Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bygge av rävåtel. tips och trix välkommes med stor värme!

Featured Replies

Publicerat
Lampan åker upp i morgon :huh: Får undersöka detta med rörelsevakt.

Det har hänt att en gammal rutinerad räv kan bli skrämd av klicket i rörels vakten när den slår till men de brukar vänja sig till slut så länge

det inte blir mera skrämda som en dålig skjut grugg som ej är tyst. Eller att bössan klickar när man skall skjuta isäkringen det tycker de inte om och kastar i väg.

Publicerat
Det har hänt att en gammal rutinerad räv kan bli skrämd av klicket i rörels vakten när den slår till men de brukar vänja sig till slut

Va !!!! Inte ska väll räven hinna bli gammal eller bli van med saker å ting. :P:(

"Finns bara ett sätt att få skjuta mycket räv på , å det är att sitta i vakkojan !"

Man kan experimentera med massa trams om man nöjer sig med en räv eller två.

Men sanningen är att många rävar inte ens går i närheten av åteln !

Så dit med lampan och se till att rikta den högt/eller långt ut !!!!!!!

Så den lyser upp periferit bra , det är nämligen där du kommer att skjuta mest räv. Om man nu använder sig av kula.

Lampans sken är ganska betydande , själv har jag 120W gårdsarmatur och om jag vinklar upp den så lyser den upp ca100m.

Lycka till........

Publicerat

post-3113-1235060331_thumb.jpg

Japp då va de klart, bara lite småjusteringar kvar: lampan är uppe och rörelsevakten!

Fågeln som kom till åteln var dock lite större än vad vi väntat oss. Fick skynda att ta fram kameran när kungsörnen kom!

Publicerat
post-3113-1235060331_thumb.jpg

Japp då va de klart, bara lite småjusteringar kvar: lampan är uppe och rörelsevakten!

Fågeln som kom till åteln var dock lite större än vad vi väntat oss. Fick skynda att ta fram kameran när kungsörnen kom!

fin bild, men fick du den där broilerkråkan?

Publicerat

var och en blir salig på sin tro! :D:D men lycka till.

Va !!!! Inte ska väll räven hinna bli gammal eller bli van med saker å ting. :PB)

"Finns bara ett sätt att få skjuta mycket räv på , å det är att sitta i vakkojan !"

Man kan experimentera med massa trams om man nöjer sig med en räv eller två.

Men sanningen är att många rävar inte ens går i närheten av åteln !

Så dit med lampan och se till att rikta den högt/eller långt ut !!!!!!!

Så den lyser upp periferit bra , det är nämligen där du kommer att skjuta mest räv. Om man nu använder sig av kula.

Lampans sken är ganska betydande , själv har jag 120W gårdsarmatur och om jag vinklar upp den så lyser den upp ca100m.

Lycka till........

Publicerat
fin bild, men fick du den där broilerkråkan?

Funderar lite på det här med skyddsjakt <_< . Trots att sambon förordade kameran så kom hon ju på att dom små cavaliererna kunnde komma till skada. Så vad gäller egentligen? Om vargen kommer så har jag förstått att det bara är att skjuta om det finns fara för anfall. Men vad gäller med denna lilla gynnare?

Publicerat

Testa att köpa valeriana extrakt , jag gjorde det på blocket av en herre som kokade hemma.

Har sen en trasa i ett träd som är dränkt i valieriana.

Om det fungerar? vet faktiskt inte med det var dörr på min åtel och efter 2 dagar efter valerianan sattes ut så var där spår överallt.

Publicerat

Hmm valeriana, är inte det ett lugnande och sövande naturmedel? Hur kan detta dra till sej rävar? Eller har jag missupfattat? :P:D

Publicerat

Ska visst dra till sig räv har jag läst så jag provade :D

• 2 weeks later...
Publicerat

jag använder det här på åteln:

post-818-1236110379_thumb.jpg

så dom orkar springa ;)

Publicerat

Jag gör min egen valeriana och använder det till minkfångsten. Det drar till sig minkar och lodjur vad jag vet. Förklaringen jag fått är att det ska lukta som piss från en tamkatt i parningssäsong. Lodjuren vill äta lillkatten, varför minkarna dras till det vet jag ej. Har aldrig hört något om att rävar skall dras till valeriana men vem vet...

Valerina är ett naturläkemedel som används för att sova bättre. Köps på apoteket men till hutlösa priser. Mormor tog ett "smakprov" av min valeriana och blandade ut med vatten. Hur bra resultatet var vet jag inte.

Publicerat
jag använder det här på åteln:

post-818-1236110379_thumb.jpg

så dom orkar springa :lol:

Ja hundmat är ju enkelt men varje gång jag slängt ut hundmat så springer stallkatterna runt rörelsevakten hela nätterna så hårblåsen går konstant <_< .

Publicerat
Ja hundmat är ju enkelt men varje gång jag slängt ut hundmat så springer stallkatterna runt rörelsevakten hela nätterna så hårblåsen går konstant <_< .

kanske dags och skrämma dom :lol:

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej :D Jag har för två dagar sedan anlagt en åtel uppe i skogen på våra jakt marker. Då räv sesongen lider mot sitt slut så är det ganska brottom om jag ska hinna skjuta någon räv ;). därför undrar jag nu vad som kan få rävarna att komma dit fort. Jag har bara lagt ut nå nötskrikor, hundmat, matrester och lite annat smått och gott altså inget riktigt kadaver. Jag har kört med skoter fram till åteln så jag inte ska lämna så mycke lukter, är detta vettigt eller skrämmer skotern dom mer en om jag skulle gå dit istället. Tacksamm för snabba svar B)

Publicerat
Hej :( Jag har för två dagar sedan anlagt en åtel uppe i skogen på våra jakt marker. Då räv sesongen lider mot sitt slut så är det ganska brottom om jag ska hinna skjuta någon räv :(. därför undrar jag nu vad som kan få rävarna att komma dit fort. Jag har bara lagt ut nå nötskrikor, hundmat, matrester och lite annat smått och gott altså inget riktigt kadaver. Jag har kört med skoter fram till åteln så jag inte ska lämna så mycke lukter, är detta vettigt eller skrämmer skotern dom mer en om jag skulle gå dit istället. Tacksamm för snabba svar :(

En bra rävåtel bygger på inmatning under en längre period. Detta för att räven skall få en trygghet för platsen. Ju längre du matar ju fler rävar hittar åteln och det är då det blir riktigt effektivt. Räven har säkert hittat din åtel även om han inte gått hela vägen fram ännu! Du kan alltid mata med sådant som luktar mycket. Tex fisk eller räkskal.

Beroende på var åteln ligger kan det nog vara svårt att få dit räven utan en vakkojja eller ett högre torn. Räven är mycket misstänksam mot matplatser arrangerade av människor.

Med detta sagt så är du absolut inte chanslös för att ta ett par rävar. Men planera det bättre till nästa säsong så tror jag du får en effektivare jakt!

Publicerat

Jaha, vad gör man? Var och tittade på mina rävar som hänger på en uthusvägg. 5 st blev det inte så illa tycker jag, började ju inte förrän i slutet på januari. Men var gör ni av alla rävar, ser ju lite illa ut att slänga en hög rävar i skogen?

Publicerat

En rejäl brasa. Blir inte mycket kvar då.

Mvh...

Publicerat

Jag har en vak koja och kör dit maten med skoter. Jag hoppas att rävarna är mindre rädda för skoter lukt än människo lukt:)

är det så eller borde jag ta skidorna när jag stoppar ut mat?? ;)

Publicerat
Jag har en vak koja och kör dit maten med skoter. Jag hoppas att rävarna är mindre rädda för skoter lukt än människo lukt:)

är det så eller borde jag ta skidorna när jag stoppar ut mat?? :unsure:

Skoterspår är nog bara bra , då rävarna kan nytja de spåren när de går så de slipper gå i lössnö.

Själv gör jag spår med fyrhjuling eller traktor i bland.