Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Arbetsplatsen

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada laddare!

Om någon här lyckats undgå det så får jag väl upprepa igen att jag precis börjat ladda själv, ett angenämt problem man stöter på med en gång är ju att organisera en bra arbetsyta.

Hur ser det ut hemma hos dig?

Jag har till mitt förfogande ett garage det aldrig stått en bil i, det är snickarboden jag tagit över efter min far. Med den gamla stabila hyvelbänken som utgångspunkt har jag gjort en arbetsbänk för laddning. Själva laddpressen har jag monterat på en tjock plywoodplanka som skruvas fast i hyvelbänken och stabiliseras med en skruvtving i bakkanten. Bredvid den lägger jag en formplyfaskiva ca 50x70 cm. Den har jag satt kanter på i bakkant och på sidorna, så att inte hylsor, tändhattar eller vadsomhelt kan rulla iväg över kanten.

Krutdispensern sitter fastskruvad på skivan.

laddbräden har jag tillverkat, 1 för 50st och 2 med plats till 20st.

Skivan som ju är helt slät är lätt att blåsa helt ren med tryckluft innan man börjar jobba.

Jag har en tanke om att skivan kan läggas bak i bilen och man kan ladda små batcher på skjutbanan med hjälp av handpressen, bara man tar med sig färdigkalibrerade hylsor med tändhattar monterade.

post-2426-1222438630_thumb.jpg

Det vore kul att få se hur ni har det hemma i laddboden, kanske kan man får goda tips och ideer.

Publicerat

jag vågar inte visa bilder på min laddbod då ingen kan tro att det kan laddas väl i sådant kaos, håller till i garaget.

Publicerat
  • Författare
jag vågar inte visa bilder på min laddbod då ingen kan tro att det kan laddas väl i sådant kaos, håller till i garaget.

Visst är det otroligt att man kan ha stenkoll mitt i sin egen röra, det värsta som kan hända är att någon hjälper en att städa :lol::lol:

Publicerat

Jag har byggt allt på behändigt avstånd. Kan sitta i mitten på min snurrpall och börja med hylsbearbetningen, snurra lite till tändhattsisättningen, sedan krut och till sist pressen.

Har en minutiös ordning bland mina laddgrejer. Resten av boden....ja, den är inte lika hårt hållen. :lol:

laddbod.jpg

Publicerat

Nu vågar jag fan inte visa min. :lol::lol:

Publicerat
  • Författare

BB du verkar vara en riktig ordningsmänniska, eller så är du bra¨på att hålla skenet uppe ;) Man klarar sig med ganska liten arbetsyta, helt klart det var inget stort krypin du har, väldigt snygg våg och laddpress :lol:

Stocken fegis :lol: I dare you!!!!!!!!!!!!!!!

Publicerat

Har ingen kamera :blink::ph34r::mad:

Publicerat
Nu vågar jag fan inte visa min. :blink::ph34r:

:mad:;);)

BB du verkar vara en riktig ordningsmänniska, eller så är du bra¨på att hålla skenet uppe :D Man klarar sig med ganska liten arbetsyta, helt klart det var inget stort krypin du har, väldigt snygg våg och laddpress :lol:

Igentligen skulle jag låta dig tro det...men jag får alltid höra att jag är ett "bös"... :lol:

Ordningen just i handladdningshörnan kommer sig av ren respekt. Innan jag började ladda var jag starkt emot det i 20 år. Min far präglade mig hårt, och för honom så var "köpeskott" en garanti för att allt var o k, och handladdare bara dumsnåla, och "sådant straffar sig"... :D

Nu laddar jag själv, men med en djäkla disciplin...

Publicerat

här sitter jag, har jäkligt mycket krut och hylsor men det syns inte. kulor och verkyg finns på hyllan till vänster.

min stora ultraljudstvätt är inte heller med.

ps det är mina favoritdata som står på väggen, det krävs fin precision för att komma på min hall of fame :blink: .

post-703-1222455291_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
här sitter jag, har jäkligt mycket krut och hylsor men det syns inte. kulor och verkyg finns på hyllan till vänster.

min stora ultraljudstvätt är inte heller med.

ps det är mina favoritdata som står på väggen, det krävs fin precision för att komma på min hall of fame :blink: .

Vilken skön röra :ph34r:

Du måste köra enduro om du har slitit ut så många kedjor?

Publicerat

:ph34r: Det var ju läckert, att kratta ned favvisarna på väggen..!

Publicerat

Har mest en jävla kaos hemma, förutsättningarna är rätt ok men sen är det upp till laddaren själv att hålla ordning dvs Hipshot. Rörigt alltså.. Sitter på jobbet nu, ska se om jag kan mecka med någon bild om ngr dygn då jag återfått medvetandet efter helgens jakt :blink:

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Sitter på jobbet nu

Mvh!

VAA?? Jobbet?? Är inte du statligt anställd? Mina skattepengar går till ditt surfande på Jaktsnack?! :blink::ph34r::mad:

(själv är jag landstingsslav)

Publicerat
Mina skattepengar går till ditt surfande på Jaktsnack?!

..förmodligen den vettigaste investeringen i år... :blink:

Publicerat
Vilken skön röra :blink:

Du måste köra enduro om du har slitit ut så många kedjor?

höll på med enduro i ca 12 år men bytte till motocross för det är mindre farligt.

dom där kedjorna är nog inte så gamla det går några per år, för något år sedan bytte jag tex kolv 7 gånger på en säsong och 15st däck så det sliter bra på grejorna.

Publicerat
  • Författare
..förmodligen den vettigaste investeringen i år... :blink:

Vaddå? Våra pengar är ju i tryggt förvar hos farbror Anders..........

Nej usch vi ska väl inte dra ned vårat trevliga forum i ekonomipolitikens sunk :mad:

När jag jobbar så kommer arbetet ivägen HELA tiden för surfandet på jaktsnack, det här forumet är starkt vanebildande :ph34r:

Publicerat

Jag har mina grejjer i "laddrummet" gömda i ett kontorsskåp som jag byggt om för att passa mitt syfte. Jag tog bort hyllan som tangentbordet skulle ligga på, den var på skenor så man kunde skjuta undan det när man skulle stänga skåpet, skruvade av hjulen från benen och annvände dessa för att stabilisera och stärka upp pressen sen skruvade jag fast hyllan med vinkeljärn i sidorna på skåpet sen kopplade jag in en lampa så man ser var man gör där inne :P

de små facken är perfekta till verktyg, kulor, och allt annat man behöver.

längst upp förvarar jag laddata och mina jakttidningar.

Hylsorna ligger i små "plastbackar" som är uppmärkta med dynamo med kaliber samt en siffra för att hålla reda på antal omladdnigar

under hyllorna har jag stativ för chronon samt tubkikaren (just nu en hink+hävert för rengöring av akvariumet)

Om man kommer in i rummet möts man av detta

post-1964-1222457158_thumb.jpg

Sen om man öppnar dörrarna till himmelriket =)

post-1964-1222457168_thumb.jpg

om jag snurrar 180 grader så har jag ett skrivbord med ena datorn där jag man kan söka laddata och annat lull lull som man behöver

Publicerat
Jag har mina grejjer i "laddrummet" gömda i ett kontorsskåp som jag byggt om för att passa mitt syfte. Jag tog bort hyllan som tangentbordet skulle ligga på, den var på skenor så man kunde skjuta undan det när man skulle stänga skåpet, skruvade av hjulen från benen och annvände dessa för att stabilisera och stärka upp pressen sen skruvade jag fast hyllan med vinkeljärn i sidorna på skåpet sen kopplade jag in en lampa så man ser var man gör där inne :P

Hylsorna ligger i små "plastbackar" som är uppmärkta med dynamo med kaliber samt en siffra för att hålla reda på antal omladdnigar

under hyllorna har jag stativ för chronon samt tubkikaren (just nu en hink+hävert för rengöring av akvariumet)

[

om jag snurrar 180 grader så har jag ett skrivbord med ena datorn där jag man kan söka laddata och annat lull lull som man behöver

Den här lösningen gillar jag Skarpt! Snyggt gjort!

Publicerat

Tack.

skåpet köpte jag på blocket för 400:-

Det känns skönt att ha allting på samma ställe, nu när dottern börjar bli större (bara 10 månader än) ska jag kompletera så jag kan låsa skåpet med ett hänglås, bara så hon inte hittar nånting att "leka" med, tex balansvågen :P

Publicerat
Jag har mina grejjer i "laddrummet" gömda i ett kontorsskåp som jag byggt om för att passa mitt syfte. Jag tog bort hyllan som tangentbordet skulle ligga på, den var på skenor så man kunde skjuta undan det när man skulle stänga skåpet, skruvade av hjulen från benen och annvände dessa för att stabilisera och stärka upp pressen sen skruvade jag fast hyllan med vinkeljärn i sidorna på skåpet sen kopplade jag in en lampa så man ser var man gör där inne ;)

post-1964-1222457158_thumb.jpg

post-1964-1222457168_thumb.jpg

Jag hadde aldrig stängt dörrarana till detta handladdningens altare. :P:P:D

Publicerat
  • Författare

Håller med, mycket prydligt :P

Publicerat

Nu när jag tittat in i era himelriken så verkar det som om jag skulle kunna svänga mig med lite pressar o vågar jag med.

Publicerat
VAA?? Jobbet?? Är inte du statligt anställd? Mina skattepengar går till ditt surfande på Jaktsnack?! :D;):P

Gosse.. du vet inte hur lång kötid vi har in till Radion på våra "högprio" nummer :P Ska ringa in ett bråk i Alby och har köat i 5 minuter nu typ.. Uppsala sköter sig bättre ikväll, de är faktiskt bäst hittintills börjar tom komma upp i skånes nivå dvs förbannat snabba!

Skit samma, finns alltså tid att hacka lite här.

Mvh!

Publicerat

Haha, jag gick o funderade på exakt en sån här tråd igår :lol: Om jag ska visa min laddbänk så måste den städas av litet. ligger massa papper o grejer som bara blivit avsläppta på där :huh:

Publicerat

Byggde ett rum på ca 1,5x2 komma nånting meter i garaget som jag håller på att inreda. Återkommer med bilder.