Publicerat April 11, 200917 yr När tid medges ska jag skicka ned spridaren till dig Skure så får du modifiera den.
Publicerat April 11, 200917 yr Författare När tid medges ska jag skicka ned spridaren till dig Skure så får du modifiera den. Det ska vi fixa till när det blir dax för det. Vill du ha 24V kanske. dubbel hastighet mot min ;) Tror iofs inte att motorn håller för det, måste nog provas /Lasse
Publicerat April 11, 200917 yr Det ska vi fixa till när det blir dax för det.Vill du ha 24V kanske. dubbel hastighet mot min Tror iofs inte att motorn håller för det, måste nog provas /Lasse Beror helt och hållet på garantin som lämnas..
Publicerat Maj 29, 200916 yr Författare En liten bugg har hittats i Turbo konverteringen Batteriet i spridaren som driver klockan och relät tar slut ganska fort, ca 2-3 månader. Ska klura på hur detta ska avhjälpas, ev går det ju med en solcell men det kostar pengar och det gillar inte en snål smållänning Funderar på att dra ström direkt från 12v batteriet men har inte kläm på vad en omvandlare till 6v drar. /Lasse
Publicerat Maj 29, 200916 yr Klipp kablarna precis som föregående talare säger. Sen köper du ett 6 volts fritids batteri på biltema som passar i burken. Sen är det bara att köra. Jag har gjort så på alla mina spridare. Lycka till
Publicerat Maj 29, 200916 yr Författare Klipp kablarna precis som föregående talare säger. Sen köper du ett 6 volts fritids batteri på biltema som passar i burken. Sen är det bara att köra. Jag har gjort så på alla mina spridare. Lycka till NU var jag inte med? Att koppla in ett 6v fritids batt är jag med på men inte föregående talare? /Lasse
Publicerat September 11, 200916 yr Författare Ännu inga problem med spridaren, bytte ut batteriet som driver spridaren för att par dagar sedan och det var nästan full laddat efter ett par månader /Lasse
Publicerat September 12, 200916 yr Jag byggde ihop ett batteripack på 7,2V som laddat ger 8,4V Mkt bättre sprid nu... Visserligen bara 2400Ah men det får duga. Erik Det var inte dåligt. Eller var det 2400mAh(?)
Publicerat September 22, 200916 yr En liten bugg har hittats i Turbo konverteringen Batteriet i spridaren som driver klockan och relät tar slut ganska fort, ca 2-3 månader.Ska klura på hur detta ska avhjälpas, ev går det ju med en solcell men det kostar pengar och det gillar inte en snål smållänning Funderar på att dra ström direkt från 12v batteriet men har inte kläm på vad en omvandlare till 6v drar. /Lasse Jag törs inte lova något men chansen är stor att det redan sitter en spänningsstab i din burk och då bör den kunna ta 12v direkt. Annars så köper du en 7806 hos ex Kjell & co eller Elfa och 2 små kondingar så är saken enkelt löst. Alternativt om strömmen inte är för hög så kan du sätta en högeffekt zenerdiod över backriktiningen på ca 5-6volt. Den tar själv ingen ström mera än det som går till elektroniken men eftersom det finns ett spänningsfall över den så är det ändå en förlusteffekt man får. Men när bara timern går så den nog helt försumbar och inte mer än någon watt när reläet drar. Om jag gissar att reläspolen drar 200mA vid 6 volt och timern i sig själv försumbart lite så bör du då ha en Zenerdiod på 1.2-2 watt vid 6volt zenerspänning. Mikael
Publicerat September 22, 200916 yr Jag törs inte lova något men chansen är stor att det redan sitter en spänningsstab i din burk och då bör den kunna ta 12v direkt. Annars så köper du en 7806 hos ex Kjell & co eller Elfa och 2 små kondingar så är saken enkelt löst. Alternativt om strömmen inte är för hög så kan du sätta en högeffekt zenerdiod över backriktiningen på ca 5-6volt. Den tar själv ingen ström mera än det som går till elektroniken men eftersom det finns ett spänningsfall över den så är det ändå en förlusteffekt man får. Men när bara timern går så den nog helt försumbar och inte mer än någon watt när reläet drar. Om jag gissar att reläspolen drar 200mA vid 6 volt och timern i sig själv försumbart lite så bör du då ha en Zenerdiod på 1.2-2 watt vid 6volt zenerspänning. Mikael ????
Publicerat September 22, 200916 yr SÅ kan det gå när man har en telereparatör på forumet..... Kort elektroniklektion..... En zenerdiod är speciell så att den leder baklänges vilket dioder annars inte gör. Men det är först när spänningen kommer över den så kallade zenerspänningen som den börjar leda. Därför så har man alltid ett spänningsfall över den som är nästan konstant (varierar väldigt lite med strömmen). Byt ut R mot timern och skippa Uout anslutningen. Så om man nu vänder en sådan liten pillidutt bakofram och i seriekoppling med en belastning så kommer man att ha ett spänningfall över denna som är lika mycket som zenerspänningen. Nackdelen är att de inte klarar sådär jättehöga effekter. Det är mycket enklare och primitivare än det låter. En 7806 är en spänningregulator i en billig komponent för några kronor med endast 3 ben. En +ingång, en +utgång och en till minus. Skicka in 12volt och få 6volt ut. Men det finns en liten känslighet mot transienter och kan hamna i självsvängning som då avhjälps med kondensatorer som äter upp dessa och lugnar ner utgången så att regulatorn hinner med utan att hamna i självsvängning. En på ingång och en på utgång och kopplade till minus.
Publicerat September 23, 200916 yr Författare SÅ kan det gå när man har en telereparatör på forumet..... Kort elektroniklektion..... En zenerdiod är speciell så att den leder baklänges vilket dioder annars inte gör. Men det är först när spänningen kommer över den så kallade zenerspänningen som den börjar leda. Därför så har man alltid ett spänningsfall över den som är nästan konstant (varierar väldigt lite med strömmen). Byt ut R mot timern och skippa Uout anslutningen. Så om man nu vänder en sådan liten pillidutt bakofram och i seriekoppling med en belastning så kommer man att ha ett spänningfall över denna som är lika mycket som zenerspänningen. Nackdelen är att de inte klarar sådär jättehöga effekter. Det är mycket enklare och primitivare än det låter. En 7806 är en spänningregulator i en billig komponent för några kronor med endast 3 ben. En +ingång, en +utgång och en till minus. Skicka in 12volt och få 6volt ut. Men det finns en liten känslighet mot transienter och kan hamna i självsvängning som då avhjälps med kondensatorer som äter upp dessa och lugnar ner utgången så att regulatorn hinner med utan att hamna i självsvängning. En på ingång och en på utgång och kopplade till minus. Perfekt, blir till o beställa från jobbet idag. /Lasse
Publicerat September 23, 200916 yr Har man svårt att koppla upp en 7806'a så går det fint att skruva fast den på en liten plåtbit (kylfläns) och dra fastlödda kabelsnuttar till en sockerbit som sitter förankrad i samma lilla plåtbit.