Publicerat September 8, 200817 yr Hej alla! Jag kommer ihåg en gammal tråd som handlade om drevjaktsbössor. Den var intressant. Jag har länge gått och funderat på detta ämne och egentligen inte kommit fram till vad jag vill ha. Idag har jag en fin Brno 602 i kaliber .375 H&H som har omgjord kolv till rak klassisk, samt infilat rent trycke på 1,5 kg. På den sitter en Leupold 1,5-5. Hela riggen är ganska perfekt för drevjakt eftersom bössans funktion är helt klanderfri, den tar fem feta patroner i magasinet plus en i loppet, har bra balans och känns inte för tung eller lätt. Enda kruxet är att kalibern känns lite i mastigaste laget när det dyker upp en 50 kilos gris på passet... Jag har skjutit ett par sådana med bössan och det vart inte katastrof, men den kändes liiiite i mesta laget för en sådan gris. Effekten var väldigt bra, båda grisarna föll på plats. Hur som helst så funderade jag på om inte kaliber .30 är mer lagom. Jag har nu en gammal Tikka LSA i kaliber 30-06 som också fungerar bra, men är lite för lätt för att bli helt stabil i svingen. Från och till funderar jag på att byta in båda dessa bössor mot en bra drevbössa som har alla fördelar och inga nackdelar. Vad tror ni? Några förslag och tips? Jag gick och suktade efter en Sauer 202 Forest, men har svalnat lite eftersom det enradiga löstagbara magasinet inte ger mig möjlighet att fylla på patroner uppifrån och att jag har förstått att det kan finnas vissa problem med deras framstockslösning, annars är den nära idealet. Fyll gärna på med egna funderingar, tips och idéer.
Publicerat September 8, 200817 yr Jag kör med en Sako 75 Hunter 9.3x62, toppad med Zeiss V 1.5-6x42 #1 till allt, drev, smyg och vak.
Publicerat September 8, 200817 yr Jag har en Remington Titanium i kal 308 Win, toppad med en Aimpoint 9000SC alt. Helia 1.5-6X42. Vapnet är ruskigt lätt, men utan att vara för vispig. Jag har aldrig skjutit så bra på löpande älgen som med denna pjäs.
Publicerat September 8, 200817 yr Författare OK, båda era bössor låter vettiga. Egentligen borde jag väl helt enkelt ladda ner en 300 gr kula till 375:an ordentligt så att den blir på 9,3x62-nivå, sedan vore den saken ur världen... 308:an är ju egentligen perfekt för ändamålet - liten, smidig, lagom grov, minimal rekyl och hög precision. Hmm, här fick jag något att fundera på.
Publicerat September 8, 200817 yr Dämpare för 2900 installerat och klart för att snygga till balansen var inte aktuellt då nej?
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Kanske det, har inte funderat färdigt på det än. Här händer saker lååångsamt.
Publicerat September 8, 200817 yr Jo, jag vet Vad gäller drevjakt som sådan har jag noll och intet att tillföra, men däremot har jag experimenterat mycket med balans och bössvikt som du vet. Mtp att det gick bättre på kuljaktstigarna i år med 460 Wby:n än det gjorde med Sako 75 30-06:an i fjol så kan jag alltså konstatera att 30-06 är olämplig som jaktpatron för mig... Skämt åsido så har din 375:a liknande egenskaper som min 460 vad gäller balans, och det är nog inte så långt borta vad gäller overkill heller, if there is such a thing Kan du inte fundera på vad skillnaderna är mellan Tikkan och Brnon, och sen försöka få Tikkan att efterlikna Brnons skjutegenskaper? Följer tråden med spänning.
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Förslagen emottages tacksamt. Tro mig - there is such a thing... Det första jag tänker på är ju pipans grovlek som är större på Brnon och dessutom är den längre, lång och grov pipa ger en skön balans för ståendeskytte och i svingen blir den lättare att hålla uppe farten. Så det är klart - en ljuddämpare skulle nog göra susen.
Publicerat September 8, 200817 yr Jag fick en lite kraftig... ..reaktion i en bock jag sköt med .375'an, så jag gick hem och laddade ett gäng lite snällare patroner. Det är ju en av de största fördelarna med att handladda, att man lätt kan "bygga om" bössan ganska rejält. Det kan ju finnas lägen när det är bra att stansa ut ett hyffsat stort ingångshål i t ex grisar. Annars, om man ser på alla jaktfilmer från tysklandet, så ska man väl ha en halvautomat - eller helst en ksp fast monterad i tornet - när man är på drevjakt... Gå med i hemvärnet, och plocka ut en AK4'a.
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Jovisst, det är helt rätt. Jag tänkte annars på den där Dodgen som militärligan hade i Ullared, den lär ju vara billig nu, fast troligen ingår inte ksp:n på taket. Den enda halvautomat jag har känt på som hittills har haft acceptabelt trycke är ju Sauer 303 och den har ett magasin för två patroner och är hittills kamrad i den enligt mig inte så praktiska patronen 300 WM (för ett drevjaktvapen). Så det går också bort. En 358 W kanske annars skulle vara nära idealet, så att hitta en låda man vill bygga på och sedan lägga ner en mindre förmögenhet på att få det som man vill kanske skulle vara vägen att gå, men när den idén är klar och genomförd så har kanske viltstammarna helt ändrat riktning och drevjakt är totalt passé... Vad vet jag. Har du förresten provat dina "snällare" 375-patroner på något klent vilt och konstaterat att det blir mer kvar av det - så att säga? Och vilket recept har du valt för dem? Så sant, det finns lägen då 375:an med en schysst 300 grainare verkligen inte är fel. När det kommer stor gris i passet är den bössan skön att ha i händerna. Men oftast handlar det dock om beskedliga grisar som utan tvekan lämnar in efter en träff av en 30-kalibers kula.
Publicerat September 8, 200817 yr Det vore en jaktbil, det..! Släppte ned 70gr N150 i hylsan under mina 270gr Hornady. Ca 760m/s. Igentligen skulle jag vilja komma ned i hastigheter runt 710-720m/s, men min begränsade erfarenhet av handladdning gör att jag inte vågar laborera så mycket... Skulle kanske ha ett annat krut då också. Eller kaliber... En kula som Hornady SP är ju inte tänkt som en höghastighetskula i vilket fall, och jag laddar ju den under "min" nivån enligt den ladd-data jag använder även i "normalfall", och släpper iväg kulan med 815m/s. Obondade kulor blir bara skrot vid höga hastigheter, och jag tror de gör sämre verkan då än om jag drar ned lite på farten. Tappar förvisso en del av vitsen med en magnum, men jag har ju kvar den lite större diametern på kulan, och vill man köra hårt någon gång, så finns det ju möjlighet till det med andra kulor. Detta är till dags dato en ren hypotes, och har inte stämplat några hål i något annat än papptavlor, än så länge. Jag är ju själv lite allergisk mot halvautomater, men om man tittar på sådana så har jag fått uppfattningen att just .308 skall vara alldeles särskilt lämpad för dessa vapen? Kalibern togs väl fram för militära halv/hel-automater? Om man pratar vildsvins- och älgkalibrar i allmänhet, så har jag börjat snöa in på .338WM Har fått för mig att det är en väldigt lämplig kaliber för vårt nordiska storvilt. Hade jag inte haft en .375H&H idag, så skulle jag nog köpt en bössa i den kalibern. Enda nackdelen är att den - av någon för mig outgrundlig anledning - är lite dyrare än andra kalibrar att köpa kulor och hylsor till, men det är rätt marginellt, trots allt.
Publicerat September 8, 200817 yr Jag skulle nog tro att boven i dramat är just rundnosen. Efter mina smått sönderskrivna jakttillfällen med 340 Wby Mag är det för mig ställt utom allt tvivel att en rundnos är direkt olämplig till matvilt om vi pratar om patroner som levererar kring 5000 Joule och uppåt. Jag har funderat på att prova mina Hornady RN 350 grains i 909 m/s från 460:n på rådjur, men jag tror inte att det behövs efter att ha sett vad som hände med en sådan kula fast blott 250 grains i 870 m/s ur 340:n... Att gå över till en spetsigare och hårdare kula såsom A-Frame skulle nog ge ett betydligt viltvänligare resultat. Nu råkar jag veta att herr Magnum jagar med Woodleigh PP (var det va?) men även Woodleigh är blötare än A-Frame. Det kanske inte är så överraskande ändå att Afrikapatroner gör stora hål i rådjur, men med en hård kula borde det ändå funka tycker jag.
Publicerat September 8, 200817 yr Jag använder min trogna 640 i 8 X57IS laddar 48grain 203B bakom en 200grain AccuBond. Pipan kortad till 470mm apelvrid Leupold 3X någonting Uppbackat med en Hva jaktdiopter något modifierat. Jag har den när jag går med hunden. Och på drevjakter och till eftersök. Jag gillar verkligen detta smidiga vapen då den är lätt och rekylen är mjuk.
Publicerat September 9, 200817 yr Jag har min gamla Engelsman i kaliber 30-06, väldigt lätt och fin att bära runt. En lika gammal 2,5-20 glugg på, satte på den nu igen efter att ha provat rödpunkt, visserligen bara på älgbanan men tyckte ändå att det gamla sugröret kändes bättre.
Publicerat September 9, 200817 yr Jag kör med Sauer 202 med QR-ringar. Sätter vid dessa tillfälen på en 1,5-6x42 Zeiss på den. (9,3x62) Annars sitter oftast en 3-12x56 på.
Publicerat September 11, 200817 yr Även om det tar emot så börjar jag bli i behov av en drevjaktsbössa av alla förslag ovan så är det bara Sajmons bössa som fyller min kravspec En drevjaktbössa håller man i händerna under hela postningen eftersom när man minst anar det bryter storhjorten eller galten ut,då duger det inte att vara trött i ryggen av en lång otymplig sak som man av trötthet ställt mot ett träd. Kaliber för min drevjaktbössa är mindre intressant men den ska vara lågrekylerande typ .308,6,5x55 eller 7mm08. Bössan ska vara kortpipig och inte väga mer än ca3kilo. Vapen som skulle passa mig: Remington Seven. Winchester Featherweight. Manlicher,Heym,Krico-Helstock. /Micke
Publicerat September 11, 200817 yr Alltid hagelbössan med på drevjakt. I år är det Remington Express Supermagnum som ska släpas på. Hundförarbössan Skulle jag välja en hundförarbössa till typ älgjakt eller dylikt så skulle jag välja en lightmodell av tikka eller sako.
Publicerat September 12, 200817 yr Författare Tack för alla konstruktiva inlägg! Jag tycker att drevjaktsbössan bör ha en bra balans i första hand och självklart ett fint trycke. Den bössan bör man kunna skjuta bra med fristående och alltid hamna rätt vid snabbt anlägg. Rekylen bör så klart inte vara så besvärlig att man tänker på den...
Publicerat September 12, 200817 yr I skogen känner man ingen rekyl... Inte jag iaf, då är man ju så inne vad som händer.
Publicerat September 12, 200817 yr jag har en bössa som borde vara fin på drevjakt den är ganska ny så dom ända skotten som gått är på bana och där funkar den mycket bra. rem 700 358 win laddad med oryx 16,4gram i ca 705 m/s meopta k-dot 1-4 och HS kolv. rekylen är obefintlig men den är ändå lätt och smidig gillar den grova framstocken på kolven också.
Publicerat September 12, 200817 yr I skogen känner man ingen rekyl... Inte jag iaf, då är man ju så inne vad som händer. Nej visserligen men rekylen som fysisk företeelse finns där ändå. Jag hade för inte så länge sedan en ombyggd HVA 640 i 9,3x62 med en mycket rak kolv på och inte helt lätt och vispig,vid skottögonblicket i stående skytte hoppade bössan lik förbannat så pass mycket att ett snabbt andraskott i "samma" swing var otänkbart. Det var alltid fråga om en helt ny inriktning,swing och avfyrning vilket inte alltid låter sig göras tidsmässigt. På min drevjaktsbössa vill jag ha så liten rekyl och sådan kolvutformning att bytet i princip inte lämnar kikarsiktet vid avfyrning,dels kan man då läsa ev skottecken på ett bra sätt,dels hinna med ett bra andraskott och dels hinna med att få på skott på flera byten. Ett drevjaktsvapen är för mig är en bössa som används upp till 80m, oftast kortare håll. På dessa avstånd räcker alla klena klass1 kalibrar mer än väl till för att fälla även den största hjort,älg vildsvin. /Micke
Publicerat September 12, 200817 yr Avdelningen fullständigt meningslösa inlägg då rå.. Den gode Marterius, frid över hans minne då han drunknat i arbete och fototräsk , har om jag inte minns fel en äldre Sako i kal 7-08. Fibblat lite med patronerna där och en sötare klass 1:a får man nog leta efter Mvh!
Publicerat September 12, 200817 yr Det är därför jag gillar min 8X57 ingen rekyl att snacka om. Även då den är så kort som min. Jag laddar själv och jag sparar inte på pulveret. Vill man ha ett bättre eller lättare trycke. Så finns det på Midway för ca 650:- med sido säkring.
Publicerat September 12, 200817 yr Kan inte påstå att Sako 75an slår särskilt hårt, inga problem att se skottecken eller så. Men så ska det tilläggas att just Sako 75 passar mig hur bra som helst, den ligger som en hagelbössa och det är nog så nära nirvana jag kommer. Har en mkt lågt monterad Zeiss V 1.5-6x42 med brett och fint synfält så det är liksom bara upp å pang Näfan, nu ska jag ut och klippa gräset