Publicerat September 9, 200817 yr När man får såna här träffbilder 13 o 22 mm ytterkant till ytterkant. Betyder då ca 6,5 o 15,5 mm. Bara treskottare på 80 m men indikationer finns ju att bössan går rätt hyfsat. Den större av träffbilderna skyller jag på mirage då det var sista skottet av 17 avfyrade. Har laddat upp 15 plugg 5 av varje med 39,5 40 o 40,5 gr 203-B, den verkar då gilla lite hetare laddningar.
Publicerat September 9, 200817 yr När man får såna här träffbilder 13 o 22 mm ytterkant till ytterkant. Betyder då ca 6,5 o 15,5 mm. Bara treskottare på 80 m men indikationer finns ju att bössan går rätt hyfsat. Den större av träffbilderna skyller jag på mirage då det var sista skottet av 17 avfyrade. Har laddat upp 15 plugg 5 av varje med 39,5 40 o 40,5 gr 203-B, den verkar då gilla lite hetare laddningar. Jag tycker då att 13 mm träffbilder är helt ok. Vad har du för kaliber?
Publicerat September 9, 200817 yr 13 mm´s laddningen ser ju lovande ut Prova att ladda upp 10 skott till med samma laddning och skjut alla på samma riktpunkt.
Publicerat September 9, 200817 yr Tror fan jag tar väck denna tråd, skulle vara skälaglad för en grupp under 40 mm Det är det här som är glädjen med handladdningen! Mvh!
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Kaliber är den eminenta 260 Remington. 13 mm är ju yttermått så c-c måttet blir ju lite mindre, inte för att skryta Hipshot, den e till salu för rätt peng
Publicerat September 9, 200817 yr Vad skjuter du med? 243W eller 6,5? Eller t o m 260Rem? Är det 243 så är det förbaskat bra.
Publicerat September 9, 200817 yr En liten fin kaliber. En vildkatt, som blev tam... Var hittade du ladd-data för 203B till denna? Eller är du hård och erfaren nog att prova dig fram själv?
Publicerat September 9, 200817 yr Precis. .260 Remington - en .308 som stryps ned till 6,5... Tror det är en förhållandevis ung kaliber, typ slutet på 1990-talet. Finns det hylsor att få tag på? Eller pressar du om .308 eller 7mm-08 hylsor? Och kan du peta i en 155gr kula, eller är det stopp vid 140gr? Kul med lite annorlunda kalibrar...nu får du dela med dig av dina kunskaper så vi andra får lära oss lite gottit...
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Har funnits sen 50-talet enl Norma i alla fall. Mycket riktigt en nedstrypt 308, det är dom hylsorna jag utgår ifrån. Bara köra genom verktyget och ladda. Förhoppningsvis går den ännu bättre nu när hylsorna är formskjutna. Det var det jag gjorde idag när jag sköt+ inskjutning av Zeissen. Finns mycke gott skrivet om 260 Rem om man kollar nätet. Väldigt poppis bland långhållsskyttar, fast nu har det ju kommit 6,5x47 tex. Men jag är skeptisk till att dom gör nåt som man inte lyckas med en 260. Sen om man går på 260 Ackley improved så har man 6,5-284 fart med 3 gr mindre krut. Givetvis med högre tryck men so what. Laddningen tog jag från normas bok, fast den är till 120 gr kula. Utgick bara från det och ökade. Skjuter Lapua Scenar 123 gr. Ska beställa ett tusenpack av den då den verkar funka
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Bild på skönheten. Man måste bara älska gluggen, gudars va skönt med cm klick istället för moa. Bild på en omformad 308 laddad med Scenar 123 gr. En femma till den som gissar vad som står till höger. Ni får ursäkta röran, hemhjälpen har långledigt
Publicerat September 9, 200817 yr sjysst bössa, och fy f***n vilka träffbilder Kan det va 35 Whelan eller nåt sånt skumt?
Publicerat September 9, 200817 yr Författare sjysst bössa, och fy f***n vilka träffbilder Kan det va 35 Whelan eller nåt sånt skumt? Nix, större än så. O tackar
Publicerat September 9, 200817 yr "Verkar funkar" är väl bara förnamnet... Den hette förr 6,5-308. Den är nog framtagen ur 7mm-08. Tanken med den här patronen är nog att få en patron som passar i korta lådor. Annars är den vad jag fattat väldigt lik 6,5x55 - amerikanarna anser naturligtvis att den är "bättre", men det får stå för dem - men jag har uppfattat - rätt eller fel - att det inte går att peta i tyngre - större - kulor än 140gr, för då blir patronen för lång, och det finns inte plats i hylsan. Kanske det funkar med ditt 203b? Här kan du läsa lite om din kaliber: http://www.gunnersden.com/index.htm.260remington.html
Publicerat September 9, 200817 yr Bild på en omformad 308 laddad med Scenar 123 gr. En femma till den som gissar vad som står till höger. 375 Ruger?
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Uj uj uj vilken bössa ser mycket trevlig ut Mvh. Jo tack, men när din stock kommer lär ju inte den bli helt fel heller. Fundrar själv på en Manners stock då HS:en jag har nu inte riktigt passar mina dasslock till händer. Pistolgreppet är alldeles för litet så den blir nog till salu vad det lider om nån är intresserad.
Publicerat September 9, 200817 yr Här kan du läsa lite om din kaliber:http://www.gunnersden.com/index.htm.260remington.html BB: with all due respect: var har du varit senaste året??? Det har skrivits spaltkilometer om de hetaste prickskyttepatronerna här, och 260 Rem är en av dem
Publicerat September 9, 200817 yr Ja, det var ju dumt att gissa på något annat än Exabit... Hittade lite mer på nätet... Bra med datorn! The .260 Remington (also known as 6.5-08 A-Square) cartridge was introduced by Remington in 1997. Many wildcat cartridges based on the .308 Winchester case had existed for years before Remington standardized this round. Although loaded to higher pressures, the ballistics of this cartridge are basically similar to the 6.5 × 55 Swedish Mauser when bullet weights do not exceed 140 grains. When loaded with heavier bullets, the 6.5x55 Swedish is capable of greater velocity. Så det verkar som om det i alla fall är möjligt att ladda 155gr i den. Det är nog något jag missuppfattat från någon av alla mina böcker... Blev en del sena nätter, så allt fastnade inte... Är den klassad som klass 1 när du söker licens?
Publicerat September 9, 200817 yr BB: with all due respect: var har du varit senaste året??? Det har skrivits spaltkilometer om de hetaste prickskyttepatronerna här, och 260 Rem är en av dem
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Den är klass 1. Men ska du ladda tyngre än 140 gr så får du sätta kulorna så djupt att det inkräktar på krututrymmet, annars ryms den inte i magget på en kort låda utan moddning av maggbrunnen. Men den håller klass 1 även med 140 gr. Hur som så ska den inte användas på större än räv med 95 gr v-max. Borde kunna få ut 1050 m/s utan att pressa den för hårt.
Publicerat September 9, 200817 yr Det ser väldigt bra ut visst är det skoj när den funkar direkt utan massa labbande med laddningar. Det är just sånt jag gillar bössor som skjuter bra med det mesta sedan går det säkerligen att trimma vidare om du vill hitta en riktigt super laddning. Vad är det för pipa du har monterat?