Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu är dom på gång!

Featured Replies

Publicerat

"

2008-09-30 14:27:00

Vildsvinsfrågan ska lösas gemensamt

Vildsvinen ökar i antal, konflikterna med de bökande djuren likaså. Nu ska Jägareförbundet, LRF, Jordägarförbundet, Yrkesjägarföreningen och Kennelklubben hitta en gemensam lösning.

Ingen har väl kunnat undgå att vildsvinsstammens expansion inte är problemfri. För lantbrukare kan en etablering i värsta fall hota hela verksamheten.

Men nu siktar fem organisationer mot att hitta en gemensam hållning i vildsvinsfrågan.

Jägareförbundet, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenska Kennelklubben, Yrkesjägareföreningen och Jordägarförbundet har under ett halvår stött och blött alla tänkbara möjligheter till att förbättra förvaltningen. Någon gång i höst ska de vara färdiga.

Mycket diskussioner

– Det är mycket som vi diskuterar. Men jag känner att vi är väldigt nära varandra i alla frågor, säger riksjaktvårdskonsulent Hans von Essen.

Syftet är att ta fram en handlingsplan, samt att visa myndigheterna att organisationerna tar sitt ansvar när det gäller förvaltningen av vildsvinen.

– Vi tror att samråd och gemensamma åtaganden är nyckeln för att få en bra förvaltning. Om vi ska kräva det av jägare, lantbrukare och markägare runt om i landet då måste vi centralt också ha samma bild över hur problemen ser ut och hur dessa ska lösas.

Nötterna som ska knäckas är många. Hundanvändning, etik, utfodring, jaktmetoder, skador, information och förebyggande metoder är några saker som diskuteras.

– Visst finns det svårigheter. Men vi är på god väg att hitta en gemensam linje, säger Hans von Essen.

Frågor som ska lösas

• Utfodring – Var ska utfordringen ske? Hur mycket? Vad ska läggas på åteln/foderplatsen?

Hundar – anlagstest, råd och riktlinjer för hur hundar ska användas i jakt.

• Jaktmetoder – belysning vid åtlar, fällor.

• Samverkan och samarbete – lokala samråd inom jaktvårdskretsar på samma sätt som älgjakten.

• Hantering av skadesituationer – hur lantbrukarna drabbas ekonomiskt och hur detta ska lösas.

• Skadeförebyggande metoder vid sidan av jakt.

• Information och utbildning – ny utbildning för jägare och bra information om problem och lösningar.

Magnus Rydholm

"

Anlagstesten kommer att ske i hägn, det ända hägn som är godkännt i sverige är http://www.mamimajakt.se/. Hoppas att det fler inom kort annars kommer man att stöta på problem.

Jag kan se en liten likhet i det som hände med "rekommendationerna vad gäller björnjakt" som sen kanske kan bli regler som skall följas.

Calle

• 4 weeks later...
Publicerat
"

2008-09-30 14:27:00

Vildsvinsfrågan ska lösas gemensamt

Vildsvinen ökar i antal, konflikterna med de bökande djuren likaså. Nu ska Jägareförbundet, LRF, Jordägarförbundet, Yrkesjägarföreningen och Kennelklubben hitta en gemensam lösning.

Ingen har väl kunnat undgå att vildsvinsstammens expansion inte är problemfri. För lantbrukare kan en etablering i värsta fall hota hela verksamheten.

Men nu siktar fem organisationer mot att hitta en gemensam hållning i vildsvinsfrågan.

Jägareförbundet, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenska Kennelklubben, Yrkesjägareföreningen och Jordägarförbundet har under ett halvår stött och blött alla tänkbara möjligheter till att förbättra förvaltningen. Någon gång i höst ska de vara färdiga.

Mycket diskussioner

– Det är mycket som vi diskuterar. Men jag känner att vi är väldigt nära varandra i alla frågor, säger riksjaktvårdskonsulent Hans von Essen.

Syftet är att ta fram en handlingsplan, samt att visa myndigheterna att organisationerna tar sitt ansvar när det gäller förvaltningen av vildsvinen.

– Vi tror att samråd och gemensamma åtaganden är nyckeln för att få en bra förvaltning. Om vi ska kräva det av jägare, lantbrukare och markägare runt om i landet då måste vi centralt också ha samma bild över hur problemen ser ut och hur dessa ska lösas.

Nötterna som ska knäckas är många. Hundanvändning, etik, utfodring, jaktmetoder, skador, information och förebyggande metoder är några saker som diskuteras.

– Visst finns det svårigheter. Men vi är på god väg att hitta en gemensam linje, säger Hans von Essen.

Frågor som ska lösas

• Utfodring – Var ska utfordringen ske? Hur mycket? Vad ska läggas på åteln/foderplatsen?

Hundar – anlagstest, råd och riktlinjer för hur hundar ska användas i jakt.

• Jaktmetoder – belysning vid åtlar, fällor.

• Samverkan och samarbete – lokala samråd inom jaktvårdskretsar på samma sätt som älgjakten.

• Hantering av skadesituationer – hur lantbrukarna drabbas ekonomiskt och hur detta ska lösas.

• Skadeförebyggande metoder vid sidan av jakt.

• Information och utbildning – ny utbildning för jägare och bra information om problem och lösningar.

Magnus Rydholm

"

Anlagstesten kommer att ske i hägn, det ända hägn som är godkännt i sverige är http://www.mamimajakt.se/. Hoppas att det fler inom kort annars kommer man att stöta på problem.

Jag kan se en liten likhet i det som hände med "rekommendationerna vad gäller björnjakt" som sen kanske kan bli regler som skall följas.

Calle

Detta ska bli intresant att se hur det går med samarbetet.

Min fråga för att kapa tråden lite är hur stora problem är det ute i sverige med vildsvinsskador.

Vill gärna veta hur mycket ni fodrar och med vad, lägger ni ut en 40 fotare med betor eller sprids det något kilo med majs om dygnet?

/Lasse

Publicerat

Inga problem med vildsvinsskador på en betsmark där åteln ligger alldeles bredvid. Den andra åteln ligger inne i skogen långt ifrån odlad eller öppen mark.

Jag lägger ut bröd, vete och korn ca 5kg/dygn per åtel. Nu är där dålig aktivitet p.g.a alla ekollonen och det är mest fåglarna som får sig ett rejält skrovmål.

Publicerat

OK känns som om du lägger ut en hel del, hur mycker gris har du? Har ju för mig att du ha ren del, och då går det klart åt mera mat.

Hur mycker gris skjuter du på dina marker varje år?

/Lasse

Publicerat
OK känns som om du lägger ut en hel del, hur mycker gris har du? Har ju för mig att du ha ren del, och då går det klart åt mera mat.

Hur mycker gris skjuter du på dina marker varje år?

/Lasse

Jag har räknat in ett sextiotal grisar av alla bilderna från åtelkamerorna sen i våras. Hur många jag skjuter är ointressant. Blir bara en massa gnäll! :lol:

Publicerat
Jag har räknat in ett sextiotal grisar av alla bilderna från åtelkamerorna sen i våras. Hur många jag skjuter är ointressant. Blir bara en massa gnäll! ^_^

Låter ju som om du har riktigt bra med gris på dina marker.

Jag har inget emot se som skjuter mycker gris, snarare tvärt om, men det är ju inte bara jag som läser detta så jag förstår.

Som jag ser det så när man har så mycket gris som vad du verkar ha så får man inte missa många möjligheter att skuta gris.

Jag är inte grisjägare men jag har ju en förhoppning om att bli inom en snar framtid. :lol:

Alla pratar om hur vi ska förvalta dom och det är ju skit bra, men vad många verkar glömma är hur många timmar man får lägga i skogen för att skjuta tillväxten när man har en lagom stor stam.

Rätta mig gärna om jag har fel. Gicvet är dock att vi måste ha en hållbar förvalltning eng foder skjutbara djur och liknande.

/Lasse

Publicerat
Låter ju som om du har riktigt bra med gris på dina marker.

Jag har inget emot se som skjuter mycker gris, snarare tvärt om, men det är ju inte bara jag som läser detta så jag förstår.

Som jag ser det så när man har så mycket gris som vad du verkar ha så får man inte missa många möjligheter att skuta gris.

Jag är inte grisjägare men jag har ju en förhoppning om att bli inom en snar framtid. :)

Alla pratar om hur vi ska förvalta dom och det är ju skit bra, men vad många verkar glömma är hur många timmar man får lägga i skogen för att skjuta tillväxten när man har en lagom stor stam.

Rätta mig gärna om jag har fel. Gicvet är dock att vi måste ha en hållbar förvalltning eng foder skjutbara djur och liknande.

/Lasse

Förvaltning hit och förvaltning dit.... Det går med övrigt klövvilt, men inte med grisar med den kunskapsnivån vi har idag.

Publicerat
Förvaltning hit och förvaltning dit.... Det går med övrigt klövvilt, men inte med grisar med den kunskapsnivån vi har idag.

Nu blev jag nyfiekn hur menar du nu?

Vad jag med ordet förvaltning menar är att vi måste köra på en linje alla både jägare och markägare.

Hmm kom just på en svårighet med just det, hos dig som har mycket gris om man kan säga det och hos mig som har lite gris är det ganska svårt att göra likadant.

Om vi Tex skulle fodra med lika mycket foder skulle ju dina grisar nästan vara utan eller skulle mina vara övergödda :rolleyes:

Just skilnade i hur mycket gris det finns på markerna verkar vara ett problem.

Nästa proble är ju kanske att veta hur mycket gris där finns, jag har ingen aning om detta utan spekulerar mest.

Men hur som så känns det ju som om man måste få lite kontroll på vad som läggs ut på foderplatserna, godis, muffins o andra sötsaker borde nog försvinna.

Från en som inget vet men vill lära sig.

/Lasse

Publicerat
Nu blev jag nyfiekn hur menar du nu?

Vad jag med ordet förvaltning menar är att vi måste köra på en linje alla både jägare och markägare.

Hmm kom just på en svårighet med just det, hos dig som har mycket gris om man kan säga det och hos mig som har lite gris är det ganska svårt att göra likadant.

Om vi Tex skulle fodra med lika mycket foder skulle ju dina grisar nästan vara utan eller skulle mina vara övergödda B)

Just skilnade i hur mycket gris det finns på markerna verkar vara ett problem.

Nästa proble är ju kanske att veta hur mycket gris där finns, jag har ingen aning om detta utan spekulerar mest.

Men hur som så känns det ju som om man måste få lite kontroll på vad som läggs ut på foderplatserna, godis, muffins o andra sötsaker borde nog försvinna.

Från en som inget vet men vill lära sig.

/Lasse

Vad jag menar med förvaltning är alla dessa jätteområden där jägarna skall samverka med avskjutning, fodring etc. Oftast blir det bara tomt prat och någon kunskap i vad de gör finner jag inte. Kanske i framtiden, men inte som det ser ut nu.

Jag håller med dig att sötsaker borde förbjudas alt. minska rejält. Inte för att grisarna får hål i några tänder, för de hinner aldrig utveckla några under sin korta livstid. I så fall för att det är så onaturligt för dem och köttet smakar inte bra. Vi får feta grisar som går och rapar mellan åtlarna och glömmer sin naturliga föda.... Lite ironi. :lol:

Hur mycket gris vi har på våra marker är mycket svårt att räkna ut. De har ofta inga revir att prata om och vandrar över stora områden. En liten vägledning är våra åtelkameror!

Publicerat
Vad jag menar med förvaltning är alla dessa jätteområden där jägarna skall samverka med avskjutning, fodring etc. Oftast blir det bara tomt prat och någon kunskap i vad de gör finner jag inte. Kanske i framtiden, men inte som det ser ut nu.

Jag håller med dig att sötsaker borde förbjudas alt. minska rejält. Inte för att grisarna får hål i några tänder, för de hinner aldrig utveckla några under sin korta livstid. I så fall för att det är så onaturligt för dem och köttet smakar inte bra. Vi får feta grisar som går och rapar mellan åtlarna och glömmer sin naturliga föda.... Lite ironi. :lol:

Hur mycket gris vi har på våra marker är mycket svårt att räkna ut. De har ofta inga revir att prata om och vandrar över stora områden. En liten vägledning är våra åtelkameror!

Eftersom jag sitter inne med så pass lite kunskap så kanjag inte utala mig om hur mycket vi vet och inte vet om vildsvinsförvaltning, men visst borde de nog finnas personer som sitter inne med tillräkliga kunskaper för att dra igång det.

Om inte annat borde ju vi jägare kunna kmma överens om vad man gör och inte gör, bara det är ju ett stort steg i rätt riktning.

Nu ska jag nog tillägga att jag inte är för en allt för uppstyrd historia, älg jakten te.x har blivit ett stort skämt. när folk lägger ner mer tid på att sitta på möten o prata om älgar en att jaga dom så känns det lite udda.

Vi får inte glömma att jakten ska vara rolig samtidigt, det är det som gör rådjursjakten roligare en älg, det är en fri jakt där jägarna själva tar ansvar för förvaltningen, och det funkar vad jag vet, utan inblandningen från högre ort.

/lasse

Publicerat

Det är klart att det går, prova prata med grannarna, någon måste ju ta första steget. Köper inte det där med för stora områden heller. En älgko + kalv rör sig på 500-2000 ha, en älgtjur på 2000-6000 ha, säg den åtelslöa galt som gör det? Förvaltar vi inte älgar?

Kolhydrat gödslingen är ett fördärv, det är den som skapar osync i suggornas brunst vilket leder till randiga grisar i käftarna på våra jakthundar i December. Oj har han bullar bäst jag köper knäck :huh: En tamsugga behöver ligga på 2,3 kullar om året för att bli lönsam, dithen kommer vi nog aldrig men 1,5 kull per år är inte ovanligt ens idag.

Allt handlar om vilja till samsyn vilket är pudelns kärna, inte kompetens. Tyvärr styr penningen för mycket på många håll, tillika jordägares/arrendatorers påtryckningar. Förstår dom med.

Publicerat

Dessa svin verkar kunna röra upp känslor man ej trodde fanns. Vet flera jaktlag där grannsämjan totalt havererat pga olika åsikter om svinen och det värsta av allt är att vissa lantbrukare tror att dom kan få bukt med problemet genom att skjuta på alla svin dom ser oavsett kön.

Det är så jävla bedrövligt att dessa sk jägare ej kan lyssna på dom som jagat svin en längre tid och som har bra råd att ge. Finns tom de bönder som matar grisarna på ladugårdsbacken och skjuter från ladan och som sedan beklagar sig över de skador svinen gör runt gården. :huh:

Har en kompis som jagar i ett lag med skaplig tillgång på gris och där några markägare totalt flippat ur i grisfrågan. Det har skjutits hejvilt på svin i spannmålen, vuxen som liten och där sedan eftersök har pågått hela natten till morgon. Om dom bara kunde förstå att det är suggorna som styr flocken och få bort det där förbannade utrotningstänkandet! Svinen är här för att stanna och vi måste göra det bästa av situationen, både för jägarna och dom som brukar jorden.

Publicerat
Allt handlar om vilja till samsyn vilket är pudelns kärna, inte kompetens. Tyvärr styr penningen för mycket på många håll, tillika jordägares/arrendatorers påtryckningar. Förstår dom med.

Men visst måste det till ett stor mått av kompetens för att göra rätt saker, med vilja kommer man långt men kanske åt fel håll :D

/Lasse

Publicerat
Men visst måste det till ett stor mått av kompetens för att göra rätt saker, med vilja kommer man långt men kanske åt fel håll :D

/Lasse

Det jag menade var att kompetens saknas inte i Sverige, det är viljan att lyssna på kompetensen :P

Publicerat

När vi inte ens kan förvalta älgstammen rätt, hur skall vi då kunna förvalta en vildsvinsstam som är 10 ggr svårare.... :huh:

Någon skrev att alla våra sötsaker på åtlarna skulle ändra på suggornas brunstcykel!! Rent nonsens! Det som gör att suggorna, egentligen gyltorna i detta fallet, kommer i brunst tidigt är att det skjuts suggor.

Publicerat
Det jag menade var att kompetens saknas inte i Sverige, det är viljan att lyssna på kompetensen -_-

Det håller jag fullt med på, det svåra är att veta vilken kompetens man ska lyssna på.

Alla är ju självskrivna proffs.

När vi inte ens kan förvalta älgstammen rätt, hur skall vi då kunna förvalta en vildsvinsstam som är 10 ggr svårare.... :huh:

Någon skrev att alla våra sötsaker på åtlarna skulle ändra på suggornas brunstcykel!! Rent nonsens! Det som gör att suggorna, egentligen gyltorna i detta fallet, kommer i brunst tidigt är att det skjuts suggor.

Vad jag har förstått så har du helt rätt men jag är ju av den tron att båda faktorerna har betydelse.

Dock är den avgörande faktorn att ledarsuggan aldrig får skjutas :huh: Men det är ju mina åsikter och jag är inget proffs. -_-

Mycket intresant att höra era åsikter ni som har gris och jagar dom.

/Lasse

Publicerat
När vi inte ens kan förvalta älgstammen rätt, hur skall vi då kunna förvalta en vildsvinsstam som är 10 ggr svårare.... :rolleyes:

Glömde att du var proffs på svinuppfödning :rolleyes: Det är alltså bara gyltor som föder på sommar och höst, fattar jag rätt? Har du utfodrat en sugga med bara extensivt foder ett helt år är det normala beteendet att dom får en brunst om året, kroppen klarar inte mer utan behöver återhämtning. Är fallet det att du artificiellt tillför kraftfoder (koncentrat) påskyndas återhämtningen och nästa ägglossningscykel (brunst)sätts igång. Samma effekt ger ett kohydratspäckat åtelfoder, kan inte vara så svårt att greppa? Ett annat problem är ledarsuggorna som skjuts bort, men det är samantaget underordnat utfodrings problematiken och drabbar bara ranglåga gyltors brunst.

Jag har familj som jagat vildsvin innan folk visste vad det var i Sverige, varför tror du man har infört restiktioner mot viss utfodring i Tyskland, för att grisarna blir tjocka eller? Min framlidne morbror jobbade heltid med dessa frågor i 10 år, dvs förvaltningsområden, konsekvenser av utfodring och symbios mellan jägare och lantbrukare. Du kan försöka läxa upp mig i andra ämnen, för jag är ingen allvetare, men i det här fallet får du det jäkligt svårt.

Gissar att du är från södra Sverige med tanke på att du i ett annat inlägg skrev att ALLA fuskar med ljus på åtlarna vilket jag tyckte var snudd på förtal. Helt rätt att man på många håll där skjutit sönder sin älgstam pga av taskig arrondering och ren girighet, men du kan ju knappast generalisera hela riket. Ge mig ett konkret exempel på varför det är svårare att fövalta en grisstam än en älgstam. Lösningen stavas DIALOG, prova det innan du dömmer ut allt och alla.

Publicerat
Glömde att du var proffs på svinuppfödning ;) Det är alltså bara gyltor som föder på sommar och höst, fattar jag rätt? Har du utfodrat en sugga med bara extensivt foder ett helt år är det normala beteendet att dom får en brunst om året, kroppen klarar inte mer utan behöver återhämtning. Är fallet det att du artificiellt tillför kraftfoder (koncentrat) påskyndas återhämtningen och nästa ägglossningscykel (brunst)sätts igång. Samma effekt ger ett kohydratspäckat åtelfoder, kan inte vara så svårt att greppa? Ett annat problem är ledarsuggorna som skjuts bort, men det är samantaget underordnat utfodrings problematiken och drabbar bara ranglåga gyltors brunst.

Jag har familj som jagat vildsvin innan folk visste vad det var i Sverige, varför tror du man har infört restiktioner mot viss utfodring i Tyskland, för att grisarna blir tjocka eller? Min framlidne morbror jobbade heltid med dessa frågor i 10 år, dvs förvaltningsområden, konsekvenser av utfodring och symbios mellan jägare och lantbrukare. Du kan försöka läxa upp mig i andra ämnen, för jag är ingen allvetare, men i det här fallet får du det jäkligt svårt.

Gissar att du är från södra Sverige med tanke på att du i ett annat inlägg skrev att ALLA fuskar med ljus på åtlarna vilket jag tyckte var snudd på förtal. Helt rätt att man på många håll där skjutit sönder sin älgstam pga av taskig arrondering och ren girighet, men du kan ju knappast generalisera hela riket. Ge mig ett konkret exempel på varför det är svårare att fövalta en grisstam än en älgstam. Lösningen stavas DIALOG, prova det innan du dömmer ut allt och alla.

Dialog!

Nu måste vi skilja på vildsvin i hägn, tamgrisar och frilevande vildsvin. Med de två förstnämnda går det lätt att ändra på brunstcyklerna, men inte på frilevande vildsvin eftersom de bara till några få procent tillgodogör sig vad vi serverar på våra åtlar. Vissa perioder kan de besöka våra åtlar mera frekvent, men aldrig så att det kan ändra på någon brunst oavsett vad som serveras. Grisen är allätare och vill ha en varierande matsedel om tillfälle ges. Får de det, föredrar de hellre det naturliga fodret som finns i skogarna.

Suggorna producerar mer ägg i livmodern som blir befruktade vid år av rikligt med foder. Någon annan betydelse har inte fodret.

Du nämnde något om ranglåga gyltor! Också helt fel! Om suggan blir skjuten stressas ALLA gyltorna till brunst i gruppen av galtar och då kan de bli könsmogna redan vid 6 månaders ålder.

Älg kontra grisförvaltning!

Jag sitter både i samrådsmöten samt i en styrelse i ett älgskötselområde. I går var jag på ett möte om viltförvaltningsområden som rör ca 50 000ha. Jag ser många problem som inte går att lösa på säkert några år. Vi har problem med var vi skall dra gränserna för de olika områdena, B-licenserna och alla de hundratal förslag om hur vi bäst skall förvalta vår älgstam....

V-områdena är ett startskott för övrig förvaltning av det vilda och kommer också att omfattas om några år. Hur vi skall bemästra - läs förvalta- vildsvinen, när många jägare idag inte kan skilja på sugga eller galt, har jag svårt att se på många år.

Någonstans måste vi ändå börja. Kanske kunde kunskap om viltet vi jagar vara en bra början....

Publicerat

Det är både relativt enkelt och helt nödvändigt att samarbeta över stora områden när det gäller vildsvinen. Om alla gör som de vill förstörs stammarna på kort tid, det har jag sett på många ställen. Platser med stabila, välmående bestånd som idag helt raderats ut enbart p gr av små markägare som trott att resursen var oändlig. Jag har inget emot jakt på småmarker, men man måste ta sitt ansvar gentemot naturen och då gäller att synkronisera avskjutningen med så stora områden som möjligt. Skjuter jag 2 grisar på 1 hektar ska de omgivande 1.000 hektaren (i snitt) tåla en avskjutning på 2.000 grisar. Hur ofta är det så?

Apropå det inledningsvis diskuterade "helhetsgreppet" så är väl detta bra, MEN dels så kan man inte testa alla hundar i hägn, vissa individer beter sig helt annorlunda i hägn än i det vilda, framför allt de bästa hundarna! DELS - det talas om problem med "överskarpa" hundar. Detta problem är grymt överdrivet! Det enda egentliga problemet här har yrkesjägarna som MÅSTE bedriva jakter med en mängd hundar, för att skapa tillräckligt många skottlägen under få jaktdagar. Men varför ska vi andra lösa deras problem?

Publicerat
Dialog!

Någonstans måste vi ändå börja. Kanske kunde kunskap om viltet vi jagar vara en bra början....

Här är klart en stöttesten. utan kunskaper om det viltet, kan vi aldrig göra på rätt sätt.

Men som vanligt är det svårt för te.x mig som har små kunskaper att veta vem eller vilk asom har mycket kunskap och kan använda den på rätt sätt.

En rak och ärlig dialog är alltid nödvändig.

/Lasse

Publicerat

Håller med dig Lasse, även om jag ibland är lite påstridig... ;)

Publicerat
Håller med dig Lasse, även om jag ibland är lite påstridig... :angry:

Ha ha det måste man vara för att få sin röst hörd ibland. :blink:

Jag vet hur det brukar låta på kretsmötena om älgförvaltning.

Som jag ser det så vill jag inte ha någon jakt på gris som är så reglerad som älgjakten, blir på något sett inte så roligt då om man måste skjuta de djuren som någon annan tycker att man ska skjuta. Visst måste det finnas regler och restriktioner med inte i överflöd, t.ex att man aldrig skjuter kulting förande sugga men det torde ju vara självklart kan man tycka.

/Lasse

Publicerat
Ha ha det måste man vara för att få sin röst hörd ibland. :angry:

Jag vet hur det brukar låta på kretsmötena om älgförvaltning.

Som jag ser det så vill jag inte ha någon jakt på gris som är så reglerad som älgjakten, blir på något sett inte så roligt då om man måste skjuta de djuren som någon annan tycker att man ska skjuta. Visst måste det finnas regler och restriktioner med inte i överflöd, t.ex att man aldrig skjuter kulting förande sugga men det torde ju vara självklart kan man tycka.

/Lasse

Någon typ av förvaltning får vi säkert räkna med för vildsvinen också. Skall det nu bli dessa V-områden så kommer även grisarna att omfattas i ett senare skede. Jag tycker inte heller det är kul med för stora områden med så många olika viljor, men det är något vi får vänja oss vid när det kommer, för kommer gör det.

Som det ser ut idag är det ohållbart och vi kan inte fortsätta på samma väg, åtminstone när det gäller våra vildsvin. Det är alldeles för oorganiserat och vildsvinstammen ökar okontrollerat på för många håll.

Jag är tillfrågad om jag vill ta hand om vildsvinsfrågor och den problematik vi har gällande detta. Jag har många års erfarenhet både när det gäller jakten och ur ett studieperspektiv och förmodligen kommer jag att svara ja.

Publicerat

Frontier,

Först ber jag om ursäkt för min uppbrusade inlägg, inte likt mig men blev väl förbannad. :(

Dialog är viktigt, men det du avskriver som rent nonsens är precis vad som sker på utfodringstäta områden, dvs vildsvinen blir inte längre vilda utan lallar bara från en utfodringsplats till en annan, det blir inte mycket vilt idom kvar således. Grisen är oppurtinist och väljer oftast det som är lättast tillgängligt. Detta skulle inte vara ett problem om det bara vore så att folk bara stödutfodrade vintertid vilket nu sker på stora områden i Tyskland. Som du vet är vildsvinet inget annat än just ett fövildat tamsvin med exakt samma kromosomuppsättning och precis lika motagliga för flera brunster per säsong under rätt, eller fel förhållanden. Tar det nomadiska beteendet slut, slås också den nomadiska fortplantnings rytmen ut. Det finns omfattande tysk forskning på det. Tycker således det är väl magstarkt att kalla 10 års tysk forskning för nonsens, speciellt när du tidigare kallade Sverige kompetenslöst i frågan. :) Ett sett att stävja okontrollerad utfodring är att införa jakttider på vildsvin, det skulle minska intresset att överutfodra dom i perioder då det finns annat att äta. Men det kommer förmodligen leda till större viltskador i jordbruket och kanske också en förökad grisstam, men det senare är långt ifrån säkert.

Har själv sett, så sent som för några veckor sedan sett Sugga förandes såväl rödgrisar som nyfödda pyamas grisar, förmodligen födda med 9-10 månaders mellanrum. Som jag har sagt tidigare tror jag att det är omöjligt att vi kan få ett tamsvins reproduktionstakt i skogen, men 1,2-1,5 kull per sugga och år är inte omöjligt. Det är således inte bara gyltor som föder offseason dvs från Maj till December.

Alla gyltor är ranglåga dvs under kontroll av ledarsuggan, där är vi inte oense.

Till vildsvinsförvaltningen då. Sitter också i styrelsen i ett älgskötselområde för övrigt.

Att likställa gris med älg är först och främst inte riktigt rätt. En vildsvinspopulation har en 8-10 ggr så hög reproduktionstakt, är således betydligt mindre utsatt än vår, på många håll bräckliga älgstam att börja med. Grisar är mindre utsatta för inavel pga av att få grisar uppnår mer än 3-4 års ålder, ungefär samtidigt som en älgko kan få sina första tvillingkalvar.

Således måste du beskriva vad du vill uppnå med en förvaltningsplan. Bland älgarna är tveklöst så att vi måste höja medelåldern för att få stammen att växa. Sådana beslut tas med fördel inom jaktvårdskretsen. I min del av landet utgör B och E licenser endast några får procent av de totalt fällda älgarna. För varje år ansluter sig fler B och E marker till andra jaktlag eller integrerar sig själva i kretsen,trots att det innebär vuxen älg bara vart 5-10e år. Tror det har blivit lite fult att jaga på generell tilldelning här i dessa tider med vikande älgstam. Men då vi har fri kalv oavsett areal så blir man inte heller totalt blåst på älgjakten heller. Tror det är annorlunda söderut då jaktarrendena driver upp kötthungern. Vi har bara på några år av restriktioner fördubblat vår älgstam, främst genom att höja medelåldern på våra vuxna djur vilket gett produktivare älgkor. Även slaktvikten på kalvar har de senast 2 åren ökat med 20-30%.

Det finns ett intresse att höja medelåldern på vissa grisar också, framförallt galtarna. Dock är det svårt att få till detta utan dialog i större forum, ett älgskötselområde är ett utmärkt forum att börja i. Problemet är således jantelagen, kanske i vissa fall en befogad sådan om man försöker förvalta medans man på grannens bethög skjuter allt som visar sig, antingen pga ett bondedrivet svinhat eller av ett vråldyrt arrende vilket jag tror är betydligt vanligare. Men då jag som tidigare varit inne på kräver inte grisförvaltning 50000 ha, det räcker gott med 2-3000 ha för att lokalt öka kvaliten hos stammen. Vårt nystartade område kommer att vara 6000ha, ca 20% av vår gamla jvk. Säg att ett Halländskt jaktlag i snitt är 300 ha så krävs det dialog med 9 andra jaktledare. Det låter inte omöjligt i mina öron. Inom denna grupp finns det outtömmliga möjligheter att påverka avskjutning och skade förebyggande åtgärder. Dessutom kan man faktiskt ha kul tillsammans på sikt.

Publicerat

Hej

Jag hade skrivit ett jätte långt inlägg för att framhäva min långa erfarenhet av gris och massa annat som får mig att framstå så expert :) .

Sen trycker jag på fel knapp på denna helvetes makinen så allt försvinner så så orkar inte skriva allt igen.

Min ödmjuka fråga är således.

Varför skulle landet alla jägare lyssna mer på LRF, Jordägarförbundet, Yrkesjägarföreningen,Kennelklubben osv än på sveriges rikstag för 25 år sedan

Dvs de folkvalda ville att alla vildsvin skulle utrotas. tillockmed skottpengar på gris har jag hört.

Sen kommer ni med kennel klubben. Varför skulle jag lyssna med på Kennelklubben co. än på sveriges rikstag?

ps kan någon förklara för mig varför Kennelklubben är med i denna gruppen? Jag har inte riktigt fattat det. Vad har dom med jakt att göra.?

MKJ. Nu får du stiga upp från soffan och börja jaga lite. Din dagbok är den allra första sida jag går in på varje morgon.Ta ledigt mer.

Trident1452