Publicerat Oktober 20, 200817 yr Hej!Ursäkta att jag bryter in här med en fråga till Pacco (självklart är även alla andra välkomna att svara): Jag har tänkt skaffa ett annat sikte till älgbössan och var först inne på Leupolds VXIII 2,5-8x36 eller VXII 2-7x33 men efter att ha läst om Nikon här på forumet så lutar det åt Monarch 2-8x32. Vad säger du/ni om detta val? Efter alla jämförelser med europakikarna så antar jag att ni rekommenderar Nikon eller spelar vanliga Monarchen i en lägre division? Mvh/v (mitt första inlägg här för övrigt) Funderar lite på det här med dom olika monarcherna. På TOZ finns Monarch, Monarch Gold och Monarch X. På Nikon store i Sverige finns Monarch II, Monarch III, Monarch E och X:et. Är Monarchen på TOZ någon av II eller III på Nikon store ? eller är det så enkelt så att det är Monarch I ?? Hjälp mig Pacco i denna jungel. Säljer du själv Nikon där du jobbar Pacco? MVH Erik
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Hej!Ursäkta att jag bryter in här med en fråga till Pacco (självklart är även alla andra välkomna att svara): Jag har tänkt skaffa ett annat sikte till älgbössan och var först inne på Leupolds VXIII 2,5-8x36 eller VXII 2-7x33 men efter att ha läst om Nikon här på forumet så lutar det åt Monarch 2-8x32. Vad säger du/ni om detta val? Efter alla jämförelser med europakikarna så antar jag att ni rekommenderar Nikon eller spelar vanliga Monarchen i en lägre division? Mvh/v (mitt första inlägg här för övrigt) ursäkta det sena svaret har varit på lite jakt semester ! hej jag antar att det monarch 2 2-7x32 du menar ? om det står mellan vx2 mot nikon så är nikon bättre optisk ! vx3 så är leica som tillverkar deras optik obs bara på vx 3 + 4 men skillnaden att vx 3 är lite för mkt gul/orange i dags ljus typisk (leica ) men funkar istället bättre på vinter blir mer neutral med när snön upplevs blå , nikon är lite mer neutral men åt lite blå nyans . annars är det nästan att slinga en slang du gör inte bort dig med sikterna !! jag anser att leupold vx 3 är en mkt bra sikten nikon sikten kommer att hänga utan problem !! rekyltåliga + vattentäta ska dem vara oavsett om sikten kostar 1000kr eller 15000kr annars är den trasigt !! mvh cristian
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Funderar lite på det här med dom olika monarcherna. På TOZ finns Monarch, Monarch Gold och Monarch X. På Nikon store i Sverige finns Monarch II, Monarch III, Monarch E och X:et. Är Monarchen på TOZ någon av II eller III på Nikon store ? eller är det så enkelt så att det är Monarch I ?? Hjälp mig Pacco i denna jungel. Säljer du själv Nikon där du jobbar Pacco?MVH Erik Ok Monarch Gold = monarch E för europa samma sikten Tyvärr gillar usa att byta namn på olika saker fast det är samma skit ! tex canon eos 450 = canon rebell 450 ! Model X ett yrkesprecision sikten allt är matt inga guld märken här o där prioritering för höga kontraster mkt stryktåligt ett sikten för livet ! skillnaden mellan monarch 2 0ch 3= ny modell . dem nya har oftas nu sidofokusering snyggare design + andra storlekar + att dem är lite smidigare och den nya riktmedlet BCD mkt trevligt om man har mindre förstoringar och vill skjuta på längre håll ! monarch 1 deras enklare modell Pm mig om du är intresserad av ett nikon sikten ska va jag kan göra ! mvh cristian
Publicerat Oktober 22, 200817 yr ursäkta det sena svaret har varit på lite jakt semester !hej jag antar att det monarch 2 2-7x32 du menar ? om det står mellan vx2 mot nikon så är nikon bättre optisk ! vx3 så är leica som tillverkar deras optik obs bara på vx 3 + 4 men skillnaden att vx 3 är lite för mkt gul/orange i dags ljus typisk (leica ) men funkar istället bättre på vinter blir mer neutral med när snön upplevs blå , nikon är lite mer neutral men åt lite blå nyans . annars är det nästan att slinga en slang du gör inte bort dig med sikterna !! jag anser att leupold vx 3 är en mkt bra sikten nikon sikten kommer att hänga utan problem !! rekyltåliga + vattentäta ska dem vara oavsett om sikten kostar 1000kr eller 15000kr annars är den trasigt !! mvh cristian Hej! Det är den här kikaren jag är intresserad av: Monarch 2-8x32 Den finns inte att välja på nikonstore.se av ngn anledning. Den finns att få med BDC-riktmedlet fast jag undrar om jag har ngn nytta av det i praktiken, det är ju sällan man skjuter älg på 500m... Ja, man blir ju förvirrad av alla olika modellnamn men om jag förstått dig rätt så kan man satsa på den vanliga Monarchen? mvh/v
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Hej!Det är den här kikaren jag är intresserad av: Monarch 2-8x32 Den finns inte att välja på nikonstore.se av ngn anledning. Den finns att få med BDC-riktmedlet fast jag undrar om jag har ngn nytta av det i praktiken, det är ju sällan man skjuter älg på 500m... Ja, man blir ju förvirrad av alla olika modellnamn men om jag förstått dig rätt så kan man satsa på den vanliga Monarchen? mvh/v det är en monarch 3, antar att det inte finns på grund att den ligger så nära den andra 2-7x32 + att den inte säljs så mkt ha det gott
Publicerat Oktober 26, 200817 yr det är en monarch 3, antar att det inte finns på grund att den ligger så nära den andra 2-7x32 + att den inte säljs så mkt ha det gott Ok, det låter bra. Då får det bli en beställning från TOZ med det snaraste då kronan verkar sjunka som en sten mot dollarn. Jag får tacka så mycket för svaren och infon, Pacco! /v
Publicerat November 2, 200817 yr Hej Pacco Det kommer nog att bli en ny bössa för min del lagom till jul. ( Remington LTR kal 308 ) Vill ha ett sikte med minst 16 gångers förstoring. Är sugen på en Monarh X, men för tillfället så är det för mycket pengar. Kollar lite på TOZ, bla monarch 4-16x50 BDC 419$, B Elite 4200 4-16 499$ bla. Jag vet ju att du inte tycker att man ska beställa från staterna, men priset är ju ok och så har Nikonstore i sverige ett dåligt utbud. Vad tycker du ? Är det något du kan få fram ? Du kan skicka ett PM om du vill. MVH Erik
Publicerat December 16, 200817 yr Är det du Pacco som är med i en artikel i Vapentidningen ? Erik haha nu är jag avslöjad ju det ä jag !
Publicerat December 16, 200817 yr Vilket nr ? vet inte det måste vara det senaste nr antar jag, och jag har faktisk inte läst den än !
Publicerat December 16, 200817 yr vet inte det måste vara det senaste nr antar jag, och jag har faktisk inte läst den än ! Sitter med den här ! Vad f.n är det jag missar ?
Publicerat December 16, 200817 yr Jajjemensan, den senaste, kom i lådan igår. Kommer väl ut i handeln om ett par dar.