Publicerat Augusti 12, 200817 yr Tjenare !! Vilken kula förespråkar ni till kaliber 9,3x62 ?? Jag använder min 9,3:a som "mosklubba" och är ute efter en tung och bra kula till högvilt såsom björn, älg o gris. Man är ju aningen "norma-fierad" av ngn anledning och har hittils använt ORYX 18,5 gram...Nu kommer ju också 21,1 grams ORYX i September.... Går det att motivera prissättningen på Normas ammo ?? Jag betalade senast idag 765 kr asken för ORYX den stundande sesången... Är norma bättre än; Sako Lapua Mega Lapua Naturalis Remington m.m m.m Tacksam för era erfarenheter och råd.... Givetvis är handladdning kanske det bästa för plånboken men jag är inte riktigt där ännu.
Publicerat Augusti 12, 200817 yr naturalis har jag hört mycket gott om, men megan är nog mest prisvärd.
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Författare naturalis har jag hört mycket gott om, men megan är nog mest prisvärd. Ja Megan ligger på ca. 550kr jämfört med Oryx ca.765kr ! prestandan utöver precisionen är ju också svår att utvärdera.
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Ja Megan ligger på ca. 550kr jämfört med Oryx ca.765kr ! prestandan utöver precisionen är ju också svår att utvärdera. megan gör dig nog inte besviken det är en gammal fin konstruktion inget hi tech och 9,3x62 är ju inte en så högfartskaliber precis.
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Sako Hammerhead är en Mega sägs det. Den får jag ge 339:- för hos lokala krämaren. Men det kanske svider att peta i nåt med står Sako på i Blaaaaaaaasern
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Sako Hammerhead är en Mega sägs det. Ëdit: Det har jag helt enkelt jättesvårt att tro.
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Hammerheaden upplever jag vara en hårdare kula än Megan. Megan är flatare än Sakon i spetsen men annars påminner dom om varandra i sin uppbyggnad, liksom flera andra blyspetskulor. Hammerhead har jag ganska lite erfarenhet av men Megan gör mig sällan besviken i långsammare kalibrar som 9,3. Kör den också i 243an och där är den lite rivig ibland. Men det är de flesta kulor med Vo närmare 1000m/s
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Författare Ok ! Kanske skall ge megan en chans till. Testade den tillsammans med Oryx tidigare och uppfattade Oryxen som bättre vad gällande precision. Kanske bara engångs resultat Tack för era recensioner / råd !
Publicerat Augusti 12, 200817 yr Författare Sako Hammerhead är en Mega sägs det. Den får jag ge 339:- för hos lokala krämaren. Men det kanske svider att peta i nåt med står Sako på i Blaaaaaaaasern Absolut inga problem bara ammon presterar vad jag förväntar mig !!! Men Sako skall ju vara så fantastiskt enl. massa forum medlemmar så risken att jag blir besviken är väl ganska liten eller ??!!
Publicerat April 12, 200917 yr Tänkte skaka liv i denna gamla tråden då jag inte hittade svaret jag sökte. Har någon testat Naturalis i 9.3x62 än och hur var resultatet? Är den tillräcklig för björn eller skall man hålla sig till älg och mindre? (har mycket björn på markerna) Tack på förhand!
Publicerat April 12, 200917 yr Tänkte skaka liv i denna gamla tråden då jag inte hittade svaret jag sökte.Har någon testat Naturalis i 9.3x62 än och hur var resultatet? Är den tillräcklig för björn eller skall man hålla sig till älg och mindre? (har mycket björn på markerna) Tack på förhand! vet att björnhunden är extremt nöjd med den kulan i 9,3 och han skjuter en hel del högvilt och en björn blir nog väldigt trött av den kulan i maskieriet. det ända minuset är väl priset och ev ökad rikoschett risk.
Publicerat April 12, 200917 yr Tänkte skaka liv i denna gamla tråden då jag inte hittade svaret jag sökte.Har någon testat Naturalis i 9.3x62 än och hur var resultatet? Är den tillräcklig för björn eller skall man hålla sig till älg och mindre? (har mycket björn på markerna) Tack på förhand! Vapentidningen gjorde test på en hel del kulor i 9,3x62 i nr 5 2008. Naturalis höll väldigt bra precision i min sako 6,5x55, går med hund och vil inte ha genomskott så jag kör nog på Rasmus ganska välbeprövade ammo på björn och då blir det vulcan, alternativ 2 är woodleigh.
Publicerat April 12, 200917 yr Hej hej.. Tänkte bara kasta in en rad om naturalisen. Jag använder 14,3 grams naturalisen till gris, Och jag tycker att den är riktigt bra, Bra genomslag, Liten köttförstöring, Mvh J
Publicerat April 28, 200917 yr Någon som testat 18,5g TSX? Tycker personligen att Oryxen varit för blöt på de 2 älgar jag sköt i höstas. Naturalis är ju sjukt dyr så den går bort.. Sen ska jag ladda 15g vulkan till om det blir ståndskall på nalle i höst. Den ska enligt Rasmus med flera inte ge genomslag så ofta samt att 15g stöter mindre än 18,5g (för de lite klenare grabbarna)..
Publicerat April 28, 200917 yr Jag har varit nöjd med Oryx i 9,3an har kört med 18,5g. Vid årsskiftet bytte jag till 21,1 g och har fram till nu bara skjutit en ask så det är väl tidigt att säga säkert men det jag sett hittentills ser bra ut. nu har jag bara skjutit dov och gris med dessa 20 smällar och då övervägande gris men det har varit bra effekt på dessa och korta flyktsträckor. Dom flesta har blivit på stället. Bra sårkanal och genomslag. Flera grisar som har fått rena bogsmällar har farit ihop som ryggskjutna. Jag har haft en gris som drog 150 meter men då satt smällen rent i lungorna bakom bogarna och då spelar det nog inte någon roll vad man använder Dock var det inget tvivel när man kom fram på skottplatsen det mesta av lungorna låg där Jag vill som hundförare inte ha allt för blöta kulor så att risk för splitter uppstår om man träffar en gren innan hund och gris. Har annars använt RWS H-mantel 16,?gr en kula med bra precision men lite mycket effekt i viltet om man ska äta det.
Publicerat Juni 13, 200916 yr Köper färdig laddat ??? i då kan kan ju megan vara riktigt bra för du får en jävligt bra hylsa att sälja vidare eller ladda själv!!??
Publicerat Juni 13, 200916 yr Jag kör Norma 15-grammarna, tycker att de rockar. Har dock bara lyckats bärga en kula hittills, en kalv som jag sköt på längden... Men är inte 9,3 en kaliber där det börjar bli skitsamma vad det är för kula man använder? Man kan diskutera köttförstöring, men inte dödlighet... nägonstans känns det som om skilladen mellan 18,5 och 21 gram är akademisk.
Publicerat Juni 14, 200916 yr Författare Hej ! För min del blir det nog att prova naturalisen i denna kaliber. Att gå och köpa fabriksladdat i denna kula känns lite sådär pga prissättningen men vid handladdning slår det ju inte så högt. Jag har tills nu testat ORYX 15+18,5 grams samt även TXP/Swift A-frame 16,2 grams. Tycker nog om det sistnämnda bäst. Den är ju ruskigt hård men effekt i de djur jag skjutit har varit perfekt. Den kändes som en "liten o smidig" kula om det nu finns små och smidiga kulor i denna kaliber P.S Kom i håg att jag är på jakt efter hylsor i 9,3*62, hör av er om ni har ngr liggandes
Publicerat Juni 17, 200916 yr Har några liggande... Dock inte till salu Ska bli kul att testa 21,5grammarn. tror att viktskillnaden ger mest vad gäller köttförstöringen, inte så mycket effekten.
Publicerat Juni 17, 200916 yr Författare Har några liggande... Dock inte till salu Ska bli kul att testa 21,5grammarn. tror att viktskillnaden ger mest vad gäller köttförstöringen, inte så mycket effekten. Kom igen nu, sälj dina hylsor till en jägare i nöd !!
Publicerat Juni 18, 200916 yr Kom igen nu, sälj dina hylsor till en jägare i nöd !! Hade jag varit själv på 9,3orna hade jag kunnat men vi är 2 som skjuter så det går med en del...
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare Hade jag varit själv på 9,3orna hade jag kunnat men vi är 2 som skjuter så det går med en del... Jag förstår, skojade bara lite. Har fått ihop drygt 100 hylsor nu så de kan jag snurra ngr laddningar. Men man har väl ngr ekorr gener i sig Förådet kan aldrig vara för fyllt