Publicerat September 22, 200817 yr Ikväll tog jag med mig grabben på 4,5 år ut på en sväng i skogen. Vi for upp till den mindre marken (50ha) jag arrenderar för att sätta oss i ett torn som ligger bra beläget. Just på denna mark finns det lite mera rådjur än på stormarken som verkar helt dammsugen för tillfället och jag tänkte att kommer det get med killing så skjuter jag killingen. Sonen var verkligen förväntansfull och han hade med sig sin leksaksbössa som för övrigt är en riktig rävdräpare då han jagar gärna och ofta med rävskinnen hemma. Vi slog oss ned och han var tyst som en mus, rätt som det är ser jag hur en get kommer fram och i hennes släptåg 2 killingar. Jag makar försiktigt ned sonens hörselskydd och tittar honom i ögonen och viskar att nu ska pappa skjuta och hans min och uttryck är obetalbart, hela han fullkomligt gnistrade av iver och spänning. Väntade så jag fick bra läge på ena killingen och skottet gick på ca 100 meter. Sonen viskade hetsigt att han såg att rådjuret *jjammmlade* Geten och den andra killingen står kvar ca 30 meter från den döde killingen och dom är kvar trots att vi klättrar ned och går fram, när vi är inne på otroliga 40 meter drar dom till skogs. Lillgrabben var alldeles till sig, först få vara med på sin första jakt när pappa skjuter och sedan få se rådjuren stå kvar så nära när vi närmar oss. Väl framme var det urtagning som gällde och jag vågar påstå att det var en pappa som var något stolt när sonen hjälper till att hålla i bakbenet när jag passade killingen. Glada i hågen släpade vi fram bytet till bilen och for sedan hem där grabben stormade in för att tala om för mamma och storasyster vad som hänt. Han var sedan med i garaget och iaktog mig med största noggranhet när jag flådde och nu står han i duschen för avlusning av ev fästingar. / En mäkta stolt Mickel
Publicerat September 22, 200817 yr Hehe.precis som du skriver.. det är ruskigt skoj att se reaktionerna och känslorna på di små...
Publicerat September 22, 200817 yr Snyggt jobbat grabbar, precis sådär ska det gå till om man ska indoktrinera småvalparna, grattis till fällt vilt och en ny jägare i familjen (Jag ser att det inte bara är One mile yankee mike som har bygel med sig i skogen )
Publicerat September 22, 200817 yr Kul Mickel, härlig story Han är rätt lik pappa men det kan ju gå bra för han ändå
Publicerat September 22, 200817 yr man blev helt otroligt glad av att se detta ^^ Ps . han ser redan ut som en proffesionel jägare
Publicerat September 22, 200817 yr Härligt Mickel, roligt det måste vara när man har ungar som är intresserade!
Publicerat September 23, 200817 yr Grattis til kidden. Himla roligt när barnen är med och det händer något spännande. Lite längre fram i höst kommer mina två att vara med pappa eller mamma o jaga , hoppas bara det går så bra som för er. Lasse
Publicerat September 23, 200817 yr Det är helt underbart. Den grabben kommer att bli en bra jägare. Kan tänka mig att pappa är stolt.. Mvh
Publicerat September 23, 200817 yr Jag har också en på injagning Hoppsan det här vart ju pinsamt..det är ju samma pojk
Publicerat September 23, 200817 yr Iskall kille! Bara att gratulera grabben till ett bra bössval också Vill han diskutera byglar så står jag till förfogande dag och natt! /Levergunners do it again....and again....and again....and again....and again......
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Iskall är bara förnamnet. Storasyster kom ut i garaget när vi flådde och tyckte att det var äckligt när sonen då fräser åt henne att det minsann är kött som ska bli mat som hänger där! Vill han diskutera byglar så står jag till förfogande dag och natt! Det där ska jag försöka ta ur pojken innan han blir myndig. Det blir en Remington syntet och därmed basta!
Publicerat September 23, 200817 yr Fan va coolt! Så sjukt kul att dela upplevelsen speciellt när man ser hur grabben i ditt fall verkligen känner spänningen och utstrålar lycka!! Haft med Wilda på ett antal äventyr redan och fler ska det bli. Hon är lite liten ännu men jag hade henne tex med då Skurebo, Max och jag rensade duvor på en ridskola. Wilda och jag var "spotters" med stora magliten medan gossarna rännde runt med Cyclonen och pluppade fåglarna. Wilda såg tillslut duvor överallt och tyckte det var allmänt skitkul! Fan att jag inte plåtade den kvällen Mvh!
Publicerat September 23, 200817 yr Än roligare blir det när dom är med och jaga på riktigt. Kan tala om att diskussionerna kan gå rätt höga vid middagsbordet efter en dags jakt Men viktigast är att ta vara på de här åren för det går otroligt fort tills de är flygfärdiga. Ena tvillingdottern stack till Afrika igår och andra sticker till Sälen på jobb senare i höst mvh\mats
Publicerat September 23, 200817 yr Härligt Mickel, visst är det skitgött när de visar intresse för det man gör. Har ett par tjejer jag tappat hoppet kring, men en son och en dotter där jag tror chansen fortfarande finns Bild på yngsta dottern en VAB-dag (Vård Av Sjukt barn) förra säsongen
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Stojjan> Ja man växer något i stövelskaften när dom är med och visar sådant intresse. Jag går sjukskriven nu pga problem med magen och sonen får vara hemma med mig nu istället för att vara på dagis så imorgon blir det nog matsäck och en runda efter lingon på förmiddagen. Det gäller att passa på när tiden och möjligheten finns.
Publicerat September 28, 200817 yr En riktigt trevlig storry Mickel!... sånt som får en familjefar å bli varm i hjärtat!.... MEGA GRATTIS till dej och Sonen!... Mvh Mamre!..
Publicerat September 28, 200817 yr Det är roligt att ha de små med och att det ska bli passkytt är tveksamt, på tok för dåligt passlim än så länge, brukar bli bättre i tonåren då de inte orkar gå Kul att det gick vägen med upplevelse och att få skjuta också, han har rätta tonen och tongångarna och jag ser hellre en bygel i handen än en plast remington
Publicerat September 28, 200817 yr Ja.. här har vi också en nybliven jägare.. Hon är på upplärning så att säga. Jag håller på att lära henne jaktsnacka på den här bilden