Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nosler BallTip 100Gr

Featured Replies

Publicerat

Kära forumister ;)

Jag har helt nyligen trampat ner mig i handladdningträsket :excl: Ladd pressen kom i förrgår :D

Jag har också precis fått hjälp att ladda några nosler BST 100Gr till min 6,5-55, efter en första tripp till skutbänken i går så var jag inte imponerad av precisionen med den laddningen, jaktmatchen sköt bättre. Nu tar det mödosamma arbetet vid att själv prova mig fram till en laddning som skjuter hålihål :P

Det jag fick hjälp med var maxladdat med MRPkrut till ca 950 m/s och gav alltså ingen höjdarprecision, ca 35 mm.

bössan i fråga är en Winchester 70 XTR sporter som enligt vad jag förstår ska vara kapabel till ganska bra precision. Vad jag kunnat läsa mig till är en vanlig räffelstigning på amerikanska 6,5-55 1-7,5.

Kan någon vis man här på forumet ge mig några tips på i vilken riktning jag ska börja mitt sökande efter det perfekta patronen?

Jag har 75 st Nosler BST kvar att panga iväg till att börja med, jag har tänkt använda den till småvilt.

Finns det bättre kulor att använda?

Kan det vara bättre med ett lite snabbare krut?

Är det en kulvikt som inte lämpar sig för kalibern?

Vilken hastighet brukar vanligtvis ge god precision med den räffelstigningen?

HJÄLP! ;)

Publicerat

Först och främst så måste ska du arbeta systematiskt.

Gör aldrig mer än en förändring i ditt laddata åt gången. Alltså prova aldrig att sätta i 0.5 grain mindre krut samtidigt som du sätter patronen 1 mm djupare, och samtidigt testar en annan tändhatt från ett annat fabrikat.

Märker du en förändring på träffbilderna eller ser trycktecken som inte varit där tidigare, så ska du veta exakt vad som orsakat detta. Och det kommer du också att veta, för du har ju bara gjort en förändring i laddatat.

Jag vet inte hur du kommit fram till den laddningen du har nu. Men jag brukar att först göra en laddstege med ökad krutmängd. Hittar jag en laddning som ser lovande ut så provskjuter jag den igen med 5 skott.

Är jag fortfarande inte nöjd och har testat de flesta krutladdningar mellan MIN och MAX, så tar jag den krutladdningen som gick bäst och gör en laddstege med minskad friflykt.

Funkar det fortfarande inte så kan det vara dags att antingen byta kula. Vill man inte det så kan man pröva andra krutsorter också.

Publicerat

Ang. din laddning så tycker jag rent subjektivt att MRP inte är det mest lämpliga krutet till en 100 grainare.

Publicerat
  • Författare
Ang. din laddning så tycker jag rent subjektivt att MRP inte är det mest lämpliga krutet till en 100 grainare.

Detta har jag ju som sagt fått hjälp med, jag kan ju spontant säga att det känns lite märkligt med ett så långsamt krut till så lätta kulor. Han som hjälpte mig laddar själv bara klass 1 ammo, han ville väl inte köpa en burk med krut för att ladda 20 plugg till mig, helt förståeligt. Men jag har ingen aning egentligen, jag har bara läst på lite.

Har du tips om bättre? URP? 202? något bra VVkrut?

Publicerat

jag har fått den kulan att slå oerhört tätt med urp krutet, minns inte på rak arm laddvikt men runt 47,5-48,5

Publicerat
Har du tips om bättre? URP? 202? något bra VVkrut?

Du bör nog tänka på vilka andra kalibrar du ska ladda till och vilka andra kulvikter du kommer att ladda till i 6.5X55 innan du köper en hel krutburk.

Om du även tänkt ladda tyngre kulor i 6.5X55 så kan MRP vara en bra kompromiss. Men kompromisser ger inte alltid bästa resultatet.

Jag har dock laddat MRP till 120 och 130 grainare med lyckat resultat. MRP är ju ett flexibelt krut som täcker av en stort viktspann.

Publicerat
  • Författare

Det blir snack om att ladda 30-06 också, jag har ingen användning för klass 1 kulor i sexånhalvan. Det är min småviltbössa :P URP som Maddog skriver om funkar väl att ladda 30-06 med också?!

När det gäller att optimera precisionen är det ju viktigare med småviltbössan, älgar är stora :excl: Jag har inga problem med att jaga älg även om bössan inte skjuter tätare träffbilder än 35-40 mm, det är värre om man vill ta räven när man vakar på rådjur.

Jag kan mao kosta på mig att köpa ett krut som gör sig bäst med lätta kulor och sedan leva med något sämre prestanda till 30-06an.

Nästa steg blir ju att hävda sig i månadstävlingen på 300meter ;);)

Publicerat
Det blir snack om att ladda 30-06 också, jag har ingen användning för klass 1 kulor i sexånhalvan. Det är min småviltbössa :P URP som Maddog skriver om funkar väl att ladda 30-06 med också?!

När det gäller att optimera precisionen är det ju viktigare med småviltbössan, älgar är stora :lol: Jag har inga problem med att jaga älg även om bössan inte skjuter tätare träffbilder än 35-40 mm, det är värre om man vill ta räven när man vakar på rådjur.

Jag kan mao kosta på mig att köpa ett krut som gör sig bäst med lätta kulor och sedan leva med något sämre prestanda till 30-06an.

Nästa steg blir ju att hävda sig i månadstävlingen på 300meter :lol::lol:

du är ny nu på handladdning men snart så vill du ladda mer och mer och du behöver aldrig oroa dig för att något av dina krut blir så gamla att du måste slänga dom.

köp både mrp och urp dom är borta inom ett halvår båda två.

ju fler krutsorter du har destå lättare är det att hitta den optimala laddningen.

Publicerat

Blir lite förbryllad över en del av svaren här.. Att använda långsamma krut till lätta kulor är alls inte konstigt, tvärt om.

Krut du har nytta av i båda kalibrarna är som många här säger MRP, men också N560, och som jag då tycker N150 och Norma 204.

Publicerat
  • Författare
Blir lite förbryllad över en del av svaren här.. Att använda långsamma krut till lätta kulor är alls inte konstigt, tvärt om.

Krut du har nytta av i båda kalibrarna är som många här säger MRP, men också N560, och som jag då tycker N150 och Norma 204.

OK....du sätter din lit till långsamma krut även till lätta kulor, kan du utveckla det lite?

Jag trodde långsamma krut var till stora hylsvolymer och tunga kulor :lol:

Publicerat

Visst kan du ha rätt i det, men rent generellt så används i de flesta kalibrar långsammare krut ju högre kulvikt.

Publicerat
OK....du sätter din lit till långsamma krut även till lätta kulor, kan du utveckla det lite?

Jag trodde långsamma krut var till stora hylsvolymer och tunga kulor :lol:

Nu ger vi oss in i en djungel... :lol:

Det finns mängder av olika definitioner av diverse förhållanden mellan komponenter i handladdningen.

"Stora hylsvolymer och tunga kulor" är väl lite väl luddigt, men Stora hylsvolymer och Kraftiga laddningar är lite mer korrekt, eller Större hylsvolymer i förhållande till Kaliber - är väl allra bäst som förklaring till när man tittar på något mer långsamtbrinnande krut. Motsatsen är Små patroner i svaga laddningar - snabbare krut.

Långsamma krut ger lägre tryck och jämnare laddningar. När vi väljer krut, så vill vi ju helst också hitta ett krut som ger en god fyllning i hylsan, utan att komprimera laddningarna.

Just 6,5 och 30-06 - mest 6,5 - hör till de patroner som hamnar i "gränslandet" mellan normalnivå kalibrar och högnivå kalibrar - som alltså använder sig av de långsammaste kruten. Vill man upp i för kalibern maximala hastigheter får man dock leta bland de något snabbare krutsorterna.

Publicerat
Nu ger vi oss in i en djungel... :lol:

Det finns mängder av olika definitioner av diverse förhållanden mellan komponenter i handladdningen.

"Stora hylsvolymer och tunga kulor" är väl lite väl luddigt, men Stora hylsvolymer och Kraftiga laddningar är lite mer korrekt, eller Större hylsvolymer i förhållande till Kaliber - är väl allra bäst som förklaring till när man tittar på något mer långsamtbrinnande krut. Motsatsen är Små patroner i svaga laddningar - snabbare krut.

Långsamma krut ger lägre tryck och jämnare laddningar. När vi väljer krut, så vill vi ju helst också hitta ett krut som ger en god fyllning i hylsan, utan att komprimera laddningarna.

Just 6,5 och 30-06 - mest 6,5 - hör till de patroner som hamnar i "gränslandet" mellan normalnivå kalibrar och högnivå kalibrar - som alltså använder sig av de långsammaste kruten. Vill man upp i för kalibern maximala hastigheter får man dock leta bland de något snabbare krutsorterna.

det låter konstigt att föreslå mrp som bästa krut till 100gr bst används iaf inte i mina bössor det finns bättre doningar till det även 202 är riktigt bra.

för det var väl precision du var ute efter markus.

Publicerat
  • Författare

Helt korrekt, framför allt precision på denna renodlade småviltammo.

Går det att säga någonting generellt om räffelstigning kontra kulvikt och förbränningshastighet? Jag har förstått att tunga kulor kräver kraftigare räffelstigning för att hinna stabiliseras, är det motsatt förhållande för lätta kulor eller är det bara inte lika noga med lätta kulor?

Det är roligt och lärorikt att få många tips och synpunkter, ett bra komplement till laddtabeller som tenderar att vara lite opersonliga :D:(

Tack för alla svar hittills :P

Publicerat
Helt korrekt, framför allt precision på denna renodlade småviltammo.

Går det att säga någonting generellt om räffelstigning kontra kulvikt och förbränningshastighet? Jag har förstått att tunga kulor kräver kraftigare räffelstigning för att hinna stabiliseras, är det motsatt förhållande för lätta kulor eller är det bara inte lika noga med lätta kulor?

Det är roligt och lärorikt att få många tips och synpunkter, ett bra komplement till laddtabeller som tenderar att vara lite opersonliga :D:P

Tack för alla svar hittills :P

långa kulor behöver 1:8 tum typ scenar och korta behöver mindre tex funkar nosler bst med 1:10 i 6,5x55

du kan själv räkna lite här.

http://home.swipnet.se/~w-50536/kulbana.html

Publicerat
det låter konstigt att föreslå mrp som bästa krut till 100gr bst används iaf inte i mina bössor det finns bättre doningar till det även 202 är riktigt bra.

Ja, det var väl jag som seglade iväg i krut för kalibrarna i allmänhet. Vilket som är "bäst" yttrar jag mig inte om alls, för det skiljer mellan allt för många faktorer för att kunna ta fram en enda "ren sanning". Till 100gr har jag ladd-data för N140, N150 och N160 samt Norma 202, 204 och MRP om jag kollar lite snabbt... Vad gäller krutet så är väl precision alltid något man eftersträvar oavsett man skjuter på bana eller stort eller smått vilt? Om man sedan skall ha extrem precision till bana, så är det ju lite andra moment i handladdningen man kan göra annorlunda än man gör med jaktammunition - som ju måste funka klanderfritt i vapnet.

Det är alltid kul med trådar som inbegriper handladdning, många sitter inne med erfarenheter och kunskaper och vi kan alla som skriver och läser detta, snappa upp andras.

Publicerat

ja norma och vithavuori har en hel del data på sina sidor också där kan du se lite varianter dock stämmer normas listade hastighet illa (om du inte har en 740 mm pipa) :D .

här är en laddning som jag kan rekommendera om du har lite 202 hemma.

http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata...=4&Visa=500

Publicerat
  • Författare
jag har fått den kulan att slå oerhört tätt med urp krutet, minns inte på rak arm laddvikt men runt 47,5-48,5

Skulle du kunna leta fram laddata tror du? ;) Nu har jag köpt URP bara för att du skrivit om det :D Jag börjar i den änden, fler krutsorter kommer säkert så småningom i skåpet.

Publicerat
Skulle du kunna leta fram laddata tror du? :D Nu har jag köpt URP bara för att du skrivit om det :D Jag börjar i den änden, fler krutsorter kommer säkert så småningom i skåpet.

japp kommer snart.

Publicerat

nosler bt 100 gr

48gr urp

cci 250

col 73,1mm

norma hylsa

om inte topprecisionen skulle infinna sig testa att gå ned till cci 200 fick en annan bössa att slå tätt med den kombinationen

alternativt gå ner till 47,6.

tövbo kan verifiera hur kulorna slog i hans bössa och även om effekten i räv.

Publicerat
  • Författare

Tack och bock! detta ska prövas ut B)

Jag har precis gjort en patronlägestolk av en tomhylsa och mätt upp max COL 78,5 mm med 100Gr BST, det verkar långt tycker jag. Det ger ju en friflykt på 5,4mm. Är inte det negativt för precisionen? B)

Publicerat
Det ger ju en friflykt på 5,4mm. Är inte det negativt för precisionen? B)

Rent generellt så är det inte bästa utgångspunkten för optimal precision. Men prova på, har du tur så är det en skjutare B)

När man laddar för precision så brukar man vilja har en friflykt mellan 0 - 1.5 mm.

Men med 0 mm i friflykt så sitter kulan i bommarna och en kula som sitter i bommarna ger ökat tryck (ibland extremt högt tryck) och är ingenting en nybörjare, amatör eller hobbyladdare behöver eller ska syssla med.

Publicerat
  • Författare

Det är väl till en viss grad ofrånkomligt att det blir längre friflykt med för kalibern lätta kulor.

Om jag följer regeln om att sätta ned kulan lika långt som dess diameter får jag en friflykt på lite mer är 3 mm, det borde bli bättre.

Publicerat
Om jag följer regeln om att sätta ned kulan lika långt som dess diameter får jag en friflykt på lite mer är 3 mm, det borde bli bättre.

Det är ett bra riktmärke men absolut minsta sättdjup brukar man säga är halva kulans diameter.

Publicerat
nosler bt 100 gr

48gr urp

cci 250

col 73,1mm

norma hylsa

om inte topprecisionen skulle infinna sig testa att gå ned till cci 200 fick en annan bössa att slå tätt med den kombinationen

alternativt gå ner till 47,6.

tövbo kan verifiera hur kulorna slog i hans bössa och även om effekten i räv.

Den sköt vansinnigt tätt i min bössa,har nån bild

på effekten men den är nog inte rumsren att lägga ut här B)

/M.