Publicerat September 6, 200817 yr Har ju en tik på 16 mån som inte kommit igång ännu. Igår så skällde hon lite på en tjur men kom tillbaka till mig. Då går jag in där hon tystnade och får se tjuren som gör ett kort utfall mot hunden men hon skäller ingenting. Går tillbaka till mig och jag försöker få henne att gå in till tjuren som står 50m bort. Men det gör hon inte. När tjuren tröttnat och ger sig iväg så hänger hon inte på heller förrän jag gått fram till där älgen försvann. Tar en minut så är hon ikapp tjuren och skäller gångstånd i en minut sen släpper hon. När hon kommer tillbaka lyckas jag inte få henne att ta an den igen. Går en sväng till innan jag byter såt. Har precis kommit in andra sidan vägen när tjuren går igång framför oss. Hunden hänger på i 25m till älgen stannar. Då vänder hon. Där står jag med älgen 75m bort ute på ett hygge och hunden är helt ointresserad. Istället går hon och reser en hare mitt emellan mig och tjuren. Det konstiga är att tjuren står kvar. Tar väl några minuter sen kommer hunden tillbaks. Men hon bryr sig inte om älgen då heller. Efter en stund så anar tjuren mig och smyger iväg, då ser jag att Funny sätter upp nosen och ger sig efter. Trodde jag ja. Istället reser hon en hare till bara några meter från där älgen stått. Då ger jag upp. Hur går man vidare med detta? Har inte sett något sådant hos henne tidigare. Kan väl inte säga att hon gjort mycket väsen av sig men hon har ju skällt älg flera gånger men som högst 20min. Oftast har det väl inte stått men jag har inte sett någon rädsla tidigare. Tror inte hon fått någon smäll utan är nog bara så att tjuren gjort utfall mot henne. Hur gör man nu? Bara nöter på eller?
Publicerat September 6, 200817 yr Har ju en tik på 16 mån som inte kommit igång ännu. Igår så skällde hon lite på en tjur men kom tillbaka till mig. Då går jag in där hon tystnade och får se tjuren som gör ett kort utfall mot hunden men hon skäller ingenting. Går tillbaka till mig och jag försöker få henne att gå in till tjuren som står 50m bort. Men det gör hon inte. När tjuren tröttnat och ger sig iväg så hänger hon inte på heller förrän jag gått fram till där älgen försvann. Tar en minut så är hon ikapp tjuren och skäller gångstånd i en minut sen släpper hon. När hon kommer tillbaka lyckas jag inte få henne att ta an den igen. Går en sväng till innan jag byter såt. Har precis kommit in andra sidan vägen när tjuren går igång framför oss. Hunden hänger på i 25m till älgen stannar. Då vänder hon. Där står jag med älgen 75m bort ute på ett hygge och hunden är helt ointresserad. Istället går hon och reser en hare mitt emellan mig och tjuren. Det konstiga är att tjuren står kvar. Tar väl några minuter sen kommer hunden tillbaks. Men hon bryr sig inte om älgen då heller. Efter en stund så anar tjuren mig och smyger iväg, då ser jag att Funny sätter upp nosen och ger sig efter. Trodde jag ja. Istället reser hon en hare till bara några meter från där älgen stått. Då ger jag upp. Hur går man vidare med detta? Har inte sett något sådant hos henne tidigare. Kan väl inte säga att hon gjort mycket väsen av sig men hon har ju skällt älg flera gånger men som högst 20min. Oftast har det väl inte stått men jag har inte sett någon rädsla tidigare. Tror inte hon fått någon smäll utan är nog bara så att tjuren gjort utfall mot henne. Hur gör man nu? Bara nöter på eller? Det verkar som din kompis är osäker. Jag har upplevt samma sak med en gråhund för många årsedan. Han fick jag lära att skälla... Jag släppte honom tillsamans med en annan hund jag hade som ställde älgen, smög så nära jag vågade utan att stöta, skällde som en hund i några minuter med unghunn lekande omkring mig. Tillslut efter ca 10min ramlade poletten ner och han vågade skälla. Efter den dagen var han klockren, inkallning på stånd och allt. Mvh Tomas
Publicerat September 6, 200817 yr Författare Det verkar som din kompis är osäker. Jag har upplevt samma sak med en gråhund för många årsedan. Han fick jag lära att skälla... Jag släppte honom tillsamans med en annan hund jag hade som ställde älgen, smög så nära jag vågade utan att stöta, skällde som en hund i några minuter med unghunn lekande omkring mig. Tillslut efter ca 10min ramlade poletten ner och han vågade skälla. Efter den dagen var han klockren, inkallning på stånd och allt.Mvh Tomas Visst är hon lite osäker. Men jag har ju inte sett de här tendenserna tidigare. Hon skällde ju älg redan i vintras. Men oftast har det väl blivit korta gångstånd. Hon har ju även skällt gris.
Publicerat September 7, 200817 yr Ta med hunden till en skjuten älg,, då ser du lite av beteendet,, men dra inga stora växlar av det,, en av mina hundar kröp ta mig fan fram till älgen o va så j-a osäker men efter det jagar han älg kanonbra!! Vi sköt en ganska kort efter det o han tveka inte,, kompisen skulle lägga ett fångskott men det gick inte för hunden va på älgen direkt!! Han fick göra som Hedenhös gjorde,,,
Publicerat September 7, 200817 yr Har ju en tik på 16 mån som inte kommit igång ännu. Igår så skällde hon lite på en tjur men kom tillbaka till mig. Då går jag in där hon tystnade och får se tjuren som gör ett kort utfall mot hunden men hon skäller ingenting. Går tillbaka till mig och jag försöker få henne att gå in till tjuren som står 50m bort. Men det gör hon inte. När tjuren tröttnat och ger sig iväg så hänger hon inte på heller förrän jag gått fram till där älgen försvann. Tar en minut så är hon ikapp tjuren och skäller gångstånd i en minut sen släpper hon. När hon kommer tillbaka lyckas jag inte få henne att ta an den igen. Går en sväng till innan jag byter såt. Har precis kommit in andra sidan vägen när tjuren går igång framför oss. Hunden hänger på i 25m till älgen stannar. Då vänder hon. Där står jag med älgen 75m bort ute på ett hygge och hunden är helt ointresserad. Istället går hon och reser en hare mitt emellan mig och tjuren. Det konstiga är att tjuren står kvar. Tar väl några minuter sen kommer hunden tillbaks. Men hon bryr sig inte om älgen då heller. Efter en stund så anar tjuren mig och smyger iväg, då ser jag att Funny sätter upp nosen och ger sig efter. Trodde jag ja. Istället reser hon en hare till bara några meter från där älgen stått. Då ger jag upp. Hur går man vidare med detta? Har inte sett något sådant hos henne tidigare. Kan väl inte säga att hon gjort mycket väsen av sig men hon har ju skällt älg flera gånger men som högst 20min. Oftast har det väl inte stått men jag har inte sett någon rädsla tidigare. Tror inte hon fått någon smäll utan är nog bara så att tjuren gjort utfall mot henne. Hur gör man nu? Bara nöter på eller? Tror att modet sviker henne en aning då hon möter blicken & ev ljud och utfall i kombination från tjuren, men ge inte upp trots detta. Som du vet så var det så som Rita var då jag fick hand om henne, hon kunde nästan lämna skogen efter första utfallet från just älg. Det gäller bara att nöta på och totalt iggnorera hundens rädsla då hon återkommer till dig, visa henne att du minnsan vågar gå framåt mot det som nu är så farligt. I Ritas fall så var hon något äldre då detta inträffade, nu kan detta bero på att hon fått betydligt mindre antal släpp i skogen än vad Fanny fått gissar jag på.. Sen ska du komma ihåg en sak till ! och det är att just vid denna tid så kan den såk spökåldern inträffa. Har varit med om hundar som varit rädd för ALLT i skogen mellan just 1,5-2,5års ålder. Så dra inte för stora växlar på denna händelsen, spökåldern kommer de över.. Micke
Publicerat September 7, 200817 yr Författare Tror att modet sviker henne en aning då hon möter blicken & ev ljud och utfall i kombination från tjuren, men ge inte upp trots detta. Som du vet så var det så som Rita var då jag fick hand om henne, hon kunde nästan lämna skogen efter första utfallet från just älg. Det gäller bara att nöta på och totalt iggnorera hundens rädsla då hon återkommer till dig, visa henne att du minnsan vågar gå framåt mot det som nu är så farligt.I Ritas fall så var hon något äldre då detta inträffade, nu kan detta bero på att hon fått betydligt mindre antal släpp i skogen än vad Fanny fått gissar jag på.. Sen ska du komma ihåg en sak till ! och det är att just vid denna tid så kan den såk spökåldern inträffa. Har varit med om hundar som varit rädd för ALLT i skogen mellan just 1,5-2,5års ålder. Så dra inte för stora växlar på denna händelsen, spökåldern kommer de över.. Micke Jo det är väl bara att jobba på även om det inte känns bra nu. Men du har ju sett lite av tiken i grishägn och där tyckte jag inte man kunde se någon rädsla. Visst var hon lite försiktig men inte rädd. Fast det är ju lite skillnad på några brungrisar och en sur älgtjur.
Publicerat September 7, 200817 yr Jo det är väl bara att jobba på även om det inte känns bra nu. Men du har ju sett lite av tiken i grishägn och där tyckte jag inte man kunde se någon rädsla. Visst var hon lite försiktig men inte rädd. Fast det är ju lite skillnad på några brungrisar och en sur älgtjur. I hägnet var hon inte speciellt berörd... men dessa grisar är inte så mycket större än vad hon själv är, dvs de utgör intet större hot för hunden. En älg med 1,60>>>>> i stumlästen är något helt annat, sen kan det spela in att vi snart närmar oss brunsten för älgen ! Även detta kan vara negativt för en unghund i vissa fall då hon inte känner ingen vittringen. //B
Publicerat September 7, 200817 yr Författare Jo att det är brunst tider kan ju ha med saken att göra. Tyckte nog att tjuren hade lite sådana tendenser. Så här svår stötta brukar inte tjurarna vara annars. Får väl se hur det funkar nästa gång någon står för henne. Idag har de ju bara rusat.
Publicerat September 8, 200817 yr Låt henne spåra ett tag och beröm hunden lugnt och stilla när hon tar sig an spåret, hon behöver mogna till sig ett år till, pressar du på henne framåt kommer hon säkert skjuta ut sig och aldrig ta sig an älg.
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Är nog lite korkad. Gör precis tvärtemot vad förnuftet säger. Såg en tjur i kväll. Kunde inte låta bli att testa. Körde hem efter Funny och släppte henne. Hon tog spåren direkt utan att tveka. Men jag tror inte hon gick ikapp den. Tror hon var efter 500m innan hon vände. Kan ju också varit så att hon släppte när hon hann ikapp den. Men tycker hon borde släppt något skall i så fall. När jag bakspårade lite så verkade det som den hade haft rätt bråttom. Skulle tro att tjurarna har jävligt bråttom just nu.
Publicerat September 18, 200817 yr Författare Verkar som lite älgintresse finns kvar iallafall. I kväll har hon skällt lite på älgar som gått undan. ( läs min dagbok) Vet ju inte hur det funkar om älgen står still men tror nog hon skulle skälla iallafall.
Publicerat September 19, 200817 yr Hade liknande betende med min hund i början på förra hösten, skällde vid första kontakten, men när älgen/älgarna gjorde motstånd krokna han och kom. Gick såklart dit för att om möjligt få på han igen, samma visa. Senare på hösten skjöt jag en kalv som han stod och blängde på, då for han på och lugga den, fick en liten spark av klöven. Efter de(en månad) var han efter tjur,ko och kalv över 5 tim. Och nu i sep jagade han som om han aldrig gjort annat. Skulle gissa att våra hundar är injagade på samma vis, jagar gris som är ett mycket mindre vilt men med större benägenhet till att jäklas med hunden. Tänk då vad hunden får för signaler då den möter ett MYCKET större vilt. Inbillar mej att hunden tror att älgen med sin storlek är lika farlig som grisen fast större. Mitt tips är att skjuta en älg oavsätt om hon skäller eller ej för att ge henne de sista självförtroendet hon behöver. Som sista utväg kan man släppa ihop med en annan hund, men gissar på att de ger mer om hon är själv Roger
Publicerat September 19, 200817 yr Författare Nej hon har väl ingen erfarenhet av gris heller egentligen. Har släppt i hägn några gånger och hon har träffat på gris i det fria två gånger. Men då skällde hon väldigt försiktigt.
Publicerat September 22, 200817 yr Författare Har haft lite älgkontakter med Funny senaste veckan. Och nu skäller hon ju. Men ingen av dom har ju stått så det går kanske inte att säga så mycket men älgintresset finns åtminstone kvar.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Verkar inte vara något problem längre. Igår jobbade hon med en tjur i minst 45min, stod still i en halvtimme. När älgen passerade oss så var hon bara metern efter. Så hon verkar ha kommit över det.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Verkar inte vara något problem längre. Igår jobbade hon med en tjur i minst 45min, stod still i en halvtimme. När älgen passerade oss så var hon bara metern efter. Så hon verkar ha kommit över det.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr kul att det verkar ha "släppt" för henne :-D Det är lätt att säga men tappa inte sugen för fort för unghunden inte visar stort intresse vissa är senare än andra till att komma igång, men jag vet man känner det hopplöst när man är där o älgen är mitt framför näsan...
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Tjena. Vi har en halvbror till eran, Jaktdorens Bernhard. Jag hade samma problem förra året. Han skällde 45 min första gången. Jag tyckte att det var kanon och började släppa ganska ofta och nu blev stånd tiderna kortare och kortare. Jag tror att han tröttnade på att det inget hände. Den hösten sköt vi 3 älgar för honom, endel bara korta stånd tider, men sista helgen jobbade han med ko och 2 kalvar i nästan 2 timmar innan vi kom till skott. Denna säsongen har jag inte släppt mer än 4-5 gånger + att jag gått jaktprov. Istället har jag cyklat en hel del. Jag tror att en laika måste få resulltat dvs. att man måste skjuta för dom, en laika är nog lite annorlunda än jämte/gråhund dom jagar lite mer för skällandets skull en laika skäller för att komma över ett byte. Blir det då inget byte avtar skällandet. Det är personlig åsikt. Jag tror att du inte ska släppa mer nu när hon skäller älg. Nu när det blir älgjakt leta upp en lovlig älg och släpp på den, skäller hon så se till att skjuta den så snart som möjligt. Jag såg att du skjutit grävling för henne, laika sidan. Skitjakt på er.
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Författare Idag så släppte hon en tjur efter bara några hundra meter igen. Fattar ingenting.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Verkar som hon kommit över det. Har inte sett några tendenser på det nu på ett tag. Hon verkar faktiskt komma igång på älg nu. Skulle bara behöva skjuta någon för henne. Men nu börjar de ju ta slut på licenserna, så får väl se hur det lyckas.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Verkar som hon kommit över det. Har inte sett några tendenser på det nu på ett tag. Hon verkar faktiskt komma igång på älg nu. Skulle bara behöva skjuta någon för henne. Men nu börjar de ju ta slut på licenserna, så får väl se hur det lyckas. Skjuta tror jag är av mindre vikt. Instingt är nedärvt sedan så länge, tror jag inte är något vi kan ändra på. Tror det ger betydligt mer att låta hon skälla en par timmar. Hur reagerar hon föresten när hon känner ditt stöd under ståndarbetet?
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Skjuta tror jag är av mindre vikt. Instingt är nedärvt sedan så länge, tror jag inte är något vi kan ändra på. Tror det ger betydligt mer att låta hon skälla en par timmar. Hur reagerar hon föresten när hon känner ditt stöd under ståndarbetet? Rätt intressant hur olika syn det är på det här. En del är livrädda för att låta unghundarna stå och "torrskälla" och andra tycker det är positivt. Själv har jag väl inte så stor erfarenhet av de andra raserna, men hos laikorna tror jag faktiskt det är viktigt att det trillar något vilt i början.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Rätt intressant hur olika syn det är på det här. En del är livrädda för att låta unghundarna stå och "torrskälla" och andra tycker det är positivt. Själv har jag väl inte så stor erfarenhet av de andra raserna, men hos laikorna tror jag faktiskt det är viktigt att det trillar något vilt i början. Är helt inne på din linje Musköt. Kan ta min egen laika som ex, han tokskällde ekorre första hösten, kunde skjutit många. Bannade aldrig för han gjorde ju i princip rätt fast på fel vilt, bara fortsatte förbi och visade inget intresse. Han kopplade ganska snart att de resulterade inte. (Hade jag, om dom var lovliga, skjutit är jag säker på att han lärt sej klättra i träd) Så visst ska de smälla för hunden, även om alla hundar kanske inte kräver de, så piggar de upp, samtidigt som man präglar hunden på de man vill den ska jaga.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Är helt inne på din linje Musköt. Kan ta min egen laika som ex, han tokskällde ekorre första hösten, kunde skjutit många.Bannade aldrig för han gjorde ju i princip rätt fast på fel vilt, bara fortsatte förbi och visade inget intresse. Han kopplade ganska snart att de resulterade inte. (Hade jag, om dom var lovliga, skjutit är jag säker på att han lärt sej klättra i träd) Så visst ska de smälla för hunden, även om alla hundar kanske inte kräver de, så piggar de upp, samtidigt som man präglar hunden på de man vill den ska jaga. visst blir det en AHA upplevelse för vilken ras det än är om djuret dom skällt på plötsligt trillar o dom får smaka. Men jag vill inte skjuta för en unghund som tex "bara" skällt fem minuter då ger jag hellre mitt fulla stöd och försöker uppmuntra till mer skall innan man skjuter, men som sagt lärorna är välldigt olika...
Publicerat Oktober 31, 200817 yr visst blir det en AHA upplevelse för vilken ras det än är om djuret dom skällt på plötsligt trillar o dom får smaka.Men jag vill inte skjuta för en unghund som tex "bara" skällt fem minuter då ger jag hellre mitt fulla stöd och försöker uppmuntra till mer skall innan man skjuter, men som sagt lärorna är välldigt olika... Jag skjuter gärna efter en minut om det är första gången men sen blir det bara längre och längre tid som hunden får skälla,just för att dom ska förstå vad dom ska göra!!