Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bygge av rävåtel. tips och trix välkommes med stor värme!

Featured Replies

Publicerat

okej.

slutet på denhär veckan skulle min bössa anlända. brytvapen i 222 rem. = baikal ij-18. ful som faen men skjuter detsu bättre :wub:

och funderar på att jag skulle bygga en rävåtel. ( första åteln)

tänkte den på ett fält. men frågan är . mitt i fältet går ett stort dike med träd så i pricnip är det 2 fält. hur skall jag placera den mitt på fältet eller i diket ? ?

lämpligt att åtla med ? fisk ? kattbajs? havrefras ? :wub:

Publicerat

Ingen åteljägare av rang, men hundmat och en burk surströmming brukar locka rävarna, underhåller du åteln genom att kontinuerligt fylla på förrådet så blir det en vandringsplats, skjuter du en räv så gå inte fram och kolla läget, utan samla ihop rävarna det sista du gör.

Funkade bra för mig på min premiär i denna jaktform.

Skitjakt på dig!

Publicerat

Ett tips är att lägga ner massor med smaskiga saker i en scanback och sedan fylla upp backen med vatten.

Låt den sedan stå utomhus i minusgrader och bli genomfrusen.

Åk ut till åteln och knacka ut isbiten ur scanbacken.

Nu har du en fin grundåtel som rävarna kommer att kunna gnaga på lääänge. Dock så behövs ju säkert små gobitar utspridda runt grundåteln också.

Publicerat
  • Författare
skjuter du en räv så gå inte fram och kolla läget, utan samla ihop rävarna det sista du gör.

Funkade bra för mig på min premiär i denna jaktform.

Skitjakt på dig!

alltså jag skall vänta tills nyajaktåret börjat då gå fram till en hög med 100 rävar och mårdar och köra bort dom med grävskopan eller hur mena du ? ;)

Publicerat
  • Författare
Ett tips är att lägga ner massor med smaskiga saker i en scanback och sedan fylla upp backen med vatten.

Låt den sedan stå utomhus i minusgrader och bli genomfrusen.

Åk ut till åteln och knacka ut isbiten ur scanbacken.

Nu har du en fin grundåtel som rävarna kommer att kunna gnaga på lääänge. Dock så behövs ju säkert små gobitar utspridda runt grundåteln också.

tacl för den den kommer i använding på vinter :L);)

Publicerat
alltså jag skall vänta tills nyajaktåret börjat då gå fram till en hög med 100 rävar och mårdar och köra bort dom med grävskopan eller hur mena du ? ;)

När vakpasset är slut så går du fram och plockar ihop de rävar du skjutit, att vänta med den processen från 1 aug till 15 mars var inte tanken, men sör dig inte på åteln under vakpasset.

Publicerat
  • Författare
När vakpasset är slut så går du fram och plockar ihop de rävar du skjutit, att vänta med den processen från 1 aug till 15 mars var inte tanken, men sör dig inte på åteln under vakpasset.

okej. tyckte det var det du menade ;) sör ? ursäkta är finlandsvensk :D.

alltså inte gå till åteln under vakpass ? :lol:

Publicerat
okej. tyckte det var det du menade :P sör ? ursäkta är finlandsvensk :P.

alltså inte gå till åteln under vakpass ? :)

Några enkla råd>

- Gå aldrig ut på åteln strax före vakpasset och inte heller under vakpasset för att hämta skjuten räv såvida inte räven har lämnat platsen skadad.

- En bra grundåtel gör du lämpligast av ett trafikdödat rådjur som du spettar fast med en trästolpe genom bogen bra djupt ned i marken eller så gräver du ned slaktavfall på 1 meters djup. Sen *ströar* du ut kötthack, dvs små sockerbits stora köttbitar av diverse slag så ofta du kan och gärna eftermiddagen samma dag du ska vaka. Det finns inget som slår några skyfflar kötthack på åteln. Jag har märkt att när räven kommer går han på småbitarna direkt då dom dels är mycket begärliga läckerbitar men även lättätna mot att stå och slita i en fryst älgskalle som knappast betingar något större värde som rävmat.

- Öppna fält är ingen höjdare om man inte som du beskriver har diken med träd eller sly i vilket förbättrar utsikten för räv på åteln avsevärt. Räven vill känna sig trygg när han kommer till åteln och att då smyga över ett öppet gärde är inget han gör i första taget. En åtel har stor dragningskraft men man ska ha klart för sig att räven är mycket försiktig när han närmar sig åteln.

Som exempel brukar jag bakspåra alla mina rävar jag skjuter på *glugg* och det är riktigt intressant och roligt att se hur dom rackarna har gjort ringar och krumbukter innan dom kommer ut på åteln, just för att försäkra sig om att det ej är någon fara som lurar.

På min ena vakplats har jag stora fält framför gluggen men diken som löper paralellt med fälten och där rävarna stryker. Jag tror att jag har skjutit en räv som kommit över gärdena under de 4 år jag haft den vakplatsen. Alla andra rävar stryker efter dikena samt rundar ladugårdsknuten för att slippa exponera sig för mycket.

Lycka till med gluggandet! :P

Publicerat
  • Författare

japp tackar :)

hoppas jag nu förstått meningen med ordet glugg :P du får gärna gärna förklara igen :P:P

Publicerat
  • Författare

kan jag locka på samma gång räv när jag är på åtel ?

Publicerat
kan jag locka på samma gång räv när jag är på åtel ?

Ska undvikas påstås det. Sen vill jag avråda från surströmming, funkade tvärtom på våra rävar. Dom vill väl åxå ha lite färskare antar jag ;)

Publicerat
Ska undvikas påstås det. Sen vill jag avråda från surströmming, funkade tvärtom på våra rävar. Dom vill väl åxå ha lite färskare antar jag ;)

Prexis, håller med om bägge sakerna.

Jag har försökt med lock på åteln och det gick inte, likså med surströmming.

Jag fixade en ny grundåtel i går, björnen grävde ju upp den förra och smaskade i sig.. ;)

Denna gång så grävde jag ca en halvmeter ner, lade i allt glägg som jag hade, la en träpall över detta, stack ett meterlångt pvc-rör genom ett hål jag gjorde i pallen och sen jordkokorna överst på pallen.

Sen säkrade jag allt genom att lägga tillkapade stockar från en gammal timmerlada runt om och över pallen, hindrar väl inte björne om han kommer dit igen, men väl räven.

Slänger sedan ut kötthack och matrester runt om denna lilla "kulle".

Jag får väl ett kvitto på hur den funkar genom att jag satte upp åtelkameran bredvid. ^_^

Mvh

Publicerat
  • Författare

okej. fan.

hmm. tror jag måste bygga min åtel på ett litet kaalhygge långtr långt bort :/

för jag har alltid drömt att kalla in räv på detta fälth vi pratar om. sånadär montage slowmotion bilder i huvudet har jag haft för många gånger. :/

Publicerat

Nå kan du prova att lägga åteln där. Har du skog runt om? I så fall lägg åteln där eller en bit ifrån. Våran åtel ligger helt öppet en bra bit från skogen. Förvisso byarävar men det har ändå gått åt 25 st på 2 år så dom tamaste måste vara borta :blush:

Publicerat

Hej!

Tänk bara på att vildsvinen gärna äter det mesta så ha inte ut griskött o dyl,, på åteln,, fisk som man klippt i småbitar o kastat ut funkar kanon!! sen kan man ju göra en bal med lite havre, vete eller annat sädesslag,, då trivs mössen där,, o räven gillar ju möss,, funkar kanon hos oss iaf,,

Publicerat
Hej!

Tänk bara på att vildsvinen gärna äter det mesta så ha inte ut griskött o dyl,, på åteln,, fisk som man klippt i småbitar o kastat ut funkar kanon!! sen kan man ju göra en bal med lite havre, vete eller annat sädesslag,, då trivs mössen där,, o räven gillar ju möss,, funkar kanon hos oss iaf,,

Det där med "musåtel" ( nä, inte den typen av mus... :lol: ) har jag också planerat in som komplement till "stinkgropen" jag gjorde häromdagen.

Har inte gjort den typen förr, men tänkte mig att ta några gamla löspressade små höbalar och lägga ut, under och emellan dessa strör jag rikligt med spannmål och solrosfrön.

Över allt detta så lägger jag en träpall som tyngs ner av ett par stockar, risken finns ju annars att räven gräver sönder allt på nolltid, och det är ju inte meningen.

Låter det som det skulle funka eller vad tror ni?

Förövrigt en intressant tråd detta ! :D

Mvh

Publicerat
  • Författare
Hej!

japp vildsvin kommer jag inte ha problem med då jag bor i finland och i dessa trakter finns vildsin bara i hägn. ( än så länge B) )

nya bössan köptes igår :o första skottet på hundra meter utan att ens röra i skruvarna var 15 cm högt 5 cm vänster :P efter 3 skott var den i döds center :P

annars är bössan härlig en baikal ij.18 i 222rem :D:P

sedan kom kompisen min och hans älgjakt lag och hade träning. satt och tittade på. sen när alla hade skjutit fråga jag ifall jag kan ta en runda med lillbössan :P och sköt en trevlig 82 /100 poängare :P

bara att få åteln fixad och rävarnas liv är i fara :P

tack för alla tips ni är helt underbara ! :lol:

Publicerat

Missade att fråga dig hur du bor?

Bor du på jaktmarken och inte har en granne i skottfältet så har du den bästa av alla vakmöjligheter nämligen den att vaka innifrån boningshuset.

Publicerat
  • Författare
Missade att fråga dig hur du bor?

Bor du på jaktmarken och inte har en granne i skottfältet så har du den bästa av alla vakmöjligheter nämligen den att vaka innifrån boningshuset.

tyvär bor jag inne i stan. 1 mil till passet :unsure:

Publicerat

Har du tid och energi så kan du gräva en grop, klä gropen med sten, lägga i slaktavfall, täcka över med ett hönsnät, sticka ner ett elrör genom nätet ner i slaktavfallet (för lukten), stena fast hönsnätet och täcka över med jord.

Kommer lukta godis för räven och samtidigt få räven att stanna kvar och försöka ett bra tag (svårt att gräva sig in i en stenskodd grop).

Överkurs? Ja kanske! Men det funkar.........

Publicerat
  • Författare
Har du tid och energi så kan du gräva en grop, klä gropen med sten, lägga i slaktavfall, täcka över med ett hönsnät, sticka ner ett elrör genom nätet ner i slaktavfallet (för lukten), stena fast hönsnätet och täcka över med jord.

Kommer lukta godis för räven och samtidigt få räven att stanna kvar och försöka ett bra tag (svårt att gräva sig in i en stenskodd grop).

Överkurs? Ja kanske! Men det funkar.........

jag funderade faktist på något liknande. men med en stor plast hink (model fetplast) resterna i den. borra ett hål i locket för röret sätta på locket dra en ståltråd runt hinken så den inte går opp lätt gräva ner med röret i luften. sedan då våret kommit så tar manupp hinken och byter ut innehållet. eller har månne kälen spräkt den redan då ? :unsure:

• 5 months later...
Publicerat

Hej!

Har min åtel 50m från badrumsfönstret. Min fråga är: tror ni att rävarna blir skrämda om jag sätter upp en lampa som lyser hela natten .Har även funderat på någon form av rörelsevakt (är lite för trött för att sitta och stirra ut hela natten). Har ni några bra förslag hur detta skulle kunna funka.

Publicerat
Hej!

Har min åtel 50m från badrumsfönstret. Min fråga är: tror ni att rävarna blir skrämda om jag sätter upp en lampa som lyser hela natten .Har även funderat på någon form av rörelsevakt (är lite för trött för att sitta och stirra ut hela natten). Har ni några bra förslag hur detta skulle kunna funka.

De blir inte rädda för belysningen !!!!!!!!!!!!!!!

Publicerat
Hej!

Hej! sätt upp en kviksilver lampa typ byahatt med timmer så den lyser hela natten rörelse vakt som tar och väcker dig med lampa hårfön ex gör sedan åtel platser två tre styken i halv cirkel så skjuter du räv ena kvällen på åteln så går den troligen inte dit du har varit och hämtat en kvällen före men går då till en som du inte varit på.

Publicerat
Hej! sätt upp en kviksilver lampa typ byahatt med timmer så den lyser hela natten rörelse vakt som tar och väcker dig med lampa hårfön ex gör sedan åtel platser två tre styken i halv cirkel så skjuter du räv ena kvällen på åteln så går den troligen inte dit du har varit och hämtat en kvällen före men går då till en som du inte varit på.

Lampan åker upp i morgon ^_^ Får undersöka detta med rörelsevakt.