Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var är alla harjägare ?

Featured Replies

Publicerat
Borde inte finnas här... finns gott om hare här, även om detta år är ett av de sämsta... kan ju bero på den stora ökningen av mårdhund.. :)

Ifjol sköt vi rekordmycket mårdhund men iår finns det ändå grymt mycket fler... ;)

Vi har nu harpest på fälthararna :( .... så inte är den långt borta ...hoppas bara du inte får den då...harjägare som du är !!! :P

• Svar 102
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Vi har nu harpest på fälthararna :( .... så inte är den långt borta ...hoppas bara du inte får den då...harjägare som du är !!! :)

man får väll hoppas att den gjort sitt snart så dom kan jucka och pippa till sig tills nästa år igen ;)

just min tur. det året man börjar jaga så har man harpest dåligt häcknings år för fåglarna + en kall sommar som gör att fälten skördades först några veckor sedan så ingenting kunde jagas :/ enda som fanns rickligt var tranar och älgar. tills jakten börja på dom :P nu är alla stor oxar borta :D

men jag har ju också alltid varit en olyckskorpgällande med allt . :(

Publicerat
Om jag bara hade harpest att skylla på. Av något skäl som jag inte begript mig på så har haren de senaste 15 åren minskat drastigt där vi jagar (västkusten). För 15-20 år sedan fanns det väldigt gott om skogshare, sen kom tyskharen och konkurerade så gott som bort den. Och efter det så har tyskharen bara minskat och minskat. Numera ser jag sällan hare.

Å inte beror det på räv för den håller vi i schack. Jakttrycket på hare har även vart extremt lågt. Som sagt mycket underligt.

I vilket fall är det tråkigt för harjakt är riktigt roligt och spännande...

Vart och jakta i förrgår, på pass kom en duvhök och slog sig ned i ett träd intill mig. Då slog det mig - rovfåglarna! Antalet duvhökar och ormvråkar har ju ökat något otroligt i antal de senaste 15 åren. Idag ser man fåglarna överallt men förr var de en relativt ovanlig syn. Kan de vara dessa fåglar som tagit så hårt på hararna här i markerna? Ja det måste vara så, jag kan åtminstone inte finna några andra tänkbara skäl.

Publicerat
Vart och jakta i förrgår, på pass kom en duvhök och slog sig ned i ett träd intill mig. Då slog det mig - rovfåglarna! Antalet duvhökar och ormvråkar har ju ökat något otroligt i antal de senaste 15 åren. Idag ser man fåglarna överallt men förr var de en relativt ovanlig syn. Kan de vara dessa fåglar som tagit så hårt på hararna här i markerna? Ja det måste vara så, jag kan åtminstone inte finna några andra tänkbara skäl.

Samma sak på mina hemma marker, i samma takt som haren försvinner har antalet hökar, vråkar och korpar ökat i massor (framför allt den sistnämda fulingen).

Så man tycker ju att det skulle kunna ha något med saken att göra..

Mvh.

Publicerat

Också här har rovfåglarna ökat. Speciellt duvhök och sparvhök. Och havsörnarna har ju ökat i massor... var väl i tidningen en gång här en som hade sett 30 havsörnar på samma gång :wacko:

Förra senhösten/vintern hittade jag nog ett par stycken döda harar med hundens hjälp. Och då var det berguven som var boven. Det var den tiden då marken var bar och hararna vita.

Publicerat

Måndag morgon inträffade det som jag tycker är roligast med jakten.

Jag kom till ett hygge, där jag satt en dag under älgjakten, såg mig runtomkring och tänkte.......''där i hörnet, med några smala björkar i hyggeskanten, där skulle jag bo om jag vore en hare''

Tiken följde med mig över hygget, försvann in i blandskogen och började genast vifta på svansen. 10 m till och upptaget kom med ett skri.

Jag stod perfekt till och när haren kom tillbaka efter 20 minuter, skuttandes härs och tvärs över det stora hygget, väntade jag tills avståndet var lagom och då la han bena i vädret efter skottet.

Nästan vit, halvstor hare, hänger numera på logväggen.

Publicerat

Grattis på sig och när får vi se lite fina bilder?!

Publicerat

Det blir ev Harjakt till helgen Det ska bli intresant o testa denna jaktform och sen är det ju inte så dumt att få jaga med Vila.

Publicerat
Grattis på sig och när får vi se lite fina bilder?!

Hello Hylsan

Har till sist bytt ut min bruksmobil och det fanns ingen telefon annat att köpa längre av det enklare snittet. Så nu har även jag en telefonkamera, måste läsa hur jag kan skicka bilder, kanske gör jag det sedan.

Har har provfotograferat skogsbrynet utanför kontoret, det funkade.............

F.o.m tisdag tillhör jag igen till de ledigas skara. På heltid. ''Är du ledsen mamma ? Hur känns det att bli arbetslös ? ''

I dessa tider är det nästan straffbart att erkänna att jag är .......hittar inte lämpligt adjektiv.

På den här sidan behöver ingen tvivla på vad jag ska syssla med.

Nu skulle man haft en kortbent drivare och en fågelhund...............jag får väl låta stövaren skrämma fram lite dittan och dattan. Fågel har jag redan skjutit när hon letar hare och kör upp skogshöns.

Ha det....drevergubbe

Bästa Hälsningar

Publicerat

En hare för stövarn...

post-1184-1225381689_thumb.jpg

Publicerat

Sköt andra haren för ungbeaglen igår ;) helt vit var den och hunden vart som galen när hon fick lugga i den :D

6 månader är hon nu!

Publicerat
Samma sak på mina hemma marker, i samma takt som haren försvinner har antalet hökar, vråkar och korpar ökat i massor (framför allt den sistnämda fulingen).

Så man tycker ju att det skulle kunna ha något med saken att göra..

Mvh.

när du säger det här finns oändligt med korpar. ;)

Publicerat

Skall för första gången i mitt jägar liv testa på Harjakt i helgen. Skall bli mycket spännande.

Publicerat

Härligt Foffe. Det är en trevlig jaktform enligt mig, allra helst nu när hararna är kritvita mot den mörka backen! mycket spännande! om hunden min är helt igång till nästa år så får vi styra ihop en jakt ifall du gillade jaktformen! ;)

Publicerat
Härligt Foffe. Det är en trevlig jaktform enligt mig, allra helst nu när hararna är kritvita mot den mörka backen! mycket spännande! om hunden min är helt igång till nästa år så får vi styra ihop en jakt ifall du gillade jaktformen! ;)

Jupp det får vi göra.

Publicerat
Sköt andra haren för ungbeaglen igår :) helt vit var den och hunden vart som galen när hon fick lugga i den ^_^

6 månader är hon nu!

Härligt att läsa, om ca 1,5år så blir det Beagle för mig också. Lägg gärna upp lite bilder på vovven och jösse

Mvh Fredde

Publicerat

här är en bild på första haren! :) 4,5 månader var hon, haren höll hon igång i drygt en timme, det var givetvis flera tappter som jag hjälpte henne med men det var ordentligt skoj ^_^

post-1224-1225388933_thumb.gif

Publicerat

och här stoltserar en kompis med den andra haren som föll igår! drevet varade bara lite drygt 5 minuter, men söket var kanonfint och hon var väldigt envis på nattslaget.

post-1224-1225389006_thumb.gif

Publicerat

Härligt, satan vad fin hon är. Inte konstigt man är förälskad i Beagle :)

Publicerat

jo jag tycker det är härliga hundar :)

post-1224-1225390810_thumb.jpg

Publicerat
....drevet varade bara lite drygt 5 minuter, men söket var kanonfint och hon var väldigt envis på nattslaget.

Att det blev ett kort drev tycker inte jag spelar någon roll. Ge henne ordentligt med beröm så att hon förknippar hararna med något gott. Då ska du se att jaktlusten stiger :) sen efter några lyckade jakter kan man börja låta dreven hålla i sig lite längre..

Jag själv tycker det spelar ingen roll hur länge hunden driver. Jag skjuter vid första bästa tillfälle, det är ju därför jag har med bössan... för att skjuta. Kommer haren i pass direkt efter upptag så släpper jag nog den... men efter första bukten är det nog med livet som insats den kommer i pass.

Lyckades det då så att en hare blir skjuten fort, ja då brukar jag ge hundarna lite längre tid med nästa hare istället. ^_^

Fin beagle förresten! Har du kollat någon mankhöjd på henne?

Publicerat

ja hon är 35 cm än så länge.. vi får se var det slutar.

Publicerat
ja hon är 35 cm än så länge.. vi får se var det slutar.

Knappast kommer det så många mer cm på höjden. En av mina ligger en bra bit över 40cm :) men då är han kraftigt byggd hela vägen också ^_^

Publicerat

ah :) hon är redan betydligt kraftigare än den förra jag hade! hon var både lägre å "smäckrare"

Hur går det med dina beaglar då? skjuter du nå hare ?

Publicerat
ah ^_^ hon är redan betydligt kraftigare än den förra jag hade! hon var både lägre å "smäckrare"

Hur går det med dina beaglar då? skjuter du nå hare ?

Jag tyckte det var något underligt med en så ung hund... jag hade för mig att jag läst någonstans här att du hade en beagle.. gamlare än den du har nu..

Vad hände med förra?

Jodå vi jagar så ofta som det går... hundarna sköter sig, däremot har jag bara sluppit till skott på 2st. Och då tänker jag inte tala om att jag också bommat två ungharar som sprang i tusen :) Nu i november när det blir mindre med all annan jakt så ska hundarna få ännu mer tid, och då ska jag väl nog få någon hare.