Publicerat Oktober 28, 200916 yr Skivade ett gäng skivor från en rådjursstek igår, torrkryddade dom med en skön, stark kryddblandning och in i Evarmat, 50 grader i 6 timmar. Fan vad gott det blev, härligt torkat kött. La också på skivspill på röktskinka, det blev sådär riktigt bra torkat, kommer var grymt att smula ner i kantarell- och jordärtskockssoppor för att få en brytning mot den neutrala smaken. Vet ej om det blev biltong men det blev grymt gott i alla fall. Har även torkat äppelskivor i Evermaten, skalade och kärnfria, smaksatta med kanel, kardemumma, chili och curry. Godare än godis.
Publicerat December 30, 200916 yr Hej alla! Det var ett tag sedan man var online.. Uppdatering på biltongmaskinen: helt suverän att torka rökta ölkorvar i. Blir sådär härligt flikigt torr ölkorv om ni förstår vad jag menar. Torka tills det finns lite klämmotstånd kvar i korven. Sedan är det bara att skölja ner. ;D
Publicerat September 30, 201015 yr Författare Då var det laddat en omgång biltong till älgjakten Allt för länge sedan sist, spörs bara hur mycket det blir kvar till mig, efter alla jag lovat en smakbit
Publicerat November 11, 201015 yr Hehehe, ryktet har spridit sig bland släkten. Ett resultat av detta var att svärfar/svärmor kom åkandes med "Safari blend ready made Biltong seasoning" från en bekant från sydafrika. Får testa och se om det är i klass med jaktsnacks varianter. Påsen ligger i frysen och väntar på en fin bit kött.
Publicerat November 11, 201015 yr Författare Ang. biltong . Jag ringer ett 0027 nr och får orginalet skickat Jag är ju frestad att kalla det FUSK Men det är bara för att jag är avis......
Publicerat November 11, 201015 yr Jag är ju frestad att kalla det FUSK Men det är bara för att jag är avis...... Man måste utnyttja de kontakter man har
Publicerat December 3, 201015 yr Skippar fredags myset idag och går ut och bygger en låda fan vad kul det ska bli! Gå lös med spikpistolen är aldrig fel!
Publicerat December 3, 201015 yr Ja det här Sydafrikanska knarket måste man ta och starta upp tillverkning av. Har hittat "metadon" i form av torkat/kallrökt kryddat nötkött ifrån mellanöstern någonstans på Willys i Bollnäs, gott men inte är det som äkta grejor inte. Tänkte på lite sikt testa göra biltong på rådjur, älg, nöt (Tompa J, har du nått att sälja?) och skogsfågel.
Publicerat December 3, 201015 yr I februari kommer John till Danmark för en jaktmässa. Vi ska oxå över då och han har lovat mig en STOR paket med biltong från SA
Publicerat December 5, 201015 yr Så då var den första omgången inlagd i kylen, får se imorgon hur det blir, hade inte alla ingredienser så jag chansade och improviserade lite, höftade lite på receptet med, hade bara 200 gram prov kött nu på första omgången. I morgon blir det till att lägga in allt i torklådan, den är inte riktigt klar då lampan inte funkar som den ska, men jag ska byta kontakt på den ikväll. Så tar vi lite bilder. Här har vi hemam gjorda köttkrokar, gjorde med en märla och en böjd spik. Sen har vi lite på lådan Och så lite på tillagningen. '
Publicerat December 5, 201015 yr Författare Najs Ett litet tips bara, lägg aluminiumfolie i botten, det droppar alltid en del och lådan blir rätt äcklig efter ett tag om du har träbotten.
Publicerat December 5, 201015 yr Oj hadei nte en uppdaterad bild, det är redan folie i botten dock hörde jag rykten att en katt hade varit nere och vänt i lådan nu på dagen så jag ska byta ut folien och se till att den är ordentligt ren Måste även göra rent krokarna ordentligt!
Publicerat December 22, 201015 yr Låter som en drömm detta måste nog på Clas i sjön och inhandla lite ateraljer i dag när man vaknar :-D ja just det har jobbat natt så man måste nog sova nåra timmar sedan ut med hunden sen på stan och handla denna underbara grej som en JULKLAPP till mig själv ;-) har en evermat men har en tändens att bli lite söligt och svår rengjort så det får bli en låda bara för att tillverka Biltong :-) men för er som har tillgång kan jag rekomendera Jägarbiten från Vindelns rökeri ;-) om ni finner den så prova ofantligt gott :-) extra rökt och extra salt lika bra till kaffet som till en kall bira ;-)
Publicerat December 30, 201015 yr Jag håller på att testa ditt recept nu med, hoppas det blir lika gott som den biltongen jag köpte när jag bodde i Zambia. Har kvar mina 2 bondgårdar i bushen men har företag här hemma i sverige med. Vill ju inte bo där nere med en liten bäbis. Dok älskar jag biltong gott att mumsa på medans jag körde ner till farmen ifrån huvudstaden Lusaka. Fast den var ganska hot troligen chili. Toffe
Publicerat Februari 2, 201115 yr Har läst lite i denna denna tråd och finner detta ytterst intressant! jag kanske är lite "blond" men lampan i denna torklåda, vad är den till för??? fläkten förstår jag, men lampan??? är det för att höja temperaturen något för att snabba på torkningen??
Publicerat Februari 2, 201115 yr Ska ha en 30-årsskiva om knappa 3 veckor. Någon som har, kan tillaga, för försäljning? Självklart blir man bjuden på festen ifall man hjälper mig Jo, jag bjuder på spriten också med reservation för utsålt lager då
Publicerat Februari 15, 201115 yr Nu jävlar! nu är lamphållare inköpt,virke ligger i bilen, datorfläkt ligger hemma och väntar, hittade en gammal transformator till utomhusbelysning som funkar med fläkten..... HÄR SKA BYGGAS TORKLÅDA!!! Har en god vän som lovat mig 10kg rådjur!!! :D biltong heaven, here i come!!!
Publicerat Februari 19, 201115 yr nu hänger första laddningen i torklådan! hälften kryddat med koriander och svartpeppar och den andra hälften med paprika vitlök och chili! man kan nog påstå att jag är lite förväntansfull!!!
Publicerat Februari 21, 201115 yr jag hade en hel del bitar klara redan igår....ett dygn iefter att jag hängde in det! måste ha ett hiskeligt drag i min fläkt!
Publicerat Mars 7, 201115 yr John har varit i Danmark o originalet har anlänt här. Blir öl o biltong till helgen. Sataaaaan va gött det ska bli
Publicerat September 15, 201213 yr Detta forum var toppen! svårt att hitta nått vettigt där ute i cyber rymden men nu hittade jag ju nått Har redan byggt en låda då jag är sugen att torka ren kött i mars månad. Men nu kör jag MarkusR recept som verkar så grymt! Vet inte hur viktigt det är men du skrev "Pensla köttet med 1 dl äppelcidervinäger och 1 tsk Worchestershiresås" jag gjorde det men sen råkade jag klanta till mig så vinäger och kryddblandningen hamnade i samma hink med köttet Kan köttet ligga i den där vinäger blandningen i 8 timmar tillsammans med kryddorna? Anledningen till att allt hamnade i samma hink var den där förbaskade tallriken som studsade upp ur hinken :wallbash:och hur viktigt är det att ha den där tallriken för avrinningen?
Publicerat September 15, 201213 yr Författare Ta det lugnt Grejen med tallriken är att salt/sockerblandningen drar ur massor av vatten ur köttet, jag tror inte det är så farligt att köttbitarna ligger "i blöt" i sin egen saft, men det är heller inte svårt att bara lyfta upp köttbitarna och lägga någonting i botten som underlättar avrinningen. Lycka till
Publicerat September 15, 201213 yr Tack för snabbt svar! haha jaha nu känner jag mig dummer tänker inte längre än nästippen nu:) Är dock lite nyfiken vad gäller lukten av detta när man torkar det inomhus är den hemsk eller kan man sova om nätterna?
Publicerat September 15, 201213 yr Författare Visst luktar det, gott tycker jag, min hustru delar inte min uppfattning. Det luktar mest i början.