Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

älgrädd hund?

Featured Replies

Publicerat
Är helt inne på din linje Musköt. Kan ta min egen laika som ex, han tokskällde ekorre första hösten, kunde skjutit många.

Bannade aldrig för han gjorde ju i princip rätt fast på fel vilt, bara fortsatte förbi och visade inget intresse.

Han kopplade ganska snart att de resulterade inte. (Hade jag, om dom var lovliga, skjutit är jag säker på att han lärt sej klättra i träd)

Så visst ska de smälla för hunden, även om alla hundar kanske inte kräver de, så piggar de upp, samtidigt som man präglar hunden på de man vill den ska jaga.

Du tror inte att det skiljer lite mellan att skälla ekorre som du ignorerar jämfört med att skälla älg som du ger possitiv beröm på när hunden är förbi dig under arbetet eller efter arbetet?? Dessutom är det ju som du säger att hunden gjorde ju rätt fast på fel vilt... Det är givetvis stor skillnad mellan individer och hur de reagerar vid skjutet vilt men att skjuta igång en hund som inte jagar tror jag inte på.

Rent praktiskt så går det ju inte... ;) Jagar inte hunden så kommer den inte att skälla älg å då går det ju inte att skjuta för den... Blir som en ond cirkel... B)

Publicerat
Jag skjuter gärna efter en minut om det är första gången men sen blir det bara längre och längre tid som hunden får skälla,just för att dom ska förstå vad dom ska göra!!

Helt klart har vi olika åsikter (kanske därför vi har ett forum? :rolleyes:) om vad som är "bra" för en unghund. Jag skulle personligen aldrig skjuta efter som du säger en minut. På grund av att det känns som att det blir en felsignal för hunden. "Yes jag skäller som en idiot i 1 minut så kommer husse och hjälper till" Har hört om hundar som i stort sett ALLTID fick stopp i upptaget och hela den biten fungerade fint. MEN, fick aldrig älgarna att stå i länge än 10-15 minuter. Vad det då beror på kan man ju sia om. Men summan av kardemumman är ändå att jag vill då låta hunden arbeta ett tag med det djur man tänkt skjuta. Vill bara klargöra att jag absolut inte tycker det är fel att skjuta älg för en unghund, men lika mycket att det inte är avgörande för dess frammtid i skogen.

• 2 months later...
Publicerat
Verkar inte vara något problem längre. :D

Igår jobbade hon med en tjur i minst 45min, stod still i en halvtimme. När älgen passerade oss så var hon bara metern efter. Så hon verkar ha kommit över det.

Det verkar som om det lossnar vad det lider. Hon är fortfarande ung så även om hon släpper lite tidigt ibland så skulle jag inte oroa mig. Du kanske till och med har skjutit för henne nu?

Mvh Tomas

Publicerat
  • Författare
Det verkar som om det lossnar vad det lider. Hon är fortfarande ung så även om hon släpper lite tidigt ibland så skulle jag inte oroa mig. Du kanske till och med har skjutit för henne nu?

Mvh Tomas

Jo hon har fortfarande lite konstigheter för sig på älg.

Ett par gånger så har hon gått ikapp stötta älgar och fått ståndskall på dom men släppt efter några minuter. Tror hon har rätt stor respekt för älgarna ännu.

Men sköt en gris för henne i fredags så vi får väl se om det gör att hon vaknar till lite.

Publicerat
Jo hon har fortfarande lite konstigheter för sig på älg.

Ett par gånger så har hon gått ikapp stötta älgar och fått ståndskall på dom men släppt efter några minuter. Tror hon har rätt stor respekt för älgarna ännu.

Men sköt en gris för henne i fredags så vi får väl se om det gör att hon vaknar till lite.

Kan det vara så att hon kanske fått sig en känga av nån sur-älg i unga dar så det är därför hon är lite avhållsam?

Grattis till grisen iallafall ;)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kan nu rapportera första fällda älgen för Funny. :wub:

Vi sköt en kalv på gångstånd igår.

Får väl se om det får henne att tända till. För hon har fortfarande mycket konstigheter för sig på älg. :lol:

Ibland släpper hon efter ett par hundra meter för att nästa gång hänga så skenälgar några km.

Publicerat

Grattis B)

Publicerat

Stort Grattis till både husse å Funny!! :wub:

På dom i helgen igen nu. ^_^

Publicerat
  • Författare
Stort Grattis till både husse å Funny!! ;)

På dom i helgen igen nu. ^_^

Där jag ska jaga på lördag finns nog inga kvar på licensen. ;) Så det får väl bli gris istället. :wub:

Publicerat
Där jag ska jaga på lördag finns nog inga kvar på licensen. :wub: Så det får väl bli gris istället. ^_^

Samma här. Visserligen har vi fri kalvavskjutning där jag jagar, men är bortbjuden till en mark på lördag där dom har både gris å kalv att härja med. Och eftersom inte vi har några grisar på min rätta mark, så var valet inte speciellt svårt.

Grållen min har en förkärlek till gris nu, trots att han blev sprättad i hans första kontakt med gris, för 4 år sedan. Men han har en djävulsk respekt för både gris å älg efter det, och det är jag bara tacksam för.

• 1 month later...
Publicerat

Jag vill också gärna skjut för hunden.

Men i Finland är de ju rätt vanligt med kanonhundar som inte är skjutet en älg för.

Som nån sa...det är individer.

Man ska inte ge upp för fort bara. Tid i skogen gör hunden självsäker och erfaren.

• 1 month later...
Publicerat
Har ju en tik på 16 mån som inte kommit igång ännu.

Igår så skällde hon lite på en tjur men kom tillbaka till mig. Då går jag in där hon tystnade och får se tjuren som gör ett kort utfall mot hunden men hon skäller ingenting. Går tillbaka till mig och jag försöker få henne att gå in till tjuren som står 50m bort. Men det gör hon inte. När tjuren tröttnat och ger sig iväg så hänger hon inte på heller förrän jag gått fram till där älgen försvann. Tar en minut så är hon ikapp tjuren och skäller gångstånd i en minut sen släpper hon. När hon kommer tillbaka lyckas jag inte få henne att ta an den igen.

Går en sväng till innan jag byter såt. Har precis kommit in andra sidan vägen när tjuren går igång framför oss. Hunden hänger på i 25m till älgen stannar. Då vänder hon. Där står jag med älgen 75m bort ute på ett hygge och hunden är helt ointresserad. Istället går hon och reser en hare mitt emellan mig och tjuren. Det konstiga är att tjuren står kvar. Tar väl några minuter sen kommer hunden tillbaks. Men hon bryr sig inte om älgen då heller. Efter en stund så anar tjuren mig och smyger iväg, då ser jag att Funny sätter upp nosen och ger sig efter. Trodde jag ja. ;) Istället reser hon en hare till bara några meter från där älgen stått. Då ger jag upp. B)

Hur går man vidare med detta?

Har inte sett något sådant hos henne tidigare. Kan väl inte säga att hon gjort mycket väsen av sig men hon har ju skällt älg flera gånger men som högst 20min. Oftast har det väl inte stått men jag har inte sett någon rädsla tidigare. Tror inte hon fått någon smäll utan är nog bara så att tjuren gjort utfall mot henne.

Hur gör man nu? Bara nöter på eller?

Fortsätt va med och stötta tiken så ska du se att hon kommer igång.... Skjutning kan ju också bli för mycket för en osäker hund. Min far har alltid sagt att det är viktigt att det smäller för unghunden. Senaste hunden visade riktiga talanger första hösten och min far svor att han inte hann skjuta för den..... Och så en dag lyckades han fälla en tjur för Dix men när han kom fram till älgen va Dix borta, han drog därifrån..... Blev helt enkelt för mycket för han med en elak älg och smäll, sen den dagen har han inte haft ett enda ståndskall och han är en pensionerad sällskaps jycke då min far är hemskt fäst vid sina hundar och tar inte bort dom även om dom inte jagar (Dix är idag 9 år)..... Min tik (7 år) hon jagade i princip i tre höstar innan jag hörde hennes första ståndskall och före det vart det ca 30 st skenälgar fällda för henne idag är hon en fullgod stånd hund..... Min läxa av detta är att min tro på min far om att skjuta tidigt är ej av betydelse, jag kan säkert ändra uppfattning men det krävs att jag blir överbevisad åt det andra hållet så att säga.

Publicerat

Just åsikterna om att det är ett måste att skjuta för unghunden ligger nog det lite äldre till lags. Finns samma tongångar i jaktlaget där några har åsikten att man kan "skjuta igång" en hund. Har haft incidenter när hundförare gått med "valpen" (endel slutar aldrig kalla sin hund för valp) och hunden har sprungit på en älg i lega, vrålat till och när älgen passerar föraren i sken så smäller det. Min tanke är då främst. Vad lär sig hunden av det? JO den lär sig att "Perfekt, jag håller mig kring benen på husse och när vi råkar snubbla över en älg så vrålar jag som en galning så blir allt bra"

Ungefär.

Nä mycket tid i skogen och låta hunden lära sig på egen hand hur den ska bete sig för att få älgarna att stå.

• 3 weeks later...
Publicerat

Mycket kloka svar i den här tråden o jag ska väll försöka med ett jag också ;). Jag tror det är väldigt individuelt det här med hundar men om man ska ta ett exempel så tror jag man ska skuta för hundar tidigt. Sen är det ju så att om man får en unghund som skäller stånd på stånd så behöver man inte ha så bråttom med skjutandet för den hunden kommer med 99% aldrig sluta skälla älg, sen kan den ju bli sparkad osv men det kan även hända den mest ruttinerade älg hunden också. Sen om man har en hund som är lite seg o osäker så tror jag nog man ska belöna så fort man bara kan, om man har läga så är det bara skjuta efter 5:e skallet, sånna hundar behöver få vinna så ofta som möjligt.

Har en god vän som har haft älg hundar i 30 år o jag vet att jag en gång frågade honom om vilken av alla hns hundar som han tycket va den bästa älg hunden va. Som svar fick jag att det va en gråhundstik som det säkert skjöts 100 älgar för, den tiken va dock livrädd för älg när hon va unghund precis samma tendenser som den unghunden vi sammtalar om här bara att gråhunden inte skällde ett skall. När hunden va 2år så hade han bestämt sig för att ta bort tiken men skulle ge den en chans till den jaktdagen släppte han på en ensam ko som han såg o hunden gickut till älgen hunden ställde sig o titta på älgkon sammtidigt som husse smög in på 50 meter tiken kommer till honnom o han skickar tiken till älgen i gen o tiken skäller 5 skall o han skutter dirreckt, efter den dan jagade den tiken älg som om hon aldrig gort nått annat

Min slutsats i det här är att en hund som är osäker skjut direckt om man får läge. För man stärker hundens självförtroende nått fruktansvärt av den vinnsten den får av en avslutad jakt.

Publicerat
Mycket kloka svar i den här tråden o jag ska väll försöka med ett jag också :D. Jag tror det är väldigt individuelt det här med hundar men om man ska ta ett exempel så tror jag man ska skuta för hundar tidigt. Sen är det ju så att om man får en unghund som skäller stånd på stånd så behöver man inte ha så bråttom med skjutandet för den hunden kommer med 99% aldrig sluta skälla älg, sen kan den ju bli sparkad osv men det kan även hända den mest ruttinerade älg hunden också. Sen om man har en hund som är lite seg o osäker så tror jag nog man ska belöna så fort man bara kan, om man har läga så är det bara skjuta efter 5:e skallet, sånna hundar behöver få vinna så ofta som möjligt.

Har en god vän som har haft älg hundar i 30 år o jag vet att jag en gång frågade honom om vilken av alla hns hundar som han tycket va den bästa älg hunden va. Som svar fick jag att det va en gråhundstik som det säkert skjöts 100 älgar för, den tiken va dock livrädd för älg när hon va unghund precis samma tendenser som den unghunden vi sammtalar om här bara att gråhunden inte skällde ett skall. När hunden va 2år så hade han bestämt sig för att ta bort tiken men skulle ge den en chans till den jaktdagen släppte han på en ensam ko som han såg o hunden gickut till älgen hunden ställde sig o titta på älgkon sammtidigt som husse smög in på 50 meter tiken kommer till honnom o han skickar tiken till älgen i gen o tiken skäller 5 skall o han skutter dirreckt, efter den dan jagade den tiken älg som om hon aldrig gort nått annat

Min slutsats i det här är att en hund som är osäker skjut direckt om man får läge. För man stärker hundens självförtroende nått fruktansvärt av den vinnsten den får av en avslutad jakt.

Håller med dig om att vissa individer kan behöva en knuff i rätt riktning. Men man ska även vara medveten om att det kan vara nog så mycket för en unghund att skälla älg för första gången, så ett skott KAN helt enkelt bli för mycket för den. Men det är ju precis som allt annat, helt individuellt hur hunden klarar av det.

Publicerat
Håller med dig om att vissa individer kan behöva en knuff i rätt riktning. Men man ska även vara medveten om att det kan vara nog så mycket för en unghund att skälla älg för första gången, så ett skott KAN helt enkelt bli för mycket för den. Men det är ju precis som allt annat, helt individuellt hur hunden klarar av det.

Jo men om man märker att hunden är rädd eller tillbakadragen så tycker jag att man helt enkelt ska låta hunden växatill sig. Det är inte alla hundar som klarar den pressen som blir av att husse verkligen tycker att det är dags o jaga

Publicerat
Jo men om man märker att hunden är rädd eller tillbakadragen så tycker jag att man helt enkelt ska låta hunden växatill sig. Det är inte alla hundar som klarar den pressen som blir av att husse verkligen tycker att det är dags o jaga

Det har du helt rätt i. Som jag sa tidigare, det är ju helt individuellt hur mogen hunden är för sin ålder. Speciellt jämtarna är ju känd för att vara ganska "sega" i utvecklingen, att många inte funkar i skogen förens vid dryga 2 års ålder..