Publicerat September 12, 200817 yr Författare Sako 75 passar även mig som handen i handsken och en sådan i någon hyfsad kaliber skulle säkert duga utmärkt till mig. Tycker att den bössan har allt jag vill ha, balans, trycke, precision, funktionalitet, lagom tyngd. Har aldrig tidigare eller senare känt på en bössa som passar mig bättre. Jag har föregångaren hemma med L691-låda, även den passar mig fint. Så valet torde så här på fredagseftermiddagen vara självklart för mig... Rekylen har självklart betydelse, framför allt kan den sätta sig undermedvetet. Jag har själv flera gånger upptäckt att jag droppar pipan i skottögonblicket med 375:an och hunnit åtgärda milisekunden innan jag tryckt av. Men efter förstaskottet är den isen bruten och jag tänker inte mer på det. Men min tanke är att gå ner i kaliber så att det droppet inte finns överhuvudtaget. När jag skjuter med 6,5 eller 308 så känns det så naturligt att ingen rekylrädsla som helst finns inbyggt i det undermedvetna, kanske därför jag skjuter bäst med sådana kalibrar. Jahadu Hipshot, har den gode Martierius fått sig ett nytt intresse? Det är inte annat än att man saknar hans inlägg.
Publicerat September 12, 200817 yr När nu inte Varberger tillverkas längre, så tycker nog jag personligen att Sako har det bästa trycket av alla på sina bössor rakt från fabrik. Hemskt vad alla gillar 75an....jag tycker om 85 också...så det så... En 85 S.L i 338 WM skulle smaka bra.
Publicerat September 12, 200817 yr kör med en dubbelstudsare 9,3x74 med 1,5-6x42 nikon monarch roligt att skjuta med i skogen men på bänken sätter bössan mig på plats !
Publicerat September 12, 200817 yr hej. här kommer några light laddningar till 375:an: n110-14-24grain med 13grams kula och cci 200 t-hatt ger mellan 340-630m/s n 120-28-31grain med 13grams kula och cci 200 t-hatt ger mellan 600-650m/s enligt ett tysk sida. hoppas att ni har nån nytta av det mvh, samme
Publicerat September 12, 200817 yr Jahadu Hipshot, har den gode Martierius fått sig ett nytt intresse? Det är inte annat än att man saknar hans inlägg. Även jag är löjligt förtjust i Sako 75 i Finnlight versionen. Hade mailkontakt med Marterius för ngn vecka sen, han var väl från början toktorsk på fotograferingen sen börjande han jaga. Därefter har väl fotograferingen tagit tillbaka lite för mycket mark som jag upplever det. Han har dessutom en valp från vår uppfödning men har inte fått ngr direkta rapporter från honom hur det går med Farri.. Sen har han en hel del pyssel med sitt företag tror jag, jobb i Norge osv.. Men en uppryckning är på sin plats! Mvh!
Publicerat September 12, 200817 yr Skulle vilja testa en Sako 75 i 375 H&H och känna lite hur det känns. Overkill? Jäpp, men den är ball Tyvärr finns den inte i 458... DEN är ball Brukar låna en 458 wm (Husky 1651) då och då men det är ju aldrig nåt som vill gå i pass då
Publicerat September 13, 200817 yr Min drevbössa är en R93 Luxus med pipa i 9,3*62. Toppat med en Aimpoint 9000L 2MOA. Förvånansvärt vad man klarar sig långt med en icke förstorande Aimpoint..
Publicerat September 13, 200817 yr Min drevbössa är en R93 Luxus med pipa i 9,3*62. Toppat med en Aimpoint 9000L 2MOA.Förvånansvärt vad man klarar sig långt med en icke förstorande Aimpoint.. Måste ju erkänna att fick jag välja fritt från översta hylla skulle nog detta bli mitt val, du har min drömbössa
Publicerat September 13, 200817 yr Måste ju erkänna att fick jag välja fritt från översta hylla skulle nog detta bli mitt val, du har min drömbössa Varför stanna vid drömbössa !! Ta tag i saken och kamma hem en...Jag är toknöjd och tycker helt klart att den är värd investeringen. MEN som redan skrivet i annan tråd så ligger kolven idag hos en kolvmakare för att fixa ställbar kolvkam...Efter det är gjort är man redo !!
Publicerat September 15, 200817 yr Skulle vilja testa en Sako 75 i 375 H&H och känna lite hur det känns. Overkill? Jäpp, men den är ball Tyvärr finns den inte i 458... DEN är ball Jag har haft en Sako 75 i 416 Rem Mag, och det är inget jag kan rekommendera. Bössan är för lätt och bakkappan för hård för den patronen. Men om man monterar en Decelerator eller Limbsaver så kanske den skulle vara något mer användbar.
Publicerat September 15, 200817 yr Huskvarna 640 i 9,3x57. Hakmonterad Pecar 1,5-4,5 samt öppna stålsikten.
Publicerat September 15, 200817 yr Jag har en Husqvarna 9,3x57 med ett rödpunkt som drevbössa, skjuter med Alaska 18,5 grams kulor. Kortade ner piplängd samt jag satte också på en tjock gummibakkappa så den är otroligt lätt och smidig att skjuta med, ingen rekyl att prata om. Jag köpte f ö mbbohmans Sako Finnlight 75 308 och har satt på snabbmontage på den. Jag kommer att köpa en leopold 1,5-5x20 belyst eller dylikt som framtida drevbössa. Det kommer en fin Sako Finnlight 75 30 - 06 på Walter Borgs auktion senare i höst, om ni är intresserade. Den ser jäkligt fin ut.
Publicerat September 15, 200817 yr Författare Vilka härliga inlägg, vad ni är bra på att dela med er. Kul! Hur tränar ni med era drevjaktsbössor? Förutom älgbanan lär det ju finnas massa spännande saker att göra. Jag skulle själv vilja skjuta på pappgris på cirka 60 meters avstånd, för det kan ju ge en viss realism i älgbanefart... Hipshot, projekt uppryckning av Marterius, hur ska vi locka honom tillbaks? Hur kan foto ta över från jakt? Obegripligt! (säger jag som pysslar med en del foto i jobbet).
Publicerat September 15, 200817 yr Vilka härliga inlägg, vad ni är bra på att dela med er. Kul! Så har vi det på detta forumet. Hur tränar ni med era drevjaktsbössor? Förutom älgbanan lär det ju finnas massa spännande saker att göra. Jag skulle själv vilja skjuta på pappgris på cirka 60 meters avstånd, för det kan ju ge en viss realism i älgbanefart... Om herrn pallrade sig iväg till Rydals jaktskyttebana - lämpligen vid jaktstigen - någon gång, så kör de just pappgris på 50-60m. Jag kan ju så här i förtroende säga, att det går j----t fort...
Publicerat September 15, 200817 yr Vi har även kört med björnfigur på älgbanan i Gråbo, och då står man på uppskattningsvis 40 meter och skjuter. Det går undan
Publicerat September 15, 200817 yr Rullande bildäck med fälgen ersatt av en kartongskiva, riktigt roligt skytte. Detr är bara att skjuta så mycket du hinner till dess att däcket välter eller att skotten tar slut. Även älgbana utan stillastående, dvs 2 löpskott. "Våran" bana har 2 hastigheter, där finns "vanlig" fart samt "låg".
Publicerat September 15, 200817 yr Nu har jag en mycket trevlig bekantskap hemma Husqvarna 1651 458 winmag, bell&carlsonkolv (tror jag), toppad med Leupold 2-7x33. Det lär väl joddlas i markeringsbåset på älgbanan ikväll skulle jag tro *vill ha*
Publicerat September 15, 200817 yr Sköt en serie, han hade inte så mycket plugg så jag nöjde mig med att "slösa" 4 st 500 grejnsare, 3 5.1 X 5.1 Tappa greppet om slutstyckshandtaget när jag skulle ladda om på ingående. Är van med en sån där gummikula men här var det bara halkig metall Men i övrigt verkar den ju iaf funka Sen sköt vi Glock 19 på grisbanan, DET var skoj. Inte för att jag träffade så mycket men kul var det OT, jag vet men det hoppas jag ni överlever.
Publicerat September 15, 200817 yr Hipshot, projekt uppryckning av Marterius, hur ska vi locka honom tillbaks? Hur kan foto ta över från jakt? Obegripligt! (säger jag som pysslar med en del foto i jobbet). Vet fan inte.. testa på mge@kogntion.com Mvh!
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Hipshot. Nähä, den adressen gick inte, han håller sig undan - den gode Marterius. mbbohman, du verkar ha kul på banan, precis som det ska vara. exabit, björnfiguren, kan vi ordna sådant skytte någon gång? 6.5*57r, rullande bildäck, jo, jag har provat det med hagel, men är lite tveksam på hur jag ska få det säkert med kula. Hur gör du med den biten? Bäckamannen, jag har varit i Rydal redan, men fick bara se en stor svart pappälg, någon gris såg jag inte till... Nästa gång utgår jag från att du hänger med och visar, sedan ska jag nog lura av dig var du har din nya hemliga skjutbana...
Publicerat September 17, 200817 yr Funkade inte adressen??? Skumt.. ska kolla den.. Detta med rullande bildäck är skojsigt! Sköt ett "hemmafolksmästerskap" på ena stället där jag är med och kör hund förförra året. Ena deltävlingen var just rullande bildäck och där hade de förutom pappskivan även målat en bullseye i mitten. Tror vi sköt så mycket vi hann, två smällar per däck. Ruggigt kul, satte alla mina i träffområdet men inte bullseye. Visade sig senare att det faktiskt var en bedrift, många som bommade helt! Mvh!