Publicerat Oktober 29, 200817 yr En spontan tanke är för att vi kan behöva Kennelklubben för att få fram bra metoder att bedömma våra vildsvinshundar. Jag tror inte det är möjligt i framtiden få släppa vad som helst för hund efter vildsvin, vi får ju inte göra det efter annat villt varför ska vi kunna det på svin. /Lasse
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Vi diskuterar hur vi ska förvalta vildsvinen tror först att man måste acceptera att vi har dom på våra marker! Här pratas det mycket om fällor och vet om flera stycken som har eller tänker skaffa och då främst bönderna! Det här med vildsvin är inte lätt. mvh/mb
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Det här med vildsvin är inte lätt.mvh/mb Så rätt så rätt,, Förvaltning är inte lätt på något djurslag. ( kan man säga så?) /Lasse
Publicerat Oktober 30, 200817 yr MKJ Jag håller med dig i det mesta du skriver, men ser också skillnader på vårt sätt att förmedla saker gällande vildsvinen. Jag går mycket på egna erfarenheter, men samtidigt är jag mycket lyhörd till vad andra skriver i ämnet. Felaktigheter finns och säg de som har 100% rätt i allt de skriver. Vi har säkert samma tankebanor och strävar mot samma mål även om vägen dit kantas av krokiga vägar. Säkert vet du, liksom jag, att vi står inför stora problem och nu pratar jag om vildsvinen som verkligen ligger mig varmt om hjärtat. Att där jämföra en förvaltning med älgen är så oerhört fel det bara kan bli. Skall jag gå in på skillnaderna så får jag sitta här och skriva bra länge, vilket jag för närvarande inte har tid med. De flesta inser säkert i stora drag vad det hela rör sig om. En förvaltningsplan välkomnas och kan mycket väl köras igång i våra älgskötselområden. Områdena är olika stora, men har man ett gemensamt mål när det gäller älgen, är det lättare, men inte lätt, att köra igång även en förvaltningsplan på vildsvinen. Det tar visserligen längre tid eftersom det krävs så mycket mer. //Frontier
Publicerat Oktober 30, 200817 yr MKJ. Nu får du stiga upp från soffan och börja jaga lite. Din dagbok är den allra första sida jag går in på varje morgon.Ta ledigt mer. Tack, kul att någon går på allt ljug Vi har fantastiskt väder här på morgonen med -3 och vindstilla och imorgon skall snön komma. Ser fram emot säsongens första svinjakt på snö till helgen förhoppningsvis.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr MKJJag håller med dig i det mesta du skriver, men ser också skillnader på vårt sätt att förmedla saker gällande vildsvinen. Jag går mycket på egna erfarenheter, men samtidigt är jag mycket lyhörd till vad andra skriver i ämnet. Felaktigheter finns och säg de som har 100% rätt i allt de skriver. Vi har säkert samma tankebanor och strävar mot samma mål även om vägen dit kantas av krokiga vägar. Säkert vet du, liksom jag, att vi står inför stora problem och nu pratar jag om vildsvinen som verkligen ligger mig varmt om hjärtat. Att där jämföra en förvaltning med älgen är så oerhört fel det bara kan bli. Skall jag gå in på skillnaderna så får jag sitta här och skriva bra länge, vilket jag för närvarande inte har tid med. De flesta inser säkert i stora drag vad det hela rör sig om. En förvaltningsplan välkomnas och kan mycket väl köras igång i våra älgskötselområden. Områdena är olika stora, men har man ett gemensamt mål när det gäller älgen, är det lättare, men inte lätt, att köra igång även en förvaltningsplan på vildsvinen. Det tar visserligen längre tid eftersom det krävs så mycket mer. //Frontier Ja då, även jag kan vara subjektiv ibland. Inte säkert att allt är tillämpbart från tyskland på Sverige heller. Skall försöka få fatt på utredningen min morbror m.fl. skrev, 200 sidor tysk byrokrati. Titeln på svenska är i stil med "Utfodringens konsekvenser på kort och lång sikt". Denna utredning låg som ett beslutsunderlag till dagens kvoterade utfodring.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Ja då, även jag kan vara subjektiv ibland. Inte säkert att allt är tillämpbart från tyskland på Sverige heller. Skall försöka få fatt på utredningen min morbror m.fl. skrev, 200 sidor tysk byrokrati. Titeln på svenska är i stil med "Utfodringens konsekvenser på kort och lång sikt". Denna utredning låg som ett beslutsunderlag till dagens kvoterade utfodring. Den skulle vara mycket intressant att läsa Själv har jag en bok om vildsvin ute i handeln som säljer bra...
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Grattis! Vad är titeln på detta verk då? Min morbror är som tidigare sagt död, men mina kusiner har med 100% säkerhet tillgång till materialet. Tror faktiskt det kan berika din nästa bok.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Författare Läs och begrunda! Här finns en hel del här som kommer att påverka vår jakt. ;) Här kommer ett uttdrag SKK:s Centralstyrelse protokoll. § 83 Redovisning av Kjell Bräster angående vildsvinsförvaltning och därtill hörande hundanvändning Verksamhetschefen, Kjell Bräster, informerade om att vildsvinsförvaltningen är en mycket aktuell jaktfråga och som därmed bör prioriteras inom SKKs organisation för närvarande. Kjell Bräster föredrog de mest aktuella frågorna samt förslag till beslut som utarbetats inom SKKs JhK. Olyckorna där vildsvin är inblandade har ökat från 700 till ca 1400 bara under det senaste året. Hundar som blivit skadade vid jakt på vildsvin har också visat en dramatisk ökning. Kjell Bräster informerade om utvecklingen av vildsvinsstammens numerär och geografiska spridning under de senaste åren och berättade bland annat att kultingar nu föds under hela året, men att ca 85 % föds under perioden februari till maj. Varför skadas eller dödas vildsvin av hundar? - Olämpliga raser används vid jakt - Olämpliga individer används vid jakt - Olämpliga kombinationer av raser/individer - Olämpliga jaktformer - Olämpliga jakttider - Olämpliga hundförare Etik diskuteras mycket och Svenska Jägareförbundet är oroat över att etiken inte respekteras vid jakt. De svenska myndigheterna har klart deklarerat att man inte accepterar avarter när det gäller etiskt tänkande och agerande. Vilka jaktprov behövs för hundar som ska delta i jakt? - Prov för stötande och kortdrivande hundar - Prov för ställande hundar (jaktspetsar) träder ikraft i oktober 2008. Championat kommer att finnas från 1 januari 2012 - Prov för drivande hundar i FCI grupp 6 (högbenta) Ska SKK betrakta drivande hundar i FCI grupp 6 som en likartad typ av hundar vad gäller deras arbetssätt? Ska drivande hundar i FCI grupp 6 ha gemensamma provregler? SKKs Jakthundskommitté (SKK/JhK), Svenska Jägareförbundet (SJF) och Svenska Yrkesjägarföreningen (SYF) förordar detta. SKKs Jakthundskommitté förordar också att JhK och SKKs FK ser över hur en särskild klubb kan bildas för verksamheten med vildsvinsprov för hundar från Grupp 6. Behövs även ett anlags-/lämplighetsprov? Ja, anser SKK/JhK. Domare som ska döma dessa prov utses i samråd mellan SKK, SJF och SYF. Det ska också vara krav på medlemskap i någon hundklubb för att få utföra ett anlags-/lämplighetsprov. Vildsvinsförvaltningens tre huvudproblem är: - Överskarpa hundar vid jakt - Jakt med många hundar samtidigt s.k. packjakt eller koppeljakt - Hundar som dödar friskt vilt SKK förordar: - Samordnad jakttid med hjort och rådjur - Samordnad tid för jaktträning för ställande hundar med älg Hur ska organisationen hantera det stora antal raskorsningar som finns idag? Det verkar som om antalet raskorsningar går ner i antal då man upptäckt att första generationens hundar oftast fungerar utmärkt men att man i efterföljande generationer inte får lika gott resultat. För att kunna gå vidare i sitt arbete önskar JhK att SKK´sCentralstyrelse (CS) tar beslut om följande förslag: 1. Obligatoriskt godkänt anlagstest krävs för start vid samtliga förekommande jaktprov på vildsvin 2. Att regelverk för ett sådant test utarbetas av SKKs JhK, SJF och SYF 3. Domare för anlagstest utses i samarbete med JhK, SJF samt SYF. Auktoriseras av SKK. Utbildning av domare sker i samråd med SKK, SJF och SYF 4. Att tidpunkten för att införa och implementera ett sådant test fastställs av JhK 5. Att JhK i samråd med SJF och SYF snarast gör en inventering om en geografiskt lämplig spridning av ”testhägn” 6. Även hundar av rasblandning ska kunna starta på anlagstestet. Sådana hundar ska ansöka om tävlingslicens i SKK (515 kronor inkl. ägarregistrering). Då kan även sådana hundars resultat presenteras på SKKs Hunddata 7. För ställande hundar (jaktspetsar) införs championatbestämmelser tidigast fr.o.m. 2012 8. För drivande hundar i FCI grupp 6 (högbenta) ska lika regler gälla för samtliga raser 9. för drivande hundar i FCI grupp 6 ska JhK ansvara för regelverket samt att JhK får i uppdrag att göra en regelanpassning som följer svensk jaktlagstiftning och den jakt- och kynologiska traditionen 10. JhK och SKK/FK utreder om möjligheten att bilda en särskild klubb för dessa raser i grupp 6 11. Kjell Bräster önskar ha fortsatt uppdrag att representera SKK i den etikgrupp som startats av SJF och SYF samt att arbetet sker i samråd med LRF och Sveriges Jordägareförbund CS beslutade i enlighet med ovanstående förslag. CS tackade verksamhetschefen för en väl genomförd och tydlig presentation. Paragrafen är omedelbart justerad. Calle
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Ja då, även jag kan vara subjektiv ibland. Inte säkert att allt är tillämpbart från tyskland på Sverige heller. Skall försöka få fatt på utredningen min morbror m.fl. skrev, 200 sidor tysk byrokrati. Titeln på svenska är i stil med "Utfodringens konsekvenser på kort och lång sikt". Denna utredning låg som ett beslutsunderlag till dagens kvoterade utfodring. En översättning av den vore kanon att få lägga händerna på. Eller skit i översättningen min far behöver lite att göra på ålderns höst /Lasse
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Bra Calle C! För mig helt obegripligt detta. Det kommer att krävas ett hägnprov för att få starta på t ex spetsprovet, även om man i spetsprovet tydligt har reglerat vad hunden inte får göra. Alla med minsta kunskap om vildsvinsjakt med spetsar vet att de (hundarna) beter sig helt annorlunda i hägn. Många andra raser gör ingen skillnad. Ska man slå ut en hund på grund av att den nafsar en hägngris som inte vill flytta på sig i rumpan? Jo, det är precis vad man kommer att göra. Samtidigt säger man att olyckorna med gris fördubblats. Var ska man finna de hundar som har vad som krävs för dessa eftersök om man samtidigt gallrar bort de allra bästa individerna från aveln?! Jag påstår inte att "de bästa" hundarna nödvändigtvis är de skarpaste, men det är de hundar som är bäst på att läsa motståndaren, eftersom grisar har så vitt skilda beteenden. Och dessa hundar läser in på nolltid att en hägngris INTE är normal, vilket hunden tolkar som skadad, vilket i sin tur gör att en bra hund ändrar beteende och blir mer benägen att använda tänderna. ÄVEN om denna hund aldrig biter i vilda, friska grisar! Vem som helst förstår vad som händer med aveln, och på sikt med utbudet av dugliga eftersökshundar, om man sållar BORT dessa individer! Beslutet, om det fattas rakt av, kommer att försämra etiken avsevärt mer än vad den förbättras.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Grattis! Vad är titeln på detta verk då? Min morbror är som tidigare sagt död, men mina kusiner har med 100% säkerhet tillgång till materialet. Tror faktiskt det kan berika din nästa bok. Tyvärr så tar jag bara in egenhändigt jobbat material/fakta i min nästa bok också! Jag vill inte göra någon reklam här på forumet och jag önskar fortsättningsvis vara någorlunda anonym här på forumet. Så länge jag nu kan vara det.... Boken har sålts i ca 4 000ex på 1,5 år. MKJ kan i egenskap som moderator lätt kolla upp mig, men jag ber honom att respektera vad jag skrivit här ovan.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Tyvärr så tar jag bara in egenhändigt jobbat material/fakta i min nästa bok också! Jag vill inte göra någon reklam här på forumet och jag önskar fortsättningsvis vara någorlunda anonym här på forumet. Så länge jag nu kan vara det.... Boken har sålts i ca 4 000ex på 1,5 år. MKJ kan i egenskap som moderator lätt kolla upp mig, men jag ber honom att respektera vad jag skrivit här ovan. Egna sanningar är lättare att ta till sig en andras Klart du ska fortsätta att vara anonym om du vill det, jag för min del väger inte så mycket in vem som säger vad utan vad det är som sägs. /Lasse
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Du får gärna fortsätta vara anonym. Men bråkar du skickar jag ett grishuvud på posten
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Du får gärna fortsätta vara anonym. Men bråkar du skickar jag ett grishuvud på posten Bara det inte blir ditt!