Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula till 9,3x62 ???

Featured Replies

Publicerat
Jag förstår, skojade bara lite. Har fått ihop drygt 100 hylsor nu så de kan jag snurra ngr laddningar. Men man har väl ngr ekorr gener i sig ;) Förådet kan aldrig vara för fyllt ^_^

Nåmen då ska du inte ha nåt, HAMSTER! :P

fan vi har ju bara drygt 100 på 2 st... Men snart kommer nog Bernt på älgbanan så vi får plocka lite av hans hylsor. ;)

Publicerat
  • Författare
Nåmen då ska du inte ha nåt, HAMSTER! :D

fan vi har ju bara drygt 100 på 2 st... Men snart kommer nog Bernt på älgbanan så vi får plocka lite av hans hylsor. :D

Ha ha !! Fick lite blodad tand när jag nyligen fyllde skåpet med ca. 140 st Oryx i 308win.. :DB)^_^

Har du kört 18,5 grams Oryx hittils ?? hör av dig med lite kommentarer efter test med 21,1 grammarn.

Har du numret till Bernt ?? så jag kan ringa och paxa hylsorna ?? ^_^;):P:D

//F

Publicerat

mmm, eller hur!!

Ska meddela då jag vet mer om kulornas uppförande.

Publicerat

Jag laddar en swift kula på 19,4g och kommer inte att byta till nått annat den är helt grym.(tyvärr ganska dyr också) :angry:

Publicerat

Använder en jättespännande kula... Alaska 18,5. :rolleyes: Funkar bra till älg

• 3 months later...
Publicerat

post-4360-1254222438_thumb.jpgJag har använt Nosler Accubond 16,2 gram med utgångshastighet på 780 m/s.

Bilden visar en kula som jag tog ur en kudu jag sköt i Namibia i våras.

Avståndet var ca. 160m, kulan slog av överarmsbenet och fastnade under skinnet på motsatt sida precis bakom bogen.

Kudun blev kvar på skottplatsen.

Publicerat

har lapua i min 57a och den gör mej inte besviken ^_^

upp till 170-200 meter är inga problem med den :wub:

Publicerat

hylsor är bra att plocka på skjutbanan :D

kan plocka ett gäng oh sälja DYRT TILL DEN SOM BEHÖVER :PB)

Publicerat

Jag köpte en ask sako "jaktmatch". Jag upplevde att hylsorna var större, alltså att det gick tungt att repetera. Jag är inte alls nöjd med dessa så jag fortsätter med normas hylsor.

• 6 months later...
Publicerat
Jag laddar en swift kula på 19,4g och kommer inte att byta till nått annat den är helt grym.(tyvärr ganska dyr också) :blush:

Har du även erfarenhet av 16,2 g. Är det stor skillnad i efekt på dessa. jag skall köpa kulor för att få upp laddat. Jag vill inte ha Oryx.

• 3 months later...
Publicerat

Vem ligger bakom denna ammo? Nån som provat?

Oaktat intressant iaf, jaktmatchpriser. Man behöver inte Oryx om man har 9,3x62, dock en funktionell och säker patron.

http://www.blocket.se/jamtland/Jaktammunti...m?ca=10&w=3

Publicerat

Privi Partizan,

tillverkat i forna jugoslavien, i den delen som nu ligger i Serbien,

fabriken kan göra bra ammo, bland annat har man tillverkad en linje/batch med 7,62 ammo med 178 grains kulor som är nästan lika bra som Lapuas ammo,

mina erfarenheter av deras ammo är från slutet av 90 talet med 308 Win ammo för jakt som var lätt överladdad och som genererade en del bekymmer,

hur det är idag är det få som vet, men det borde fungera.

Kulan som sådan är lika bra/dålig som S&B:s kulor dvs manteln är tunnare än ,2 mm och separerar helt från det ganska hårda blyet.

Har testat de lösa kulor som tidigare gick att köpa på vapex.

Slutsatsen är således att till träning och jakt med ringa krav på meters djup penetrering är det nog mer än adekvat ammo.

/Christian

Publicerat

Trodde det var kulan som hette det?

Nu har jag ett rejält lager Mega som jag rimligen inte kommer klara av att skjuta upp under året, gör jag det är antingen skyttet uselt eller jaktgudinnan extremt god :P

Men reagerade på prislappen, googlade lite och den påminner ju om en traditionell blyspets vad jag förstår?

Publicerat

Jupp,

helt vanlig blyspets, med en touch av ryskt metodik vid tillverkningen, dvs lite tunn mantel.

Tittar man på deras hemsida ser man att det är lite som Norma över dem, tillverkar civilt o militärt, täcker alla vanliga o moderna kalibrar.

Är CIP:ade och SAAMI:ade i sin tillverkning.

Jag hoppas på att du skjuter slut på Mega lagret tidigt i år.. :P

/Christian

Publicerat

Ja det ska väl va en vanligt blyspets.

Själv laddade jag upp 50 st 325 grs Oryx i onsdags.

Sparka som fan, men dom sköt bra som det verkade. Sköt några 2-skottare för skottställning och det var inte mycket papper mellan hålen.

Enligt QL skulle de ge 664-665 m/s och knappa 4800J vid mynningen. Bra tryck i galosherna nu :lol:

• 1 year later...
Publicerat

hej bara en liten varning om Privi Partizan detta är inte av egen erfarenhet men som jag hörde hos en oberoende vapenhandlare där finns en viss risk att man sätter igen pipan med dessa kulor han hade fått in några vapen som denna amo hade används i där hade blivit kraftiga avlagringar men som sagt detta är bara något jag har fått höra

• 2 weeks later...
Publicerat

Upplever oryx 21 grammare som lite blöt. Tycker att det varit onödigt blodsprängt på djuren ibland. Kanske bara otur med placeringen av kulan?

Publicerat

Har provat att skjuta med 21,1 grams oryx.Fungerar å älgarna dog men ändå inte riktigt nöjd med denna..Som hundförare med 9,3 strävar jag att inte ha genomskott vilket man kan glömma med 21,1 projektil.Skaffar jag en 9,3 till (45 Blaser nu) så ska jag prova att skjuta med 18,5 grams alaska alt 15/18,5 oryx.Har hört många som tycker att 15 grams vulkan is da shit.Sitter i skinnsidan på älgarna bra uppsvampning etc