Publicerat September 16, 200817 yr En liten fundering. Ska stycka ikväll och kom på en ide. Alla småbitar, dvs sånt som ska bli köttfärs tänkte jag spara och frysa och senare i år när jag jagat klart rå så tänkte jag ta fram det och mala köttfärs. har ingen egen malmaskin så slipper jag låna en nu för ett rådjur. Är det en dum ide att först frysa det kött som ska bli färs? Enda dumma jag kan komma på är att man sen inte kan frysa om det så allt måste tillagas på en gång vilket inte är så smart kanske
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Ska ja måsta lägga denna fråga på robsoft va va va va va va vaaaaaa
Publicerat September 16, 200817 yr Du har rätt. Fryser du det innan så måste du tillaga det efter att du har gjort färs om du ska kunna frysa det igen. Man kan inte frysa-Tina-Mala-frysa igen. Men tinar du, maler och sedan tillagar det så kan du frysa igen.
Publicerat September 16, 200817 yr ÅÅÅNEJ!!! inte Robsoft! vad du gör INTE ROBSOFT! SNÄLLA Du är nog inne på det själv, du ska nog inte frysa om det igen, det blir lätt torrt. Annars tror jag inte du har så mycket att förlora på det.
Publicerat September 16, 200817 yr ÅÅÅNEJ!!! inte Robsoft! vad du gör INTE ROBSOFT! SNÄLLA Du är nog inne på det själv, du ska nog inte frysa on det igen, det blir lätt torrt. Annars tror jag inte du her så mycket att förlora på det. lol robsoft är inne på vinterdvala, det är totalt dött där until april typ då alla jägare kommer hem vilsna från skogen
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Se där Hotar man lite så blir det fart Tror jag maler ikväll, vill inte tillreda en massa kilo köttfärs på en gång efter malning. Danke schön för synpunkter
Publicerat September 16, 200817 yr En liten fundering.Ska stycka ikväll och kom på en ide. Alla småbitar, dvs sånt som ska bli köttfärs tänkte jag spara och frysa och senare i år när jag jagat klart rå så tänkte jag ta fram det och mala köttfärs. Går alldeles utmärkt att frysa in större och mindre bitar för att tina vid ett senare tillfälle-mala och frysa in igen. Du bör dock mala köttet så fort det bara går-nästan fruset i mitten. Ju längre det tinar desto mer köttsaft rinner det ur. Kan inte på något sätt säga att jag märker någon skillnad mellan nymald köttfärs eller upptinad-mald-fryst-upptinad. Har gjort så många ggr,åt lite hjortfärs igår som var mald på det sättet och jag lever och mår bra än /Micke
Publicerat September 16, 200817 yr Ok förlåt en okunnig men.. Varför kan man inte återfrysa köttet? Jag har två stora grisbogar som ligger i frysen. Vid nästa tillfälle jag ska mala så tänkte jag tina dem och mala dem för att åter frysa dem efteråt. Något mer konkret/nyanserat skäl än att det inte går att göra så? Mvh!
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Se där MrMauser.... Själv har man alltid hört att man inte ska tina å sen frysa kött igen. Modigt av dig att testa andra vägar men så har du ju plastbössa och hästsvans med
Publicerat September 16, 200817 yr Ok förlåt en okunnig men..Varför kan man inte återfrysa köttet? Jag har två stora grisbogar som ligger i frysen. Vid nästa tillfälle jag ska mala så tänkte jag tina dem och mala dem för att åter frysa dem efteråt. Något mer konkret/nyanserat skäl än att det inte går att göra så? Mvh! Dels påstås det att köttet förlorar vätska och det gör det väl om man låter det ligga framme i rumstemp under 12timmar eller mer. Dels påstås det att bakterietillväxten blir hög,om detta vet jag inget men jag har då aldrig blivit magsjuk. Är köttet fräscht och rätt behandlat så har jag svårt att se hur någon märkbar bakterietillväxt skall kunna ske. /Micke
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Ok förlåt en okunnig men..Varför kan man inte återfrysa köttet? Jag har två stora grisbogar som ligger i frysen. Vid nästa tillfälle jag ska mala så tänkte jag tina dem och mala dem för att åter frysa dem efteråt. Något mer konkret/nyanserat skäl än att det inte går att göra så? Mvh! Ah, en till med hästsvans som gillar att återfrysa kött Spännande detta, kan detta med att inte återfrysa kött vara en gammal oskriven regel som våra mor och farförälldrar hade eller finns det något som talar för att man inte ska återfrysa kött. Någon som e duktig och ids googla fram lite underlag?
Publicerat September 16, 200817 yr Modigt av dig att testa andra vägar men så har du ju plastbössa och hästsvans med Riktiga män går sina egna vägar vet du resten följer med strömmen /Micke
Publicerat September 16, 200817 yr Men vad spelar det för roll? Maten tillagas iaf och det torde ju mula bakterierna.. Mvh!
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Ah, en till med hästsvans som gillar att återfrysa kött Spännande detta, kan detta med att inte återfrysa kött vara en gammal oskriven regel som våra mor och farförälldrar hade eller finns det något som talar för att man inte ska återfrysa kött. Någon som e duktig och ids googla fram lite underlag? Om du har 2 stora grisbogar i frysen, varför skickas inte en till mig?
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Men vad spelar det för roll? Maten tillagas iaf och det torde ju mula bakterierna..Mvh! Jo men det är inte alltid bakterierna som e de dåliga. Bakterier som kalasar på kött skapar giftiga ämnen som kan ge matförgiftning. Dessa ämnen förstörs inte vid tillagning fullt ut. Har jag hört............
Publicerat September 16, 200817 yr Om du har 2 stora grisbogar i frysen, varför skickas inte en till mig? För att du inte har plastbössa och hästsvans /Micke
Publicerat September 16, 200817 yr Författare Fan Har inte en chans heller att skaffa hästsvans om jag så skulle kämpa.... den tiden är passe... plastbössa kanske kan lösas...
Publicerat September 16, 200817 yr Hmmm, om man ändå skall göra köttfärs (sås, fyllning, bullar) så tillsätter jag då andra livsmedel som gör slutprodukten saftig och smakrik...så frysa, mala, frysa är inga problem. Bakterier i all ära men undvik att tina i rumstemperatur utan använd kylskåpet. Måste man dock frysa hela bitar för att sedan mala kan man väl göra mindre portionsförpackningar! Jag har nämnt det förrut men tål att kanske att upprepas, nämligen att frysa in småbitar och puts i kapad petflaska som sedan i frys tillstånd "hyvlas" till skav, på rådjur är det klockrent, snabbt och gott! /Vänligen
Publicerat September 16, 200817 yr Jag mal mitt kött i assistenten. De tar lite tid men en sådan kan man alltid låna av någon släkting. Eller så har man en snäll pappa som ser till att sin son kan göra palt vart än han flyttar (min flyttahemmifrån present)
Publicerat September 16, 200817 yr Egen infrysning I allmänhet är omfrysning av tinat kött inte att rekommendera, men det går om köttet kylförvarats och inte legat upptinat så pass länge att dess bakteriologiska kvalitet har hunnit försämras. Tillagade kötträtter kan frysas in och har då en hållbarhet på upp till 6 månader (griskött 4 månader). Här gäller fortfarande samma regler som vid den ursprungliga hanteringen - snabb infrysning, kall lagring och långsam upptining. Härifrån: http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfr...ering_kott.html
Publicerat September 17, 200817 yr Å jag väntar in lite mer gris och älgkött innan det kommer malas tillsammans med en del av det rådjurköttet som ligger å väntar i frysen. Gör min egen korv där jag använder alla tre arterna i. Sen kommer det också bli helfärs från alla tre arterna. Erik som varken har plaststock eller svans, bara dålig täckning
Publicerat September 17, 200817 yr Egen infrysning I allmänhet är omfrysning av tinat kött inte att rekommendera, men det går om köttet kylförvarats och inte legat upptinat så pass länge att dess bakteriologiska kvalitet har hunnit försämras. Tillagade kötträtter kan frysas in och har då en hållbarhet på upp till 6 månader (griskött 4 månader). Här gäller fortfarande samma regler som vid den ursprungliga hanteringen - snabb infrysning, kall lagring och långsam upptining. Härifrån: http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfr...ering_kott.html Gud, vad jag gillar när man spikar ett svar på en fråga i forumet på detta sätt. Så ska det se ut!
Publicerat September 17, 200817 yr Gud, vad jag gillar när man spikar ett svar på en fråga i forumet på detta sätt.Så ska det se ut! Tack. Det värmde.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr men åå nej så långt tänkte jag aldrig... frös in flera kg idag som skulle malas helvite kan ju inte laga upp 15 kg köttbullar direkt när jag maler det heller ... FAnfanfan! Tror ni det hunnit frysas på ca 3½ timme eller hinner jag ta ut det?