träflägesförflyttningar,repor och allsköns skavanker,blöta höstar och vintrar som de senaste är inte heller direkt förenligt med träprodukter i längden.

Men visst är en snygg valnötskolv vacker för ögat! denna egenskap går dock inte att omsätta till praktiska fördelar.

/Micke

Håller med.

Jag strävar efter att skaffa vapen med syntetkolv och rostfritt numera, jag vill ha bruksgrejor som tål att användas.

Publicerat

Jag tycker det är enkelt!

Ett vackert vapen har valnöt eller något annat snyggt trä

Ett praktiskt vapen har glasfiber kolv inte lika vackert men betydligt bättre funktion

Ett skräp vapen har plast kolv den kan man få både ful och dålig funktion med ;)

Själv håller jag på att försöka få min garderob full med glasfiber och rostfritt :P

Publicerat

Har sagt det innan men upprepar mig likt en papegoja. Ett vapen utan valnötskolv är INGET vapen ;)

Publicerat
;):P:P

INSTÄMMER! :P

Publicerat

Trä har funkat på mauser och ak47or i alla år i vått å torrt så man ska inte underskatta träts egenskaper.

Sen är det fint, känns bra och luktar ljuvligt ;)

Publicerat

Glädjen utan valnöt är den att slippa oroa sig för att få repor och skador i kolven när man försöker ta sig igenom en tät plantering eller ett slyparti. ;)

Visst är valnöt vackert, att säga något annat är att ljuga men det är grymt praktiskt med syntet. Sen har jag upptäckt att många som pratar sig varma för valnöt ibland kan ha hemska kolvar med porer stora som harskitar och där kolven ej sett en fin kolvolja på de senaste 20 åren, dock hävdar dom att valnöt minsann är vackert. :P

Snygga bössor Mkj! :P

Publicerat
Trä har funkat på mauser och ak47or i alla år i vått å torrt så man ska inte underskatta träts egenskaper.

mmmm nej just det.

Den valnötskolven som sitter på min sako hunter varmint är varken vacker eller fungerade särskillt bra innan jag pelarbäddade den.

Samma visa var det med en sako finnbear jag hade....

Ständiga träfflägesförändringar och grovporig så den sög stockolja som ett läskpapper.

Valnötskolv? ja endast om den är lackad!

/Micke

Publicerat
  • Författare

Folk som känner mig vet att jag jagar nog lite mer än genomsnittet, och det är inte bara söndagsjakter med bössan liggandes över tweedbyxorna direkt :P Visst får jag repor i mina bössor, dom är till för att användas ju. Men som vapen intresserad är vapnet så mycket mer än bara något jag lyfter och trycker av, tillika nåt som jag inte bara spolar av under duschen efter en lerig dag i skogen. Att smörja in valnöt är ofta en förevändning till full vapenvård dessutom.

Plast och komposit material är en trend satt av McMillan med flera för USA marknaden. Dom gick från sina klarlackade pjäser till kompositmaterial då dessa var ännu bättre att kasta in i skuffen eller på flaket. Denna amerikaneserade trend hoppar nu de flesta på för att det är "underhållsfritt" och vårat blöta klimat när vi gör årets enda eftersök i duggregn ger träfflägesförändringar ;) Skaffa en bössa med passform i träet är då mitt svar. Har aldrig haft några problem med mina Heymar, trots älgjaktsveckor i hellregn. Köper man en amerikansk bössa för 5000 ny får man ju också valnöt därefter.

Iofs har jag alltid gillat att vara i minoritet i samhället, ger livet en liten extra krydda. :P

Publicerat
Skaffa en bössa med passform i träet är då mitt svar. Har aldrig haft några problem med mina Heymar, trots älgjaktsveckor i hellregn. Köper man en amerikansk bössa för 5000 ny får man ju också valnöt därefter.

Min Anschütz 1430 i 22Hornet får nog anses vara en icke amerikansk bössa ;) efter senaste jaktsäsongen vid den årliga isärskruvningen så kunde jag konstatera att väggen mellan trycket och magasinet var sprucken rakt igenom....

Jag har haft ett antal valnötsstockade bössor genom åren av diverse fabrikat bla krico vilket inte heller var någon höjdare.

Det enda fabrikatet som varit fullständigt problemfritt är Remington och då med lackade kolvar.

Mycket möjligt att Heym spelar i en alldeles egen division, därom vet jag inget då jag aldrig ägt en heym men i övrigt så lär ingen mer valnötskolv komma i min ägo om det inte är en lackad Remington för 5000:- :P

/Micke

Publicerat

Tja.. hmm. faen jag skäms...

Kom precis på att jag inte gjort vapenvård på arsenalen sen förra jaktsäsongen o nu är vi ju redan inne i årets säsong.

Dessutom sitter jag oxå på vapen med valnöt oxå, ett par hagelbrakare o en Krigoffdrilling modell dyr..

Ännu mer skit, jag kommer inte ens ihåg när jag tog en rejäl genomgång på byssorna.

Måste försöka få tid till o åtmindstonde spruta lite olja på grejerna.. ;)

hmmm... undra om jag kan lura ungarna o ta över den delen av vapeninnehavet??

Publicerat
hmmm... undra om jag kan lura ungarna o ta över den delen av vapeninnehavet??

hahaha...minns när jag var liten och fick rengöra farsans bössor.....var ju det coolaste man kunde göra tyckte jag :P....och se hur jag blev idag ;)

Valnöt vs "plast"....är svårt. JAG tar hellre en ordentlig kompositkolv än en valnötskolv, pga att jag är så pedant att jag fixar inte att det blir flisor/repor i träet....böt bort Benelli Beccacian just av den anledningen, nu är jag helnöjd.....vapengarderoben består av idel "plast" med ett undantag...en lackad bokkolv :P

ps. en av Magnus bössor har jag kladdat på långt före han fick hem den :P:DB) .....hihihi

Publicerat
  • Författare
ps. en av Magnus bössor har jag kladdat på långt före han fick hem den :PB)B) .....hihihi

;) Håller fortfarande på och skrubbar bort märkena efter dina labbar, hade du käkat godisklubba samma dag? :P:D:P

Publicerat
<_< Håller fortfarande på och skrubbar bort märkena efter dina labbar, hade du käkat godisklubba samma dag? ;)B);)

:D:D:DB)

Publicerat

Vilken fröjd för ögat inte alla dagar man ser ett sånt fint gäng rätt vända bössor <_<

Mvh.

Publicerat

MKJ, hur tycker du din conquest står sig mot meopta, stor skillnad på 1" och 30mm tub när det börjar skymma?

mvh

Publicerat

Jag citerar den gode Calle Ryd

"När man sitter där på passet och ingenting händer har man i alla fall bösan att titta och klämma på. Komposit och rostfritt ger mig kalla kårar och akut illamående. Jakt är en fantastisk hobby och ska utövas med känsla, och då är ett fint, men inte nödvändigtvis dyrt jaktvapen en viktig del av totalupplevelsen.

Kanske har med åldern att göra men aldrig plast eller rostfritt i mina händer på jakt som det känns nu.

Publicerat
Håller med.

Jag strävar efter att skaffa vapen med syntetkolv och rostfritt numera, jag vill ha bruksgrejor som tål att användas.

Så du menar att mauser 96, gamla husqvarnabössor inte tål att användas?

Tänk dig vad en del äldre HVA 46, 146 och 640 bössor gått igenom och att de ofta har orginalkolvarna kvar och ofta i helt ok skick.

Publicerat

Tänk dig vad en del äldre HVA 46, 146 och 640 bössor gått igenom och att de ofta har orginalkolvarna kvar och ofta i helt ok skick.

Rubriken till denna tråd var "Vad är glädjen med vapen utan valnöt"

M96 och de allra flesta Hva 46,146 och 640 har kolv i bok....vilket iofs är ett bättre kolvmaterial än valnöt men ändå inte kommer upp i syntetklassen :rolleyes:

/Micke

Publicerat
Jakt är en fantastisk hobby och ska utövas med känsla, och då är ett fint, men inte nödvändigtvis dyrt jaktvapen en viktig del av totalupplevelsen.

Enligt din subjektiva värdering ,för egen del tittar jag inte så mycket på bössan när jag jagar då den mest hänger på ryggen :rolleyes: Däremot tittar jag efter vilt :blush:

/Micke

Publicerat
Enligt din subjektiva värdering ,för egen del tittar jag inte så mycket på bössan när jag jagar då den mest hänger på ryggen :rolleyes: Däremot tittar jag efter vilt :D

/Micke

Du tittar efter vilt ja.

Storjägare, viltindianspecialspårare som jag är så vet jag alltid var viltet varit, är nu och är på väg. Därav har jag gott om tid att drömma om Budweiser och pilla på bössan :blush:

Publicerat

Jodå, inget ont om dom. :D

Jag har haft dessa tidigare, men det är inget för mig, då jag vill ha mina vapen så lätta som möjligt också.

Publicerat
Du tittar efter vilt ja.

Storjägare, viltindianspecialspårare som jag är så vet jag alltid var viltet varit, är nu och är på väg. Därav har jag gott om tid att drömma om Budweiser och pilla på bössan :D

hahaha*asg* :D .......du vet ju inte var du har varit, är nu och är på väg till :P .....hur ska du då ha koll på viltet :D:D:D

nänänä...sluta fumla i mörkret och köp nu en riktig vapengarderob!....bort med runkebössan och in med Benelli med plastkolv....bort med gamm´ Tikkan och in med nyare Tikka med komposit/plast blandnings kolven...... :D

så de så! ;)