Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var är alla harjägare ?

Featured Replies

Publicerat

Var håller ni hus ? Telge och andra.

Inte en rad finns att läsa om vår underbara hundsport.

Kom igen.........

• Svar 102
  • Visningar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

iallafall häråt så har vi harpest så det vräker av sig. har inte sett en enda hare sen sensommar B)

Publicerat

Kom igen.........

Är inte harjägarna 70+, så de har inte internet :D;):o

Nä skämt åsido, är som sagt väldigt lite om harjakt här, eftersom det är något jag inte aktivt utövar så mycket så vore det kul att läsa om det.

Men visst är det så att de flesta harjägare är av modell äldre, har trots det ett par vänner som är under trettio och har stövare.

Publicerat

Kom igen.........

Nope, inte än.. men när jag får mer tid och plats blir det en stövare igen. Garanterat! Men ska man jaga hade med stövare så ska det vara sin egen hund annarsär det inte riktigt samma sak, tycker jag..

Publicerat

Harjägare.. Har för mej att Mr Mauser sköt en med studsaren för ett tag sen?

:D

Mvh!

Publicerat
Harjägare.. Har för mej att Mr Mauser sköt en med studsaren för ett tag sen?

:D

Mvh!

Inte en utan två ;)

/Micke

post-240-1223061221_thumb.jpg

Publicerat

Härlig bild! :D Ja nån gång ska jag nog få mig en Beagle, då blir det harjakt så det sjunger om det. Det enda harjakt jag har nu det är om Tello skulle råka springa på en.

Publicerat

Harjägare och harjägare vet jag väl inte.. jag jagar det som andas :D En hare jag håller i på bilden dock och tanken på att skaffa stövare har slagit mig.. men jag vill å andra sidan ha allt som finns.. ;)

Publicerat

Ho ho... harjägare o harjägare.. tycker stövaren är till för att jaga hare o räv (numera också mårdhund) . Tyvärr har jag haft den turen att fått en stövare som enbart jagar hare .. nåjaa, en del trevliga dagar i skogen förekommer även med en sådan :D

En hel del skog har det blivit denna säsong inkluderat par tre resor runtom i landet. hunden har funkat sisådär.. inte speciellt nöjd.. någon hare har dock fått bita i gräset trots det.

imorgon ut igen och tillika skall det kontrolleras ett "hett" ställe enligt ett tips om mårdhund. kanske terriern får nåt att fundera på.

Publicerat
mobil081003011yt4.jpgB) //K9
Publicerat

Jaha.....gubbsport............

Det är tidskrävande att jaga hare med stövare, visst. Det går nästan inte ha ett jobb och kanske är det just arbetslösa och pensionärer som har tiden som krävs för stövarjakt.

Det kan bli 2 harar som vallas under dagen, nu när hunden är i mycket bra kondition. Tur som det är så har tiken hunnit bli 8 år, så det går faktiskt lite saktare och att hon lägger av lite tidigare.

Mellan 3-7 år fick jag henne från skogen mellan 17-23. Det var inte så kul när det kunde bli -15 på kvällen och så........

Men det var bara att vänta, jag har aldrig lämnat henne ensam i skogen.

I lördags vallade hon den fetaste hare jag har någonsin sett. Nästan vit redan och oj vad det gick. Barmark och vithare är ingen bra kombination. De är alldeles galet rädda och bara drar iväg. Det är klart, det skulle jag också göra.............

Funderar starkt på att jobba 4-dagars vecka över vintern, lediga onsdagar, hunden fungerar bättre ju oftare hon får vara ute. En hel veckas väntetid, då är hon så på tåna att det tar en stund på morgon tills hon har lugnat ner sig och börjar arbeta mera metodiskt.

Hälsn Ellie

Publicerat

här är en till,har ju inte tid sitta vid datorn då det är älguppehåll och stövaren sugen,meeen svårt få upp för den har börjat bli vit,,,regn och blåst om vartannat ;) jaja blir nog bättre

Publicerat

Kom igen.........

Jag har skrivit lite i min tråd om maken och hundarnas eskapader i harskogen, men jag har inga stövare.. ;)

Publicerat

Här finns nog en till som brukar jaga hare så mycket som möjligt. Har 2 beaglar som har en sådan jaktlust att det ibland är irriterande :o när man stiger upp på morgonen och hunden går till farstun och väntar att kopplet ska komma på... ibland kan jag tro att den ena hunden har adhd då han är så ivrig ;)

Iår har det dock bara blivit en hare pga tidsbrist... men hundarna har skött sig bra de gånger jag varit ut... förutom de gånger då det ligger en unghare framför.. dom kan vara ganska knepiga att jaga :D men då jag kollade in dagboken från ifjol så såg jag att det var först från oktober och framåt som det blev mest harar skjutna.. så den bästa tiden har jag framför mig än B)

Publicerat
Här finns nog en till som brukar jaga hare så mycket som möjligt. Har 2 beaglar som har en sådan jaktlust att det ibland är irriterande :o när man stiger upp på morgonen och hunden går till farstun och väntar att kopplet ska komma på... ibland kan jag tro att den ena hunden har adhd då han är så ivrig ;)

Iår har det dock bara blivit en hare pga tidsbrist... men hundarna har skött sig bra de gånger jag varit ut... förutom de gånger då det ligger en unghare framför.. dom kan vara ganska knepiga att jaga :D men då jag kollade in dagboken från ifjol så såg jag att det var först från oktober och framåt som det blev mest harar skjutna.. så den bästa tiden har jag framför mig än B)

hur har du det med harpest i dina trakter?

Publicerat
Jaha.....gubbsport............

Det är tidskrävande att jaga hare med stövare, visst. Det går nästan inte ha ett jobb och kanske är det just arbetslösa och pensionärer som har tiden som krävs för stövarjakt.

Det kan bli 2 harar som vallas under dagen, nu när hunden är i mycket bra kondition. Tur som det är så har tiken hunnit bli 8 år, så det går faktiskt lite saktare och att hon lägger av lite tidigare.

Mellan 3-7 år fick jag henne från skogen mellan 17-23. Det var inte så kul när det kunde bli -15 på kvällen och så........

Men det var bara att vänta, jag har aldrig lämnat henne ensam i skogen.

I lördags vallade hon den fetaste hare jag har någonsin sett. Nästan vit redan och oj vad det gick. Barmark och vithare är ingen bra kombination. De är alldeles galet rädda och bara drar iväg. Det är klart, det skulle jag också göra.............

Funderar starkt på att jobba 4-dagars vecka över vintern, lediga onsdagar, hunden fungerar bättre ju oftare hon får vara ute. En hel veckas väntetid, då är hon så på tåna att det tar en stund på morgon tills hon har lugnat ner sig och börjar arbeta mera metodiskt.

Hälsn Ellie

Hade samma problem med min stövare som jag hade. När man släppt så visste man inte när man skulle få koppla. Men visst beror det till största delen på att man gjort fel vid injagningen? En sak som är säker är att nästa hund ska jag kunna koppla när jag vill, blir mkt trevlligare att fara och jaga då.

Publicerat
Hade samma problem med min stövare som jag hade. När man släppt så visste man inte när man skulle få koppla. Men visst beror det till största delen på att man gjort fel vid injagningen? En sak som är säker är att nästa hund ska jag kunna koppla när jag vill, blir mkt trevlligare att fara och jaga då.

är inte det första man lär en hund att komma till en först av allt oberoendeavallt ? :o<_<

Publicerat

Det skulle aldrig falla mig in att avsluta jakten innan hunden har jagat klart. Jag har inga problem med att inte kunna kalla in hunden.

När jag öppnar bildörren och tiken hoppar självmant in, då är den dagens jakt avslutad.

Så var det med förra stövaren, så är det nu, och så kommer det att bli med nästa stövare.

Jag fullkomligt älskar att vara i skogen och jakten är som ett bonus. Det övriga livet får rätta sig efter skogsmulleriet och jakten.

Det enda jag gör när det mot slutet av jaktdagen har varit tyst en längre tid, är att jag blåser 3 gånger i en 30-06 tomhylsa, så småninom kommer tiken., hon har hört var jag är.

Hon är säkert tacksam att kunna gena till matte och inte behöva nosa sig tillbaka hela vägen.

På en annan tråd har jag skrivit om att jag kan mellanåt övernatta i jakttornet. Hade jag varit en hund blir stämpeln definitivt jaktidiot.

Heldagar med hund i skogen, sittningar vid åkerkant på kvällarna och månsken i tornet, kan livet bli bättre ????????? NEJ !

Publicerat
hur har du det med harpest i dina trakter?

Borde inte finnas här... finns gott om hare här, även om detta år är ett av de sämsta... kan ju bero på den stora ökningen av mårdhund.. :o

Ifjol sköt vi rekordmycket mårdhund men iår finns det ändå grymt mycket fler... <_<

Publicerat
Det skulle aldrig falla mig in att avsluta jakten innan hunden har jagat klart. Jag har inga problem med att inte kunna kalla in hunden.

När jag öppnar bildörren och tiken hoppar självmant in, då är den dagens jakt avslutad.

Så var det med förra stövaren, så är det nu, och så kommer det att bli med nästa stövare.

Jag fullkomligt älskar att vara i skogen och jakten är som ett bonus. Det övriga livet får rätta sig efter skogsmulleriet och jakten.

Det enda jag gör när det mot slutet av jaktdagen har varit tyst en längre tid, är att jag blåser 3 gånger i en 30-06 tomhylsa, så småninom kommer tiken., hon har hört var jag är.

Hon är säkert tacksam att kunna gena till matte och inte behöva nosa sig tillbaka hela vägen.

På en annan tråd har jag skrivit om att jag kan mellanåt övernatta i jakttornet. Hade jag varit en hund blir stämpeln definitivt jaktidiot.

Heldagar med hund i skogen, sittningar vid åkerkant på kvällarna och månsken i tornet, kan livet bli bättre ????????? NEJ !

Jo håller med om att det är härligast i världen att vara ute i skogen, men jag föredrar att det är jag som bestämmer när jakten är slut och inte hunden. Eftersom man har mycket annat än jakten att ta hänsyn till. Om man kan kalla in hunden när som helst så blir det bättre både för hund och jägare. Man får fler jakttillfällen eftersom man vet att nu har jag 3 timmar som jag kan jaga då är det bara att släppa. Men som med min förra hund så var det att man var tvungen att ha en hel dag ledig för att kunna jaga och veta att man har tid på sig att få igen hunden. längsta jaktdagen med förra stövren var 36 timmar och då håller man sig för skratt. :D

Publicerat
Jo håller med om att det är härligast i världen att vara ute i skogen, men jag föredrar att det är jag som bestämmer när jakten är slut och inte hunden. Eftersom man har mycket annat än jakten att ta hänsyn till. Om man kan kalla in hunden när som helst så blir det bättre både för hund och jägare. Man får fler jakttillfällen eftersom man vet att nu har jag 3 timmar som jag kan jaga då är det bara att släppa. Men som med min förra hund så var det att man var tvungen att ha en hel dag ledig för att kunna jaga och veta att man har tid på sig att få igen hunden. längsta jaktdagen med förra stövren var 36 timmar och då håller man sig för skratt. :(

Största problemet med 36 timmars jakter är att kaffet har tagit slut eller att det har kallnat............

Ha det

Ellie

Publicerat
Borde inte finnas här... finns gott om hare här, även om detta år är ett av de sämsta... kan ju bero på den stora ökningen av mårdhund.. :o

Ifjol sköt vi rekordmycket mårdhund men iår finns det ändå grymt mycket fler... ;)

okej här iallafall är haren nästan helt död :S norra karleby trakten :/

Publicerat
okej här iallafall är haren nästan helt död :S norra karleby trakten :/

Jo jag har hört att pesten gått hårt åt ditåt, och också att pesten är påväg neråt. Så jag hoppas att den inte får fotfäste här :ph34r:

Men hur uppstår pesten?

Publicerat
Jo jag har hört att pesten gått hårt åt ditåt, och också att pesten är påväg neråt. Så jag hoppas att den inte får fotfäste här :ph34r:

Men hur uppstår pesten?

det är väl när det finns för mycket harar och ingen som tar hand om den(predatorer/jägare) så tar modernatur till egna händer för att minska antalet med form av pest :/ lite rävar som tar de svaga och sjuka så de svaga och sjuka förstätter bli mera sjuka till de få sin ebola i harform och sprider ut det överallt. :S

men jag hörde några typer prata över att denna harpest är från hjortarna och detta är är det första året vi har hjort på vår mark. så visst kan det hända ?

Publicerat

Om jag bara hade harpest att skylla på. Av något skäl som jag inte begript mig på så har haren de senaste 15 åren minskat drastigt där vi jagar (västkusten). För 15-20 år sedan fanns det väldigt gott om skogshare, sen kom tyskharen och konkurerade så gott som bort den. Och efter det så har tyskharen bara minskat och minskat. Numera ser jag sällan hare.

Å inte beror det på räv för den håller vi i schack. Jakttrycket på hare har även vart extremt lågt. Som sagt mycket underligt.

I vilket fall är det tråkigt för harjakt är riktigt roligt och spännande...