Publicerat September 19, 200817 yr Författare Det är ett bra riktmärke men absolut minsta sättdjup brukar man säga är halva kulans diameter. OK om jag sätter ned kulan 4 mm får jag en friflykt på ca 1 mm om jag har mätt rätt. Är det optimalt med tanke på precision eller är det till och med för lite?
Publicerat September 19, 200817 yr Författare Den sköt vansinnigt tätt i min bössa,har nån bildpå effekten men den är nog inte rumsren att lägga ut här /M. Låter bra Nu har ju inte jag någon SAKO Varmint att skjuta med men jag hyser gott hopp om att det ska gå att komma ganska nära hålihål ändå
Publicerat September 19, 200817 yr OK om jag sätter ned kulan 4 mm får jag en friflykt på ca 1 mm om jag har mätt rätt. Är det optimalt med tanke på precision eller är det till och med för lite? Tänk bara på att kulan ska sitta rakt i hylsan och sitta fast ordentligt. Men jag tycker inte att du behöver börja med 1 mm friflykt, börja med ca 2-3 mm friflykt och gör en laddstege med olika krutmängd. Får du fortfarande inte till precisionen så kan du göra en laddstege med minskad friflykt. Men innan du börjar ladda patroner med liten friflykt så måste du vara säker på att du mätt din friflykt på ett tillförlitligt sätt. Som jag tidigare skrev så kan trycket skjuta i höjden och otrevliga saker kan hända om du har laddat en patron där kulan kommer att sättas i bommarna. 0 friflykt är också ett ganska luddigt begrepp, man kan sätta kulan så att den nuddar bommarna, medelhårt i bommarna och hårt i bommarna. Vad jag tycker är hårt kanske du tycker är löst, förstår du vad jag menar? Tänk också på att patronerna ska rymmas i magasinet!
Publicerat September 19, 200817 yr Int. Mats på robsoft skrev en liknande rad man bör tänka på när man pysslar med små friflykter. Att skjuta en patron där kulan sitter i bommarna kan liknas med att man ska försöka slå ned en spik med en hammare utan att svinga hammaren.
Publicerat September 20, 200817 yr Tack och bock! detta ska prövas ut Jag har precis gjort en patronlägestolk av en tomhylsa och mätt upp max COL 78,5 mm med 100Gr BST, det verkar långt tycker jag. Det ger ju en friflykt på 5,4mm. Är inte det negativt för precisionen? testa den längden först 6,5x55 gillar friflykt.