Publicerat November 3, 200817 yr Nu har vi kört Kalmarmodellen på älgjakten och det här blir säkert bra. Endast några enstaka personer har gnällt. Gissningsvis för att det blir mindre kött i frysen.Vi måste ge modellen chans under några år. Högre kalvvikter, större tjurar och spara produktiva kor. Kan det bli bättre. Älgobsen från 2:a veckan i oktober visar att vi gjorde alldeles rätt när vi både drog ner antalet djur och införde Kalmarmodellen. Känns bra. Länsstyrelsena kommer att kolla skötselplanen oftare, enl tel samtal med deras representant. Han hade hört mycket gott att sägas om just Kalmarmodellen. En ny skötselplan ska skickas in till våren. Då kommer vi att skriva 50% vuxna 50% kalv. 50% tjur och 50% ko. MVH till den som har tänkt ut modellen. Som någon skrev, spekulationer, gissningar och allmänt besserwissertyckande har det varit så det räcker. Det viktigaste med alla dessa olika modeller är att man vågar ge det tid. Minst 2år och gärna mer! Vi har som jag skrev i tidigare inlägg använt oss av ngt som liknar kalmarmodellen. Under årets jakt har vi sett en för oss otrolig mängd tjurar med små skovlar. 8, 10 och en tolva är skådad, detta är ngt som mig veterligen inte har setts på lång tid. När jag besöker äldre jägare i trakten och får se vad de har hängande på väggarna är det enbart cervina horn, inte en tillstymmelse till palmata horn. I år har vi haft tillåtet med 2-taggarstjurar, men nästa år kommer vi ha avlysningsjakt på 1 eller 2 större tjurar. Ska bli otroligt kul att se hur stora tjurar som kommer falla. //Erik
Publicerat December 1, 200817 yr Å jäklar va djur vi har släppt förbi med Kalmarmodellen. Vi har en större > 4 kvar + kalvar. Då kommer det t.ex ett fyrspann förbi passet: 2 pinnoxar, 1 4:a och en kviga. Så är det med modeller............
Publicerat December 1, 200817 yr Å jäklar va djur vi har släppt förbi med Kalmarmodellen.Vi har en större > 4 kvar + kalvar. Då kommer det t.ex ett fyrspann förbi passet: 2 pinnoxar, 1 4:a och en kviga. Så är det med modeller............ Jo, klart att det har släppts en hel del djur förbi på passen runt om i riket där det används någon form av modell. Men tänk om det inte hade använts någon modell, då hade det istället skjutits friskt, och vi hade stått utan en bra jakt tills nästa år. Att jag är att förvalta, inte att fylla frysboxen snabbt. Sen att den ändå blir fylld, det är en positiv bieffekt. //Erik
Publicerat December 1, 200817 yr Jo, klart att det har släppts en hel del djur förbi på passen runt om i riket där det används någon form av modell. Men tänk om det inte hade använts någon modell, då hade det istället skjutits friskt, och vi hade stått utan en bra jakt tills nästa år.Att jag är att förvalta, inte att fylla frysboxen snabbt. Sen att den ändå blir fylld, det är en positiv bieffekt. //Erik Vi var tvungna att införa restriktioner. Stammen hade minskat för mycket. Det ska bli jättespännande att följa hur modellen slår hos oss.
Publicerat December 1, 200817 yr Vi har använt Kalmar modellen i tre år nu, jag har inte märkt att kalvarna blivit mycket större men kanske kan en tendens skönjas. Tjurar däremot har blivit fler och framför allt större /Lasse
Publicerat December 2, 200817 yr Vi jagar inte efter någon Kalmarmodell, men vi ser mer och mer större tjurar för varje år. Kalvarna håller normalvikter på ca 65-75 kg.