Publicerat Augusti 19, 200817 yr Hoppas Ni skjutkåta jägare fällt några riktigt stora rävar innan Ni skjuter Era bockar. Tycker det är pinsamt att se vissa inlägg på den här sidan suck. Men som det verkar så skjuts det utan urskiljning och en del stoltserar på bild med inte skjutbara bockar överhuvudtaget, sen måste jag ju tillläga att jag vet inte vad markerna producerar. Själv skjuter jag aldrig nån bock innan två rävar o två grävlingar men då tar jag en bock som jag spanat på. Bara o skjuta första bästa bock är skit i min mening!! Ni hetsar varandra!! Sparka på mig nu!! P.S skjuter bra bockar varje år!! Intresse-klubben antecknar hörrudu...... vad du tycker och vad katten drar in läggs i samma låda, vem fan tror du att du är!....du vet inte vad folks marker producerar, du vet inte hur mycket räv folk skjuter, man behöver ju inte posta allt man skjuter här på sidan vettu....sköt ditt å lägg dig inte i andras avskjutningar!
Publicerat Augusti 22, 200817 yr hoppsan, trivsam stämning i denna tråden....själv ligger man och jagar första räven och första bocken för året....vilket som går i backen först spelar mindre roll....
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Petrinkpg har nog förhoppningsvis bytt forum...eller annars så siter han och knaprar i sig burk på burk med pepparkakor
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Ni kan vara alldels lugna,, jag lever och finns här men mitt liv lever jag inte på nätet som vissa av er,,,,, Skjut era bockar bara men ta hänsyn till det övriga?? ok??
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Fäll ner pungen och landa!! Sådana översittar och besserwisser-fasoner kan du hålla dig med någon annanstans. Har fått lära mig med tiden att detta forum hålls ihop av ansvarstagande jägare med både moralen och etiken i behåll. Koncentrera dig istället på att tänka på vad du själv pysslar med och låt oss andra ta hand om oss. Jag lovar att jag tar hand om mig själv bättre än du skulle göra. Patetiskt!
Publicerat Augusti 24, 200817 yr tråksoftfeeling.. dra dig tillbaka till flashback ditt troll. Skönt att man har dig ute i ingenmansland.
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Ni kan vara alldels lugna,, jag lever och finns här men mitt liv lever jag inte på nätet som vissa av er,,,,, Skjut era bockar bara men ta hänsyn till det övriga?? ok?? lever på nätet nää Men du gömmer dig ju på nätet vore roligt och se hur du ser ut.
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Ni kan vara alldels lugna,, jag lever och finns här men mitt liv lever jag inte på nätet som vissa av er,,,,, Skjut era bockar bara men ta hänsyn till det övriga?? ok?? Jag tror du har missuppfattat det här med balanserad avskjutning och viltvård. Att på förhand upprätta en bestämd avskjutning på det sätt som du nämner i ditt första inlägg och sedan nitiskt följa den år efter år leder inte till något gott, åtminstone inte för viltet. Som flera har vart inne på så är de olika viltens populationstätheter och markens biotop helt avgörande för vilken avskjutning man kan ha för olika vilt på sin jaktmark. En god jägare är mycket i sina marker året om för att bl.a. observera vilt, brunstgropar, spårstämplar, predatorslagna rester av vilt etc. Utifrån detta upprättar man en sund avskjutning. Om jag tar mig själv som exempel. Jag jagar i ett av de rådjurtätaste områdena i landet. Det förekommer ännu inga lodjur eller vargar här och vintrarna är mycket milda. Biotopen är oerhört varierad och idealisk för rådjur. Jag har jagat på samma marker i över 20 år och har aldrig stött på en ända grävling eller något grävlingsgryt på markerna (finns dock enstaka omkringströvande djur då det händer att någon blir påkörd). Vad gäller räv så skjuter vi alltid dessa när tillfälle ges och tack vare det håller vi nere rävstammen på en mycket acceptabel nivå. Utifrån denna information kanske du förstår att om jag skulle följa den avskjutningsplan som du tog upp så skulle jag inte kunna jaga några rådjur - helt enkelt för att det finns så få predatorer! Och skulle jag inte jaga några rådjur så skulle rådjurstätheten explodera vilket skulle kunne leda till att de istället svälter eller blir sjuka i konkurransen om födan. MAN MÅSTE ANPASSA AVSKJUTNINGEN AV VILT EFTER RÅDANDE FÖRHÅLLANDEN! Statistiskt sett så skjuter vi kanske 4-5 rådjur per räv. En avskjutning som hållt stammarna på ungefär samma täthet sedan jag började jaga på mina marker för drygt 20 år sedan (viss variation har förekommit, tex. pågrund av rävskabb under 90-talet). Jag hoppas du kan ta till dig det jag skrivit och förhoppningsvis ändrar din uppfattning om vad god jaktetik och balanserad avskjutning innebär. //Johan
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Jag tror du har missuppfattat det här med balanserad avskjutning och viltvård. Att på förhand upprätta en bestämd avskjutning på det sätt som du nämner i ditt första inlägg och sedan nitiskt följa den år efter år leder inte till något gott, åtminstone inte för viltet. Som flera har vart inne på så är de olika viltens populationstätheter och markens biotop helt avgörande för vilken avskjutning man kan ha för olika vilt på sin jaktmark. En god jägare är mycket i sina marker året om för att bl.a. observera vilt, brunstgropar, spårstämplar, predatorslagna rester av vilt etc. Utifrån detta upprättar man en sund avskjutning.Om jag tar mig själv som exempel. Jag jagar i ett av de rådjurtätaste områdena i landet. Det förekommer ännu inga lodjur eller vargar här och vintrarna är mycket milda. Biotopen är oerhört varierad och idealisk för rådjur. Jag har jagat på samma marker i över 20 år och har aldrig stött på en ända grävling eller något grävlingsgryt på markerna (finns dock enstaka omkringströvande djur då det händer att någon blir påkörd). Vad gäller räv så skjuter vi alltid dessa när tillfälle ges och tack vare det håller vi nere rävstammen på en mycket acceptabel nivå. Utifrån denna information kanske du förstår att om jag skulle följa den avskjutningsplan som du tog upp så skulle jag inte kunna jaga några rådjur - helt enkelt för att det finns så få predatorer! Och skulle jag inte jaga några rådjur så skulle rådjurstätheten explodera vilket skulle kunne leda till att de istället svälter eller blir sjuka i konkurransen om födan. MAN MÅSTE ANPASSA AVSKJUTNINGEN AV VILT EFTER RÅDANDE FÖRHÅLLANDEN! Statistiskt sett så skjuter vi kanske 4-5 rådjur per räv. En avskjutning som hållt stammarna på ungefär samma täthet sedan jag började jaga på mina marker för drygt 20 år sedan (viss variation har förekommit, tex. pågrund av rävskabb under 90-talet). Jag hoppas du kan ta till dig det jag skrivit och förhoppningsvis ändrar din uppfattning om vad god jaktetik och balanserad avskjutning innebär. //Johan Bra inlägg Johan. Lokala förutsättningar leder till lokala strategier, svårare än så är det inte. Att peka finger och kategoriskt säga att "ni gör fel för så gör inte jag" är historiskt en inställning som lett till många katastrofer i samhället. Som tidigare sagt så har alla rätten till en åsikt, vissa vill också sparka igång diskussioner med hjälp av provokativa åsikter vilket isig är välkommet här också. Men man kan vara provokativ utan att vara stöddig och sparka på oliktänkande. Edit: det gäller också oss övriga. De som liknade trådstartaren med troll exempelvis? Jag tar bort dessa inlägg. Mvh Magnus /Moderator
Publicerat Augusti 25, 200817 yr Tja, jag skjuter vad som kommer av bock (som jag bedömer som avskjutningsbar) och räv. De flesta åren skjuter jag dock fler rävar än bockar. Hittils i år är det 2 bockar o en räv. Ena bocken var förövrigt på retur och en gammal bekant till mig som gäckade mig ett antal gånger i fjol. Den andra var på toppen av sin levnad och troligen medalj. Vägde 550g 24h torr så den bör hamna på ca 500g torr vilket borde ger ca 115-117 poäng (silver) men det kan slå några poäng upp o ner. Har förövrigt några medaljer redan samt ett helt gäng som ligger precis under gränsen så min avskjutningsstrategi är nog inte helt fel.