Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pacco

Featured Replies

Publicerat

Jag saknar dina roliga optik tester :D

Testat nå nytt?

Publicerat
Jag saknar dina roliga optik tester :)

Testat nå nytt?

Tack tack !!

jag har ba haft så mkt att göra med jobbet + Tjejen + är i ett lägenhets byte nu bara !

Nikon monarch x har jag mer kött på benan nu ! Steiner handkikarna Discovery + nighthunter !

va hade du tänkt för några?

ha det gött! mvh cristian

Publicerat
  • Författare
Tack tack !!

jag har ba haft så mkt att göra med jobbet + Tjejen + är i ett lägenhets byte nu bara !

Nikon monarch x har jag mer kött på benan nu ! Steiner handkikarna Discovery + nighthunter !

Zeiss RF ligger närmast till hand.

Var på vippen att köpa en Geovid, men hört så mycket om den optiken.

Tydligen ska ljusflödet vara betydligt sämre än i Zeissen.

Känner att jag vill ha en kikare/avståndmätare i samma.

När jag köpt den, ska jag sälja bort alla andra.

Vad är din erfarenhet av kikare/avståndsmätare?

MVH L-O

Publicerat

Hej Pacco!

Skulle tycka det vore mycket intressant att höra vad du tycker om Monarch X:en????

Publicerat
Zeiss RF ligger närmast till hand.

Var på vippen att köpa en Geovid, men hört så mycket om den optiken.

Tydligen ska ljusflödet vara betydligt sämre än i Zeissen.

Känner att jag vill ha en kikare/avståndmätare i samma.

När jag köpt den, ska jag sälja bort alla andra.

Vad är din erfarenhet av kikare/avståndsmätare?

MVH L-O

erfarenheten tycker att tidigare så fanns det inga med samma kvalitet som en bra kikare Leica gjorde sin handkikare avståndsmätare men utan att ha deras riktiga optik!

Zeiss gjorde helt rätt att behålla flourit optiken jag tycker att det är en mkt bra kikare kanske den mest optimala men lite åt h vetet för dyr ! och vet inte om jag skulle lägga pengar på zeiss den nya swarovski HD var markant bättre optisk på alla sätt!

men zeissen kommer att göra många glada den som sagt jäkligt mäktigt! ^_^

Publicerat
Hej Pacco!

Skulle tycka det vore mycket intressant att höra vad du tycker om Monarch X:en????

ja nikon X hittills tycker att den är ba finnt lite tränge om man jämför med swarren

har testat att skjuta med den med rattarna upp till 350m ocg det va lite knepig i början men till sist fick jag till det klickarna är så exakta så inga problem med klick hit o dit!

det jag är mest nöjd är fokusratten följer mkt lättsamt tätt !

jag skrev tidigare att rattarna hade svårt att vrida sig av misstag och det gjorde en gång för mig men jag tror att jag råkade greppa sikten när skulle lyfta bössan !

annars är det ett sikte för livet när man skaffa en x så behåller man den !

sen tycker jag att denär ändå smidigt för att vara en 4-16 !!

Publicerat
ja nikon X hittills tycker att den är ba finnt lite tränge om man jämför med swarren

har testat att skjuta med den med rattarna upp till 350m ocg det va lite knepig i början men till sist fick jag till det klickarna är så exakta så inga problem med klick hit o dit!

det jag är mest nöjd är fokusratten följer mkt lättsamt tätt !

jag skrev tidigare att rattarna hade svårt att vrida sig av misstag och det gjorde en gång för mig men jag tror att jag råkade greppa sikten när skulle lyfta bössan !

annars är det ett sikte för livet när man skaffa en x så behåller man den !

sen tycker jag att denär ändå smidigt för att vara en 4-16 !!

okej, kul att höra. X:en är ju halva priset jämfört med swarren så jag antar att man inte kan räkna med exakt samma kvaliteér, men det verkar stå sig hyfsat bra i konkurrensen då. Finns det något vettigt sätt att förhindra att rattarna åker?

Publicerat
Tack tack !!

Hur är Steiner kikarna? Tittat i en på mässa och den verkade skarp o fin. Tror den hette Predator???

Publicerat
okej, kul att höra. X:en är ju halva priset jämfört med swarren så jag antar att man inte kan räkna med exakt samma kvaliteér, men det verkar stå sig hyfsat bra i konkurrensen då. Finns det något vettigt sätt att förhindra att rattarna åker?

om jämför kvalan mellan nikon ocg swarre mekanism så är nikon x bättre tex 4-16x50 tds !

så kvaliten kan du räkna med att den har x är ett rent yrkes sikten optisk om man jänför med min swarre så ser man skillnaden tyvärr till nikons fördel!

Publicerat
om jämför kvalan mellan nikon ocg swarre mekanism så är nikon x bättre tex 4-16x50 tds !

så kvaliten kan du räkna med att den har x är ett rent yrkes sikten optisk om man jänför med min swarre så ser man skillnaden tyvärr till nikons fördel!

Det var som fåglarna, det trodde jag inte. Där ser man. Intressant.

Publicerat
Hur är Steiner kikarna? Tittat i en på mässa och den verkade skarp o fin. Tror den hette Predator???

steiner är den mest strycktåliga kikaren på marknaden dem har som en ram runt prismorna som håller dem fast och det gör att det är nästa omöjligt att få dubbel seende på grund av man råkade tappa den i backen .

i övrigt har dem löst enkelt tre tyer av kikare marine anpassad till 100% för sjö , hunter ,nighthunter ,predator för att ge maximal kontraster för skymningen ( blåare) och discovery ,bird mm för maximal färgåtergivning (varmare färger) ,

jag tycker att dem mkt bra lösningar med snabbclips för remmen , neopren okular skydd , vissa har både fix fokus och fokusratt !

Publicerat
steiner är den mest strycktåliga kikaren på marknaden dem har som en ram runt prismorna som håller dem fast och det gör att det är nästa omöjligt att få dubbel seende på grund av man råkade tappa den i backen .

i övrigt har dem löst enkelt tre tyer av kikare marine anpassad till 100% för sjö , hunter ,nighthunter ,predator för att ge maximal kontraster för skymningen ( blåare) och discovery ,bird mm för maximal färgåtergivning (varmare färger) ,

jag tycker att dem mkt bra lösningar med snabbclips för remmen , neopren okular skydd , vissa har både fix fokus och fokusratt !

Kul, hur står de sig mot Zeiss, Leica, Swarre?

Publicerat

Hej Pacco

Kanon att ha dig här på forumet. Bra med dina kunskaper och tips. Du ha r dragit in mig i Nikonträsket. Har köpt en MonarchE 2,5-10 och är nu sugen på en MonarchE 1,1-4x24 M IL R4B till min 9,3 :an. Även Monarch X står på önskelistan.

Hur är deras handkikare ? prisvärda eller ?

Det är bara att ånga på med mera tester och tips så att vi noviser lär oss något....

MVH Erik

Publicerat
Hej Pacco

Kanon att ha dig här på forumet. Bra med dina kunskaper och tips. Du ha r dragit in mig i Nikonträsket. Har köpt en MonarchE 2,5-10 och är nu sugen på en MonarchE 1,1-4x24 M IL R4B till min 9,3 :an. Även Monarch X står på önskelistan.

Det är bara att ånga på med mera tester och tips så att vi noviser lär oss något....

MVH Erik

Vapentidningen har gjört en handkikartest där Nikon är med, kolla där.

Publicerat
Vapentidningen har gjört en handkikartest där Nikon är med, kolla där.

ja jag har den tidningen själv !!

jag tycker att det är konstigt med den tidning , för nikon som dem har på bilderna kostar 4500 kr och den heter monarch 8x42 dcf nikon värsting nu kostar 9999kr nikon HG DCF

så jag tror att dem har testat fel kikare , sen att dem jämför stora med småa kikare är lite konstigt !!

sen testar dem gammal med nytt , så jag fattar inte budskapet till kunderna o läsarna mm .

om man tänker sig en att man är helt novis och vill köpa sig en kikare läser den så får man inte ut så mkt av testet !

men väntar grabbar blev tillfrågad att va me i ett test framöver där 4 personer är inblandad med olika användnings område så det kan bli något !

mvh cristian

tex

swarovski släpper en ny swarovision el 8,5x44 tex och nikon kommer med en edg 8x42 som kommer att få folk att drägla igen det gjorde jag i alla fall :wub:

Publicerat
Hej Pacco

MVH Erik

kul med sikterna !! monarch x är et bara att skaffa sig jag är helt nöjd med den ! Handkikare har dem ett gäng vissa floppar och är jäkligt prisvärda och yrkesbruks kikarna , vilken modell tänkete du på ?

Publicerat
Kul, hur står de sig mot Zeiss, Leica, Swarre?

absolut hänger dem med där fördelen att man kan få sig en kikare anpassad för olika ändamål , vilken alla andra försöker att göra en kikare som ska passa alla !

Publicerat
ja jag har den tidningen själv !!

jag tycker att det är konstigt med den tidning , för nikon som dem har på bilderna kostar 4500 kr och den heter monarch 8x42 dcf nikon värsting nu kostar 9999kr nikon HG DCF

så jag tror att dem har testat fel kikare , sen att dem jämför stora med småa kikare är lite konstigt !!

sen testar dem gammal med nytt , så jag fattar inte budskapet till kunderna o läsarna mm .

om man tänker sig en att man är helt novis och vill köpa sig en kikare läser den så får man inte ut så mkt av testet !

men väntar grabbar blev tillfrågad att va me i ett test framöver där 4 personer är inblandad med olika användnings område så det kan bli något !

mvh cristian

tex

swarovski släpper en ny swarovision el 8,5x44 tex och nikon kommer med en edg 8x42 som kommer att få folk att drägla igen det gjorde jag i alla fall :)

Jag håller med att deras urval är aningen märkligt ibland. Kommer t ex att tänka på ett siktestest där Burris Fullfield jämfördes med Zeiss V och tro det eller ej så var Burrisen sämre! :wub:

Publicerat
absolut hänger dem med där fördelen att man kan få sig en kikare anpassad för olika ändamål , vilken alla andra försöker att göra en kikare som ska passa alla !

Jag upplevde Steinern som en bra kikare. Jag har en Conquest 8X30 idag och tycker att den inte är bra nog i skymning. Jag skulle väl i o f s kunna köpa en Zeiss FL eller liknande m men har en förmåga slita lite på grejerna så jag letar allternativ som är i stort sätt lika bra men som man kan använda utan att gråta blod om kikaren får sig en törn. Steiner Predator kostar ca 1/2 av de värsta och kunde då vara nåt för mig, speciellt som du säger att den är robustare byggd och anpassad för skymmningsjakt. Ett annat allternativ är Nikon Monach som är ännu billigare eller Minox BD.

Publicerat
Jag upplevde Steinern som en bra kikare. Jag har en Conquest 8X30 idag och tycker att den inte är bra nog i skymning. Jag skulle väl i o f s kunna köpa en Zeiss FL eller liknande m men har en förmåga slita lite på grejerna så jag letar allternativ som är i stort sätt lika bra men som man kan använda utan att gråta blod om kikaren får sig en törn. Steiner Predator kostar ca 1/2 av de värsta och kunde då vara nåt för mig, speciellt som du säger att den är robustare byggd och anpassad för skymmningsjakt. Ett annat allternativ är Nikon Monach som är ännu billigare eller Minox BD.

det var bra alternativ det är jätte skyllnad på BD och Bv BD är mkt bättre

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej Pacco. Jag har en fråga. Jag går och funderar på en Nikon Monarch Gold Riflescope 2.5-10 x 56. Jag undrar hur den gluggen står sig mot Nikon 2.5-10x44 Monarch X 30mm när det gäller skymningsvärde och kvalitet. Monarch X can jag få tag i för runt 800 dollar och Monarch gold för runt 650 dollar.

Publicerat
Hej Pacco. Jag har en fråga. Jag går och funderar på en Nikon Monarch Gold Riflescope 2.5-10 x 56. Jag undrar hur den gluggen står sig mot Nikon 2.5-10x44 Monarch X 30mm när det gäller skymningsvärde och kvalitet. Monarch X can jag få tag i för runt 800 dollar och Monarch gold för runt 650 dollar.

Ser att du bor i staterna. Då har vi en här på forumet som kan skicka lite sikten till svedala ? :)

MVH Erik

Publicerat
Ser att du bor i staterna. Då har vi en här på forumet som kan skicka lite sikten till svedala ? :)

MVH Erik

hahaha

Min jävla telefon ringer hela tiden om grejer men jag brukar ta med mig en väska med godbitar när jag åker hem till gamla svedala.

Publicerat
hahaha

Min jävla telefon ringer hela tiden om grejer men jag brukar ta med mig en väska med godbitar när jag åker hem till gamla svedala.

jag har pm dig !

Publicerat

Hej!

Ursäkta att jag bryter in här med en fråga till Pacco (självklart är även alla andra välkomna att svara):

Jag har tänkt skaffa ett annat sikte till älgbössan och var först inne på Leupolds VXIII 2,5-8x36 eller VXII 2-7x33 men efter att ha läst om Nikon här på forumet så lutar det åt Monarch 2-8x32.

Vad säger du/ni om detta val? Efter alla jämförelser med europakikarna så antar jag att ni rekommenderar Nikon eller spelar vanliga Monarchen i en lägre division?

Mvh/v (mitt första inlägg här för övrigt)