Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ang köttfärs på Rå

Featured Replies

Publicerat

Sådär.. puhh. Sprang till frysen efter senaste inlägg o slet ut det o malde upp det tillsammans med några paket bacon. Så, åter till forumet :D

Publicerat

Inte för att bråka eller så men kan det vara så att det är skillnad på viltkött och nöt/fläsk? Jag har nämlige nför mig att man kan frysa om viltkött men inte nöt/fläsk. Ska ha något med fettet att göra. Viltkött är ju magrare kött och kan därför även frysas under en längre tid (3 år för älg här jag läst) än om man jämför med nöt t.ex. Något bra svar rent kemiskt har jag dock inte. Någon annan som känner igen detta??

Publicerat

faktiskt helt obekant för mig. men kött som kött som är omfryst är ju tydligen dåligt... Men problemet är redan åtgärdat tack o lov så det slipper vi bekymra oss för nu ;D

mvh nymalde c-a

Publicerat

Kött som fryses in tappar vätska p g a celler som fryses in sprängs sönder av iskristaller. Fryser man in flera gånger ger mer förlust och sämre kvalité på köttet. Kött som males tappar lättare vätska då man förstör cellen med själva malningsprocessen.

Kött som förvaras i frys blir oätligt p g a fetthärskning då fetthärskningen fortlöper i fryst tillstånd med viss reservation som vi inte behöver gå in på här. Ju mer fett köttet innehåller ju sämre blir det så ett viltkött (låg fetthalt) håller betydligt längre än en fet tamgris. Utöver detta så blir det gärna frysbränna som gör köttets kvalité sämre. Detta kan man dock påverka rejält med en bra förpackning.

Sammanfattning är att det inte är farligt att frysa in kött ett flertal gånger men det blir ingen förbättring av ätkvalitén utan bara en försämring.. Det är inte heller farligt att äta "gammalt" kött från frysen för man reagerar på den härskna lukten långt innan det blir farligt och frysbränna kan man skära bort.

OBS i detta reasonemang tar jag ingen hänsyn till mikrobiologin...

Publicerat

jäkligt intressant!

• 2 weeks later...
Publicerat

Snott från ett annat forum:

Har du tinat köttet i kylskåp går det att frysa om kött. Det blir torrare och segare, men det blir inte otjänligt på annat sätt. Vätskan i köttet kristalliseras vid frysning, och att göra det om och om igen skär sönder cellerna i köttet så vätskan tränger ut vid tining, vilket gör fibrerna i köttet trådiga. Tinat kött som skall frysas om igen bör inte komma upp i över 4 grader C i alla fall under tining.

Angående om köttet blir otjänligt ur en biologiskt aspekt handlar om hur det förvaras i tinat tillstånd. Med kött är det ganska enkelt, om det ser konstigt ut samt luktar surt så är det ganska säkert surt. Om det däremot känns ätbart men man ändå är tveksam så finns det ingen bakterie som överlever en värme på 76 celsius. En stek som man är tveksam på ska alltså förses med stektermometer instucken till mitten och när den visar de magiska 76 graderna så har man dödat alla otäcka bakterier som har funnits i köttet. Däremot så finns det bakterier som går i dvala av infrysning så frysen är ingen garanti för ett bakteriefritt kött.

Sista utvägen är ett sätt som har diskuterats i en annan tråd, nämligen att: Tina köttet, sätt på ett nytt datum på förpackningen och sälj det till någon intet ont anande.........

Publicerat
Snott från ett annat forum:

Har du tinat köttet i kylskåp går det att frysa om kött. Det blir torrare och segare, men det blir inte otjänligt på annat sätt. Vätskan i köttet kristalliseras vid frysning, och att göra det om och om igen skär sönder cellerna i köttet så vätskan tränger ut vid tining, vilket gör fibrerna i köttet trådiga. Tinat kött som skall frysas om igen bör inte komma upp i över 4 grader C i alla fall under tining.

Angående om köttet blir otjänligt ur en biologiskt aspekt handlar om hur det förvaras i tinat tillstånd. Med kött är det ganska enkelt, om det ser konstigt ut samt luktar surt så är det ganska säkert surt. Om det däremot känns ätbart men man ändå är tveksam så finns det ingen bakterie som överlever en värme på 76 celsius. En stek som man är tveksam på ska alltså förses med stektermometer instucken till mitten och när den visar de magiska 76 graderna så har man dödat alla otäcka bakterier som har funnits i köttet. Däremot så finns det bakterier som går i dvala av infrysning så frysen är ingen garanti för ett bakteriefritt kött.

Sista utvägen är ett sätt som har diskuterats i en annan tråd, nämligen att: Tina köttet, sätt på ett nytt datum på förpackningen och sälj det till någon intet ont anande.........

För att avdöda bakterier använder man en kombination av tid och temperatur så man måste inte uppnå 76°C för att avdöda men är man osäker så kan det vara ett bra tipps. Dock blir köttet torrt av hög temp.

Förövrigt så är köttet som är orört sterilt då de vanliga förskämningsbakterierna växer på ytan (anaeroba) d v s centrum av en köttbit som inte är injicerad eller så behöver inte uppnå avdödande temp. Köttprodukter (enl. SLVs deff.) måste dock uppnå 76°C i centrum.

När det gäller att sälja ommärkt kött så förekommer det ju aldrig (enl ICA).... :angry:

• 3 weeks later...
Publicerat
Inte för att bråka eller så men kan det vara så att det är skillnad på viltkött och nöt/fläsk? Jag har nämlige nför mig att man kan frysa om viltkött men inte nöt/fläsk. Ska ha något med fettet att göra. Viltkött är ju magrare kött och kan därför även frysas under en längre tid (3 år för älg här jag läst) än om man jämför med nöt t.ex. Något bra svar rent kemiskt har jag dock inte. Någon annan som känner igen detta??

Lite sent kanske men har saxat detta ur en jakttidning en gång för nåra år sen, sitter numer tejpad i en kökslucka. Det förutsätter naturligtvis att köttet är väl paketerat och inte frysbränt eller dylikt.

Viltart Lämplig längsta förvaringstid

Älg, rådjur, kron, dov 24-30 månader

Vildsvin 6-10 månader

Björn, bäver 10-12 månader

Hare, kanin 24 månader

Inälvor 6-8 månader

Änder, gäss 10-12 månader

Tjäder, orre, ripa, järpe 24-30 månader

Fasan, rapphöna, duva, nötskr,24-30 månader

Mvh Prosak