Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu måste jag bara gnälla lite.

Featured Replies

Publicerat

går knappt att snacka jakt o vildsvin med bönder som inte jagar anser jag :rolleyes:

Publicerat
Går det inte att förklara för den potatisodlande bonden att han kan sätta vem fan som helst där för att skjuta grisen ur potatisen OAVSETT om jakten är utarrenderad eller ej? Verkar knäppt det där.. Att jakträttsinnehavaren skiter i det betyder inte ett skvatt, missköter denne sig så torde någon annan få möjlighet att sköta skjutandet bättre. Bonden har alla möjligheter i världen att lösa detta men väljer att inte göra det.. Alltså bara att ge honom en möjlig lösning och därefter ignorera gnället.

Mvh!

Har ställt frågan många gånger, men inte fått något svar ännu. Var i jordabalken står det att man förbehåller sig viss jakträtt trots att man arrenderar ut jakträtten?

Det finns ju ett par problem som måste lösas i så fall.

Säkerheten och juridiken krånglar ju till det hela..

Du kan ha flera av varandra oberoende som smyger och jagar på samma mark. Vem är ansvarig jaktledare vid dessa tillfällena? Markägaren är troligen inte intresserad eller ens kunnig inom hur det ska fungera. Nästa problem är ju vad som anses vara skyddsjakt. En markägare kan ju anse att rådjuren knaprar sönder plantor i skogen och låta andra skjuta dem. Nästa scenario är ju då någon övertygad markägaren om att det är betydande skador enbart för att få jaga. Kan blir ganska otrevliga lägen i så fall...

Publicerat
Håller i detta ditt resonemang helt med dig MaxW,,, men även jag har upplevt just vad trådskapern initialt talar om. Dvs det gnälls & klagas från LRF anslutna mfl ang hur stora skador dessa vildsvin gör.

Och visst gör de skador på sina håll helt klart, och som jag ser det som måste till är någon form av reglerad utfodring/jakt i just skade drabbade områden för att bromsa upp utveklingen av stammen. För jag tycker absolut inte att vi ska putta omkull de sist aktiva bönderna bara för att någon/några vill/ska ha en stor vildsvinstam och berdriva jakt efter dessa som en trevlig hobby några dagar om året.

Ytterligare ett problem som nu blivit ganska uppenbart med vildsvines inträde i grödorna är problematiken men utlänska arrendatorer och vildsvinen, jag förstår att markägaren vill ha bästa pris för jaktarrendet av marken,, men...

Efter det så ska man kanske inte beklaga sig för mycket, och tycka att skogen innhåller för mycket vildsvin och att det skjuts för få av jägaren på skogen, vem vet det hade kanske varit ett bättre läge alltså rent ekonomiskt med lokala jägare som lite snabbt kunde sätta in åtgärder vid problem.

Ytterligare ett stort kommande problem är att jakträtten inte följer med i ett jordbruksarrende tyvärr, dessa bönder har en mycket knivigare situation än en ren markägare som arrenderar ut jakten på ägorna.

//B

En annan sak som kan vara intressant att ha i åtanke är ju att då man arrenderar jordburksmakr och markägaren behålelr jakträtten är däremot markägern skyldig att ersätta viltskador..

Publicerat

Kolla med Ligné, det är möjligt att han kan förklara vart lagstödet finns..

Mvh!

Publicerat
Kolla med Ligné, det är möjligt att han kan förklara vart lagstödet finns..

Mvh!

Aha.. bra tänkt! Ska kolla med honom! ;)