Publicerat Augusti 17, 200817 yr Nu har jag tröttnat på min foderspridare av märke Amerikan Hunter. Spridaren sprider inte mer en max 1,5-2 M i diameter, helt värdelöst o inte ens var faanskapet billig 700 peng tror jag det var. Nu är jag ju inte dummare en att jag tog reda på hur den var uppbyggd och det var inte svårt, maskinen drivs av 6V och helt klart så om man matar motorn med 12V istället så torde ju spridningen bli mycket bättre. Frågan är bara hur länge motorn pallar att drivas av 12 volt istället för 6, men det skiter jag i , tror att det går rätt länge då den inte går många sec varje gång. Nåväl hem med spridaren o öppna upp denna, Ser ut så här forts följer
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare KLipp den röda o den blå kabeln som sticker ut lite grann. Koppla på en skarv kabel på kablarna från klockan, dra ner kabeln till ett 6 volts relä. Montera på ansl 85 och 86 på reläet, spelar ingen roll vilket som blir vilket i detta läge. Fortsättning följer
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Koppla nu en kabel från den röda på motorn och dra till 87 på reläet. Minuskabeln drar du direkt till minus på det xtra batteriet. Pluskabelnfrån batteriet drar du till anslutning 30 på relät. Ser ut på detta vis när det är färdigt så långt. Den blå och bruna kabeln som går ihop och blir svart kommer från 12v batteriet.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Så nu har man tryckt ner reläet brevid motorn, bara att justera tiden o provköra. Nu efter ombyggnationen så sprider spridaren minst 10m i diameter, mot innan max 2meter. Vilken skillnad o bara ett par tior i kostnad, känns extra bra för en snål smålänning
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Kanon! Detta måste jag fixa till min med! Vart köpte du relät? Sprider din som en kratta med? Jag köpte det hos min lokala el och diesel fixare, men jag tror att te.x mekonomen kan ta hem, här hade de inget hemma men det borde de kunna fixa. Jag har en likadan spridare som ja ginte tagit i bruk ännu och den ska få samma behandling. Jag vet inte hur mycket mera den sprider nu per sek men jag visste ju inte hur mycket den spred innan heller så det spelar mindre roll. Jag tror inte man ska köra den för länge varje gång då är det nog bättre att köra flera ggr och kortare intervaller så motorn hinner vila lite i mellan. Lasse
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Om jag fattat rätt så är det ett vanligt slutande relä (typ extraljus relä) du använt. Finns hos alla bildelsbutiker.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Om jag fattat rätt så är det ett vanligt slutande relä (typ extraljus relä) du använt. Finns hos alla bildelsbutiker. Japp du har så rätt så, svårigheten ligger i att det är ett 6 volts relä.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Sprider din som en kratta med? Japp! Max 2m i diameter. Helt värdelöst om man vill kuna ha den på en någorlunda vettig arbetshöjd. (för påfyllning mm.)
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Japp!Max 2m i diameter. Helt värdelöst om man vill kuna ha den på en någorlunda vettig arbetshöjd. (för påfyllning mm.) Så sant så samma som min. Då är det klart att du skall utrsusta den med Skurebos turbo paket. Stå inte för nära när du kör den bara, ärtor svider i ansiktet
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Skurebos turbopaket lär det bli! Farlig sport detta man får ha på sej hockeyutrustning och svetshjälm för att fora duvor
Publicerat Augusti 18, 200817 yr Författare Jag funderar på om man kan ha frusen majs till svinen , bara att gå o hämta dom efter fodergivan
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Författare Måste bara justera lite i mina måttangivelser, var o mäte upp lite idag o 12 m i diameter sprider den med ärtor o havre, får se vad det blir med annat foder.
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Jag körde ett test på min spridare idag (av samma märkde som din) och då snurrade inte spridarplattan vilket sannolikt berodde på att trycket från ärtorna var för stort. Tror du det hjälper om man justerar höjden på spridarplattan? Eller minskar hålet? Eller kan det vara batteriet? Ska prova ett nytt nästa gång jag är där? Vill ogärna skruva ner hela spridaren och göra en justering så som din just nu. Jag bryr mig just nu inte så mkt om hur långt den sprider. Erik
Publicerat November 13, 200817 yr Författare Oja den går änn, jag har stängde av den för någon månad sedan, ska nog ut på åkern o hämta in den idag. Placerar ut den som vildsvinsfoderspridare i vinter tror jag(om frun tillåter) /Lasse
Publicerat November 13, 200817 yr Får se när jag skickar ner min spridare för uppdatering hos dig. Nu går svinen rätt bra på åteln och tunnan är nästan full så jag lugnar mig ett tag.
Publicerat November 13, 200817 yr Jag körde ett test på min spridare idag (av samma märkde som din) och då snurrade inte spridarplattan vilket sannolikt berodde på att trycket från ärtorna var för stort. Tror du det hjälper om man justerar höjden på spridarplattan? Eller minskar hålet? Eller kan det vara batteriet? Ska prova ett nytt nästa gång jag är där? Vill ogärna skruva ner hela spridaren och göra en justering så som din just nu. Jag bryr mig just nu inte så mkt om hur långt den sprider. Erik Jag tvivlar på att det är trycket från ärterna som är för högt. Sannolikt är batteriet dåligt eller så har axeln kärvat. Jag lyckades med att förstöra en digitalspridare förra vintern då det läckt in vatten i tunnan och som sedan blev till en ispropp mot spridaren med följden att spridaren försökte snurra och därmed brände jag motorn lite. Fick ett tips av Twinn att droppa olja där axeln går ned till motorn och det har jag gjort på den analoga spridaren jag har nu och det fungerar fint.
Publicerat November 13, 200817 yr Författare Får se när jag skickar ner min spridare för uppdatering hos dig. Nu går svinen rätt bra på åteln och tunnan är nästan full så jag lugnar mig ett tag. Inga problem, ombyggnade går på ett par timmar bara så den kan gå tillbaka med vändande post bara relät finns. /Lasse
Publicerat November 14, 200817 yr Jag tvivlar på att det är trycket från ärterna som är för högt. Sannolikt är batteriet dåligt eller så har axeln kärvat. Jag lyckades med att förstöra en digitalspridare förra vintern då det läckt in vatten i tunnan och som sedan blev till en ispropp mot spridaren med följden att spridaren försökte snurra och därmed brände jag motorn lite.Fick ett tips av Twinn att droppa olja där axeln går ned till motorn och det har jag gjort på den analoga spridaren jag har nu och det fungerar fint. Jag tror också det är för dåliga batterier somjag har provat men nu har jag bättre grejjor hemma som ska i och då jäklar...
Publicerat November 14, 200817 yr Författare Axeln i spridaren kärvar ofta vid dåligt väder, lite smörja brukar göra susen. /Lasse
Publicerat April 9, 200917 yr Författare Hittade just tillbaka till min gamla tråd Spridaren har nu gått Turbokonverterad i ca 4 månader utan problem. I somras innan konverteringen så kärvade axeln i spridaren ganska ofta men sedan konverteringen har det inte varit något problem. 12v gör susen för lite tröga axlar. Ett problem med att den sprider långt är att grisarna på åteln sprider ut sig så att det blir svårt att se hur många och vilka dom är. Detta är ju bara en fördel när man sitter o ska skjuta någon av dom. Min andra spridare har ännu inte tagits i bruk en kommer att fixas till under sommaren. En klar fördel med att köra den på 12v är ju att man kan använda batteriet till åtelbelysningen samtidigt. Just nu söker jag efter en bra och billig solpanel som kan lada batteriet, eftersom motor bara går några sec varje gång drar det minimalt med ström och dioden som utgör belysning drar nära nog inget alls så solcellen behöver inte ge mycket för att förlänga batteribytar tiden med någon månad eller två. /Lasse
Publicerat April 11, 200917 yr Jag byggde ihop ett batteripack på 7,2V som laddat ger 8,4V Mkt bättre sprid nu... Visserligen bara 2400Ah men det får duga. Erik
Publicerat April 11, 200917 yr Jag blir så förvånad när jag läser om den dåliga spridningen ni har på era AH spridare.. Jag har en likadan, (ej med turbokonvertering.. ) som jag har till att sprida COOP:s hundtorrfoder med till räven, och den sprider då ut detta i en vid ring, runt 10-12 meter. Det enda jag fick göra var att plocka bort metallgallret runt tallriken, bitarna är lite för stora för att flyga igenom detta friktionsfritt. Kanske jag som fått Måndagsexet...
Publicerat April 11, 200917 yr Författare Jag blir så förvånad när jag läser om den dåliga spridningen ni har på era AH spridare.. Jag har en likadan, (ej med turbokonvertering.. ) som jag har till att sprida COOP:s hundtorrfoder med till räven, och den sprider då ut detta i en vid ring, runt 10-12 meter. Det enda jag fick göra var att plocka bort metallgallret runt tallriken, bitarna är lite för stora för att flyga igenom detta friktionsfritt. Kanske jag som fått Måndagsexet... Helt klart har du fått ett annat exemplar en mitt. Gallret är borta hos mig med, bara dumt att ha det kvar o stoppa fodret som ska ut. Jag har ju en likadan spridare till som jag inte har provat än, så jag får väl se hur den funkar. Vid närmare eftertanke så kopplar jag nog om den med en gång. /Lasse