Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu måste jag bara gnälla lite.

Featured Replies

Publicerat

I dag på förmidagen var jag i väg på apoteket och fick medikamenter till den här j**la förkylningen. När jag stod i kön träffade jag en lantbrukare som jag känner flycktigt från mitt förra kneg. Vi snackade om allt möjligt då vi kom in på jakt. Han sa att han aldrig mer i hela sitt liv skulle odla potatis. Då frågade jag varför. Jo det visade sig att ca 40 procent hadde grisarna bökat upp. Då svarade jag att det går att fixa med jakt. Går det! sa han. Ja sa jag. Så jag erbjöd mig på stående fot att ta hand om problemet. Då började det. Min systers kusins svågers halvbrors son jagade ju på marken. Ja ha hur ofta då frågade jag. Ja han var där med en kompis för TRE ÅR SEN. Ok vad jagar dom då? Lite hare och duvor. Då sa jag att du får mitt nr så kan du ringa om du ångrar dej. Mja sa han jag vet inte det jag bytar nog grödor.

SÅNT FOLK också gnäller dom för att stammen blir för stor. :P

Publicerat

Hehe kul detta

Har en bonde på marken. Hans mark är med i VVO men han har lyckats få till jaktförbund på hans fält. Förra året ringer han eftersom vi sitter i en viltvårdsgrupp. Han är upprörd för att kråkorna hackar sönder hans ensilagebalar som är värda ca 500:-/st. han vill att vi ska komma dit och skjuta kråkor. Nu kommer det roliga. Vi får fortfarande inte jaga på hans fält där balarna står utan vi ska ställa oss på angränsande fält och jaga. Tror han på fullaste allvar att jag på min fritid ska skjuta kråkor för eget köpta patroner för att rädda hans balar? B)

Han ska banne mig vara tacksam om någon vill hjälpa honom. Hade han haft en gnutta vett hade vi fått jaga på hans mark och kanske rent av fått en slant till skott dessutom.

Puckon finns det gott om, speciellt bland markägare :P

Publicerat
Puckon finns det gott om, speciellt bland markägare :P

ÄÄ jag är markägare B)

Anser mig inte vara puckad, men så gör jag ju inte som bonden i ditt fall, du gör helt rätt han ksa inte ha någon hjälp när han inte är villiig att satsa lite själv.

Publicerat

Markägare och i småland dessutom,

Ska vi bli kompisar? *fjääääskar* B)

Ne alla markägare är in´te alls puckade men det finns ett par sådana i mitt vvo tyvärr :P

Publicerat
Ska vi bli kompisar? *fjääääskar* :P

Gärna det..... :wub:

Publicerat

Kör varje dag i mkt gristäta område och besöker lantbruk. Har fått samma svar som Stocken 1969 fått MÅNGA gånger.

Jag ska ändra taktik nu. Ska erbjuda mina tjänster mot BETALNING. Tänkte jag skulle debitera ca 1000 kr per natt. :wub:

Publicerat

Markägare även jag.....och jag anser att det nog finns precis lika många puckon inom jägarkåren och hundvärlden.Idioter finns överallt....

Publicerat
  • Författare

Skall bara tillägga att jag erbjöd att betala ett anständigt arrende för jakten.

Publicerat

Oj oj oj,,

När jag fick mitt arrende på en mark,, ca 8 år sen så sa markägaren att han ville att vi skulle hålla igen lite på rådjursjakten,, helt ok tyckte jag,,, nästa år ville han att vi skulle skjuta alla rådjur för dom åt upp hans salix!!!! ( för dom som inte vet vad det är,, ett slags pil som man odlar för energins skull)) Vilket folk det där suck,,

Publicerat

Pust och stön känner igen det här så jäkla väl alltså, vill inte göra mig ovän med alla lantbrukare men bönder är ta mig f-n ett speciellt släkte den saken är ju säker.

Publicerat
  • Författare
Pust och stön känner igen det här så jäkla väl alltså, vill inte göra mig ovän med alla lantbrukare men bönder är ta mig f-n ett speciellt släkte den saken är ju säker.

För att uttrycka sig diplomatiskt ja.

Publicerat

Tänkt så många puckade sk jägare man stött på genom tiderna...

Än den ena än den andra som dyrt och heligt påskiner sin egen förträfflighet och all viltvåd som de ska utföra i samråd med markägaren och den som livnär sig på marken och inte bara är däf för sin hobby...

Och de bygger kojor och kör ut tonvis med sk foder i form av småkakor och bröd. Och skjuter där året om, utan att ägna en tanke åt att kanske bedriva lite jatk och utfodring i samklang med markägaren..Nej, att sätta sig vid en åker för att skjuta en gris går ju inte. Där har man ju ingen uppvärd koja, så då blir det ju problematiskt...

Så sluta gnälla och generallisera. Kanske bör man ha lite mer förståelse för den som ska få sin inkomst från marken och inte bara är där för sin hobby?

Det finns precis lika många trångsynta sk jägare som det finns markägare.

Publicerat
  • Författare

Det finns det säkert. Men jag menar också att om agronom kleptomanen i detta fallet velat göra något åt detta problem. Så hadde han kunnat lösa det med jakt. Och jag kan säga att om jag skall bedriva viltvård/jakt så gör jag ALLTID det i sammråd med markägaren så inga problem uppstår. Och det skadar aldrig att få markägarens synpunkter och idéer.

Publicerat
Det finns det säkert. Men jag menar också att om agronom kleptomanen i detta fallet velat göra något åt detta problem. Så hadde han kunnat lösa det med jakt. Och jag kan säga att om jag skall bedriva viltvård/jakt så gör jag ALLTID det i sammråd med markägaren så inga problem uppstår. Och det skadar aldrig att få markägarens synpunkter och idéer.

Till och med jag var faktiskt väldigt kategorisk och generaliserande! :D

Men i ditt fall, så fattade jag det som att jakten redan var utarrenderad? I så fall så verkar det ju som den som jagade där, jägaren, var den som felade?

Publicerat
  • Författare

Det var någon släckting som hadde en bössa och han hadde varit där för tre år sen så därför ville han inte arrendera ut jakten. Han tror väll att släkten blir sur. Men hur stort intresse kan denna släkting ha i den jakten. Det finns bevisligen mycket vilt både av det ena och det andra. Som jag ser det får han antingen trycka på sin släkting eller arrendera ut jakten eller jaga själv. För grisarna blir han inte av med. Hans gård ligger i riktigt gristäta marker.

Det jag tycker är skrämande är att så många lantbrukare tror att sticka huvudet i sanden tacktiken fungerar. Och sen väljer dom att inte ta möjligheten när den kommer.

Publicerat
Det var någon släckting som hadde en bössa och han hadde varit där för tre år sen så därför ville han inte arrendera ut jakten. Han tror väll att släkten blir sur. Men hur stort intresse kan denna släkting ha i den jakten. Det finns bevisligen mycket vilt både av det ena och det andra. Som jag ser det får han antingen trycka på sin släkting eller arrendera ut jakten eller jaga själv. För grisarna blir han inte av med. Hans gård ligger i riktigt gristäta marker.

Det jag tycker är skrämande är att så många lantbrukare tror att sticka huvudet i sanden tacktiken fungerar. Och sen väljer dom att inte ta möjligheten när den kommer.

Oavsett så beror ju skadorna på att jakträttsinnehavaren inte sköter sig. Dvs jägaren som jagar där idag inte tar ansvar. Är det inte där problemet ligger? Vi vet ju inget om ägandeförhållanden, arrendebyten, släktförhållanden och allt annat som kan påverka vem som ska jaga på marken.

För mig är det ännu mer skrämmande hur många jägare negligerar sitt ansvar mot markägaren.

Publicerat
  • Författare

För mig är det ännu mer skrämmande hur många jägare negligerar sitt ansvar mot markägaren.

Det håller jag med om till 100%

Publicerat

Det håller jag med om till 100%

Faktum är att vi är väldigt överens om det mesta även om mina inlägg kan verka lite provocerande. Men ibland får man ju vara lite motvals, för att kanske kunna ge någon annan läsare lite perspektiv på situationen... :D

Publicerat
  • Författare

Lite provokation är alltid bra det skärper sinnena. :D

Publicerat

Nu har du nog rätt Max. i detta fall tycker jag ju att jägaren har det största ansvaret, men till viss del även markägaren som ju inte kräver av jaktarrendatorn att han tar sitt ansvar.

Många av dessa diskutioner går ut på att markägaren/jordbruksarredatorn skall hjälpa jägaren att hålla svinen under kontroll men jag tycker att det är till viss del tvärt om, jägaren har ju till viss del till uppgift at se till att inte bondens grödor går till spillo, även om bonden kan hjälpa till emd foder o liknande så måste jägaren ut i ur o skur för att hålla svinen i detta fall borta från grödorna.

Inte en rolig uppgift alltid, men det får man ju ta. Jag skulle aldrig säga emot jordbruksarrendatorn här hemma om han ville att jag skulle försöka hålla svinen borta från grödorna, precis som du säger , hans levebröd och min hobby :lol:

Publicerat

Går det inte att förklara för den potatisodlande bonden att han kan sätta vem fan som helst där för att skjuta grisen ur potatisen OAVSETT om jakten är utarrenderad eller ej? Verkar knäppt det där.. Att jakträttsinnehavaren skiter i det betyder inte ett skvatt, missköter denne sig så torde någon annan få möjlighet att sköta skjutandet bättre. Bonden har alla möjligheter i världen att lösa detta men väljer att inte göra det.. Alltså bara att ge honom en möjlig lösning och därefter ignorera gnället.

Mvh!

Publicerat
Går det inte att förklara för den potatisodlande bonden att han kan sätta vem fan som helst där för att skjuta grisen ur potatisen OAVSETT om jakten är utarrenderad eller ej? Verkar knäppt det där.. Att jakträttsinnehavaren skiter i det betyder inte ett skvatt, missköter denne sig så torde någon annan få möjlighet att sköta skjutandet bättre. Bonden har alla möjligheter i världen att lösa detta men väljer att inte göra det.. Alltså bara att ge honom en möjlig lösning och därefter ignorera gnället.

Mvh!

Så enkelt kan det sägas och göras, man kommer väl aldrig ifrån att den finns folk som inte tänker längre än näsan räcker.

Publicerat

Ha ha, sånt här e kul. Liknar en händelse här i Fjärås, fick förfrågan av ägarn av lantmanna om jag ville skjuta skator, kråkor och duvor. Givetvis ville jag det så jag gjorde en koll om marken var på planerat område och visst det var den, talade med polisen i Kungsbacka och vips fick jag ett papper (ansökan om skyddsjakt) i brevlådan färdig för underskrift.

Kostnaden för en ansökan är 1200 spenados som går rätt ner i "miljö & hälsas" plånbok. När jag senare åkte ner till lantmanna för att ge gubben pappret och förklara om kostnaden så sade han bara, nä det är för dyrt.

Undrar vad kostnaden är för alla sönderpickade fodersäckar? :lol:

Hur resonerar folk egentligen?

Publicerat
Tänkt så många puckade sk jägare man stött på genom tiderna...

Än den ena än den andra som dyrt och heligt påskiner sin egen förträfflighet och all viltvåd som de ska utföra i samråd med markägaren och den som livnär sig på marken och inte bara är däf för sin hobby...

Och de bygger kojor och kör ut tonvis med sk foder i form av småkakor och bröd. Och skjuter där året om, utan att ägna en tanke åt att kanske bedriva lite jatk och utfodring i samklang med markägaren..Nej, att sätta sig vid en åker för att skjuta en gris går ju inte. Där har man ju ingen uppvärd koja, så då blir det ju problematiskt...

Så sluta gnälla och generallisera. Kanske bör man ha lite mer förståelse för den som ska få sin inkomst från marken och inte bara är där för sin hobby?

Det finns precis lika många trångsynta sk jägare som det finns markägare.

Håller i detta ditt resonemang helt med dig MaxW,,, men även jag har upplevt just vad trådskapern initialt talar om. Dvs det gnälls & klagas från LRF anslutna mfl ang hur stora skador dessa vildsvin gör.

Och visst gör de skador på sina håll helt klart, och som jag ser det som måste till är någon form av reglerad utfodring/jakt i just skade drabbade områden för att bromsa upp utveklingen av stammen. För jag tycker absolut inte att vi ska putta omkull de sist aktiva bönderna bara för att någon/några vill/ska ha en stor vildsvinstam och berdriva jakt efter dessa som en trevlig hobby några dagar om året.

Ytterligare ett problem som nu blivit ganska uppenbart med vildsvines inträde i grödorna är problematiken men utlänska arrendatorer och vildsvinen, jag förstår att markägaren vill ha bästa pris för jaktarrendet av marken,, men...

Efter det så ska man kanske inte beklaga sig för mycket, och tycka att skogen innhåller för mycket vildsvin och att det skjuts för få av jägaren på skogen, vem vet det hade kanske varit ett bättre läge alltså rent ekonomiskt med lokala jägare som lite snabbt kunde sätta in åtgärder vid problem.

Ytterligare ett stort kommande problem är att jakträtten inte följer med i ett jordbruksarrende tyvärr, dessa bönder har en mycket knivigare situation än en ren markägare som arrenderar ut jakten på ägorna.

//B

Publicerat

vissa markägare är verkligen konstiga,bönder i viss mån kommer jag ofta inte överrens med på nått vis,

men jägare finns massor av vad jag tycker är korkade,som mitt gamla jakt lag i uppsala som ville ha bort alla rävar till varje pris för kunna skjuta ännu mer rådjur,lika så tyckte närmaste jakt grannar,

och tycke jag var konstig för jag tyckte rådjur var oätligt :rolleyes: sagt å gjort fick jag absolut inte titta gryten hos grannarna utom vid 15mars då stora rävklappen var...., inte jaga gryt medans rådjursjakten var igång med hundar på min egna surt betalande arrende mark,

men på råga av allt var ena bonden/jakt grannen hade en 50hektar stor soptipp med jakträtt på,

ingen jagades där utom dessa rådjur,fanns svart fågel utav helvete så till och med hiphop hade klippt sin tofs 10cm minst.men inte skulle nån få jaga där inte.... :rolleyes:

där är juh endast fall på enstaka idotiska handlingar av den giriga idioten,kan tänka mig detta inte är ovanligt,nog har man blivit skrämd för gå med ett jaktlag nu då dessa regler ofta kommer...kan inte alla jaga ska inte en kunna jaga..