Publicerat Augusti 10, 200818 yr Hej! Vi ska köpa ett nytt kikarsikte och vi kan inte bestämma oss vilket vi ska skaffa. Vi har varit inne på antingen en Swarovski eller en zeiss. Siktet kommer att användas till vakjakt på vildsvin men även jakt på räv,rådjur och dovhjort mm. Därför är kravet att det minst ska vara 2,5-10x56 (det är mest fördel om det är större förstoring). Eftersom vi kommer använda det till vakjakt på vildsvin vill vi ha ett kikarsikte med så bra ljusinsläpp som möjligt. Ska man satsa på en Swarovski eller en zeiss? Eller något annat?? Vilket sikte skulle ni föreslå? Vilket sikte passar bäst för vårat ändamål? Kom gärna med förslag på andra kikarsikten som skulle kunna passa. Tack på förhand Laika91
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Varipoint 2,5-10x50 med riktmedel 0 duger till vakjakt oavsett vad du tänkt jaga! Dyrt men det svider bara en gång, sen har du ett sikte för resten av tiden typ.. Mvh!
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Vill gärna slå ett slag för Trijicon 2,5-10x56. Har testat en del dyrare (även Zeiss 3-13x56) och tycker att Trijicon ger otroligt med optisk skärpa, mekanisk hållbarhet, garantier och användarvänlighet för pengarna. Dessutom slipper du ju batterierna. Det är inga problem att hitta en Trijicon paralellimpotrerad för runt 6000 ny på blocket
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Författare Ok tack så mycket. Men är det någon större skillnad mellan Swarovski och Zeiss egentligen? //Laika91
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Författare Vill gärna slå ett slag för Trijicon 2,5-10x56. Har testat en del dyrare (även Zeiss 3-13x56) och tycker att Trijicon ger otroligt med optisk skärpa, mekanisk hållbarhet, garantier och användarvänlighet för pengarna. Dessutom slipper du ju batterierna.Det är inga problem att hitta en Trijicon paralellimpotrerad för runt 6000 ny på blocket Ja, jag har hört somliga som har testat den och är nöjda men eftersom jag inte själv har testat den vet jag ju inte hur den är men det kanske är ett alternativ. Men är det bättre ljusegenskaper i en zeiss eller swarovski än i en Trijicon eller är det samma? //Laika91
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Är mörkeregenskaperna prio ett, så är det en Zeiss med 56 mm objektiv du ska ha.
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Författare Är mörkeregenskaperna prio ett, så är det en Zeiss med 56 mm objektiv du ska ha. Ja det känns som det för man vill ju inte sitta på åteln och skymta vildsvinen i kikarsiktet men inte kunna skjuta för att mörkeregenskaperna är för dåliga //Laika91
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Ja det känns som det för man vill ju inte sitta på åteln och skymta vildsvinen i kikarsiktet men inte kunna skjuta för att mörkeregenskaperna är för dåliga Både Trijicon och Swarre skulle fungera ypperligt som vakkikare. Men vill du ha det bästa glaset för mörka nätter/kvällar så är Zeiss ett strå vassare. Fast du kommer inte skjuta fler svin av den lilla skillnaden
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Jag har tänkt att byta ut mitt vaksikte (Shirstone 58mm) till gris. Egentligen är jag mycket nöjd med kikaren, men jag skulle gärna vilja jämföra med ett Zeiss i skymningen. Finns det någon handlare som lånar ut Zeiss sikten så man själv får se skillnaderna, om det nu är några. Glasögon och att pupillen blir mindre med åren kräver kanske det bästa....
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Jag har tänkt att byta ut mitt vaksikte (Shirstone 58mm) till gris. Egentligen är jag mycket nöjd med kikaren, men jag skulle gärna vilja jämföra med ett Zeiss i skymningen. Finns det någon handlare som lånar ut Zeiss sikten så man själv får se skillnaderna, om det nu är några. Glasögon och att pupillen blir mindre med åren kräver kanske det bästa.... Ja du... Jag kan sätta ett varv på skeetbanan på att du får åka hem före mig fast jag sitter med en liten 1.5-6x42 Zeiss V. Handlare kan nog låna ut om man är lite stammis där, annars är det nog lättare med att låna av nån bekant.
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Jag har tänkt att byta ut mitt vaksikte (Shirstone 58mm) till gris. Egentligen är jag mycket nöjd med kikaren, men jag skulle gärna vilja jämföra med ett Zeiss i skymningen. Finns det någon handlare som lånar ut Zeiss sikten så man själv får se skillnaderna, om det nu är några. Glasögon och att pupillen blir mindre med åren kräver kanske det bästa.... Har för mig att det är så att ögat inte klarar av vad de bästa siktena klarar av när man är över 25, så det känns som om man kan dra ner på kraven lite. Men jag vill åxå ha det bästa när jag ska handla
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Författare Både Trijicon och Swarre skulle fungera ypperligt som vakkikare. Men vill du ha det bästa glaset för mörka nätter/kvällar så är Zeiss ett strå vassare. Fast du kommer inte skjuta fler svin av den lilla skillnaden Ne det kommer jag förmodligen inte men det kan vara skillnaden mellan ett bra och ett dåligt skott däremot.
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Författare Tack för alla tips. Men ni får gärna komma med fler tankar, både för- och nackdelar med zeiss och andra kikarsikten.
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Varipoint något av modellerna, Skurebo surrade om att det fanns ett på blocket för 8 papp.. Men jag skulle nog vilja säga att viktigare än detta är en BRA handkikare! Allt är lättare med en handkikare att se, färger, könsbestäming osv så jag skulle nog nästan drista mej till att säga att en bra handkikare är minst lika viktigt som ett vettigt kikarsikte. Handkikaren använder båda dina gluggar i skallen och det ger totalat sett på något märkligt sett bättre syn. När jag hade stora Diavarin på studsaren så spöade den min Nikon Monarch 8x40 handkikare. Nu har jag varipointen 1,5-6x42 och den håller jämna steg med den, ser jag viltet vettigt i handkikaren så kan jag även skjuta det. Grejen är ju att på något sätt så är det, då det gäller gris, egalt om man ser att skjuta eller ej för det gör man för det mesta med bra optik. Det viktiga är ju att veta om viltet är skjutbart eller ej tycker jag. He he.. fick du nya problem nu? Mvh!
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Författare Varipoint något av modellerna, Skurebo surrade om att det fanns ett på blocket för 8 papp.. Men jag skulle nog vilja säga att viktigare än detta är en BRA handkikare! Allt är lättare med en handkikare att se, färger, könsbestäming osv så jag skulle nog nästan drista mej till att säga att en bra handkikare är minst lika viktigt som ett vettigt kikarsikte. Handkikaren använder båda dina gluggar i skallen och det ger totalat sett på något märkligt sett bättre syn. När jag hade stora Diavarin på studsaren så spöade den min Nikon Monarch 8x40 handkikare. Nu har jag varipointen 1,5-6x42 och den håller jämna steg med den, ser jag viltet vettigt i handkikaren så kan jag även skjuta det. Grejen är ju att på något sätt så är det, då det gäller gris, egalt om man ser att skjuta eller ej för det gör man för det mesta med bra optik. Det viktiga är ju att veta om viltet är skjutbart eller ej tycker jag. He he.. fick du nya problem nu? Mvh! Jadu det blev inte lättare. Men jag håller helt och hållet med om att en bra handkikare är minst lika viktigt. Men vi har en handkikare som duger så det är bara ett nytt kikarsikte som behövs. Men förmodligen blir det en zeiss 3-12x56. Det lutar iallafall åt det nu. Men man kan ju ändra sig.
Publicerat Augusti 10, 200818 yr Jadu det blev inte lättare. Men jag håller helt och hållet med om att en bra handkikare är minst lika viktigt. Men vi har en handkikare som duger så det är bara ett nytt kikarsikte som behövs. Men förmodligen blir det en zeiss 3-12x56. Det lutar iallafall åt det nu. Men man kan ju ändra sig. Kollade runt lite på blocket, hittade dessa http://www.blocket.se/vi/17452722.htm?ca=17_s http://www.blocket.se/vi/17480481.htm?ca=17_s En kompis till mig köpte ett Zeiss varipoint i fredags av denne snubben.. http://www.blocket.se/vi/16299455.htm?ca=17_s
Publicerat Augusti 11, 200818 yr Hej !! GO Varipoint 2,5-10 eller 3-12..... Tänk på att ovan nämnda kikare ex. modell Z EJ är belyst. Givtevis klarar man sig kanske bra utan belysning men skall du köpa en vakkikare är det ju lite knasigt att köpa en obelyst Här är en Swarovski med belysningsadapter till ett ok pris.....om man kan stå ut med medförstorande riktmedel http://www.blocket.se/vi/17492211.htm?ca=11_s
Publicerat Augusti 11, 200818 yr Författare Kollade runt lite på blocket, hittade dessahttp://www.blocket.se/vi/17452722.htm?ca=17_s http://www.blocket.se/vi/17480481.htm?ca=17_s En kompis till mig köpte ett Zeiss varipoint i fredags av denne snubben.. http://www.blocket.se/vi/16299455.htm?ca=17_s Tack så mycket för tipset. Ska kolla lite men det kanske kan vara av intresse. //Laika91
Publicerat Augusti 11, 200818 yr Författare Hej !!GO Varipoint 2,5-10 eller 3-12..... Tänk på att ovan nämnda kikare ex. modell Z EJ är belyst. Givtevis klarar man sig kanske bra utan belysning men skall du köpa en vakkikare är det ju lite knasigt att köpa en obelyst Här är en Swarovski med belysningsadapter till ett ok pris.....om man kan stå ut med medförstorande riktmedel http://www.blocket.se/vi/17492211.htm?ca=11_s Ja det lutar åt en varipoint 3-12x56. Fast jag vill helst har belyst för det gör att det blir lite lättare att skjuta ett bra skott när det börjar bli ganska mörkt. Men jag kommer använda siktet till räv också och då vill jag inte ha medförstorande riktmedel. Men tack iallafall. //Laika91
Publicerat Augusti 11, 200818 yr Ja det lutar åt en varipoint 3-12x56. Fast jag vill helst har belyst för det gör att det blir lite lättare att skjuta ett bra skott när det börjar bli ganska mörkt. Men jag kommer använda siktet till räv också och då vill jag inte ha medförstorande riktmedel. Men tack iallafall. //Laika91 Låter som du redan vet vad du vill ha....och enl. mig också ett korrekt val med vettig motivering bakom. Jag har en Varipoint 3-12*56T med riktmedel 56 och jag är helnöjd....Sedan om det går att motivera denna prisskillnad jämfört med ex. Trijicon är ju en helt annan sak... Jag har alltid haft Zeiss och är nöjd så varför chansa med annat fabrikat ?? Lycka till !!!
Publicerat Augusti 11, 200818 yr Skurebo, du kan visst använda ett bättre sikte!!! Bara att du gör det vid en högre förstoring, när pupillen inte kan öppna sig mer. 56/8= 7mm öppning av pupillen vid 8ggr 56/10= 5,6mm öppning av pupillen vid 10 ggr Det är den vanligaste missuppfattningen. Så du ser bättre med en 56 än med en 42:a eller 50:a, bara att du gör det med en högre förstoring.
Publicerat Augusti 11, 200818 yr Författare Låter som du redan vet vad du vill ha....och enl. mig också ett korrekt val med vettig motivering bakom.Jag har en Varipoint 3-12*56T med riktmedel 56 och jag är helnöjd....Sedan om det går att motivera denna prisskillnad jämfört med ex. Trijicon är ju en helt annan sak... Jag har alltid haft Zeiss och är nöjd så varför chansa med annat fabrikat ?? Lycka till !!! Jo jag tror jag vet det nu efter lite funderingar och jag tror inte att jag kommer att bli missnöjd. Det är bara så att vill man ha bra saker så kostar det. Alla som jag känner som har zeiss har aldrig klagat så det måste ju vara ett bra kikarsikte.
Publicerat Augusti 11, 200818 yr Skurebo, du kan visst använda ett bättre sikte!!! Bara att du gör det vid en högre förstoring, när pupillen inte kan öppna sig mer.56/8= 7mm öppning av pupillen vid 8ggr 56/10= 5,6mm öppning av pupillen vid 10 ggr Det är den vanligaste missuppfattningen. Så du ser bättre med en 56 än med en 42:a eller 50:a, bara att du gör det med en högre förstoring. Det stämmer ju inte helt riktigt. Enligt din teori så kan man alltså sitta lika länge med en 1.1-4X24 (med 3 ggr. förstoring) som en 3-12X56 (med 7 ggr. förstoring)?
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Har för mig att det är så att ögat inte klarar av vad de bästa siktena klarar av när man är över 25, så det känns som om man kan dra ner på kraven lite.Men jag vill åxå ha det bästa när jag ska handla Jo, så är det nog! Undrar bara om man ser bättre i en zeiss när man har glasögon och kommit upp i åren? Mitt shirstone har följt mig i många år och jag är faktiskt rätt nöjd. Jag har en pecar-berlin 50mm på en annan bössa som har sämre skymningsvärden än mitt shirstone.
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Jo, så är det nog! Undrar bara om man ser bättre i en zeiss när man har glasögon och kommit upp i åren? Mitt shirstone har följt mig i många år och jag är faktiskt rätt nöjd. Jag har en pecar-berlin 50mm på en annan bössa som har sämre skymningsvärden än mitt shirstone. Det finns ju flera sanningar en bara ljusstyrka, tex optik som nog är det viktigaste, men det finns flera på detta forum som kan det mycket bättre en vad jag kan.