Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kalmarmodellen

Featured Replies

Publicerat

Någon här som har varit med och tillämpat Kalmarmodellen för älgjakt ?

Hur har det gått ?

Ellie

Publicerat

Nja, ungefär Kalmarmodellen kan man säga att vi använder i ett av lagen. År 2005 sparade vi början 0-8 taggar, 2006 sparade vi 0-8 taggar & förra året 0-6 taggar. Endast dubbelkalv lovlig till dess att hondjurförbud inträder. Därefter enkelkalv lovlig.

Tidigare år sköts pinntjurar och kvigor lite hur som, inga begrännsningar med taggar eller dylikt, det var då låga slaktvikter på älgarna.

-05 sköts 2 kvigor samt 2 tjurkalvar & 1 kvigkalv.

-06 sköts 2 kvigor samt 2 tjurkalvar & 2 kvigkalvar + 1 kalv till som jag ej vet kön på.

-07 sköts 1 kviga & 2 tjurar (8 & udda 10 taggare) samt 3 kalvar. 8-taggarn hade en slaktvikt på 260-270 kg. Med smålänska mått mätt är det en jätte. Jag har även sätt endel andra större tjurar på området. Jag har för mig att tjurarna var 3,5 år.

Min åsikt är att det FUNGERAR UTMÄRKT, tilldelningen har varit 3+3, vi har kunnat byta vuxen mot 2 kalvar.

Publicerat

Vårt älgskötselområde verkar köra samma som 6.5*57r:s jaktlag gör.

Ensamt hondjur lovligt första 2 veckorna, sen hondjursförbud.

Första 2 veckorna är bara tvillingkalv tillåtet, efter det även enkelkalv.

Tjurar 0-6 taggar sparas.

Tror de flesta jaktlag runt Växjö kör efter samma modell.

Jag har varit med om en del olika metoder men detta verkar så här långt vara det som funkat bäst. Ska bli intressant att se hur det går under höstens jakt.

Publicerat

Vi kör på Kalmarmodellen i älgskötselområdet sådär 20 000 ha och det verkar fungera som det ska.

Nu har det bara tillämpats i 2-3 år så än kanske det är för tidigt att uttala sig men på bara dessa få åren så har det helt plötsligt blivit lite fina tjurar.

Älg finns det oxå så de ska bli intressant o se vad som visar sig i okt.

Nu har ytterligare ett älskötselområde som gräsar till oss samma regler och de gör ju det hela mycket bättre.

Det viktiga är ju att STORA områden kör på samma regler o då kan man iallafall se nått resultat och skulle det visa sig var tokigt så kan man ju ändra på´t.

Olika regler på mindre marker så är de ju ingen som vet vilket som ev är rätt o vilket som är galet.

Publicerat

Ingen annan som förvaltar älgstammen? Avskjutningsregler? Hur fungerar det?

Publicerat

Vi har under de två senaste åren haft totalt tjurförbud, i övrigt har vi jagat efter våra vanliga regler. Dvs en kalv i dubbelkalvsekipage har varit lovlig, samt ensamt hondjur. Vi har inte tillåtigt mer hondjur bara för att tjurarna har varit fredade. Utan vi har helt enklet dragit bort tjur från tilldelning. Året innan detta startade hade vi restriktion på tjur. Endast tjur med mer taggar än 4 var lovlig.

Nu i år är första som vi kommer skjuta tjur. Detta kommer dock ske under starka restriktioner, endast pinntjur kommer att vara lovlig. Nästa år kommer vi troligen tillåta större tjurar.

Anledningen till detta då? Jo vi har under en längre tid noterat att kalvvikterna har dalat, samt antalet kalv. Efter att utvärderat de olika modellerna som har nyttjats i Sverige kom vi fram till denna modell.

Utfallet då? Jo vi har noterat ett stigande antal dubbelkalvekipage, enkelkalv och större tjurar. Det verkar som om att det har gett utdelning. Kvittot kommer komma under första jaktveckan i oktober, med älgobobsen som stöd.

//Erik

Publicerat
Vi har under de två senaste åren haft totalt tjurförbud, i övrigt har vi jagat efter våra vanliga regler. Dvs en kalv i dubbelkalvsekipage har varit lovlig, samt ensamt hondjur. Vi har inte tillåtigt mer hondjur bara för att tjurarna har varit fredade. Utan vi har helt enklet dragit bort tjur från tilldelning. Året innan detta startade hade vi restriktion på tjur. Endast tjur med mer taggar än 4 var lovlig.

Nu i år är första som vi kommer skjuta tjur. Detta kommer dock ske under starka restriktioner, endast pinntjur kommer att vara lovlig. Nästa år kommer vi troligen tillåta större tjurar.

Anledningen till detta då? Jo vi har under en längre tid noterat att kalvvikterna har dalat, samt antalet kalv. Efter att utvärderat de olika modellerna som har nyttjats i Sverige kom vi fram till denna modell.

Utfallet då? Jo vi har noterat ett stigande antal dubbelkalvekipage, enkelkalv och större tjurar. Det verkar som om att det har gett utdelning. Kvittot kommer komma under första jaktveckan i oktober, med älgobobsen som stöd.

//Erik

Låter exakt som vi har gjort de senaste åren. Var håller du hus Erik? Kanske en jaktgranne...

/Må

Publicerat

vi har kört efter den modellen ett år nu, vi har 4+5, sparar tjurar 0-6 taggar..ifjol gick det trögt vi sköt endast en tjur sextaggare och en kviga på tre dagar.......släppte ett gäng pinntjurar och ko med enkelkalv....

någon mer som delar min åsikt om att vi skall freda ko med dubbelkalv och skjuta enkelkalv istället? vet att en kon riskerar att bli skjuten som kviga men har inte kon som har dubbelkalvar bättre anlag och även hennes ättlingar? ;) bara en liten tanke, har inte reflekterat så många timmar över det men vore bra med respons!

-_- nu ska jag knäppa en öl..gonatt

Publicerat
någon mer som delar min åsikt om att vi skall freda ko med dubbelkalv och skjuta enkelkalv istället? vet att en kon riskerar att bli skjuten som kviga men har inte kon som har dubbelkalvar bättre anlag och även hennes ättlingar? ;) bara en liten tanke, har inte reflekterat så många timmar över det men vore bra med respons!

Det där är lite problematiskt... En ko kan ha två kalvar i ett par år, sen kanske bara en kalv i ngt år och sen får hon två kalvar igen. Det kan till om med vara så att kon går tom något år.

Publicerat

Är som MaxW skriver.

Kon som har två kalvar i år har troligtvis en nästa år eller kan t.o.m gå tom.

Så metoden att bara skjuta ensamma hondjur i början av jakten och då inte skjuta rent några kor. För att efter någon veckas jakt införa hondjurs förbud och samtidigt tillåta alla kalvar är en metod som funkar bra i vår krets.

Publicerat

De flesta jaktlag runt vetlanda kör efter kalmarmodellen, vissa med viss justering.

Vårat gäng har en modifierad kalmarmodell, vi skjuter alla kalvar från första dagen, och då vi har 3 vuxna så kör vi med lite kvotering. Vi får max skjuta två vuxna av samma kön.

Vi har inte haft så dålig med älgar någon gång, och därför vill vi inte att stammen skall öka som den kommer att göra med normal kalmarmodell.

Vi har helt enkelt inte råd att valla runt ko med enkelkalv i en vecka innan vi kan skjuta kalven för henne.

Tjurar sparar vi 0-4 som klamarmodellan förespråkar.

Förhoppningen är att vi i år skall kunna skjuta alla 8 kalvar som vi har på licensen.

Lasse

Publicerat

Tierpsmodellen> Skjut på allt som sticker fram mulen...

Skämt åsido, vi skjuter ensamt hondjur men fredar ko med en kalv tills lagen runt ikring fyllt kvoten med vuxna djur, dubbelkalv är ena kalven tillåten. Tjurar har vi inga restriktioner på men det känns som om det borde införas då medelåldern på tjurarna här är låg.

Publicerat
Tierpsmodellen> Skjut på allt som sticker fram mulen...

Skämt åsido, vi skjuter ensamt hondjur men fredar ko med en kalv tills lagen runt ikring fyllt kvoten med vuxna djur, dubbelkalv är ena kalven tillåten. Tjurar har vi inga restriktioner på men det känns som om det borde införas då medelåldern på tjurarna här är låg.

Jo, alla sätt är ju bra utom dem dåliga :lol: . Försök att få igeom att freda tjurar med 0-8 i början. Fyll inte vuxenkvoten med hondjur om ni har många vuxna på licensen utan byt endel av djuren mot kalv så har ni goda förutsättningar. Ingen blir ju helt till sig över en pinntjur som knappt går att hänga handukar på :) . Jag sticker ut hakan och "lovar" att ni inom 3-4 år har skjutit en 8-taggare eller större.

Visst endel av "de äldre" som promt ska ha sina kilo kanske lackar ur, men när de stora tjurarna börjar fällas så tycker de att metoden var "rätt bra ändå" :D .

Publicerat

Vet inte om jag är ute o cyklar nu,, men i våra områden får vi bara tilldelning på X antal tjurar,, vi jagar enligt kalmarmodellen,,, sen ska det skjutas hondjur,, verkar funka bra!! tjurarna blir större fast hornen kanske inte har exploderat än men det kommer förbi nån skaplig ibland vilket vi inte såg för typ 3-5 år sen,, men vitsen med en modell är att ALLA använder sig av den och samarbetar,,, om alla har samma regler så blir det kanske bra men helt perfekt tror jag inte det blir ändå men vi jägare måste lära oss att samarbeta,, sen tror jag vi yngre har lättare för det,, älgjakten är inte religion längre,, inte här hos oss iaf,,

• 4 weeks later...
Publicerat

Vi har skjutit enligt lite modiferad kalmarmodell......väntade tills vi skjutit en kviga, sen så var överenskommelsen att efter jaktlagen runtom skjutit sig en kviga så var enkelkalv tillåtet.....fungerade bra.....resultat blev har pinnat på bra för mitt småländska jaktlag i år till skillnad från förra året..

1 tjur udda 10 med 245 kg slaktvikt

1 kviga

4 kalvar...

Vi såg flera tjurar 3-4 taggar men inte en enda pinntjur på 3 dagar....lite märkligt men positivt eller?

Publicerat

Nu har vi jagat en vecka med restriktioner. Det har gått bra. Någon ''köttjägare'' har protesterat, men de flesta förstår meningen med försöket.

Vi har sett ganska mycket älg, men urvalet gör att man får släppa förbi ganska många djur.

Jag tror att denna modell måste få på sig kanske 3 år för att kunna utvärderas.

MVH Ellie

• 2 weeks later...
Publicerat

FAAAAN

EDIT: Skrev två inlägg o båda försvann

Publicerat

Vi har tillämpat någon form av Kalmar modell för ca 5-10 år sedan. Tjur mellan 4-8 taggar fredad, enkelkalv och ko fredad. Bara en kalv fick skjutas om det var ko med dubbelkalv. Men efter vi skjutit fullt på kor så fick man skjuta enkelkalv också. Så på måndag morgon, min första älgjaktsmorgon ensam på pass är jag var 18 så kom ko plus kalv och ställde sig på 30 m. Hej hej, ni kan gå vidare sade jag. På torsdag var den kalven lovlig för då hade vi skjutit två kor. Bitter, inte alls! :D Men det var ju inte det vi pratade om. Utan modellen. Tja, vi sköt en 10 taggare en gång. Men det är nog allt. Som några sagt tidigare så kan kor ha olika antal kalvar olika år, kondition på kon och födotillgång styr detta vad jag har förstått. Det är således inte säskilt vanligt att en ko orkar producera dubbelkalv år in och år ut. En ko kan alltså ha två kalvar, en kalv och sen gå tom ett år. Undantag förekommer med största sannolikhet. Vårat problem (nu pratar jag inte jämtland) är att vi inte har några tjurar kvar. Att skjuta lika många kor som tjurar verkar vara en plåga för många (äldre) jägare. Jag har dock full förståelse för dem, tycker själv det tar emot att skjuta getter eller ett smaldjur eftersom vi har så lite rådjur överlag. Men en balans på 40-60 tycker jag är önskvärd. Dock är jag inte fyllda 26 ännu så jag har inte talerätt i jaktlagen avseende dessa frågor.......men skit i det. Jag blir gammal jag också en dag....

I Jämtland är snarare problemet att stammen håller en för låg ålder. Det finns relativt mycket djur men medelålderna är mycket låg. Där skulle förmodligen en kalmarmodell kunna funka (tänker på tjurar) men markägare går nog inte med på det. Med tanke på ovanstående vad gäller kor så sparar vi fina kor. Blir såklart en subjektiv bedömning, men det är alltså konditionen på kon som styr snarare än antalet kalvar. Jag inser att systemet har svårt att få bärighet över större områden. Jag tror att enkla, icke tolkningsbara, regler är det enda som gäller. Alla måste göra exakt lika. Inte för att systemet/stammen behöver det men för att jägarkåren behöver det.

Ja, det var nte mycket vettigt som jag hasplade ur mig, men jag tror som sagt på att få upp medelåldern på tjurarna.

Publicerat
Vi har tillämpat någon form av Kalmar modell för ca 5-10 år sedan. Tjur mellan 4-8 taggar fredad, enkelkalv och ko fredad. Bara en kalv fick skjutas om det var ko med dubbelkalv. Men efter vi skjutit fullt på kor så fick man skjuta enkelkalv också. Så på måndag morgon, min första älgjaktsmorgon ensam på pass är jag var 18 så kom ko plus kalv och ställde sig på 30 m. Hej hej, ni kan gå vidare sade jag. På torsdag var den kalven lovlig för då hade vi skjutit två kor. Bitter, inte alls! :P Men det var ju inte det vi pratade om. Utan modellen. Tja, vi sköt en 10 taggare en gång. Men det är nog allt. Som några sagt tidigare så kan kor ha olika antal kalvar olika år, kondition på kon och födotillgång styr detta vad jag har förstått. Det är således inte säskilt vanligt att en ko orkar producera dubbelkalv år in och år ut. En ko kan alltså ha två kalvar, en kalv och sen gå tom ett år. Undantag förekommer med största sannolikhet. Vårat problem (nu pratar jag inte jämtland) är att vi inte har några tjurar kvar. Att skjuta lika många kor som tjurar verkar vara en plåga för många (äldre) jägare. Jag har dock full förståelse för dem, tycker själv det tar emot att skjuta getter eller ett smaldjur eftersom vi har så lite rådjur överlag. Men en balans på 40-60 tycker jag är önskvärd. Dock är jag inte fyllda 26 ännu så jag har inte talerätt i jaktlagen avseende dessa frågor.......men skit i det. Jag blir gammal jag också en dag....

I Jämtland är snarare problemet att stammen håller en för låg ålder. Det finns relativt mycket djur men medelålderna är mycket låg. Där skulle förmodligen en kalmarmodell kunna funka (tänker på tjurar) men markägare går nog inte med på det. Med tanke på ovanstående vad gäller kor så sparar vi fina kor. Blir såklart en subjektiv bedömning, men det är alltså konditionen på kon som styr snarare än antalet kalvar. Jag inser att systemet har svårt att få bärighet över större områden. Jag tror att enkla, icke tolkningsbara, regler är det enda som gäller. Alla måste göra exakt lika. Inte för att systemet/stammen behöver det men för att jägarkåren behöver det.

Ja, det var nte mycket vettigt som jag hasplade ur mig, men jag tror som sagt på att få upp medelåldern på tjurarna.

Kul när den fungerar och ge resultat! :D

Du är stor nog för att öppna mun och säga Din mening i frågan även om det är några förstårsigpåare gnäller på Dig. :D;):D

Publicerat
Kul när den fungerar och ge resultat! ;)

Du är stor nog för att öppna mun och säga Din mening i frågan även om det är några förstårsigpåare gnäller på Dig. :lol::o:lol:

Det är bra, ska hälsa från dig då!

Nejdå, visst får jag prata och i ärlighetens namn tror jag bara att de skulle tycka det var roligt om någon yngre som är intresserad öppnade munnen. Således överdriver jag en smula. Men överlag tenderar diskussionen om älgstammen att utmynna i att någon äldre berättar hur det var på hans tid och hur de gjorde då. På den tiden sparade man minsann alla kor och dom hade därmed bra med älg. Numera är det inför varje jakt mindre älg än någonsin men vi lyckas på nåt sätt pilla ner alla älgar ändå. Jag överdriver såklart och är lite sarkastisk men det verkar finnas en ingrodd lycka av att klaga på älgstammen. Kanske bara hör till, kanske bara för att dämpa de egna förväntningarna/förhoppningarna, vad vet jag. "Det var inte bättre förr - men annorlunda" :P

Publicerat
Det är bra, ska hälsa från dig då!

Nejdå, visst får jag prata och i ärlighetens namn tror jag bara att de skulle tycka det var roligt om någon yngre som är intresserad öppnade munnen. Således överdriver jag en smula. Men överlag tenderar diskussionen om älgstammen att utmynna i att någon äldre berättar hur det var på hans tid och hur de gjorde då. På den tiden sparade man minsann alla kor och dom hade därmed bra med älg. Numera är det inför varje jakt mindre älg än någonsin men vi lyckas på nåt sätt pilla ner alla älgar ändå. Jag överdriver såklart och är lite sarkastisk men det verkar finnas en ingrodd lycka av att klaga på älgstammen. Kanske bara hör till, kanske bara för att dämpa de egna förväntningarna/förhoppningarna, vad vet jag. "Det var inte bättre förr - men annorlunda" :P

Gör det! Vira krycka runt halsen på dom om dom är otrevliga! :lol:;)

Ja det förstår jag väl. :P

Publicerat

Nu har vi kört Kalmarmodellen på älgjakten och det här blir säkert bra. Endast några enstaka personer har gnällt. Gissningsvis för att det blir mindre kött i frysen.

Vi måste ge modellen chans under några år. Högre kalvvikter, större tjurar och spara produktiva kor. Kan det bli bättre.

Älgobsen från 2:a veckan i oktober visar att vi gjorde alldeles rätt när vi både drog ner antalet djur och införde Kalmarmodellen.

Känns bra.

Länsstyrelsena kommer att kolla skötselplanen oftare, enl tel samtal med deras representant. Han hade hört mycket gott att sägas om just Kalmarmodellen. En ny skötselplan ska skickas in till våren. Då kommer vi att skriva 50% vuxna 50% kalv. 50% tjur och 50% ko.

MVH till den som har tänkt ut modellen. Som någon skrev, spekulationer, gissningar och allmänt besserwissertyckande har det varit så det räcker.

Publicerat

vi har några år nu sparat tjur 4-8 taggar, kvotering på tjur/hondjur (50-50%). Endast en kalv för dubbelförande ko tills hondjuren i hela området är färdigskjutna då är det fritt fram för ensam kalv också.

visst har det gett utdelning nu när man ser vad vi har för älgar på marken och antalet :lol: