Publicerat September 19, 200817 yr Måste ha en bärbar dator, eller vill ha en jag kan ta med mig, behövs säkert ingen värsting även om det är kul ibland, det ska gå att surfa runt lite på nätet, bygga hemsida och kolla på film, det jag kan prioritera är bra batteri och laddas i bilen, kvalité, jag hatar prylar som inte håller och jag tänker inte byta ut den inom minst 5-10 år. Kom med råd nu ni som är bättre på det här än jag, orkar inte sätta mig in i alla möjliga bra och dåliga komponenter som man ska och inte ha i datorn, märken och modeller som är prisvärda och bra, har ni en liggandes så är det inte omöjligt att det kan bli affär.
Publicerat September 19, 200817 yr Måste ha en bärbar dator, eller vill ha en jag kan ta med mig, behövs säkert ingen värsting även om det är kul ibland, det ska gå att surfa runt lite på nätet, bygga hemsida och kolla på film, det jag kan prioritera är bra batteri och laddas i bilen, kvalité, jag hatar prylar som inte håller och jag tänker inte byta ut den inom minst 5-10 år. Ja du.. om du inte vill byta ut den inom 5 - 10 år så är det nog en värsting du ska... 4år ungefär beräknar man livslängden på en dator som används mycket. En som idag anses som värsting kanske håller 5 - 10 år med lite tur och omvårdnad. Jag tycker du ska satsa på ett kvalitétsmärke, gärna en maskin avsedd för företagsbruk. Inte lika snygga, men betydligt mer hållbara och lätta. HP6510b är ett tips, 8000kr inkl.moms. EDIT: det är ingen värsting kanske, men den håller bra kvalité
Publicerat September 19, 200817 yr Eftersom Vi har trappor här i huset där jag bor och datorn på öv. så funderar jag på att köpa mig en bärbar Mac och installera den på bv i huset. Mac ska visst var lite driftsäkrare. Jag vet inte så mycket om dom. Är det någon som har mer kunskaper om Mac är Ni välkomna att presentera dom.
Publicerat September 19, 200817 yr jag har en HP pavilion som jag är riktigt nöjd med. enda jag behövt göra är att öka Ram-minnet till 2gb.
Publicerat September 19, 200817 yr jag har en HP pavilion som jag är riktigt nöjd med. enda jag behövt göra är att öka Ram-minnet till 2gb. Pavilion är dock en av HP's hemma-modeller och inte lika robusta i konstruktion. Det är till att kompromissa, vad man helst vill ha =) Men ska man ha med en maskin till skjutbanan eller jaktmarken så är det bra med en lite tåligare modell.
Publicerat September 19, 200817 yr Pavilion är dock en av HP's hemma-modeller och inte lika robusta i konstruktion. Det är till att kompromissa, vad man helst vill ha =) Men ska man ha med en maskin till skjutbanan eller jaktmarken så är det bra med en lite tåligare modell. Jag kommer iallafall aldrig mer att köpa en pavilion. Den blir varm så den bränns, ramen runt skärmen har släppt, moderkortet har behövts bytas. Fy sicken skit....
Publicerat September 19, 200817 yr Jag kommer iallafall aldrig mer att köpa en pavilion. Den blir varm så den bränns, ramen runt skärmen har släppt, moderkortet har behövts bytas. Fy sicken skit.... Som sagt, ingen robust konstruktion
Publicerat September 19, 200817 yr Använder den inte själv men, skulle jag köpa dator nu så skulle det bli en macbook. Trevlig design både på maskinen och arbetsmiljön. Inga trojaner/virus. Funkar grymt bra med min I-phone.
Publicerat September 19, 200817 yr http://www.pricerunner.se/pl/27-1134069/Ba...-Premium-priser Jag köpte denna till tjejen och hon är kanonnöjd! Även jag som nu kan sitta i vardagsrummet framför tvn och surfa Snabb som attan är den. Men det är inget speciellt bra grafikkort, men vi spelar knappt några spel.
Publicerat September 19, 200817 yr Använder den inte själv men, skulle jag köpa dator nu så skulle det bli en macbook.Trevlig design både på maskinen och arbetsmiljön. Inga trojaner/virus. Funkar grymt bra med min I-phone. Trevlig design ja, dubbla priset mot en PC. Mindre utbud av programvaror och dessutom har Mac konverterat till Intel.... så du betalar schweinmycket pengar för en PC i Apple-format.. helt onödigt.. Helt klart lägger de en massa energi på att få allt så snyggt som möjligt, men vad har man för nytta av det? Dessutom inte särskillt robust om man ska ha med sig ut. Inga trojaner/virus är bullsh*t dessvärre, som sagt - de har konverterat till intel.. finns massor med fina tojaner, virus och rootkits som faktiskt t.o.m. kommer åt I-phonen. Nej, den dagen de bygger en funktionell maskin som är kompatibel med all obskyr programvara man kan tänkas vilja köra och säljer den för rimliga pengar.. då kan jag tänka mig en mac. Men så länge som de är som de är så är de bara en modefluga, iaf hemma hos svensson.. någon som jobbar med grafik, video eller ljud har säkert större nytta av dem eftersom de renderar jäkligt snabbt.
Publicerat September 20, 200817 yr Trevlig design ja, dubbla priset mot en PC. Mindre utbud av programvaror och dessutom har Mac konverterat till Intel.... så du betalar schweinmycket pengar för en PC i Apple-format.. helt onödigt.. Helt klart lägger de en massa energi på att få allt så snyggt som möjligt, men vad har man för nytta av det? Dessutom inte särskillt robust om man ska ha med sig ut. Inga trojaner/virus är bullsh*t dessvärre, som sagt - de har konverterat till intel.. finns massor med fina tojaner, virus och rootkits som faktiskt t.o.m. kommer åt I-phonen.Nej, den dagen de bygger en funktionell maskin som är kompatibel med all obskyr programvara man kan tänkas vilja köra och säljer den för rimliga pengar.. då kan jag tänka mig en mac. Men så länge som de är som de är så är de bara en modefluga, iaf hemma hos svensson.. någon som jobbar med grafik, video eller ljud har säkert större nytta av dem eftersom de renderar jäkligt snabbt. "Konverterat" till Intel???????? Visst kan man använda pc-miljöer i en mac. Om man "delar" den. Dom virus och trojaner man än så länge hittat i mac´ar har varit i "PC-delen". Det är vad jag har fått höra.
Publicerat September 20, 200817 yr "Konverterat" till Intel????????Visst kan man använda pc-miljöer i en mac. Om man "delar" den. Dom virus och trojaner man än så länge hittat i mac´ar har varit i "PC-delen". Det är vad jag har fått höra. Konverterat till intel ja.. http://www.apple.com/intel/ De kör inte längre Motorolas PowerPC-processorer.. Och ja - därför finns det virus som påverkar även mac.. =) Eftersom det inte skiljer något på Mac och PC längre, utom operativsystemet.. EDIT: Nu har jag lite mer tid till ett längre svar. Apples före detta processorarkitektur innebar att instruktioner till processorn att skulle vara 4byte stora till skillnad mot x86 (ps) som ger instruktioner i varibel storlek av 1 till 10byte. Av den anledning kunde man inte köra någon PC programvara på Mac och vise versa. Det var också detta som gjorde en Mac betydligt snabbare än en PC i hanteringen av instruktioner till processorn. En mac på 1GHz processor motsvarade en PC på ungefär 2,1GHz i hastighet. Men eftersom nu Apple gått över till x86-processorakitektur så får man en lika sunkig burk om man köper en mac för 22000 som en bärbar PC för 6000 på siba.. =) Enligt mig har Mac gett upp det som gör en Mac till en mac, och det är lite synd =(
Publicerat September 20, 200817 yr Ja, det låter ju tråkigt. Det var ju detta som tidigare var det positiva med Mac. Undrar varför så många företag fortfarande byter till mac? Den här var vad jag blev rekomenderad om i alla fall, om jag skulle köpa mac. http://store.apple.com/se/browse/home/shop...DSE_LAPTOP%2DSE Var inne på att köpa "air" men den hade tydlige för dålig batteri-kapacitet. Vi får väl se. Jag gillar mac vad gäller design och användarvänlighet. Men jag saknar att kunna bryta ner datorn i molekyler. Tex vanliga utforskaren som normalt är min bästa vän. Men man lär sig väl.
Publicerat September 20, 200817 yr Hustrun har kört Fujitsu-Siemens i några år, avverkat tre bärbara tror jag.. Lifebook heter de visst. Tycker dessa j-la datorer är helt sjukt bra!!! Hon jobbar med dem dagligen och mellan varven så missbrukas de av mej, ungarna mfl och går ändå. Riktigt bra burkar tycker jag! Sen hade hennes jobb ändrat ngt avtal så nästa bärbara vart en Lenovo.. Usch säger jag bara... riggad med Vista dessutom..usch x2. Mvh!
Publicerat September 20, 200817 yr Ja, det låter ju tråkigt. Det var ju detta som tidigare var det positiva med Mac. Undrar varför så många företag fortfarande byter till mac? Den här var vad jag blev rekomenderad om i alla fall, om jag skulle köpa mac. http://store.apple.com/se/browse/home/shop...DSE_LAPTOP%2DSE Var inne på att köpa "air" men den hade tydlige för dålig batteri-kapacitet. Vi får väl se. Jag gillar mac vad gäller design och användarvänlighet. Men jag saknar att kunna bryta ner datorn i molekyler. Tex vanliga utforskaren som normalt är min bästa vän. Men man lär sig väl. De har inte så stor marknad hos företag faktiskt, främst hos marknadbyråer, mediabolag, tryckerier osv som har nytta av grafikhanteringen. Hos de flesta vanliga företag är det fortfarande windows-maskiner i olika tappningar som gäller. Men visst, endel väljer mac, och det tror jag beror mycket på religion än funktion faktiskt. Någon i beslutsposition som alltid kört mac och så blir det lika för resten av firman.. =) Man stöter faktiskt på nån Mac server ibland också, men de brukar bytas ut tämligen fort
Publicerat September 26, 200817 yr Tja, det är ju en djungel det här med bärbara datorer... Men med dina krav kan du nog köpa vilken som helst på marknaden. Såvida du inte ska se film i 720p/1080p/i på den, eller koppla den till en platt-tv? För ex. om du ska koppla den till enLCD/plasma tv bör du se till att du har DVI-ut på den. Men i övrigt då? Ja bäst är nästan att gå runt på affärer och klämma/känna. Hur stor skärm vill du ha? Hur mycket vill du betala? Ska du ha ett prisvärt märke tycker jag du ska kolla på ACER. Dock har dom har väl inte riktigt 100% finish i datorerna (det knakar lite, tangentbordet sviktar, känns lite plastig m.m), men hårdvarumässigt är jag har en själv och är riktigt nöjd, den har aldrig strulat på 2 år för mig iaf .... Sen så hörs ju HP:s företagsdatorer vara bättre än Pavillion-modellerna, men tyvärr kommer jag inte på vad dom heter just nu, men jag tror att Hp & Compaq gör dessa tillsammans. Sen så tycker jag ju att VAIO-modellerna verkar grymt fina, men då får man ju pynta lite också ... DELL har jag ingen egen uppfattning om, men om man läser runt lite så verkar det som om de flesta tycker man ska akta sig för dessa. Dock har jag inget riktigt rakt svar varför?
Publicerat September 26, 200817 yr Kör Dell stationär hemma, hyrpc från jobbet som är betald och klar innan årsskiftet. Helnöjd med burken, kan gå lite lite tungt när man redigerar film från HD kamera men iövrigt så är jag nöjd. Mvh!
Publicerat September 27, 200817 yr Måste ha en bärbar dator, eller vill ha en jag kan ta med mig, behövs säkert ingen värsting även om det är kul ibland, det ska gå att surfa runt lite på nätet, bygga hemsida och kolla på film, det jag kan prioritera är bra batteri och laddas i bilen, kvalité, jag hatar prylar som inte håller och jag tänker inte byta ut den inom minst 5-10 år.Kom med råd nu ni som är bättre på det här än jag, orkar inte sätta mig in i alla möjliga bra och dåliga komponenter som man ska och inte ha i datorn, märken och modeller som är prisvärda och bra, har ni en liggandes så är det inte omöjligt att det kan bli affär. Nu känner jag inte dig jätteväl Pertan men jag tror inte att du skulle uppskatta en Mac Alldeles för mycket rullbilder och olika skärmar som ska hit och dit. Givetvis lär man sig säkert den över tiden men nja, jag skulle inte köpa en. Jag har själv en Hp Compaq 6715b och den funkar till det mesta. Det går att köpa ett resebatteri så att du kan jobba över 10 timmar med den utan att behöva ladda. Är du borta i flera dagar köper du en adapter och pluggar i 12v uttaget i bilen så kan du ladda den i bilen (sådana måste rimligen finnas). Min dator är ett år gammal nu så det finns förmodligen några uppdaterade versioner. Jag har haft en Dell maskin innan men den lade av efter 3 år - den var prisvärd när jag köpte den men ville aldrig riktigt fungera perfekt. Fick byta adapter en gång och till slut lade skärmen av. Plus till Dell är dock deras kundservice, otroligt hjälpsamma och vänliga. En Hp maskin är således vad jag rekomenderar. Min flickvän har haft en acer och jag kan inget om innehållet i datorer men den kändes plastig och lite knölig i tagenterna. Kolla dustinhome.se och leta efter lämplig modell.
Publicerat April 3, 200917 yr totalt nollad va gäller datorer. men tänkt skaffa en bärbar 15". kör inga tunga program (ingen speldator) förutom blocket,jaktsidan.. behöver en surfdator,kolla nån film,hyfsad batteri tid... tänkte köpa en med mobiltbredband via telia allstå med hörhöjd mån-avgift... kan nån ge tips på en vettigt inte så dyr dator mvh/Johan
Publicerat April 4, 200917 yr Om det inte är något speciellt program du behöver som bara kör i PC, skall du ha en MacBook. Om du dessutom har en XP-licens liggande någonstans kan du installera det också i samma maskin och kunna använda den som en PC också. Men det kommer du inte att vilja göra :-)
Publicerat April 4, 200917 yr Om det inte är något speciellt program du behöver som bara kör i PC, skall du ha en MacBook. Om du dessutom har en XP-licens liggande någonstans kan du installera det också i samma maskin och kunna använda den som en PC också. Men det kommer du inte att vilja göra :-) MackBook? Kom igen, han sa billig.. Kolla onceagain.se, rekonditionerade begagnade maskiner. Du hittar garanterat ngt som fyller dina behov där.
Publicerat April 4, 200917 yr Måste ha en bärbar dator, eller vill ha en jag kan ta med mig, behövs säkert ingen värsting även om det är kul ibland, det ska gå att surfa runt lite på nätet, bygga hemsida och kolla på film, det jag kan prioritera är bra batteri och laddas i bilen, kvalité, jag hatar prylar som inte håller och jag tänker inte byta ut den inom minst 5-10 år.Kom med råd nu ni som är bättre på det här än jag, orkar inte sätta mig in i alla möjliga bra och dåliga komponenter som man ska och inte ha i datorn, märken och modeller som är prisvärda och bra, har ni en liggandes så är det inte omöjligt att det kan bli affär. Jag skulle nog slå ett slag för dell en billigare variant men met ett omfattande servicapaket. Där är varesig kvaliteten eller prestandean på topp men i gengält kan man plocka ihop ett hyggligt servicapaket allt ifrån "nästadag på platsen service" till "inskicknings service" beroende på hur långa "driftstopp" du kan tänka dig. Du bör lägga runt 5000:- på datorn. Sedan kostar ju programmen en del.
Publicerat April 4, 200917 yr Jag har en Acer Travelmate 5320, ingen aning om den räknas som "bra" eller "dålig" men den funkar toppen i alla fall, minns inte priset men drygt 5000 tror jag... Håller inte på med några avancerade saker utan surfar bara på den, och det duger den verkligen till. Verkar vara tålig också, spillde nämligen vatten i den för ett halvår sedan och i början kunde vissa tangenter tjorva, senaste månaderna har det inte märkts av alls.
Publicerat April 4, 200917 yr Har själv suttit vid en Compaq Presario i snart ett år och kan se film, surfa, bygga hemsida m.m. Tycker du skall satsa på en Compaq.